*
Stränderna utefter den södra delen av västkusten i Sydamerika, är som de amerikanska, inte precis kända för sitt varma vatten. I Sydamerika inte heller för att ha ett överskott av fina sandstränder. Inte undra på att man kan finna pingviner på Galapagosöarna (som ligger vid ekvatorn) och i  Peru.

Du nämnde Gamboa i Panamakanalen. Kommer ihåg när vi reste med Seabourn Legend (känd bla från filmen Cruise Control 2) så ankrade vi där och alla passagerare bjöds på lunch i en resort i närheten med möjlighet att se hela kanalen via helikopter.
Dom där bilderna från Panamakanalen tar mig tillbaka så jag såg den i TV-serien "The Love Boat" (Kärlek Ombord), då besättningen åkte med Sea Princess som åkte den rutten. Underbart!
*

    Penny

  • 98
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
Fortsätt trevliga bilder. Själv hade jag planer på att kryssa med Infinity kommande år, men fick inte ledigt. Så jag kryssar med ditt reportage istället :)
Kommande
Rhapsody Of The Seas
M/S Birka

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
Väldigt trevligt reportage och bra bilder hittills!  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
*
Vet inte om du tog reda på vad det kostade rederiet att passera? Det är alltid lite kul. Man kan förvisso räkna ut det själv också med hjälp av kanalens prislista, men det är lite snårigt. Ungefär som att räkna ut den totala hamnavgiften i Stockholm för ett kryssningsfartyg.

När det gäller Panamakanalen, gäller förstås, som i hamnar olika avgifter för skilda fartygstyper. En uppgift från 2015, gällande NCL:s Norwegian Sun var att man då betalde $379,000. Mitsui O.S.K. Lines-operated MOL Benefactor (ett containerfartyg på 10.000 TEU) som den 1 juli 2016 passerade via de nya slussarna fick betala hela $829,468.

Siffrorna ger en vink om att det inte är något billigt nöje.

*
Vet inte om du tog reda på vad det kostade rederiet att passera? Det är alltid lite kul. Man kan förvisso räkna ut det själv också med hjälp av kanalens prislista, men det är lite snårigt. Ungefär som att räkna ut den totala hamnavgiften i Stockholm för ett kryssningsfartyg.

När det gäller Panamakanalen, gäller förstås, som i hamnar olika avgifter för skilda fartygstyper. En uppgift från 2015, gällande NCL:s Norwegian Sun var att man då betalde $379,000. Mitsui O.S.K. Lines-operated MOL Benefactor (ett containerfartyg på 10.000 TEU) som den 1 juli 2016 passerade via de nya slussarna fick betala hela $829,468.

Siffrorna ger en vink om att det inte är något billigt nöje.

Undrar vad det kostade för segelbåten? Den är ju i och för sig liten, men gratis lär det väl inte ha varit.
Senaste kryssning:
Norwegian Getaway Transatlantisk kryssning från Köpenhamn.

Kommande kryssningar:

Silja Serenade 12 jan.
Symphony of the seas i medelhavet i April 2018.
Allure of the seas i Karibien i oktober 2018.
Vet inte om du tog reda på vad det kostade rederiet att passera? Det är alltid lite kul. Man kan förvisso räkna ut det själv också med hjälp av kanalens prislista, men det är lite snårigt. Ungefär som att räkna ut den totala hamnavgiften i Stockholm för ett kryssningsfartyg.

När det gäller Panamakanalen, gäller förstås, som i hamnar olika avgifter för skilda fartygstyper. En uppgift från 2015, gällande NCL:s Norwegian Sun var att man då betalde $379,000. Mitsui O.S.K. Lines-operated MOL Benefactor (ett containerfartyg på 10.000 TEU) som den 1 juli 2016 passerade via de nya slussarna fick betala hela $829,468.


Tariffer kan vara väl så snåriga men tror man nu har förenklat traiffen för panamkanalen och att det numera för de flesta passargerarfartyg kostar usd 138 per pax genom gamla slussarna, så tippar på omkring usd 280000 för Infinity men Robert kanske vet?  Hela usd 379000 för NCL Sun lär delvis ha berott på saftiga tillägg för att gå före kön.   
« Senast ändrad: 29 december 2017, 09:32:43 av Bonefish »
*
Nja, nu är avgifterna lite komplicerade och ändras inte sällan. Mängdrabatter, gynnande av visst tonnage och annat. Tidvis en riktig karusell, särskilt före det nya slussarnas tillkomst, då det ofta blev brist på plats. Bla har man tillämpat budgivning för attraktiva ”slots”. Få kryssningsfartyg vill som bekant passera nattetid.

