Fina bilder :)  Buquebus har ju en riktigt snabbfärja men hon verkar vara upplagd någonstans

http://ferry-site.dk/ferry.php?id=9154684&lang=en

55 knop, max 57  :o  Även hon försedd med en rejäl butik, mitt på bildäck.

https://www.minube.com/fotos/rincon/70222

Interiörbilder från Eladia Isabel, det är väl tax-free mellan Argentina och Uruguay, därav de stora butikerna.

Ang Colonia så fanns det en gång i tiden en flyglinje därifrån och till Buenos Aires som konkurrerade med passagerarfartygen.

https://www.youtube.com/watch?v=plhht46_HHw

Stefan

ps, du såg inte gamla Öresundsfärjan Carola som ligger ombyggd i Buenos Aires?

Intressant... Carola låg kvar, svår att komma åt för bra bilder, men hon dyker upp snart. ;)

//R

Det ser vi fram emot :)

Stefan
När det gäller Buquebus snabbfärjor, så får man en känsla av att dom ibland har köpt tidiga prototyper eller andra lite udda byggen. Kanske har man fått ett bra pris?

//R


Med temperaturer upp över 30 grader i skuggan, så är det skönt att hänga i en park och bara ta det lite lugnt, men vi gick vidare...



Det fanns fina hus...



Och fula hus!



I Uruguay har man nyligen legaliserat Cannabis, vilket kändes i luften samt som här, att det såldes lite här och där.



Vi gick ner till vattnet för att njuta av havet en sista gång innan hemresan.



Höghusområden, det ska även ligga en strand där borta.



Så är vi på väg ner mot hamnen för att äta tidig middag i en Saluhall, båten skulle avgå vid 19 tiden och för att ha marginal tänkte vi äta vid 17. Här ser vi skymten av en Maersk Containerjagare.



Frukt och grönsaksförsäljning.



Saluhallen, som mest bestod av restauranger, men vi var där mellan lunch och middag så ganska många hade stängt.



Men här var det öppet.



Och resans bästa köttbit åt vi här, Uruguay är precis som Argentina ett kött och korv land.



Grillen där man kan se dom mörka nästan svarta blodkorvarna som är väldigt populära.



Så är vi nere i hamnen, för att komma in på området fick vi visa våran bokning.



Maersk Containerfartyg igen, samma vi såg tidigare på väg till middagen.



Terminalen, innan man går ombord är det förutom incheckning, passkontroll. Man går till både Uruguay och Argentina på en gång, så vid ankomst Buenos Aires är det ingen kontroll.



Så är vi ombord på FRANCISCO, här hade vi bokat Businessklass, det var ingen större skillnad i pris. På Francisco finns det fyra klasser: Turist, Economy, Business och VIP. När vi klev in i salongen bjöd dom på bubbel i riktiga glas. :)



Bistron i Business.



Trapphuset och vi ser akterut där Turistklassen är.



Trapporna ner till butiken, informationen och Economy.



Det fanns en trevlig bar.



Kommer inte ihåg om detta var Turist eller Ekonomi klass, men dom var ganska lika.



På övervåningen fanns även två sådan här mindre utrymmen som var populära att sitta i.



Här satt vi, och framför i fören ligger VIP.

Förutom att färgvalen, så var hon väldigt behaglig att resa med och kändes lite lyxig för att vara snabbfärja. Butiken ombord som jag inte har några bilder på, var bland dom största jag sett. Man sålde kläder, musikprylar, alkohol, godis, parfym.



Innan vi gick ombord, fick vi sätta på oss skoskydd. Har ingen aning om varför? Men även besättningen hade dessa på sig. Nog för att man ska vara rädd om heltäckningsmattorna, men kan det vara något smittskydd?
Roligast var när vi klev av, och flera höll på att glömma bort dessa på väg ut i Buenos Aires kvällsvimmel!



Vi joggade på för att hinna med sista SUBTE:n hemåt, här inredningen i en nyare plastig vagn som även har sittning som i Stockholm med fyrgrupper.



Vi han även med bytet som bestod av ett av dom äldre tågen. Sen var det läggdags och en ny dag som är fredag väntar. Det blir troligen sista delen i detta långa reportage, är uppe i 570 bilder nu.

//R

*
Fortsatt kul reportage Robert! Intressant också med lite foton från kollektivtrafiken. Brukar själv ofta ta chansen att åka tunnelbana i diverse städer.

