Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« skrivet: 25 juni 2017, 21:46:03 »
Laste idag en artikel i GP om GU och dess kraftigt forsenade forskningsfartyg.
Man kan bara spekulera i varfor det oftast verkar ga at skogen nar det offentliga bygger fartyg. En privat redare hade ju aldrig accepterat en sadan lang forsening, eller kanske inte ens tagit det billigaste anbudet bara for att det ar just billigast.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/notan-v%C3%A4xer-f%C3%B6r-gu-s-forskningsfartyg-1.4381706
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2017, 22:35:37 »
Det finns ju ett regelverk för upphandling och offentligheten är ju tvungen att följa dessa regler. Oftast går det bra men inte alltid. Vi får följa det här till vägs ände...
Fredrik Ahlman
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2017, 23:30:27 »
Vad förvånad jag blir att GU ännu en gång är i blåsväder. Är det inte fuskande professorer så.......
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2017, 00:20:18 »
GU håller en ganska god kvalitet detta är ju något annat än fusk. Upphandlade tjänster kan gå fel. Men visst kan det bli en del turer. Varvskonflikter har ju uppstått förr för vem minns inte Scandlines Copenhagen o Berlin och turerna med varvet som ett exempel.
Fredrik Ahlman
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2017, 19:31:48 »
Varvet som bygger GU's nya forskningsfartyg skall tydligen ocksa bygga Marinens ny signalspaningsfartyg pa uppdrag av Kockums som i sin tur har uppdrag fran Forsvarets materielverk FMV.
Dock skall sjalva signalspaningsutrustningen sattas pa plats vid Kockums svenska anlaggning.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/kritiserade-varvet-bygger-spaningsfartyg-f%C3%B6r-marinen-1.4431095

Dessutom sager nu GU att man angrar att man anlittade varvet i fraga. Daremot sa ansag Sveriges Lantbruksuniversitet SLU, att varvet inte holl mattet nar dom bestallde ett nytt forskningsfartyg nyligen. Den ordern gick till ett spanskt varv.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/gu-s-fartygsink%C3%B6p-%C3%A5ngras-kostade-127-miljoner-1.4423551
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #5 skrivet: 29 september 2017, 06:27:45 »
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #6 skrivet: 30 september 2017, 21:12:31 »
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #7 skrivet: 21 februari 2018, 01:32:40 »
Historien om Goteborgs Universitets nya forskningsfartyg ar langt ifran klar.
Det Polska varvet har nu missat deadline hela 5 ganger. Ursprungligen skulle fartyget ha levererats for snart 3 ar sedan.
Nu har en internrevisor foreslagit att fartyget byggs fardigt pa annat varv.

https://www.sjofartstidningen.se/forskningsfartyg-fortsatt-forsenat/
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #8 skrivet: 21 februari 2018, 14:00:10 »
. En privat redare hade ju aldrig accepterat en sadan lang forsening, eller kanske inte ens tagit det billigaste anbudet bara for att det ar just billigast.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/notan-v%C3%A4xer-f%C3%B6r-gu-s-forskningsfartyg-1.4381706

Och med vilken fakta skriver du detta?

Broströms tog en försenad båt, från ett nybyggnadsvarv och färdigställde den på ett annat varv, mkt mkt dyrare blev det.

Ett annat svenskt rederi tog emot två mkt mkt dyra tankbåtar från Singapore, försenade.

Gotlandsbolagets färja, som blev Finnarrow, blev mkt försenad.
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #9 skrivet: 21 februari 2018, 15:37:37 »

Viking ADCC blev ju aldrig ens levererad.

*
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2018, 20:21:14 »
Tjaa, ett forskningsfartyg, där ett otal antal amatörer ohämmat vill få in så mycket som möjligt utan några som helst kunskaper om elementär skeppsbyggnad samt utan kompetent styrning, slafsig varvsspecifikation kryddad med inkompetent upphandling, då blir det inte helt oväntat så här. Inget konstigt med det.

Går inte alls att jämföra med diverse förseningar och problem som vanliga rederier kan råka ut för.
« Senast ändrad: 21 februari 2018, 20:30:15 av Lars H »
*
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2018, 20:40:41 »
Går man in på varvets hemsida inser man snabbt att det inte är några småhandlare till amatörer. Vare sig det gäller nybyggnationer, ombyggnationer eller annat.
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2018, 21:45:40 »
Historien om Goteborgs Universitets nya forskningsfartyg ar langt ifran klar.
Det Polska varvet har nu missat deadline hela 5 ganger. Ursprungligen skulle fartyget ha levererats for snart 3 ar sedan.
Nu har en internrevisor foreslagit att fartyget byggs fardigt pa annat varv.

https://www.sjofartstidningen.se/forskningsfartyg-fortsatt-forsenat/

Jan Sandval är en bra person så nu kanske GU tar i med hårdhandskarna 8)
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2018, 21:47:29 »
Tjaa, ett forskningsfartyg, där ett otal antal amatörer ohämmat vill få in så mycket som möjligt utan några som helst kunskaper om elementär skeppsbyggnad samt utan kompetent styrning, slafsig varvsspecifikation kryddad med inkompetent upphandling, då blir det inte helt oväntat så här. Inget konstigt med det.

Går inte alls att jämföra med diverse förseningar och problem som vanliga rederier kan råka ut för.

Eftersom det gäller GU är jag inte förvånad........
SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2018, 23:22:22 »
Går man in på varvets hemsida inser man snabbt att det inte är några småhandlare till amatörer. Vare sig det gäller nybyggnationer, ombyggnationer eller annat.

Nauta är ett varv med stora ekonomiska problem, och de har stora problem att klara av enkla reparationer. Det är ingen som vill jobba för dem eftersom de inte betalar sina underleverantörer.

Tar på sig jobb men klarar inte att hålla tiden.