*
Jag, min fru och våra 2 barn (8 år och 2 år) åkte med Norwegian Getaway från Köpenhamn till Miami i oktober.
Det var min och min frus tredje atlantkryssning och vår 8 åringa sons andra. För 2 åringen var det premiär att åka över atlanten.

Vi tog inte så många bra bilder ombord, men vill ni se fina bilder från samma kryssning så kan jag rekommendera Carl Rasmusens reportage från samma kryssning.

Vi valde rutten för att den skulle gå söderut via St Marteen och St Thomas till Miami, men som flera gånger redan tagits upp på landgången så blev rutten ändrad efter orkanen Irma. Så istället blev det Azorerna och Bermuda.
Vi blev lite besvikna över det, men vi hade mycket trevligt i alla fall.
Azorerna var trevligt, dock gick vi bara runt i Ponta Delgada.
På Bermuda där fartyget låg över natten åkte vi till en mycket fin strand. Dock väldigt kallt i havet och dyrt.

Vi hade tur när vi lämnade Köpenhamn. Det var 17-18 grader varmt den 15 oktober, dock lite blåsigt. Men det hindrade inte oss från att testa poolerna. Dock var vi inte så många i poolerna de första dagarna. Men ju varmare klimatet blev, desto mer folk i poolerna.

Jag tycker att maten ombord i de restaurangerna som ingick var bättre än ombord på Royal Caribbean. Även frukostbuffén.
Dock så gillar jag bättre systemet på Royal Caribbean där du har en plats bokad varje kväll. Här fick man gå till någon restaurang, var det fullt så fick man en beeper att ta med sig när man väntade. Det var 3 restauranger med samma meny varje dag som ingick i resans pris samt en nudelrestaurang, en pub och bufferestaurangen.
Det var ofta långa väntetider efter att man beställt tills man fick maten. Upp till en timme ibland.
På puben O Sheehans har de öppet dygnet runt och dit gick man ibland på natten för en Nachotallrik eller Kycklingklubbor.
De har ju på Norwegians fartyg många specialrestauranger som kostar extra. Fördelen där är att barnen får äta gratis om de äter från barnmenyn. Vi provade på Teppanyaki, Cagneys och Margaritaville.
Vi var väldigt nöjda med alla tre specialrestauranger.

Två dagar hade de familjepoolen avstängd för renovering.
Då kan man ju tycka att barnen ska få bada i vuxenpoolen, men det gick inte för sig.
Där blev vi lite irriterade och även flera andra barnfamiljer.

Vi hade bokat vår resa via en amerikansk resebyrå så vi hade inte det här all inclusive konceptet som ingår om man bokar tex via Globetrotter, men vi hade köpt kryssningen under en kampanj där dryckespaket ingick för oss vuxna och barnen åkte med gratis. (de betalade bara skatter och avgifter). För dryckespaketet fick vi betala dricks i samband med bokningen så det blev ändå några hundra dollar.

Inte en enda gång under kryssningen tog de betalt för våra barns läsk eller juice.

För vår 8 åriga son fanns det väldigt mycket roliga aktiviteter som tex
Klättervägg, Vattenrutschkanor, Klätterställning, Trampolin, barnklubb mm.

Han tyckte att detta var det absolut bästa fartyg han åkt med  .

Jag och frun var också väldigt nöjda med kryssningen.
Framförallt Waterfront med deras Mojitobar med oerhört goda drinkar och alla sittplatser ute.

Jag kan mycket väl tänka mig att åka med Norwegians fartyg igen. Men nästa kryssning blir återigen med Royal Caribbean.
Senaste kryssningar:
Allure of the seas i Karibien i oktober 2018.
Mariner Of the seas i Karibien i Oktober 2018.

Kommande kryssningar:
I planeringsstadiet.
*
SV: Transatlantisk kryssning Norwegian Getaway. (inga bilder denna gång)
« Svar #1 skrivet: 12 december 2017, 11:44:42 »
Trevligt och informativt.

Jag har aldrig rest med NCL men jag har varit ombord i några. Bla Getaway när hon var i Stockholm i somras. Jämfört med de övriga jag besökt tyckte jag Getaway var ett klart fall framåt. Och jag förstår att fartyget mycket väl kan passa en barnfamilj. Lite trist förstås med all väntan i restaurangerna.

Själv har vi med barnbarnen åkt med RCCL och det var helt OK.
« Svar #2 skrivet: 15 december 2017, 18:36:02 »
Hej

Dejligt at høre, at I også havde en god tur over atlanten med Getaway. :D
Personligt syntes jeg, at NCL er ganske fint, men jeg vil lige så gerne sejle med MSC.

God Weekend og Glædelig Jul
Carl
« Svar #3 skrivet: 15 december 2017, 22:34:02 »
Trevligt Bolle! :)

Synd på väntetiderna, vi hade valt open dining på Infinity för att kunna äta när vi ville. En gång på 12 middagar fick vi vänta på bord, och det var endast för att vi önskade våra servitörer.
Maten kom nästan alltid in i lagom takt, vi var nöjda med huvudrestaurangen även om det smakmässigt märks att maten lagas till många.
Tyvärr var man även lite snåla på vissa ingredienser.

Jag gillade Norwegian Epic även.om hon är ful som stryk.

//R( Buenos Aires nu, snart hemåt!)
« Svar #4 skrivet: 30 december 2017, 06:25:33 »
som preceis hemkommen efter en tur i karibeine med freedom of the seas så måste jag säga att även om din berättelse lockar så känns det inte som jag just nu är benägen att byta rederi. då vi hade en riktigt trevlig tur. Med bra mat (snabb service inga långa väntetider) även om lunchen i WJ kunde varit lite mera varierande vilket den också oftast är på lite mindre skutor.
Men nog om detta hoppas på att få besöka någon av norweigans jättar som besökare i stockholm kanske redan näsyta sommar så kanske jag ändrar mig/TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy.
Dagstur med Rosella.
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
Baltic Queen
Kommande2018:

Kommande 2019:
Oasis of the seas