*
Nästa containerrederi som får problem?
« skrivet: 18 februari 2018, 16:38:17 »
Hyundai? Att det dessutom är ett sydkoreanskt rederi med statligt stöd i ryggen är väl kanske inte helt överraskande.

http://splash247.com/hmms-net-loss-2017-balloons-billion-dollars/
« Senast ändrad: 18 februari 2018, 16:40:21 av Lars H »
SV: Nästa containerrederi som får problem?
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2018, 21:19:38 »
Problemen för HMM har varit kända länge men frågan är väl om man kommer låta det gå över ruinens brant likt Hanjin. Personligen tror jag man drar sig för det men det är klart allt har en gräns...
Fredrik Ahlman
*
SV: Nästa containerrederi som får problem?
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2018, 22:12:29 »
Håller med. Finns ju lite muskler i bakgrunden. Oavsett allt.
*
SV: Nästa containerrederi som får problem?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2018, 15:54:06 »
Som vanligt skriver Ingvar Bergman insiktsfullt.

https://www.sjofartstidningen.se/bloggar/bergman/cny-samt-hmm/?utm_source=Sjöfartstidningens+nyhetsbrev&utm_campaign=9fe64bd76d-EMAIL_CAMPAIGN_2018_02_20&utm_medium=email&utm_term=0_eaa9b84478-9fe64bd76d-49560001
SV: Nästa containerrederi som får problem?
« Svar #4 skrivet: 20 februari 2018, 21:51:36 »
Absolut jag är dig enig, man kan liksom inte låta ännu ett rederi gå samma väg som Hanjin. Det kanske ändå är en mindre dålig affär att härda ut. Samtidigt finns det ju problem i just det här med att stater understödjer egna rederier det kan påverka konkurrenssituationen lite på samma vis som subventionerade varv.
Fredrik Ahlman
SV: Nästa containerrederi som får problem?
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2018, 23:18:35 »
Samtidigt som kassan ar minst sagt skral sa har man nu stakat ut en kurs dar man tanker sig att HMM skall ha 5% av varldstrafiken med containers i framtiden. Idag har man 1.5%.
Eftersom rederiets kassa ar tom sa maste den Koreanska staten bekosta nybyggena som skall till om planen skall realiseras.
Man pratar om att bestalla 14 styck 22000 Teu fartyg, men skall man upp pa 5% behovs det 38 stycken.
Om detta blir verklighet sa snedvrids konkurensen ratt sa rejalt eftersom det da blir tal om statsstod.
Tror nog att ovriga aktorer svettas en hel del infor detta scenario. Speciellt nu nar det antligen ser ut som om containerredare kan borja se lite ljus i tunneln igen efter en del svara ar.

https://maritimedanmark.dk/?Id=37604