Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hjnship

Sidor: [1] 2 3 ... 13
1
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 14 oktober 2018, 17:24:43  »
Mycket fina bilder från en intressant resrutt :)

2
Reseberättelser / SV: En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 14 oktober 2018, 16:56:42  »
Trevligt med reportage från udda linjer som åtminstone jag knappt känner till.

I min egen undgdom minns jag att bekymret var att antingen tiden, pengarna eller resesällskap (som ville göra samma tokiga grejer som jag själv ville) saknades. I början av 1990-talet var jag nyfiken på relativt nya Kalypso och Amorella, men eftersom jag bodde på andra sidan Sverige så var det inte så lätt gjort att ta en provtur. Så om det skulle bli gjort så fick det bli en billig undomsbiljett på kvällflyget till Stockholm, övernattning på vandrarhem inför morgonturen med Kalypso påföljande dag. Fartygsbyte till Amorella i Mariehamn och efter återkomst till Stockholm blev det nattåg tillbaka mot hemorten. Anslutningsresorna kostade ju betydligt mer än själva dagsturen till Mariehamn, men jag fick provat fartygen som var målet med den resan.




3
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 11 oktober 2018, 21:05:53  »
Jag är enig med Massi i mycket.
Om man vill komma åt brottslighet så är det mer resurser till polisen som behövs, inte nya lösningar som begränsar livet och valfriheten för alla andra icke-kriminella. Och angående motiveringen att en lösning är "billigare" säger jag: Njae. För vem är det mest billigt? För kunden eller banken? Med alla uppfinningar och "framsteg" finns det oftast både en framsida och en baksida, och folk i allmänhet ser bara "framsidan".

Det är för lite kritiskt tänkande bland folk, och vi anpassar oss till det mesta i det här landet.
Lite mer mentalitet a la franska bönder som tippar ruttna grönsaker i städerna när de är missnöjda med något - det skulle vara som en frisk fläkt.

4
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 07 oktober 2018, 08:12:46  »
Jag känner till ett par försäkringsbolag i Sverige som bara accepterar autogiro som betalningsmetod, inget annat. Samma princip där och lika dåligt för kunden som måste anpassa sig istället för att få flera alternativ.

5
Färjor / SV: DFDS nya fartyg
« skrivet: 07 oktober 2018, 08:06:04  »
Har DFDS byggt någon helt ny traditionell passagerar/kryssningsfärja sedan Dana Anglia 1978?
(Jag räknar inte Scandinavia från 1982 eftersom hon verkar ha varit avsedd för Karibien)


6
Pollarsnack / SV: Stena line kontantfri=bojkott!
« skrivet: 06 oktober 2018, 09:58:10  »
Även om jag själv använder kort för det mesta så finns det alltid lite reservkontanter i plånboken, och möjligheten att betala med kontanter skall alltid finnas tycker jag. Huvudsaken för en näringsidkare måste väl vara ATT man får betalt, inte HUR man får betalt? Nu vet jag inte hur man motiverar saken från Stenas håll, men det kan väl knappast röra sig om rånrisk för vart skulle rånaren ta vägen?

Sveriges Riksbank vill väl inte heller ha ett helt kontantlöst samhälle, trots att det säkert vore billigare för någon någonstans?

Det händer att jag bojkottar butiker/nätbutiker som inte låter mig betala på det sätt jag själv vill.

Vad blir nästa steg? Att bara kreditkort A accepteras, men inte kredikort B?


7
Övrig sjöfart / En bortglömd katastrof
« skrivet: 27 september 2018, 20:47:18  »
Passagerarfartyget "Empress or Ireland"s kollision med "Storstad" 1914. En fartygskatastrof nästan samtida med Titanic men väldigt bortglömd i jämförelse.

Sevärd dokumentär på 1tim 33min.

https://www.youtube.com/watch?v=czxn3gd8_og

8
Kryssningsfartyg / SV: Norgekryssning
« skrivet: 23 september 2018, 08:50:38  »
Tackar för tipsen! Måltiderna verkar vara en stökig historia. Kanske smidigare att ta bilen och se fjordarna från land istället...

Det är inte säkert. Många vägar i Norge går genom tunnlar eller är slingliga, så som bilförare måste man hålla ögonen på vägen och kan inte njuta av utsikten som medpassagerarna kan. Fördelen med att se fjordarna från ett fartyg är att man ser hela in- och utseglingen i fjorden och inte bara vistelsen på plats längst in. Nackdelen med kryssning är att man inte styr över vistelsetiderna själv. Eventuellt så kan det också vara störande att ha en middagstid att passa som kanske krockar med en naturupplevelse, men jag misstänker att rederierna anpassar dessa på en sådan rutt?

Kryssning är mer avkopplande än att ta bilen, så jag hade valt kryssning. Ett tips är att börja med en kryssning. Vill man återvända till en plats man inte fått se nog av, så ta bilen dit nästa gång.