Även om du lyckats hitta en hyggligt modern, men ful byggnad i Montevideo, så håller sig den staden förbluffande lik genom decennierna. När jag var där senast var det bara ett höghus vid hamnen som bröt skylinen jämfört med flera tidigare besök.
Det är ju så kul att följa ditt reportage. Hatten av.
Tack för att du fick frugan att vilja göra denna resa ;) Helt suverän reseberättelse! Tack

Fast blir ju lite övertid på jobbet då först ;D
YNWA!
Riktigt maffig resa alltså inte illa  man blir sugen själv. tror dock ej att jag får med frugan på något dylikt.. /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas
Tack för bilderna från Montevideo.

Den karakteristiska byggnaden Palacio Salvo på Plaza Independencia som du fångat på bild är ju bara för skön. Den reflekterar litet av den rikedom som en gång fanns i ett rikt och välordnat Uruguay som kallades Sydamerikas Schweiz. Någon gång på femtiotalet började det kraftig gå utför med ekonomin något som senare kom att återspeglas i en allt mer åldrande bilpark.

Vid besök i Montevideo i början av åttiotalet kändes det som att ha förflyttas ett trettiotal år bak i tiden. På gatorna rullade en ålderstigen bilpark av 30,40 och 50 tals bilar. Bilsamlare i Amerika och Europa fick snart upp ögona för denna rullande skatt och vallfärdade hit i skaror och dammsög marknaden på intressanta veteranfordon som efter några få år försvann från gatorna.

Det sägs att Montevideo fick sitt namn efter att en sjöman på utkik uppe i mastkorgen siktat en kulle vid platsen för det som senare skulle bli Montevideo och utbringat "Monte video", berg jag ser!  Skröna eller inte men medge att det låter bra!
 

*
Delar helt Bonefish uppfattning om Montevideo. Politiskt storhetsvansinne och lägre världsmarknadspriser på 50-talet medförde en långvarig nedgång och kaos för landet som man nu mödosamt jobbat sig upp ifrån.

Exempelvis har Punta del Este fått status som Sydamerikas främsta semesterort och lockar besökare från såväl USA som Europa. Har besökt staden men jag fann den inte särskilt märkvärdig.

Tack för uppskattningen! Nu blir det sista delen och när vi är klara, så har det blivit 610 bilder drygt.



Det är fredag 14/12 och vi har en heldag kvar i Buenos Aires, dagen börjar med ett besök på Japanska Trädgården, på vägen dit så får vi njuta av denna skönhet.



Japanska Trädgården ligger i Palermo som är ett ganska så välbärgat område i norra stadskärnan, men det fanns i alla fall lite höga hus.



Och en gammal Ford kämpade på...



Det är inga små gator man korsar, här är det dessutom enkelriktat.



Vi hängde på låset när dom öppnade för att slippa trängsel, det kostar några slantar att gå in med det var det värt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Buenos_Aires_Japanese_Gardens



Det var riktigt avslappande att gå omkring här och njuta av den vackra parken.





Man kunde se fåglar, men även fiskar förstås.



Efter att vi var klara med Japanska Trädgården så tänkte vi promenera i det nya renoverade hamnområdet.
Tunnelbanan tog oss dit.





Stationsmiljöer, slitet men charmigt.



Så går vi ner från Plaza De Mayo, man bygger väldigt mycket här, om jag fattade det hela rätt, så bygger man tunnlar för att leda ner trafiken och öppna upp området ner mot hamnen med parker och gångstråk.

[

Dom gamla magasinen har blivit bostäder, kontor och Universitet.



Här tittar vi norrut, man har även bevarat några gamla kranar. Kan bara tänka mig vilket hamnliv det måste varit här tidigare.



Man bygger högt och nytt!

http://www.faktaomfartyg.se/princess_I_1964_b_1.htm

Den här bilden på gamla Carola skulle kunna vara tagen i det område som idag är helt nygjort?



Trädens skugga var uppskattat när temperaturen var 36 i skuggan! Det låg många krogar här, men ovanligt få hade uteserveringar.



En nyans av brunt! Vattnet i Rio De La Plata är väldigt brunt, och det beror nog på all lera helt enkelt. Vattnet kommer från floder långt upp från Uruguay och Argentina.



En inte helt ny Iveco lastbil.



PRINCESS I som är fd M/S Carola, henne åkte man med mellan Helsingborg och Helsingör som grabb. Bryggan och stäven är kvar från förr, i övrigt är hon numera Casinopråm.

http://www.faktaomfartyg.se/carola_1964.htm

Det var inte så lätt att komma åt för att ta bilder, man skulle kanske kunnat gått runt och in på parkeringen till Casinot? Men det var inte värt omvägen i värmen med en ointresserad sambo som ändå ställer upp utan att gnälla. :)



Colonia Express har sin terminal här till höger, dom har en lite intressantare väg ut än Buquebus. Man skymtar förutom en skum katamaran även en gammal norsk klassiker som numera heter BUENOS AIRES EXPRESS.

