SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« Svar #45 skrivet: 11 april 2018, 08:27:26 »
När det gäller re-circulation av utrustning från skrotade båtar kan man bara konstatera att platser som Alang är mycket mer effektiva och professionella jämfört med Fosen och Fornæs.

I Skandinavien köper du prylar som skruvats loss från de skrotade fartygen och de ligger "as is - where is". I de flesta fall har man inte heller tagit vara på certifikaten som hör ihop med prylarna. Du köper delen som ett råmaterial som du själv får göra i ordning. För de här firmorna är det uppenbart stålet som är den stora intäktskällan.

I Östern skruvar man loss absolut allt. Du kan sedan köpa renoverade delar av alla de slag. Med certifikat och allt. I många fall kan du också finna oanvända reservdelar.

Men re-cirkulation av delar kräver också resurser och kunskap. Det finns flera firmor här i Skandinavien som köper "skrotdelar" från de som hugger upp fartyg och som sedan renoverar dessa och säljer som "second hand".

För inte så länge sedan hade vi ett företag i Stockholm som levde på att köpa fartyg som gått i konkurs eller utrangerats av andra skäl. Deras expertis låg i att finna de här fartygen och få loss dem för "noll komma niks". Sedan skruvade man väck allt som gick att sälja enkelt och lade det på lager för försäljning. Det som var kvar av fartyget såldes till skrot för ungefär samma pris som man givit för ett komplett fartyg. Vinsten låg i alla de delar som man sedan kunde sälja.