Stressigt att äta frulle
« skrivet: 22 mars 2018, 22:18:28 »
Så det va ingen lugn och ro inte sist vi skulle äta frukost ombord på Cinderella.
Det var så mycket folk att dom stressade oss så in i att vi inte ens fick dricka upp kaffet vid bordet. Vi sitter fem pers som avnjuter våran frukost i lugn och ro. Sen kommer det fram en nisse som säger att om ni har ätit upp får ni ta med kaffekopparna och gå ut nu så nästa kan komma in. Kan det vara så att dom överbokat är det möjligt?
Mitt bordssällskap var inte alls impade av att dom inte fick dricka upp kaffet.
SV: Stressigt att äta frulle
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2018, 09:28:49 »
Spontant, det låter precis som vilken båt eller hotellfrukost som helst. Vet inte ens om det kan förväntas vara ett lyckat recept på lugn och ro vid frukost att boka in sig på samma boende som hundratals/tusentals andra som också ska äta frukost. Problemet med den här typen av frukost, är att den är tidsbegränsad - men inte bordsbokningsbar. Dom flesta verkar också vilja äta frukost vid ungefär samma tid, så ja. Enda sättet jag kan tänka mig att komma runt det är väll i sånt fall att boka ett boende där man kan få frukost till rummet. Men ovanligt skulle jag nog inte säga att det är.   
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2018, 12:27:33 »
Vanligt förekommande mayhem i buffen på en valfri Östersjöskuta. Att undvika. Bättre alternativ är ju en specialfrukost i a la carte som dukas praktiskt på varje kombatant nu.
*
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2018, 17:45:07 »
Dåligt på en skuta som Cinderella där man ju ändå har nästan obegränsad tid.
Mer förståligt om alla måste ha hunnit äta innan båten är i hamn på morgonen.
/Marre
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2018, 08:36:26 »
Vanligt förekommande mayhem i buffen på en valfri Östersjöskuta. Att undvika. Bättre alternativ är ju en specialfrukost i a la carte som dukas praktiskt på varje kombatant nu.

instämmer! Är nog inget ovanligt att uppleva bufféfrukosten på färjor som stressig. Att äta där själv när du reser ensam kan vara påfrestande! Hämtar du mer mat riskerar du att den mat du redan tagit dukats undan och att bordet du tillsist lyckades hittat är upptaget då du kommer tillbaka. Att hitta ett bord då du tagit mat första gången är också en utmaning.

Specialfrukosten är garanterat en trevligare upplevelse! Även om jag kan tycka att mousserande vin till frukost på en bilfärja kan kännas lite malplacerat!
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2018, 11:49:33 »
Nu bör inte frukosten vara så stressig på just Cinderella eftersom hennes passagerare ska åka med tillbaka igen. Däremot kan jag tänka mig att många precis som på hotell äter på samma tid och har man sovmorgon så är det så nära stängning som möjligt.
Men att förvänta sig en lugnt frukost på stora hotell eller ombord på färjor i rusningstid är nog dumt, buffémiljön är oftast stressig om man inte söker sig dit på tider när andra inte äter.
På vår sista kryssning med Celebrity Infinity, så gick vi och åt frukost redan vid 7 på morgonen och då var vi nästan ensamma varje gång.

Vi har ju även ätit frukost på Grace några gånger, både den lyxigare varianten men även i buffén. Den lyxigare varianten i Oscar har varit lugn båda gångerna undantaget lite stimmiga barn. Medans buffén var förstås en katastrof om man vill ha lugn och ro.

Nu har man på helgerna i alla fall börjat med Brunch på vissa fartyg som har en mera kryssningsinriktad publik, tycker det är en bra idé för dom som varit uppe sent och missat ordinarie frukost.

Det är däremot inte riktigt ok att ni inte fick dricka klart kaffet vid bordet. Det ska man förstås få göra...

//R
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2018, 12:44:44 »
Har åkt mycket nu under senaste året och kan konstatera att särskilt Viking har kortare tider i dukningarna nu än vad man är van vid. Kan ha något med kostnaderna att göra och de letar efter att kunna spara lite här och där, men praktiskt gör det att jag inte ofta ens tänker buffen som en möjlighet på grund av stressiga miljön. Sist har jag ätit det på Grace och Amorella för någon vecka sen och det fungerade därför att de håller öppet även under hamntiden, vilket var nog roligt. På Symphony fick vi det senast som kompensation för strul i hytten ventilation och ska därför inte klaga så hemskt mycket men när man stänger då färjan ankommer till hamnen så kan bara säga att det var lite för mycket med halvsovande personer som inte kan eller vill köa och det var lite ohygieniskt faktiskt också. Usch. Samma på Mariella för ett tag sedan.

Brunch på Baltic Princess och Galaxy är mycket bra och senast i torsdags blev vi förvånade på Princess när den var fullbokad. Tidigare har man fått äta ensamma med några enstaka par. Till vår glädje fixade en vänlig servitör ett bord för oss. Många dök aldrig upp därför att de inte förstod tidskilnaden, brunchen är dukad 9:30-11:00 svensk tid.

Ser nu att Serenade och Symphony har också det lö-sö under hamntiden och ska prova det senare i april.
« Senast ändrad: 24 mars 2018, 12:50:57 av JoonasK »
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2018, 02:29:05 »
Citera
Även om jag kan tycka att mousserande vin till frukost på en bilfärja kan kännas lite malplacerat!
Tja alla kör inte bil så för dem tycker jag det är helt ok/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas