SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #30 skrivet: 29 juli 2017, 22:15:34 »
Ja men OK att det är kineser ombord men det är fortfarande en skandinavisk produkt - så

1) vad tillför ett kinesiskt ägande företaget? (Utöver typ handfasta råd som att det måste in mer Sojasås på buffén för att blidka kineser ombord)

2) vad är potentialen i företaget för en kinesisk ägare? Vad skall man tjäna pengar på? Vare sig Tallink eller Viking är ju några penningmaskiner. Inte heller ser jag någon direkt framtida utvecklingspotential givet lågprisflyg och billiga weekendpaket till Europas huvudstäder
SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #32 skrivet: 01 augusti 2017, 10:51:41 »
Ja men OK att det är kineser ombord men det är fortfarande en skandinavisk produkt - så

1) vad tillför ett kinesiskt ägande företaget? (Utöver typ handfasta råd som att det måste in mer Sojasås på buffén för att blidka kineser ombord)

2) vad är potentialen i företaget för en kinesisk ägare? Vad skall man tjäna pengar på? Vare sig Tallink eller Viking är ju några penningmaskiner. Inte heller ser jag någon direkt framtida utvecklingspotential givet lågprisflyg och billiga weekendpaket till Europas huvudstäder

Kina investerar mycket stora belopp runt om i världen bl a Afrika. Och vill dom driva tåg i Sverige så varför inte bilfärjor i Östersjön.......
SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #33 skrivet: 01 augusti 2017, 10:57:07 »

Kina investerar mycket stora belopp runt om i världen bl a Afrika. Och vill dom driva tåg i Sverige så varför inte bilfärjor i Östersjön.......
Nu skall man kanske fortfarande skilja litet mellan "kinesiska ägare" och Hong Kong-företag. Hong Kong-företaget MRTs (eller MTRs, jag lär mig aldrig hvad de heter) Stockholm - Göteborg-tåg ser jag inte riktigt på som en del av den stora "kinesiska satsningen" runt om i världen, även om Hong Kong formellt är kinesiskt.
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*

    Penny

  • 98
  • Kryssningar är livet!
    • Visa profil
Kommande
Rhapsody Of The Seas
M/S Birka

Mina resor 2018
Silja Symphony (Nyår 17/18)
S/S Blidösund
SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #35 skrivet: 23 mars 2018, 17:04:39 »
Försäljningsprocessen av bolaget har nu blåsts av:

Termination of the exploratory process of potential strategic options
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=830451&messageId=1044196
SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #36 skrivet: 23 mars 2018, 17:13:17 »
Försäljningsprocessen av bolaget har nu blåsts av:

Termination of the exploratory process of potential strategic options
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=830451&messageId=1044196

Skulle gissa att det innebär att man inte fick det bud man ville ha. Kan en co-owner vara en väg att gå? Jag antar att det är ren avkastning och fritt kapital som var tanken. Men framtiden är givetvis väldigt oviss i denna bransch. Nu är det ändå högkonjunktur. Hur ska det bli under låg?
SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #37 skrivet: 24 mars 2018, 12:18:09 »
Enligt Enn Pant var tanken aldrig att huvudägaren Infortar (där Pant m fl styr) skulle sälja sin andel i Tallink, utan det ska ha varit andra alternativ som utvärderades:

https://majandus24.postimees.ee/4449427/pant-infortar-ei-plaaninud-kunagi-oma-osalust-tallinkis-muua

(estniska)
*
SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Svar #38 skrivet: 27 mars 2018, 07:52:46 »
Enligt dagens Tradewinds så har Tallinks aktie fallit 15% sedan man offentliggjorde att man för tillfället inte kommer att gå vidare  med den "strategiska översynen". Enbart på måndagen föll aktien med 9% till 1.10 Euro. Dessutom har generalsekreteraren (secretary general) på kulturdepartementet Paavo Nogene utnämnts till ny CEO. Han tillträder i maj och efterträder Janek Stalmeister som dock kvarstår i bolaget.