Fråga om rederi
« skrivet: 06 mars 2018, 09:08:28 »
På det glada 70-talet när jag cyklade omkring och fotade godsvagnar såg jag ofta båtar från ett speciellt rederi som låg i Sannegårdshamnen och jag undrar om någon kan lämna lite uppgifter om detta rederi. Ganska små båtar, lastfartyg. Namn som Simplicity. Engelskt tror jag. Skorstensmärket var en liggande rektangel diagonalt uppdelad i 4 fält, 2 röda och två gula tror jag.
SV: Fråga om rederi
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2018, 17:36:36 »
På det glada 70-talet när jag cyklade omkring och fotade godsvagnar såg jag ofta båtar från ett speciellt rederi som låg i Sannegårdshamnen och jag undrar om någon kan lämna lite uppgifter om detta rederi. Ganska små båtar, lastfartyg. Namn som Simplicity. Engelskt tror jag. Skorstensmärket var en liggande rektangel diagonalt uppdelad i 4 fält, 2 röda och två gula tror jag.

Stämmer, är ett engelskt rederi, bet inte om de existerar som självständigt bolag nu men de hade en hel del tirrlastarr och även tankbåtar, alla med -ity i namnet.

De byggde bl a en serie tankfartyg i Kina, med diesel elektriskt maskiner och en av dessa blev såld till norska Bergen Tankers och omdöpt till Bergen Viking. Sen blev visst detta fartyg ombyggd till LNG driven.
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2018, 18:31:20 »
F T Everard and Sons Ltd, tror dom blev uppköpta av James Fisher. Hade en speciell stil på fartygen som gick till Göteborg

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2469295

https://transportsofdelight.smugmug.com/SHIPS/British-Coastal-and-Short-Sea/FT-EVERARD/i-c9S32PR
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2018, 20:16:34 »
Tackar, nu klarnade det lite. Jag upptäckne när jag tittade framåt i högen med negativ jag skannar att ett av fartygen kommit med på en bild som bakgrund till en godsvagn. Inte mycket mer än skorstenen syns. Det var ganska små fartyg.
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2018, 19:27:39 »
Jag återkommer för jag har hittat en hygglig bild när jag fortsatt skanna. En bild från Sannegårdshamnen våren 1971. Seriality skall lastas med en transformator som troligen kommit med tunglastvagnen som skymtar uppe till vänster. Jag har en fråga till, vilken av hamnens pontonkranar är detta?

« Svar #5 skrivet: 18 mars 2018, 19:46:19 »
I slutet av Everads historia på GBG så chartrade dom en liten engelsk , Moyle, Sietas bygge, som gick mellan Skandia och Englands ostkust med containers virke mm. Kom till Skandia på måndag kväll, tisdag och lossade, lastade på fredag . En rolig tid. Inte minst för skepparen som fick till det med vår storbarmade receptionist. Gick inta att ta en öl med överstyrman när skepparen dunkade på ett däck ovanför......