Serenade of the Seas eller ms Zuiderdam - över Atlanten
« skrivet: 05 mars 2018, 12:59:00 »
Har länge kollat på en kryssning från Köpenhamn till New York eller Boston. Vi har 2 vuxna (strax över 30) och en 12 månaders bebis. Det är en ganska dyr kryssning så vi har lite svårt att bestämma oss för vilken vi vill ta och vilken sorts hytt.

Där finns två riktigt trevliga kryssningar från Köpenhamn som avgår i slutet av Augusti (i år). En 16 nätters med Royal Caribbean (Serenade of the Seas) och en 20 nätters med Holland America (MS Zuiderdam). Båda går från Köpenhamn via Norge - Island - Grönland  och Kanada innan de anländer till NY/Boston, så rutterna är liknande. Holland America har fler dagar "cruising" i fjordar och liknande.

Vilket rederi och vilket fartyg tror ni passar oss bäst? Jag känner lite att folket på Holland America ofta är lite äldre? Det hade ju varit roligt om där kanske var lite mer folk i vår ålder och kanske någon annan bebis. 

Är väl för tillfälligt mest inne på Serenade of the Seas med Royal, såg denna recensionen:
https://www.cruisecritic.com/reviews/review.cfm?ShipID=282

Denna kryssningen har jag hittat ett lågt pris här: https://www.kryssningar.se/, ganska mycket lägre än Royal Caribbean själva!?
Ett problem är att 2+1 just nu är slutsålt, men det har dykt upp en kabin lite snabbt en gång så om jag söker varje dag så bör där komma upp en igen? (från någon avbokning tänker jag) När jag snackade direkt med Royal Caribbean så finns det inget att göra om där inte kommer tillbaka någon. Vi har en bebis som sover i vår säng så en vanlig hytt hade funkat bra för oss egentligen...
Den jag såg sist för 3 personer var strax under 80 000 Sek (fönster). Just nu kostar 2 per från 65 000 där.

Kryssningen med Holland America är bara marginellt dyrare, också lite längre. Där finns för tillfälligt bara 1 hytt som kan ta 3, så även den riskerar att ta slut. Därför är det nog bra att bestämma sig innan allt är slut.

Vilket skepp tror ni passar oss bäst?
Något mer som ska kryssa över Atlanten i sommar?
SV: Serenade of the Seas eller ms Zuiderdam - över Atlanten
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 17:51:07 »
Visst det är många äldre på HAL, men det brukar var en hel del yngre med också, så ni lär nog träffa några att umgås med. :-) Jag hade valt HAL men jag känner mig lite partisk här då det är mitt favoritrederi. ;-)
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2018, 08:24:59 »
ok tack för svar.

Var nära att boka en utsides med HAL igår men det visade sig att den enda hytten som var ledig i denna kategori var totalt blockad utsikt, misstänker av en livbåt eller liknande.

Normalt skulle jag inte bry mig så mycket men eftersom här är flera dagar cruising i olika fjordar så känns det som ett fönster där man kan se ut hade varit trevlig iaf. Självklart hade balkong varit bättre men känner att jag kan spendera de 30-40 000 extra på något bättre :)

Får kolla vidare vad som kan komma upp... jag räknar med att vi hittar en trevlig kryssning som har plats till slut :)

För övrigt... galet vad många bokar sina kryssningar tidigt när det är lite längre rutter!

« Svar #3 skrivet: 07 mars 2018, 13:04:43 »
Dom flesta rederier har väl generösa avbokningsregler, så man kan boka tidigt och sedan boka av ganska nära avresa men bara förlora depositionen på någon tusenlapp.

Detta kanske är en orsak till tidiga bokningar?

//R
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2018, 21:41:04 »
Visst, det låter helt klart troligt.

Det finns biljetter som är avbokningsbara även på denna turen. Just på denna rutten kostar de lite mer men inte säkert på att de gjort de hela tiden om jag minns rätt när jag kollade tidigare.
https://www.kryssningar.se/resevillkor/royal-caribbean
Enligt dessa reglerna skulle avbokningsavgiften för kryssningen endast vara 500 kr per person... då känns det helt klart troligt att fler hytter kommer tillbaka, speciellt i slutet på maj. Det är kanske inte omöjligt att det även finns sidor med gratis avbokning utomlands.

Det skulle endast motsvara närmare 1% av kostnaden. Får helt enkelt börja kolla lite mer i god tid och eventuellt boka även om man inte är helt säker på att man kan åka just då.
*
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2018, 14:44:57 »
Nu har jag aldrig åkt med HAL så jag vet inte vad de erbjuder ombord men vi har åkt på kryssning över Atlanten med Royal Caribbeans Independence of the seas när vår son var precis 12 månader.
Personalen ombord på Royal Caribbeans fartyg är väldigt barnkära och på varje fartyg har de en lekavdeldning dit man kan gå och leka med sitt barn varje dag mellan vissa tidpunkter. De hade även leksaker man fick låna med till hytten. När man tröttnat på dem så lämnar man tillbaka dem och lånar nya.
Jag tror inte ni kommer vara ensamma med spädbarn ombord.

Det enda negativa är att man ofta får betala ett oskäligt högt pris för att ta med sig så små barn på kryssning hos Royal Caribbean.

Förra året åkte vi över Atlanten med Norwegian Cruiselines Norwegian Getaway med vår dotter som då var 2 år. Där var det förvånansvärt många som hade barn i den åldern och även yngre med sig på kryssningen. Där har de dock oftare kampanjer med att man får ta med barn gratis.
Senaste kryssning:
Norwegian Getaway Transatlantisk kryssning från Köpenhamn.

Kommande kryssningar:

Silja Serenade 12 jan.
Symphony of the seas i medelhavet i April 2018.
Allure of the seas i Karibien i oktober 2018.