*
Upp 48 procent och 472 fartyg
« skrivet: 28 mars 2018, 00:02:05 »
The global ocean-going cruise fleet is set to reach 472 ships by 2027, according to the 2018-2019 Cruise Industry News Annual Report.

With 106 new ships on the orderbook slated for deliveries over the next 10 years, the net addition after ship withdrawals is expected to be 86 ships, for a 22 percent increase in the fleet.

With more larger ships, the annual industry passenger capacity will grow from an estimated 26.7 million passengers this year to 39.6 million by 2027, for a 48 percent increase over 10 years.

https://www.cruiseindustrynews.com/cruise-news/18769-global-cruise-capacity-up-48-percent-over-next-10-years.html
SV: Upp 48 procent och 472 fartyg
« Svar #1 skrivet: 29 mars 2018, 08:45:27 »
Helt otroligt. Vad gjorde alla kryssningsresenärerna på sina semestrar förr?
*
« Svar #2 skrivet: 29 mars 2018, 11:36:55 »
Helt otroligt. Vad gjorde alla kryssningsresenärerna på sina semestrar förr?

Ja, det är en bra fråga. Dvs vilka andra tar stryk av kryssningsbranchens expansion? Mig veterligt finns det ingen som funderat på det. Eller det är kanske så att turismen i världen ökar inom alla sektorer och att kryssningsbranschen i det perspektivet ändå bara är en relativt obetydlig liten del?

Själv har jag beräknat att runt 85-90 tusen svenskar gör internationella kryssningar, dvs exkl Östersjöresor med diverse Finlandsbåtar. Tror det tappet knappast är mätbart för andra delar av turistindustrin. Och det gäller nog inte bara för Sveriges del.

Sedan är lite intressant att fartygen, trots att det byggs fler mindre expeditionsfartyg än någonsin, generellt sett blir större och större.
« Senast ändrad: 29 mars 2018, 11:40:34 av Lars H »
« Svar #3 skrivet: 29 mars 2018, 13:08:11 »
Allt pekar åt två håll - särskilt stora folkmängder från tidigare fattigare länder i Östasien som sedan blivit betydligt köpkraftigare hittar nya sätt att semestra och har betydligt mer tid och pengar att spenderas till sådant här massturism än förr.
En del förklaras troligen av äldre folkdelar i forna Väst som har mer pengar, nyfikenhet och hälsa för att kunna göra längre resor även som pensionärer jämfört med tidigare generationer. Vanor från tidigare aktiva arbetsår följer med även till tiden efter jobbet.

Sen annars lär man desto oftare kombinera kryssningar med övriga resor - många väljer semestra i Florida och övriga delar i US och sedan se Karibien med hjälp av en kryssning. Samma på Medelhavet och sydöstra delar av Asien och Oseania.

« Senast ändrad: 29 mars 2018, 13:21:01 av JoonasK »
*
« Svar #4 skrivet: 29 mars 2018, 13:51:02 »
Ja, det pekar nog åt många håll. Samtidigt. Efter milleniumskiftet har helt nya grupper fått upp ögonen för kryssningar. Typ barnfamiljer. Något som var mer ovanligt att stöta på under 80-talet. Fartygen var inte heller anpassade för den kategorin. Nu satsas det stenhårt på dessa.

Tidigare, bland många, fanns en föreställning om att det tråkigt och inget att göra ombord på ett kryssningsfartyg, vare sig det nu gällde för barn eller vuxna. Den uppfattningen kan man nog stöta på än i dag, men mer sällan än förr.

Själv upplevde jag ofta på 80- och början av 90-talet, att många passagerare var ytterst välberesta och då primärt inte beroende på att man kryssat mycket. Istället hade man tröttnat på att andra former av resande och på något sätt avslutade sin ”resekarriär” med kryssningar. Existerar förstås än idag men är nog inte lika framträdande. Kommer ihåg att jag då tyckte det var konstigt att inte alltför gamla människor sällan gick iland. Nu hoppar jag själv ibland över hamnar jag tidigare besökt.
« Senast ändrad: 29 mars 2018, 13:52:48 av Lars H »
« Svar #5 skrivet: 29 mars 2018, 19:56:27 »
Det är ju rätt så lätt att förstå - man behöver inte oroa sig hemskt mycket var man typ äter någonstans, hur man spenderar natten, osv. med dagens utbud. Och sedan har man lite större familj, något som är fortfarande inget ovanligt direkt i Nordamerika, så är det ganska lätt och jämförelsevis förmånligt att ta hela familjen med på en kryssning, igen jämfört med övriga sätt att resa.