K P Albatross...
« skrivet: 08 mars 2018, 21:41:45 »
...är också ett rätt stort lastfartyg som har legat hos Fortums kaj i Värtahamnen ett tag nu:

Är Majuro huvudstaden i?

En dumper är bra att ha till krans.;)/Ulf
*
SV: K P Albatross...
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2018, 22:05:35 »
Ja, Majuro är huvudstaden på Marshallöarna.

Lastad med flis från en stad i mynningen av Amazonas, Brasilien. Alltid lite förvånad över vilken låg lossningskapacitet man har i Värtan.

Vet för övrigt MP i Stockholm om att vi värmer oss med Brasiliens regnskogar och tidvis även Mozambiques? Värtaverket ägs ju ändå till hälften av Stockholm Stad. Men det kanske är viktigare för miljön och partiet att koncentrera sig på cykelvägar och feministisk snöröjning?
SV: K P Albatross...
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2018, 01:52:12 »
En gang for ganska manga ar sedan, 1985 maste det ha varit, skulle jag monstra ombord i Forest Wasa som var en svensk bulkbat specialutrustad for flistransporter.
Jag tog taxi fran Goteborgs centralstation till Framnas dar fartyget lag och lossade. jag hade blivit informerad tidigare att hon da lastat i Chile. taxi chaufforen sag flishogen och fragade vart hon kom ifran. "Chile" sa jag. "Skojar du", sa taxi chaffisen, "jag hade tidigare en flistugg men gick i konkurs eftersom jag inte blev av med flisen".
Billigare alltsa att importera flis fran Chile an att kopa inhemskt.

Forest Wasa tillhorde for ovrigt Salens till konkursen, overtogs av Handelsbanken och bemannades av Transatlantic under min tid ombord.