Redan 2008 slog Disney Magic det dåvarande rekordet för kryssningsfartyg när rederiet betalade $331,200 för transit.

Så den prislista som man finner på nätet är inte alltid huggen i sten.
Intressant med priserna. Tyvärr har jag ingen aning om vår kostnad, mycket möjligt att det nämndes någon gång under dagen. Men tyvärr så hörde man inte den för övrigt mycket proffsiga guidningen när man satt på sin egna balkong.

//R
Intressant att följa så här långt. en helt klart lite mera udda kryssninga rutt än vad jag själv har åkt eller ens framtill nu funderat på /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony


Blev imponerad över hur noggrann han var med att putsa sin gamla bil. :)



Renhållarna ställde sin vagn mitt i gatan!



Inne i ett helt nybyggt Shoppingcenter där det fanns wifi, julen var på gång.



En buss gasar fram på en lokalgata.



Lokal Taverna i samma korsning.



Vi promenerade vidare mot en Taverna för lite kyld dryck och ännu mera wifi.



Lianer i trädet!



På väg ombord igen, det delas ut kylda handdukar.



Upp på soldäcket för att sola lite, men även övervaka fisklastningen så det gick rätt till. :)



Trampa lite på fisken, så får vi i lite till! Jag är ingen fiskexpert, men läste att det framför allt är Tonfisk man fiskar. Dragbilen närmast är inte direkt ny...



Började bli dags för avgång kl.14:00 och förutom sköldpaddor som man kunde se simma omkring, så började bogserbåtarna att göra sig beredda. Det var en lite knepig väg ut i den hårda blåsten, så bra med beredskap ifall att.



Jag förflyttade mig till aktern där den andra något äldre bogseraren var beredd.



Så låg han en kort stund bredvid oss, men vi klarade det hela på egen hand trots hård vind.



Lugnt och skönt runt poolen, blåste lite hårt på övre soldäck.



Så är det sjödag igen på väg mot nästa stopp som skulle bli Lima i Peru. Den här morgonen åt vi frukost i huvudmatsalen, och vi vaknade tidigt som vanligt vilket innebar att det var lugnt och skönt. Så jag tog några bilder...



Matsalen har flest stora bord, men på kanterna finns det en hel del bord för två även om dom står ganska nära varandra. En kväll fick vi faktiskt ett bord för två mitt i restaurangen. På övervåningen är det den klassiska sittningen och på nedervåningen var det för oss som ville äta när det passade. Något som verkar öka i populäritet.
Man kunde antingen dyka upp när man kände för det, eller så kunde man även boka en tid.
Vi behövde bara vänta en gång, men det var för att vi önskade vår ordinarie servitör, annars hade vi fått bord på en gång. Dom försöker placera folk vid samma servitörer hela kryssningen så gott det går.



Trappan upp mot övervåningen. Vi gillade huvudrestaurangen, den var ombonad och lagom stor, servicen var bra och maten kom med lagom intervall.



Det stora fönstret i aktern, här skiljer sig dessa äldre systrar från dom nyare i Solsticeklassen. Dom nyare har inte huvudrestaurangen i aktern utan där är det specialrestauranger med Tuscan Grille längst akterut.



Jag tog en potatis/ägg kaka men ångrar att jag inte tog en klassisk omelett, den var lika blek som bilden. Men det är ganska skönt som omväxling att bli serverad frukost. Den stora nackdelen var dock tjatet om kaffe hela tiden. Blev lite tjatigt att tacka nej till "more coffee sir".  Verkar som om dom nya i serveringen får börja med att gå runt med kaffe, och fått lära sig att hela tiden fylla på...



Ingången till Trevellis som huvudrestaurangen heter, till höger för dom med tidsbokning och till vänster för "drop in".



Vi fortsätter med en rundvandring på däck 5 som har namnet Entertainment.



Här har vi Cellar Masters som är en vinbar.



Här var det ofta lugnt, även på eftermiddagarna när baren öppnat. Satt lite folk här när det var livemusik. Men ett ganska skönt ställe att bara hänga på när det var kyligt ute. Tyvärr var det dock Tallink varning eftersom det var livbåtar utanför fönstren.



Till vänster om Cellar Masters ligger Sushi On Five som tidigare hette Bistro On Five. Tidigare serverade man smårätter och populära Crepes men nu är det Sushi som gäller. Det har varit väldigt mycket gnäll bland stammisarna om detta byte. Många saknar den gamla Bistro On Five och tycker inte att Celebrity har någon Sushi publik.
Sen kan väl jag tycka då den ofta var tom, att det här skulle kanske vara en restaurang som ingick i priset? Nu kostar den extra och priserna är inte så låga heller.



Ute i Cellar Masters igen och tittar akterut.



