*
Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« skrivet: 02 april 2018, 21:42:36 »
Tjenare!

Polferries är ju idag Polens största färjerederi, och med inchartrade Nova Star utökas nu kapaciteten.
Men hur kommer det sig att Polferries, som är ett statligt polskt bolag väljer att flagga ut sina färjor till Bahamas? Är det inte skumt att färjorna inte får polsk flagg? Och varför?
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #1 skrivet: 02 april 2018, 22:25:32 »
Svaret är nog pengar! /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #2 skrivet: 03 april 2018, 14:05:37 »
Det handlar om säkerheten också. Färjor som är flaggade i Bahamas/Nassau behöver inte uppfylla så många säkerhetskrav som när den skulle till exempel flaggas om till polsk eller svensk flagga. Fallet med Rogalin är ett exempel när hon förklarades sjöoduglig av svenska säkerhetsmyndigheten. Misstänker att det är samma sak med cypriotisk flagga (Limassol)..
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #3 skrivet: 03 april 2018, 18:31:06 »
Det handlar om säkerheten också. Färjor som är flaggade i Bahamas/Nassau behöver inte uppfylla så många säkerhetskrav som när den skulle till exempel flaggas om till polsk eller svensk flagga. Fallet med Rogalin är ett exempel när hon förklarades sjöoduglig av svenska säkerhetsmyndigheten. Misstänker att det är samma sak med cypriotisk flagga (Limassol)..

Alla länder måste uppfylla SOLAS så det där är bara trams....
*
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #4 skrivet: 03 april 2018, 21:25:37 »
Hur ser lönerna ut?
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
*
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #5 skrivet: 03 april 2018, 23:44:49 »
Det handlar om säkerheten också. Färjor som är flaggade i Bahamas/Nassau behöver inte uppfylla så många säkerhetskrav som när den skulle till exempel flaggas om till polsk eller svensk flagga. Fallet med Rogalin är ett exempel när hon förklarades sjöoduglig av svenska säkerhetsmyndigheten. Misstänker att det är samma sak med cypriotisk flagga (Limassol)..

Alla länder måste uppfylla SOLAS så det där är bara trams....
Kanske bara i teorin. Skulle varje land varit tvungen att följa SOLAS kraven så borde Rogalin varit förklarad sjöoduglig tidigare..
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #6 skrivet: 04 april 2018, 06:57:23 »
Det handlar om säkerheten också. Färjor som är flaggade i Bahamas/Nassau behöver inte uppfylla så många säkerhetskrav som när den skulle till exempel flaggas om till polsk eller svensk flagga. Fallet med Rogalin är ett exempel när hon förklarades sjöoduglig av svenska säkerhetsmyndigheten. Misstänker att det är samma sak med cypriotisk flagga (Limassol)..

Alla länder måste uppfylla SOLAS så det där är bara trams....
Kanske bara i teorin. Skulle varje land varit tvungen att följa SOLAS kraven så borde Rogalin varit förklarad sjöoduglig tidigare..

Inte bara i teorin..... allt annat är trams. Fartyget skulle inte få klass.

Sprida annat är rent ”fake news” av parter som inte gillar själva idén med FoC fartyg.

Och, om man nu misstror flaggstaten, och klassen, så förutom port state control använder man sig innom EU av begreppet host state, dvs, färjan kontrolleras av svenska transportstyrelsen.

Finns många skäl till att välja olika flaggor, skatter osv, även tex Stena Line har Bahamas på tex Stena Spirit i trafik på just Polen.



http://www.emsa.europa.eu/implementation-tasks/port-state-control.html

SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #7 skrivet: 04 april 2018, 19:05:37 »
Det handlar om säkerheten också. Färjor som är flaggade i Bahamas/Nassau behöver inte uppfylla så många säkerhetskrav som när den skulle till exempel flaggas om till polsk eller svensk flagga. Fallet med Rogalin är ett exempel när hon förklarades sjöoduglig av svenska säkerhetsmyndigheten. Misstänker att det är samma sak med cypriotisk flagga (Limassol)..

Alla länder måste uppfylla SOLAS så det där är bara trams....
Kanske bara i teorin. Skulle varje land varit tvungen att följa SOLAS kraven så borde Rogalin varit förklarad sjöoduglig tidigare..

Har ingen aning om  vad Rogalin är för ett fartyg men alla fartyg skall uppfylla SOLAS.
Bahamas hade i alla fall sist jag var med och flaggade ett fartyg dit krav på egen besiktning utöver Klassens besiktning.
Det är ganska få flaggor nu som inte delegerar allt till Klassen...

Varför skulle fartyget du talar om vara Sjöodugligt?
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #8 skrivet: 04 april 2018, 19:09:18 »
Han pratar om Rogalin, fd Siljas Aallotar-72 som gick väl till skrot för 15 år sedan?

http://www.faktaomfartyg.se/aallotar_1972.htm
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #9 skrivet: 04 april 2018, 19:15:44 »
Har ingen aning om vad som hände det fartyget, men ett 35 år gammalt pass fartyg kan ju mycket väl ha svårt att uppfylla, eller vara värt att konvertera till nya regler....

Detta är ju oavsett vilken flagg det har...
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #10 skrivet: 04 april 2018, 20:07:18 »
Skall man byta flagg för att få en mindre noga besiktning skall man inte byta till Bahamas. Det är en flagg som i praktiken har samma regelverk och besiktning som UK. Det finns flera betydligt lämpligare flaggor om man önskar driva "substandard shipping".

Skillnaden ligger i ekonomiska regler. Vill redaren "salta ned" en större del av sina inkomster och göra dem "rostfria" väljer man den typen av flaggor.

Jag har själv jobbat som Chief på Bahamasbåtar och jag har varit inspektör för sådana och har absolut inte upplevt att det är "slappare" kontroll än till exempel i Sverige. Jag vill snarare påstå att det är tvärtom.
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #11 skrivet: 04 april 2018, 21:21:07 »
Ryska Airbus och Boeing är nästan alltid registrerade i utlandet, främst Bermuda

https://www.ch-aviation.com/portal/news/55723-russia-considers-banning-foreign-registration-of-aircraft




SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #12 skrivet: 05 april 2018, 09:45:28 »
Och Ryska Statsbanornas nya sovvagnar i "Leonid Tolstoj" Moskva - Helsinfors är registrerade i Schweiz (antagligen leasade). Orsaken skall vara att importtullen på järnvägsmateriell till Ryssland är vansinnigt hög.
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Bodø-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #13 skrivet: 05 april 2018, 12:25:43 »
En mängd Ryska fartyg är registrerade i andra flaggor. Orsaken till det uppges vara  att Ryska banker är mycket ovilliga till att ta inteckningar i fartyg. Vilket bland annat gjorde att en bunt med Ryska rederier som var registrerade på Grek-Cypern vann högsta vinsten när Cypern blev EU-medlem.
*
SV: Polferries flaggar på Bahamas - varför?
« Svar #14 skrivet: 05 april 2018, 17:51:37 »
Kan det vara väderberoende?Jag menar Bahamas... sol och blått hav , trevliga drinkar , galanta damer.
Polen... Regn, olika nyanser av grått, pissljummen vodka och en massa katoliker!!!Inte kul...
PS Jag älskar Polen...
« Senast ändrad: 05 april 2018, 17:53:47 av MH »