Nar de nya reglerna for svavel i fartygsbransle infors den 1/1 2020 riskerar containerrederierna att fa en extra branslekostnad pa 34 Miljarder USD per ar.
Detta pa grund av att de allra flesta fartyg inte har nagon scrubber installerad for rening av avgaserna vilket medfor att de ar tvingade att bunkra dyrare bransle alternativ.

Sett ur perspektivet att 2017 anses vara ett gott ar for dessa rederier da de genererade ett samlat overskott av 7 Miljarder USD sa betyder det att den okade branslenotan fran och med den 1 januari 2020 maste debiteras kunderna i form av bransletillagg eller kraftigt hojda frakterrater.

http://gcaptain.com/container-lines-face-extra-34-billion-from-low-sulphur-fuel-switch-if-owners-dont-install-scrubbers/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Gcaptain+%28gCaptain.com%29&goal=0_f50174ef03-96db6c5bf8-139818985&mc_cid=96db6c5bf8&mc_eid=4057e0a7db
SV: Container rederier riskerar 34 miljarder USD i extra kostnader
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2018, 00:18:40 »
Ja det är en del pengar men det är ett viktigt steg också mot en bättre miljö. Det gick ju att genomföra i SECA områden så det skall nog fungera här med.
Fredrik Ahlman