Ingången till Sushi On Five.



Så kommer vi till midskepps trapphus, här finns inga hissar som i fören och aktern, utan hissarna är placerade på babordssidan.



Grand Foyer, vi upplevde den lite för liten här jämfört med dom nyare fartygen. Trappan vi ser, går ner till däck 3, men vi återkommer neråt senare. ;)



Här har vi dom 4 stora glashissarna varav dom yttre har utsikt över havet. Hissarna fungerade mycket bra över hela fartygen, folk tryckte på rätt knappar och det fanns tillräckligt antal i förhållande till passagerarflödet.



Gelaterian där man kan köpa lite lyxigare glass än den som ingår i priset. Gelaterian sitter även ihop med trevliga Café Al Bacío på andra sidan.

Här ser vi bort mot Café Al Bacío, mycket trevligt Café men kaffet kostar extra om man inte har minst dryckespaket med Classic.  Priset för en Espresso är 3 dollar och en Americano 5 dollar. Här har man även fantastiska bakverk hela dagen som även dom kostar extra. Det är mycket på Celebrity som kostar extra!



Gelaterian till höger, Grand Foyer till vänster och hissarna längre bort till höger i bild.



Så rör vi oss framåt och kommer till butiksområdet som är ganska så stort även om butikerna i sig är små. I mitten har man på två ställen montrar där man oftast sålde saker med nedsänkt pris.



Vänder vi oss om, så hittar vi Future Cruises där man säljer kryssningar. Beställde man ombord fick man alltid något paket typ OBC, dryck osv.



Nästa disk och butikerna ligger på sidorna.



Och så avslutar vi med Café Al Bacío och en av dom trevliga servitriser som jobbade där poserar på bilden.



Den populäraste sittdelen var här med dom stora panoramafönstren på Styrbordssidan.

I nästa del kommer vi fram till Lima!

//R
« Senast ändrad: 30 december 2017, 14:21:56 av Robert Brink »
*
Tusen tack för ett som vanligt mycket intressant och välredigerat reportage.
Bra du lägger ut ett nytt "avsnitt" lite då och då, så man hinner smälta och känner att man förflyttar sig till nästa "stopp".
Visst kliar det lite i "jag vill också åka" tanken.

/ Marre
 Bara att lyfta på hatten! Ett mycket bra sätt att uppleva en fantastisk kryssning helt gratis! Fattar inte att det är så få medlemmar på Landgången!
Tack för att ni står ut med detta långa reportage! ;)



Vi fortsätter vidare... Det är morgonen 29/11 och Onsdag, jag öppnar balkongdörren och vi befinner oss i Callao som är den stadsdel i norra Lima som hamnen ligger vid. Utanför i diset så har vi GLOVIS SIGMA, hon byggdes 2016, har Bahamas flagg, är 200 m lång och 36 m bred, 20900 DWT, hon levererade massor med bilar under dagen till Lima. :)



Här har vi GRAND ACE 2, Panama flagg, byggd 2005, Kemikalietanker på 46 185 DWT, 183 m lång och 32 m bred.



Containerjagare tillhörandes Hamburg Süd, SAN CLEMENTE är namnet, Liberia flagg, byggd 2014, 300 m lång och 48 m bred.



CAPE PIONEER, Liberia flagga, 271 m lång, 43 m bred och verkar byggd nyligen...





Vy över Callao:s hustak.



Vår frukost utsikt.



Nere på kajen började man ställa upp stånd.



En väldigt stor kran för att rulla på egen hand och inte spår.



Bussar uppställda för dom första turerna, och det var framför allt Machu Pichu gänget som skulle iväg först, dom skulle vara borta i 3 intensiva dagar och kliva på igen när vi kom till Pisco. Turen till Machu Pichu kostade 26 000SEK.



Dags för bunkring.



Lite lustig design på den här bogseraren, ser ut som i tecknade filmer! :)



Så sticker CAPE PIONEER iväg.



Sen havererade logistiken ovanligt nog! Det blev tydligen något trafikkaos vid infarten till hamnen så inge bussar kunde köra in! Vilket förstås byggde på kön ordentligt. Men efter 30 minuter dök det upp ett gäng bussar och då gick det ganska så fort att komma iväg. Tror vi stod totalt ca 50 min och väntade.



Marknad från bussfönstret i Callao.



Hus i Callao



Möbelsnickare



Vi åkte över en stor väg med höghus. Bussarna släppte förstås av oss vid ett nybyggt köpcentrum. Området kring detta köpcentrum erbjöd ingenting förutom lyxiga hus... Vi tog en taxi till stadsdelen Miraflores och släpptes av utanför en marknad.



Vi tog några varv på marknaden.



