SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #45 skrivet: 26 mars 2018, 22:51:39 »
Jag tror inte att Hurtigruten ser till rundresor Bergen- Kirkenes i direkt konkurrens med Havila. De tänker sannolikt sälja kryssningar som börjar i något utland och som innehåller lite fler och mer spännande hamnanlöp än vad de nuvarande kryssningsrederierna har. Det är dessa som man tänker konkurrera med. Tror jag.

Upplägget med internationell trafik möjliggör internationella besättningar men också att kunna driva fatyget "tax-free" vilket tillsammans drar ned kostnaderna högst substantiellt. Men ruten Bergen- Kirkenes är subventionerad och då får de inte ta lokala resande i konkurrens med den subventionerade ruten. Något de sannolikt inte heller är intresserade av att göra.
Det aer ju i och foer sig saa man har seglat med FRAM naer hon har seglat paa norska kusten. Det aer bara det att de talar om att segla alla de dagarna som Havila seglar, och skall de daa starta i t.ex. Hamburg behoever de aatskilligt fler fartyg aen MIDNATSOL, TROLLFJORD och FINNMARKEN.
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #46 skrivet: 09 april 2018, 11:08:41 »
Havila Kystruten AS är 100% ägt av Wikborg Rein Services, som är 100% ägt av Wikborg, Rein & Co advokafirma DA. (DA="delt ansvar")
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
"Hurtigruten" kan delas upp - nye skipsnavn
« Svar #47 skrivet: 14 april 2018, 11:59:18 »
Da blir det altså fire nye kystruteskip. Det er alltid gøy å spekulere i navnevalget.

La oss håpe at de ikke tar etter Color Lines navnetradisjon å kaller dem SUPERSLOW I, SUPERSLOW II, SUPERSLOW III og SUPERSLOW IV, eller HAVILA MYSTERY, HAVILA FANTASTIC eller noe lignende.

Og la oss virkelig håpe at de ikke døpes HAVILA 1, HAVILA 2, HAVILA 3 og HAVILA 4!

Fjord Line gikk det jo rykter om var en av tilbyderne. Havila kunne jo plukke opp deres navnetradisjon, og kalle skipene SOGNEFJORD, GEIRANGERFJORD, TRONDHEIMSFJORD og VESTFJORD.

Hurtigruteselskapene har jo hatt sine forskjellige navnetradisjoner. BDS hadde stjerner og himmelfenomener. TFDS har tatt over himmelfenomenene, som NORDLYS, POLARLYS og MIDNATSOL, men ikke stjernene, som LEA, ASTREA, SIRIUS, og også METEOR er ledig.

NFDS hadde sine JARL-navn. De er ikke blitt videreført, hverken hos TFDS eller senere HRG, men for et rederi på Nordvestlandet kunne jo det kanskje være fristende. MØRE JARL f.eks.

VDS hadde sine nordnorske, geografiske navn. Dem har OVDS/HRG i høyeste grad videreført. Men det ironiske er at av de syv nordnorske byene (jeg ser bort fra alle "nybyene" etter "frisleppet" av bystatusbegrepet) er Narvik den eneste som har fått et skip oppkalt etter seg, samtidig som det er den eneste nordnorske byen som ikke har Hurtigruteanløp, det var det ODS som gjorde. Havila kunne ju døpe sine skip f.eks. FLORØ, BODØ, TROMSØ og VARDØ (hvis ikke noen av dem er opptatt av helt andre skip).

Så hadde NFDS også kongelige navn. HRG har HARALD JARL, men vil Havila være royalistiske så er jo DRONNING SONJA, KRONPRINS HAAKON MAGNUS, KRONPRINSESSE METTE MARIT og PRINSESSE INGRID ledig.
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp - nye skipsnavn
« Svar #48 skrivet: 16 april 2018, 11:23:35 »
Og så har vi jo de rederier som liker å samle skipene sine på ett sted i skipsregisteret (f.eks. Fred. Olsen Lines, som døper alle sine skip med navn på B; BORGEN, BUENAVISTA, BOLERO, BLACK WATCH, BRUSE, BRÆMAR, BLENHEIM etc, eller HSDG, hvis skip alle begynte med CAP).

Så hvis Havila vil ha skip som begynner på HA så kunne de jo hete HAMMERFEST, HAVØYSUND, HARSTAD og HAVBLIKK.
« Senast ändrad: 16 april 2018, 11:25:39 av Risberg »
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #49 skrivet: 18 april 2018, 19:22:21 »
Lofoten ser ut att göra sin sista resa i reguljärtrafik i oktober 2019.

SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #50 skrivet: 19 april 2018, 08:21:39 »
Lofoten ser ut att göra sin sista resa i reguljärtrafik i oktober 2019.
Jeg reiser med SPITSBERGEN til Frans Josefs Land i september 2019. Så kan man jo spørre seg om det er hennes siste tur utenfor Hurtigruteleia, hvis LOFOTEN fases ut og ikke kan ta hennes turer når hun er på "tokt".
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #51 skrivet: 19 april 2018, 10:21:14 »
Og innsettelsen av ROALD AMUNDSEN i mai 2019 (og senere FRIDTJOF NANSEN) innebærer tydeligvis at MIDNATSOL skal gå fast i leia. Ja, hennes Antarktis- og Amazonaseventyr var vel ikke bare vellykkede.
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #52 skrivet: 19 april 2018, 11:48:49 »
Morsom farvebruk i seilplanen. Ser ut som at nittitallsskipene skrives med mørkeblå, skipene mindre enn disse med fiolett og skipene større enn dem med lyseblå (hvor MIDNATSOL har fått bestemme farven til SPITSBERGEN/MIDNATSOL) skrift.
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #53 skrivet: 22 april 2018, 19:56:29 »
Jag tror inte att Hurtigruten ser till rundresor Bergen- Kirkenes i direkt konkurrens med Havila. De tänker sannolikt sälja kryssningar som börjar i något utland och som innehåller lite fler och mer spännande hamnanlöp än vad de nuvarande kryssningsrederierna har. Det är dessa som man tänker konkurrera med. Tror jag.

Upplägget med internationell trafik möjliggör internationella besättningar men också att kunna driva fatyget "tax-free" vilket tillsammans drar ned kostnaderna högst substantiellt. Men ruten Bergen- Kirkenes är subventionerad och då får de inte ta lokala resande i konkurrens med den subventionerade ruten. Något de sannolikt inte heller är intresserade av att göra.
Det ser faktisk ut som at man tester det konseptet med ROALD AMUNDSEN og FRIDTJOF NANSEN allerede i 2019: https://www.hurtigruten.no/destinasjoner/europa/
Planlagte Hurtigrutereiser:
SPITSBERGEN Trondheim-Hammerfest & KONG HARALD Hammerfest-Trondheim apr./mai 2018
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Frans Josefs Land & KONG HARALD Tromsø-Trondheim sept. 2019
FRIDTJOF NANSEN Amsterdam-Lisboa okt. 2019