SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #15 skrivet: 12 februari 2018, 23:06:20 »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2018, 06:58:46 »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
Om jag fattat saken rätt så har besöksnäringen räknat med tre SF1500 under högsäsongen 2018. Därav klagomålen....
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2018, 09:59:31 »
Det kommer kritik från besöksnäringen på Gotland kring Visborgs sena leverans. Hon beställdes i november 2014 och skulle levererat första kvartalet 2017. Nu är vi inne i 2018 och hon har inte kommit ut på en provtur ännu. Visborg är ju en relativt enkel ropaxfärja ,förvisso med LNG drift. Är det där skon klämmer( LNG driften)? Vikings kinabygge är ju betydligt mer komplicerat och där har man redan knorrat om förseningar före byggstart. Har kineserna svårare att hålla byggtid med komplicerade beställningar?
Har det publicerats några tidtabeller hur dom ska köra efter det att hon/dom är levererade,eller vill dom endast klaga"i största allmänhet"?/Ulf
Om jag fattat saken rätt så har besöksnäringen räknat med tre SF1500 under högsäsongen 2018. Därav klagomålen....

Nej några sådana tidtabeller är inte publicerade och antalet platser förändras inte speciellt mycket med tre SF 1500 jmf med två SF 1500 och 2 SF 700/750.

Platsökningen blir då enbart genom Västervikslinjen om man ersätter bägge SF 700/750 på Nynäs med SF 1500.

Däremot går det naturligtvis när man planerar tidtabellen från grunden att låta tre SF 1500 göra vardera tre dubbelturer i dygnet vilket istället lär ge en överkapacitet med många tomma platser och nog enbart passar vid ett fåtal stora resdagar/helger.

Fartygen hinner ju med vardera två "dagturer" och den tredje turen/fartyg måste köras på natten där resandet i normalfallet är avsevärt mindre, då riskerar man att producera en icke föraktlig överkapacitet
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #18 skrivet: 12 mars 2018, 13:42:42 »
Nu har Visborg rört på sig:) 8)
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #19 skrivet: 12 mars 2018, 20:11:24 »
Nu har Visborg rört på sig:) 8)
Det var på tiden. Test,färdigställande och färd mot Europa.... Kan vi se Visborg till högsäsongen 2018 tro...
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #20 skrivet: 13 mars 2018, 11:02:54 »
Nu har Visborg rört på sig:) 8)
Det var på tiden. Test,färdigställande och färd mot Europa.... Kan vi se Visborg till högsäsongen 2018 tro...

Det tror jag knappast att man vare sig planerar för eller är så intresserade av eftersom tidsplanen redan spruckit.

Att i början på maj börja med utbildningar, provturer, iordningställande av kök etc. etc. ha marginaler för barnsjukdomar osv. är knappast någon hit, dessutom finns knappast plats för att lägga henne i Visby samtidigt som övrig trafik körs.
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #21 skrivet: 23 mars 2018, 11:26:34 »
Den 26 mars blir det provtur. Flera interiörbilder på länken nedan från Xinde Marine News för några dagar sedan. Det framgår där att bredden blir 25,2 meter (apropå tidigare diskussion här).


http://www.xindemarinenews.com/topic/chuanbojianzhao/2018/0323/3101.html

*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #22 skrivet: 23 mars 2018, 19:23:23 »
Tack för länken, det blir nog ett fantastiskt effektivt fartyg för trafiken till Gotland. Om man får klaga på någonting så är det ju färgen på mattorna. Den i resturangtorget är en katastrof om det nu är den färgsättningen som gäller vid leverans
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #23 skrivet: 23 mars 2018, 20:43:32 »
Verkar vara lagd väldigt oproffsigt med bubblor och inte mönsteranpassade skarvar. Ser ut som en skyddsmatta.
Också i köket ser det ut att vara bubblor i klinkerplattorna. Förmodligen skyddsmatta även där.
Eller ärdet bara bildkvalitén?
/ Marre
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #24 skrivet: 23 mars 2018, 20:45:08 »
Tolkade texten med hjälp av google translate.
Det är tack och lov skyddsmattor.

A.
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #25 skrivet: 24 mars 2018, 20:58:38 »
Hon ser sliten ut redan iallafall utsides.
*
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #26 skrivet: 24 mars 2018, 22:04:48 »
Hon ser sliten ut redan iallafall utsides.
Vi får hoppas att dom har färg i Kina förutom ris och friterade bananer...
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #27 skrivet: 26 mars 2018, 17:19:36 »
Visborg är nu ute på sin provtur. Pågår under en veckas tid enl rederiets VD:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6918892
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #28 skrivet: 27 mars 2018, 15:19:19 »
Första bilden akterifrån, på provturen:

http://www.imarine.cn/thread-704793-1-1.html
SV: Visborg är nu visuell på Marintraffic
« Svar #29 skrivet: 27 mars 2018, 18:31:57 »
Tack för bilden, kul att se den nya akterifrån.