Det var väldigt lugnt för att vara marknad, ingen trängsel alls.



Sen käkade vi en kycklingmacka på en Sandwich bar, den var god men troligen skulle den blivit ännu godare om vi förstått menyn! :)



Snygg Taxi! Lima har ingen spårtrafik, utan det är småbussar eller taxi som gäller. Det finns en trådbusslinje som vi dock inte såg.



Flygbussen!



Parque Central i Miraflores, här fanns det en hel del hemlösa katter som fick mat här.



Sen gick vi ner mot havet och passerade tennisbanor, Miraflores är ett av dom området som är turistvänligast i Lima.



Häftig kust dök upp!



Grusstränder och restauranger nere.



Och fina slingrande gångvägar upptill.



Det låg nät över jordmassorna för att hindra ras, skärmflygning var väldigt populärt.



Det var väldigt ont om krogar längs den nyrenoverade kustpromenaden, så vi vek av något kvarter för lite dryck och wifi, notera den fina kassaapparaten.



Och så blev det kväl, jag satte mig på balkongen med en stänkare och njöt av atmosfären i hamnen. :)

//R
« Senast ändrad: 31 december 2017, 12:50:40 av Robert Brink »


Torsdag morgon och vi är kvar i Lima, vi har fått nya grannar sedan igår! Här har vi NORDIC MACAO Hemmahamn Monrovia, byggd 2014, 228m lång och på 44 651 DWT och just nu befinner  hon sig utanför Brasiliens kust för ankar.



Även WINNER har dykt upp under natten, lite lustigt att när jag skriver detta, så ligger hon för ankar utanför Callao/Lima. Även WINNER har Liberia flagg, byggd 2008.



FOUR EMERALD är den röde närmast, men vi har fått sällskap av ett kryssningsfartyg också. Troligen någon Oceania? FOUR EMERALD är hemmahörande på Cayman öarna och byggd 2012.



Vi hade besök av denna pråm tillsammans med en ganska spartansk bogserare. Kan detta vara någon form av bunkring av olja???



Sen tuffade dom iväg...

Under dagen åkte vi en sväng till Lima och käkade god lunch på en av Perus kändiskockars ställen, mycket trevligt. Stora kameran fick dock stanna kvar ombord.



NORTHEN DANCER registrerad i Gibraltar backar in, hon måste fraktat någon typ av fiskfoder? För måsarna var som galna runt henne.
Lustigt nog är hon just nu enligt AIS en bit utanför Gibraltar, så snart hemma. Byggd 2010, 179 m lång.



Strax efter kom SANTA CLARA, den andra från Hamburg Süd inom ett dygn. Just nu befinner hon sig utanför Valparaiso. SANTA CLARA är byggd 2010, 300 m lång och flaggad i Portugal.



Tog inte lång tid så lång hon på plats! :) Och då kunde nästa lämna...



Nämligen WINNER som vi dock snart ska träffa igen.



Det började bli mörkt och snart ska vi avgå mot nästa resmål.



M/S SIRENA från Oceania Cruises fick avgå först, hon fick hjälp av bogserbåt.

Sen skulle vi till Pisco, men egentligen kom vi aldrig dit...



Vi vaknade upp i en nybyggd hamn ute i ett ökenlandskap! Inte så nära Pisco kanske, däremot närmare Paracas som är en liten fiskeby med strand och utflykter till Islas Ballestas som är en ögrupp strax utanför. Varför Celebrity hela tiden tjatade om Pisco förstod vi inte riktigt? Transferbussarna körde alla till just Paracas och Pisco i sig är som jag förstår det inte så mycket att uppleva.



Här är vi i Paracas, en liten trevlig by med en hyfsat fin strand. När det inte ligger ett stort kryssningsfartyg här, så besöks byn mest av backpackers och turister från Lima som ligger ca: 4-5 timmars bussresa bort.



Vi var sugna på att åka på båtutflykt till Islas Ballistas som är en nationalpark med fåglar, Humboldtpingviner samt Sjölejon. Celebrity ville ha 1400SEK för en utflykt, vi köpte den på plats och betalade 300SEK/pers istället. :)
Här har vi båttypen som man fick åka, det fanns väl ett 20 tal av dessa.



Vår skeppare var stiligt klädd.



Vi passerade Infinity.



Därefter "Paracas ljusstaken", det var lite oklart om när eller vilka som gjord denna längs bergets sida.



Två Humboldtpingviner på promenad.



Sjölejon som vilar.



Skönt på klipporna!



Och ett gäng fåglar som ni ser, helt svart på berget!

Fortsättning följer...

//R
« Senast ändrad: 02 januari 2018, 23:03:41 av Robert Brink »