Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av trossen skrivet Idag kl. 14:01:46 »
Tack för reportaget!!!  :) :)

Citera
Jag tror inte kommer hålla länge till, kan det vara sista sommaren vi har fartyget uppe i östersjön

Skulle gärna vilja se någon form av passagerarstatistik - hur går det egentligen med denna linje? Stockholms-hamnar borde ju ha någon passagerarräkning eller?

PS - fanns det en lego-båt att köpa ombord av Anastasia?  ;D
2
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet Idag kl. 12:52:08 »
Ja, jag trodde att det vad sista sommaren redan förra säsongen och därför tog jag denna lilla sväng men jag förstår inte hur de tänker tjäna pengar när allt håller stängt under dagen. Tax freen var inte heller särskilt prisvärt.
3
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av Mpba skrivet Idag kl. 10:51:29 »
Verkligen trevlig läsning! Frun som kör spårvagn i Helsingfors hälsar på att Finland 100 år Artic (skrov 404) är strajpad. Megastar använder automoor vid nya T2 i Västra hamnen som suger in färjan med (från bryggan) fjärrkontrollerade paneler som fungerar med undertryck. Hittade mer om detta enbart på finska: http://www.portofhelsinki.fi/uudistamme-satamaa/lansisataman-kehittaminen/automooring-nopeuttaa-laivojen-kiinnitysta

Anastasia blir jag inte heller klok på. Mobys färjor ner på Medelhavet är helt trevliga att åka med, om än maten består mest av mackor. Men en måndagsmorgon jag tog den förra året från Helsingfors till Tallinn var absolut inget öppet. Ju, frukost med för söt saft som man då kunde köpa vid entreen men inget annat. Man har bytt namnet till buffen men jag verkar inte ha missat något underligt på färden av 4 timmar (!) när allt annat var stängd. Kön till passportkontroll i Tallinn gjorde det ju sista resan för min del, också. Ser ingen vits liksom med det när proppfulla Megastar fungerar iofs ganska bra ihop med Viking och Eckerö.
Tack för dessa svar om Articvagnen och sugkopparna.

Vad gäller Anastasia så är det några saker till ombord som är snurrigt. Du måste visa biljetten om man tex vill köpa en flaska vatten i tax-free shoppen som är importerad från Italien. Jag tror inte kommer hålla länge till, kan det vara sista sommaren vi har fartyget uppe i östersjön
4
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 09:49:44 »
Fyndiga texter till intressanta bilder.
5
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av Gransson skrivet Idag kl. 09:06:38 »
Väldigt trevligt reportage med fina bilder. Tack!
6
Reseberättelser / SV: Helg på havet med tre renoverade Stenafärjor (inga bilder)
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet 25 april 2018, 21:33:28  »
Tack för redogörelsen.

Trist att man stänger av utedäck på Danica trots att inga renoveringsarbeten pågår. Och det var väl knappast heller någon halkrisk när du reste?
Får se när det blir en resa med henne nu efter renoveringen.

Jag reste med Saga i vintras och fick intrycket att fartyget kändes lite trött och sliten här och var.
7
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av Mpba skrivet 25 april 2018, 21:22:08  »
Tack Micke! :)

Vilket kaos det verkade vara på Megastar...

Tråkigt att engelska inte verkade vara gångbart på Europa...

Anastastia? Verkar ha försämrats en hel del sedan jag åkte förra sommaren! Jag åt i den där New York och var väl inte jätteimponerad av maten, men den var helt ok.
Priserna? Dyrt? Spriten var billig i barerna, jag drack 4:or Whisky för 3 Euro. Hur var prisnivå nu?
Men hon är verkligen i dåligt skick.

//R
en GT med en fyra 7,50 euro. öl mellan 6-7 euro. Finns en Rysk öltyp ombord, men den säljs bara i baren, inte i restaurangerna. Det var mellan 1-3 euro dyrare att köpa en flaska Absolut i tax-free än ombord Megastar. På Tallinks Tallinn färja var Absolut ännu billigare.
8
det fanns väl rulltrappa första åren på stena



När de första två systrarna Germanica & Scandinavica levererades till Stena 1987-88 så var jag inte imponerad av dem. Stora ja - eleganta nej. Speciellt Germanica var inte helt klar när hon sattes i trafik heller utan det pågick finslipningar i inredningsarbetet. Inredningsmässigt tyckte jag de nya tysklandsfärjorna kändes "billiga".

Danmarksfärjorna Danica och Jutlandica som levererades 1983 kändes betydligt mer eleganta när de kom, i mitt tycke, och jag hade förväntat mig minst lika snygg och elegant inredning på en nattfärja, men så var det inte. Det enda som som jag minns var positivt var att hytterna var rymligare än på tidigare färjor - dock var det samma skrikiga 1970-talsfärgsättning på mattor, bäddsoffor och hyttväggar som på inredningen i övrigt.

El Venizelos kanske fick en inredning som var mer rätt i tiden jämfört med sina systrar hos Stena?

Hur lastas övre trailerdäck på El Venizelos? Via sidoramper som hos Stena eller via ordinarie för- och akterramp?
9
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av JoonasK skrivet 25 april 2018, 20:57:39  »
Verkligen trevlig läsning! Frun som kör spårvagn i Helsingfors hälsar på att Finland 100 år Artic (skrov 404) är strajpad. Megastar använder automoor vid nya T2 i Västra hamnen som suger in färjan med (från bryggan) fjärrkontrollerade paneler som fungerar med undertryck. Hittade mer om detta enbart på finska: http://www.portofhelsinki.fi/uudistamme-satamaa/lansisataman-kehittaminen/automooring-nopeuttaa-laivojen-kiinnitysta

Anastasia blir jag inte heller klok på. Mobys färjor ner på Medelhavet är helt trevliga att åka med, om än maten består mest av mackor. Men en måndagsmorgon jag tog den förra året från Helsingfors till Tallinn var absolut inget öppet. Ju, frukost med för söt saft som man då kunde köpa vid entreen men inget annat. Man har bytt namnet till buffen men jag verkar inte ha missat något underligt på färden av 4 timmar (!) när allt annat var stängd. Kön till passportkontroll i Tallinn gjorde det ju sista resan för min del, också. Ser ingen vits liksom med det när proppfulla Megastar fungerar iofs ganska bra ihop med Viking och Eckerö.
10
Reseberättelser / SV: Fyra färjor på fyra dagar
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet 25 april 2018, 19:29:27  »
Tack Micke! :)

Vilket kaos det verkade vara på Megastar...

Tråkigt att engelska inte verkade vara gångbart på Europa...

Anastastia? Verkar ha försämrats en hel del sedan jag åkte förra sommaren! Jag åt i den där New York och var väl inte jätteimponerad av maten, men den var helt ok.
Priserna? Dyrt? Spriten var billig i barerna, jag drack 4:or Whisky för 3 Euro. Hur var prisnivå nu?
Men hon är verkligen i dåligt skick.

//R
Sidor: [1] 2 3 ... 10