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1592135



Kul att SFL:s emblem är kvar i stäven. :)





Så gick vi hem mot hotellet efter en lång dag ute i värmen.



Mera SUBTE, jag skulle kunna åkte ännu mera om jag haft tid... :)



En otroligt suddig bild på linjenätet, förutom två linjer gul och blå, så går linjerna i östlig-västlig riktning.



Lite New York/Berlin känsla.



Den nyaste vagnstypen invändigt.





Så är det hemresedag och lördag 15/12, planet skulle gå först vid 17:30 så dagen började med lite promenad och lunch, det hade även mulnat på lite.



Tomt med bussar!

Sen åkte vi ut mot flygplatsen och på vägen började det regna, och då pratar vi inte några droppar, utan ett ordentligt skyfall. Detta medförde även förseningar för flyget då man fick stänga banorna under tiden regnet öster ner.
På Buenos Aires Internationella flygplats så gick det inte fort! Incheckningen tog lång tid, när den var klar, så var det kö till passkontrollen som tog en evighet i ett utrymme helt utan ventilation, efter passkontrollen så var det nästa kö till säkerhetskontrollen. Vi var på plats 3 timmar före avgång, men när allt var klart hade vi lite drygt en timme kvar till avgång och 40 minuter till boarding.



Här står våran vackra fågel, en Boeing 747-800, det finns inte många av denna typ som flyger passagerare. Endast Lufhansa och Korean Air har dessa, men läste någonstans att Turkish Airlines beställt 747-800 för passagerartrafik. Så det var lite kul att få flyga med denna udda typ.



En 777-300ER.



Bakdelen på vår kärra, man kan se skillnaden mot gamal 400:an på motorerna som har taggar på kåporna samt att den inte har Winglets, sen är den längre men det kan vara svårare att se så länge inte en 400 står bredvid.



En GOL 737-800 från Brasilien taxar ut för start.



Dags för en något försenad boarding då man inte kunde börja lasta bagaget på grund av skyfallet.



Vi satt här i bak på en 2 sits där fönsterplatsen även har extra benutrymme eftersom stolen framför inte står mot väggen. Det är fördelen med att boka tidigt, man kan välja dom bästa platserna i Economy.



Framme i Frankfurt, här en Airbus A380.



Och så en 747-400 som numera får kallas för "Classic".



Hem till Arlanda flög med vi med denna Airbus 321-200 som här står vid vår Gate som skönt nog låg precis vid den lilla baren med utsikt över plattan. :)

Så var denna långa resa över, det var en fantastisk resa till nya resmål! När det gäller kryssningar, så kommer nog varmare vatten vara vår prioritet, då vi verkligen uppskattar att vara utomhus på havet. Sen får vi se när nästa kryss blir, kanske kommer vi vara spontana och vänta in något bra erbjudande som dyker upp istället för att planera i väldigt god tid. :)
Panamakanalen var en stor fest för mig! :) Och Sydamerika kan vi återvända till men då inte som kryssningsresmål.

Jag får tacka er alla som följt reportaget som tagit sin tid att lägga ut. Nu har jag fler repriser att lägga ut som försvann med gamla Landgången.

//R
Beundrar din energi, måste ha varit en av de längsta reseberättelserna på Landgången. Kul för mig som gammal Sydamerika resenär att uppleva kontinenten igen genom  dina bilder.

Själv tappade jag och tydligen många med mig energin och lusten att lägga ut nya reseberättelser efter kraschen av den gamla Landgången. Avsaknaden av tillgång till materialet på backup kopiorna har inte precis ökat på motivationen att lägga ut nya reseberättelser. Förstår mycket väl att det är mycket arbete med Landgången men det börjar bli länge sedan kraschen inträffade och dessutom har tydligen kvalificerad hjälp erbjudits Landgångens besättning för backup kopiorna.     
Fler härlig bilder :)  Om man ser på Google Earth så ligger det en till fd nordisk färja i samma hamnbassäng som Carola nämligen

http://www.faktaomfartyg.se/langeland_to_1977.htm

Det gamla fartyget är denna veteran

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2716022

Finns f ö en hel del gammalt skrot i Buenos Aires

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2622618

Stefan



Jättetrevligt att du visar informativa bilder"från andra sidan havet"./Ulf