Ja, du har säkert bättre koll på den här trafiken än vad jag har. La mig i debatten bara för jag anade vissa likheter med den i Sverige. Men om jag förstått allt rätt är skattefinansieringsgraden i det nuvarande trafikupplägget förhållandevis låg? Även om det naturligtvis handlar om betydande belopp totalt.
Visst har Risberg rätt, på ett sätt är det nuvarande förslaget att vrida klockan tillbaka. Den nuvarande organisationen har ju inte så många år på nacken. OVDS är ju en fusion av Ofotens och Vesterålens Dampskipselskap och har därigenom varit med ända sedan starten.In mot slutet av -70-talet var det OVDS, Stavangerske, Bergenske och Nordenfjeldske som delade på trafiken men sedan kom stora ändringarFörst gick Stavangerske och Bergenske ut medan TFDS (Troms Fylkes Dampskipsselskap) köpte in sig, vilket den gången (1979) var en stor sensationTio år senare gick Nordenfjeldske ut ur Hurtigruten, in kom då Finnmark Fylkesrederi.År 1988 drevs alltså Hurtigruterna av TFDS, OVDS och FFR. I samband med det stora nybyggnadsprogrammet gick FFR också ur, man ansåg sig inte ha råd med ett nybyggeDärmed var det TFDS och OVDS som var kvar.Den stora ändringen ägde rum 2006 när man fusionerade och bildade Hurtigruten Group. Men in i den fusionen kom inte bara Hurtigruterna, dit kom färjetrafik, bussbolag, fraktföretag och en mängd annat, bland annat Fjord Line. Därifrån och framöver sålde man av en mängd verksamheter som i senare tid har blivit lönsamma. Bland annat Fjord Line som fram till dess hade resulterat i gigantiska underskott. Men också NorCargo samt det som nu är ryggraden i Boreal och Torghattens färje- och busstrafik i NordNorge. Trots detta hade man ett blödande företag som till slut såldes ut till privata ägare.Dessa rekonstruerade företaget och nu ger Hurtigruten AS solida överskott och de första privata ägarna har redan "cashat in" genom att sälja hela företaget till Engelska fondbolag. Som nu i sin tur önskar "casha in" genom att återigen notera företaget på börsen. Det som folk längs kusten nu är rädda för är att nya entrepenörer kommer att ta över linjen med fartyg som fyller specifikationerna för godstransport och lokalt resande men som inte har turiststandard. Det vill säga ungefär den filosofi som präglade de fartyg som byggdes i början av 1980-talet "Vesterålen", "Narvik" och "Midnatsol". Medan dagens högklassiga fartyg går över till ren turisttransport. Men 80-talarna byggdes ju om efter bara några års trafik och fick en ny och stor passagerarsektion akter medan godskapaciteten minskades. Detta eftersom de inte var tillräckligt "turistmässiga".
Hurtigrutten har beslutat att lagga in anbud pa samtliga "Pakker".https://e24.no/naeringsliv/hurtigruten/hurtigruten-legger-inn-anbud-paa-ruten-langs-norskekysten/24188630
Det Havila-skipet var lite pent, for å si det mildt.
Delen av skrovet som saknar fönster är väl lastdelen? Jämför med nuvarande Hurtigrut fartyg.