Var inne och kollade för ev boka en kryssning längre fram och fick då se att från den 15 juni ändrar Birka Stockholm sin avgång och ankomster.

"Från den 15 juni har vi nya avgångs- och ankomsttider på våra ordinarie kryssningar.
Fartyget avgår 17.00 och är åter 14.00."

Vad tror ni om dessa nya avgångs och ankomsttider? Själv tycker jag att kl 17.00 som avgångstid förstör för min del som bor i Stockholm och vill åka efter jobbet. Men vi stockholmare kanske inte är målgruppen längre?

Frågade Birka och fick följande svar:

"Hej ! Birkas gäster har efterfrågat mer tid på kvällen när man har det roliga framför sig och mindre på dagen eftersom för många upplevs som en transportsträcka. Vi kommer att ha fler middagssittningar i restaurangerna , vilket betyder större flexibilitet för våra gäster. Vi vill ge våra gäster en trevligare och lugnare start på kryssningen genom att välkomna dem ombord på ett färdigstädat fartyg där det mesta är öppet och man får sin hytt direkt utan att behöva vänta.Bussarna kommer att ankomma och avgå tidigare än förut . På det sättet undviker vi värsta rusningstrafiken vilket gör att det blir enklare för bussarna att ta sig fram och minskad tid på bussen."
SV: Ny tidabell för Birka från den 15 juni. Kommer det fungerar?
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2018, 18:24:08 »
Äntligen!

Som de skriver i sitt svar så är tillbakaresan just en ren transport. Plus att fartyget är städat och man slipper jönsa runt i baren innan de öppnar upp hyttkorridorerna.
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2018, 20:29:05 »
Finns väl både för och nackdelar med ändrade tider. Flera blir säkert nöjda men andra missnöjda? Förstår dock inte riktigt det där med middagssittningarna? Det måste ju innebära att första sittning är mellan 17.00 och 17.30? Äter folk så tidigt?
Att få en längre kväll ombord är nog positivt, även att hytterna är klara tidigare vilket kan göra ombordstigningen smidigare och trevligare. Nu är det kaos vid hissar och trappor klockan 17.30 när dom som kommer ombord krockar med dom som väntat i baren.

Hemresan kommer bli ännu mera transport om man är framme redan 14, tidigare skulle man kunnat göra den roligare om man velat. Men Birka har senaste åren inte velat bjuda på något partaj på hemvägen. Det är bara någon tråkig musiktävling eller någon show som inte ens ska kallas show, utan nöjesvärdarna som sitter och mimar till några låtar i Dansbaren som man mörklägger genom att dra ner gardinerna och ta bort utsikten.
Inte ens den trevliga Flygeln utanför Buffén orkar man bemanna och bjuda på musik vid.

//R
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2018, 14:47:54 »
Attans jag som tycker det är stressigt på Cinderella när man ska av redan 15:15. Den extra halvtimmen som man har på Birka gör mycket när man ska duscha och packa då hinner man ju ta en sista öl i baren med polarna innan det är dags att kliva av.
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2018, 15:18:47 »
Nej, är länge sen Stockholmarna ville resa med Birka, då pratar vi glada 80-90 talet. Idag är det Gösta och Gördis från Ytterbrukhult som driver trafiken och utbudet. Jag tror den blir bättre, iom att dom kan köra bussarna tidigare hem. Dessutom tror jag det är smart att sprida ut sittningarna lite mer, tror jag också blir uppskattat.
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2018, 15:29:26 »
Nej, är länge sen Stockholmarna ville resa med Birka, då pratar vi glada 80-90 talet. Idag är det Gösta och Gördis från Ytterbrukhult som driver trafiken och utbudet. Jag tror den blir bättre, iom att dom kan köra bussarna tidigare hem. Dessutom tror jag det är smart att sprida ut sittningarna lite mer, tror jag också blir uppskattat.

Mja många av oss 08or åker fortfarande med Birka men mest på helger när det är lite drag. Åker man mitt i veckan stänger ju allt jätte tidigt.
« Senast ändrad: 31 mars 2018, 15:33:11 av Mr Cool »
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2018, 20:18:29 »
Finns väl både för och nackdelar med ändrade tider. Flera blir säkert nöjda men andra missnöjda? Förstår dock inte riktigt det där med middagssittningarna? Det måste ju innebära att första sittning är mellan 17.00 och 17.30? Äter folk så tidigt?
Att få en längre kväll ombord är nog positivt, även att hytterna är klara tidigare vilket kan göra ombordstigningen smidigare och trevligare. Nu är det kaos vid hissar och trappor klockan 17.30 när dom som kommer ombord krockar med dom som väntat i baren.

Hemresan kommer bli ännu mera transport om man är framme redan 14, tidigare skulle man kunnat göra den roligare om man velat. Men Birka har senaste åren inte velat bjuda på något partaj på hemvägen. Det är bara någon tråkig musiktävling eller någon show som inte ens ska kallas show, utan nöjesvärdarna som sitter och mimar till några låtar i Dansbaren som man mörklägger genom att dra ner gardinerna och ta bort utsikten.
Inte ens den trevliga Flygeln utanför Buffén orkar man bemanna och bjuda på musik vid.

//R
Dom som har åkt buss i 3-4 timmar kan nog vara det.;)
Första sittningen kanske t o m börjar 16.30?/Ulf