*
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2018, 23:53:02 »
Går man in på varvets hemsida inser man snabbt att det inte är några småhandlare till amatörer. Vare sig det gäller nybyggnationer, ombyggnationer eller annat.

Nauta är ett varv med stora ekonomiska problem, och de har stora problem att klara av enkla reparationer. Det är ingen som vill jobba för dem eftersom de inte betalar sina underleverantörer.

Tar på sig jobb men klarar inte att hålla tiden.

Visst, fullt möjligt, men i så fall borde detta kanske ha varit välkänt redan 2013 då beställningen gjordes för leverans maj 2015? Om det nu inte har inträffat helt plötsligt.

Annars verkar man på reparationssidan åtminstone, under årens lopp, ha jobbat med många välkända rederier.
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2018, 03:17:01 »
. En privat redare hade ju aldrig accepterat en sadan lang forsening, eller kanske inte ens tagit det billigaste anbudet bara for att det ar just billigast.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/notan-v%C3%A4xer-f%C3%B6r-gu-s-forskningsfartyg-1.4381706

Och med vilken fakta skriver du detta?

Broströms tog en försenad båt, från ett nybyggnadsvarv och färdigställde den på ett annat varv, mkt mkt dyrare blev det.

Ett annat svenskt rederi tog emot två mkt mkt dyra tankbåtar från Singapore, försenade.

Gotlandsbolagets färja, som blev Finnarrow, blev mkt försenad.

Exakt min point. Ett kommersiellt vinstbaserat rederi hade antingen avbestallt och begart skadestand eller tagit fartyget till ett annat varv for fardigstallande. Eventuellt bade ock.
Savida inte marknaden har vikit men bedoms starka sig igen inom kort. Da kanske rederiet kan vanta pa leverans men fortfarande med ett skadestandsansprak.
Forsenade byggen fran varv ar som du mycket riktigt papekar ganska vanligt forekommande. men som sagt, om man har ett vinstintresse sa sitter man som redare inte still och bara vantar. Precis sa som nu foreslagits av internrevisorn.
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2018, 20:44:18 »
GU ´ s sida om nybygget

https://loven.gu.se/fartyg/ny-r-v-skagerak/Byggandet-av-ny-RV-Skagerak

Projektledaren är 78 år gammal så vi får väl hoppas han är erfaren. Nästan 100 000:- i månadslön så han kanske inte är ledsen att hans förordnande hela tiden förlängs.....

En liten lustig detalj var att han tydligen inte gjort någon resa i tjänsten under förra året. Bör inte en projektledare besöka varvet nångång.....
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #18 skrivet: 23 februari 2018, 03:47:37 »
GU ´ s sida om nybygget

https://loven.gu.se/fartyg/ny-r-v-skagerak/Byggandet-av-ny-RV-Skagerak

Projektledaren är 78 år gammal så vi får väl hoppas han är erfaren. Nästan 100 000:- i månadslön så han kanske inte är ledsen att hans förordnande hela tiden förlängs.....

En liten lustig detalj var att han tydligen inte gjort någon resa i tjänsten under förra året. Bör inte en projektledare besöka varvet nångång.....

Backman har ju tydligt erfarenhet av fartygsbyggen.

https://arcticmarinesolutions.se/advisors/anders-backman/
*
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #19 skrivet: 23 februari 2018, 09:15:12 »
Backman har haft en lång och framgångsrik karriär som FC i isbrytare och isbrytardirektör. Han är sjöofficer i grunden. Men någon skeppsbyggare är han inte. Trevlig som person. Blev lite överraskad när jag tidigare upptäckte att han jobbade med det här. Vid den åldern.