9
Färjor / Nostalgibilder från Harwich
« skrivet: 09 september 2018, 09:25:24  »
Under profilen "John In Pink" på Flickr finns det mängder av intressanta bilder från Harwich hamn och dess färjetrafik från 1980-talet och framåt. Även andra maritima scener och andra typer av fartyg. Men det är många bilder så man får bläddra länge. Kanske mest intressant för oss som reste via Harwich på 1980-90 talet, men jag vet att det är fler än jag.

https://www.flickr.com/photos/radar666/albums/with/72157616372553634

10
Reseberättelser / SV: Dalslands Kanal - en resa i bilder
« skrivet: 19 augusti 2018, 17:12:41  »
Ännu ett kul reportage och ännu en kanal jag skulle behöva åka. Var det mycket holländare och tyskar ombord?

Nej inte som jag märkte iallafall. Det var nog en busslast eller två med skåningar - det hördes. Båtarna är inte stora, tar ca 100 passagerare, och vår tur var ganska fullbokad så hittar man en bra plats och sitta på så sitter många kvar där.



Vi fortsätter kanalresan.











Detta tror jag har varit ett pappersbruk (Duni)





















Vi närmar oss Bengtsfors



Framme i Bengtsfors där man fick gå en bit till järnvägsstationen och jag fotade lite på vägen. Som syns är turbåtarna inte särskilt stora.
Vår båt hette DALSLANDIA och båtturen tog ca 5 timmar, och återresan med rälsbussen ca 40 minuter.














Rälsbuss av typen vi skulle åka tillbaka till Håverud med.




Åter i Håverud blev det lite mer tid att fotografera.






En båtmodell på Dalsland Center som ligger i en gammal industribyggnad.



Sightseeingbåten NILS ERICSON skall ut på en kvälls-kanaltur.











Akvedukten i Håverud.



















Slut på reportaget.
Detta var en väldigt trevlig tur som rekommenderas.

En gammal film jag hittade på nätet. Många av miljöerna känner man igen än idag:
http://www.filmarkivet.se/movies/dalslands-kanal/

11
Reseberättelser / Dalslands Kanal - en resa i bilder
« skrivet: 18 augusti 2018, 20:50:02  »
I år fyller Dalslands Kanal 150 år.

Den används idag endast av turistbåtar men den invigdes 1868 för nyttotrafik, för passagerare och gods.

Det kan vara lite svårt att begripa idag, men när kanalen invigdes hade järnvägen ännu inte byggts ut i Dalsland och södra Värmland så därför var den viktig.
Kanalen består egentligen av många korta kanalavsnitt med slussar som förbinder sjöarna i Dalsland och Södra Värmland med Vänern.



Lite fakta ur kanalbroschyren:

Längd          254 km
Antal slussar      31 st
Antal stationer            17 st
Total nivåskillnad    66 m

Maxmått (båtar)
Längd         22,75m
Bredd           4,05m
Djup                   1,80m


Man kan köpa en rundtursbiljett med båtfärd på delsträckan Håverud-Bengtsfors och retur med rälsbuss (med tågbolaget DVVJ) eller omvänt.

Lite bilder från en sådan resa i augusti 2018. Jag noterade inte vad alla platser som vi passerade hette så bilderna får tala för sig själva.

Resan började i allafall i Håverud där vi passerar under järnvägsbro och vägbro.











Uppe vid sjön Åklången:



















Det är en väldigt vacker resa där man ibland passerar stora skogsområden utan synlig bebyggelse mellan slussningarna.

Här kommer en turbåt från Bengtsfors som skall mot Håverud. Det finns två rederier som trafikerar sträckan: Rederi Dalslandia resp Storholmen Kanaltrafik.



















Mer bilder kommer...

12
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« skrivet: 16 augusti 2018, 23:20:33  »
Lite fler bilder från S/S Bohusläns passage söderut den 7 augusti.













































13
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 14 augusti 2018, 22:48:00  »
Så tar vi sista etappen fram till stadskajen i Trollhättan.



















Trafikkanalen mot Trollhättan centrum och vidare mot Vänern







Dammlucka i intilliggande kraftkanal
















Så fick jag då se hela älvsträckan från Göteborg till Trollhättan. Vem vet när -eller om- S/S BOHUSLÄN gör denna tur igen. Ca 7 timmar tog resan på Göta Älv.

Men möjlighet finns att resa sträckan Trollhättan - Lilla Edet t/r med rederi Strömkarlens 'ELFKUNGEN' ett fåtal gånger per år. Den turen gjorde får några år sedan, och den delsträckan är kanske den vackraste (?) samt att man passerar hela slusstrappan på både ut- och hemresa.



14
Reseberättelser / SV: Med S/S BOHUSLÄN på Göta Älv
« skrivet: 12 augusti 2018, 18:37:47  »
Vi mötte inga lastfartyg på älven denna dag



Stubbered. Nu närmar vi oss slussarna i Trollhättan.










Tre fartyg i väntan på slussning vid Trollhättan. Troligen skulle de också till Åmål. S/S Bohuslän och M/S Diana fick dock företräde.
I Trollhättan är det fyra slusskammare (3+1)























Nedre slusstrappan snart avklarad






15
Färjor / SV: Death of ex. "Scandinavia"
« skrivet: 11 augusti 2018, 00:26:38  »
Någon som kan posta en länk så man kan läsa om hennes historia/fakta etc?

http://www.faktaomfartyg.se/scandinavia_1982.htm

Sidor: [1] 2 3 ... 13