Sjofartsverkets raddningshelikoptrar utreds av SHK
« skrivet: 01 mars 2018, 02:20:10 »
Ser att SHK, Statens Haveri kommission, nu har paborjat en sa kallad Temautredning angaende raddningshelikoptrarna.
Vid ett antal tillfallen da behov funnits for en fungerande verksamhet har helikoptrarna av olika anledningar inte kunnat lyfta.
Vid ett tillfalle har man tydligen pekat pa tekniska problem. Vid ett tillfalle ar det hogst oklart varfor ingen helikopter kunde lyfta och vid ytterligare ett tillfalle kunde man inte lyfta pa grund av vadret.
Det kanns ju inte speciellt betryggande detta att vi har en helikopterberedskap som inte gar att lita pa. Inte nog med att det tydligen ar (var?) problem med bemanning och overtidsersattning, utan det ar tydligen andra problem ocksa.
Fragan som installer sig ar ju om man kan lita pa att hjalp anlander nar den behovs.

 https://www.havkom.se/utredningar/vaegtrafik-oevrigt/utredning-av-raeddningsinsatser-med-sjoefartsverkets-helikoptrar
SV: Sjofartsverkets raddningshelikoptrar utreds av SHK
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2018, 10:39:52 »
En välkommen utredning, samhällets räddningsresurser måste fungera. Mängden strul är i överkant.
Fredrik Ahlman
SV: Sjofartsverkets raddningshelikoptrar utreds av SHK
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2018, 14:15:19 »
Det har ju varit problem ända sedan man först privatiserade det hela (se bara Finnbirch) och sedan har problemen fortsatt när Sjöfartsverket tog över.

Detta bör nog skötas av militära enheter så att det kan garanteras att man kan flyga, i dagsläget skulle knappast någon svensk maskin kunna användas om Estoniakatastrofen skulle upprepa sig om det inte var dagsljus och perfekt flygväder.
SV: Sjofartsverkets raddningshelikoptrar utreds av SHK
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2018, 14:33:26 »
Man skulle väl inte bli överdrivet förvånad om verksamheten skulle hamna hos försvaret på nytt sett till dem problem som kantats längs vägen. Men det är bra att man vidtar en utredning, det behövs.
Fredrik Ahlman
*
SV: Sjofartsverkets raddningshelikoptrar utreds av SHK
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2018, 23:36:44 »
Det har ju varit problem ända sedan man först privatiserade det hela (se bara Finnbirch) och sedan har problemen fortsatt när Sjöfartsverket tog över.

Detta bör nog skötas av militära enheter så att det kan garanteras att man kan flyga, i dagsläget skulle knappast någon svensk maskin kunna användas om Estoniakatastrofen skulle upprepa sig om det inte var dagsljus och perfekt flygväder.

Nåja, försvarets inköp av helikoptrar har inte heller varit någon succé. Helikopter 14 har en timkostnad på 200 000 kronor. Leveransen blev nästan tio år försenad. Köptes på ritningsstadiet. Massor av strul och extremt höga underhållskostnader. Helikopter 16, Black Hawks, kostar 40 000 kronor i timmen och gör i princip samma sak. Finns nog ingen inom försvaret som idag tycker man gjorde ett bra köp.
SV: Sjofartsverkets raddningshelikoptrar utreds av SHK
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2018, 11:43:11 »
Det har ju varit problem ända sedan man först privatiserade det hela (se bara Finnbirch) och sedan har problemen fortsatt när Sjöfartsverket tog över.

Detta bör nog skötas av militära enheter så att det kan garanteras att man kan flyga, i dagsläget skulle knappast någon svensk maskin kunna användas om Estoniakatastrofen skulle upprepa sig om det inte var dagsljus och perfekt flygväder.

Sjöfartsverkets helikoptrar är inte problemet, det är hur verksamheten sköts och bemannas, när avtal och vilotidsbestämmelser kolliderar med livräddning, det är ju därför detta inte bör skötas av privata eller civila organisationer.
Försvarsmakten har betydligt större möjligheter.

Nåja, försvarets inköp av helikoptrar har inte heller varit någon succé. Helikopter 14 har en timkostnad på 200 000 kronor. Leveransen blev nästan tio år försenad. Köptes på ritningsstadiet. Massor av strul och extremt höga underhållskostnader. Helikopter 16, Black Hawks, kostar 40 000 kronor i timmen och gör i princip samma sak. Finns nog ingen inom försvaret som idag tycker man gjorde ett bra köp.