Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hjnship

Sidor: [1] 2 3 ... 12
1
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« skrivet: 21 juli 2018, 13:45:43  »
ASPEN passerar övre slussen i Trollhättan kvällen 20 juli.


























2
Färjor / SV: Stena Scotia avgår Hoek van Holland
« skrivet: 15 juli 2018, 15:26:52  »
Utseendet betyder nog inte så mycket när man installerar scrubbers utan det är funktionen man är ute efter. Det finns ett yttrande som ofta tillskrivs Sten A Olsson, men som faktiskt fälldes av Ulf Trapp: "Det enda stället jag bryr mig om att en färja ser bra ut det är i räkenskaperna".
Det samme gjaldt jo NILS DACKE, fhv. ROBIN HOOD.

Nå synes jeg faktisk at STENA SCOTIA har fått et så spesielt utseende at det ser litt tøfft ut. Og når det gjelder Stena generelt, så synes jeg at de stort sett har pene ferger, når de har bygd dem selv, selvsagt med unntak av STENA GERMANICA. Da var det jo til sammenligning ikke måte på hvor stygge Sessan-fergene var.

Ja, jämför Stena Danica med Prinsessan Christina från 1969 så kanske man förstår Trapps yttrande. Det dröjde dock inte många år innan Stena kom med faryg som påminde om Christina, skokartongerna från 1974-75 t.ex.

Det vore intressant att veta vilket år Trapp gjorde yttrandet om att färjor mest är intressanta i räkenskaperna, eftersom Sessan lyckades bygga en riktigt snygg färja med Prinsessan Birgitta -74. Jag gissar att att hon inte var optimal ur intjänandesynpunkt med  avsmalnande akterparti och akerdäck i etage? När Stena tog över så byggde de ju in extra hytter i främre barsalong och i utrymmet under bildäck där poolen och saunan tidigare låg, för att kunna ta fler betalande passagerare. Men bildäckskapaciteten var väl svårare att öka.

Formellt så var det väl Rederi AB Ragne som ägde fartyget de första åren, men Sessan satte henne i sin trafik från början, och jag antar därför att de även hade ett finger med i utformningen av fartyget?


3
Färjor / SV: Fyra varv lägger anbud på Wasalines nybygge.
« skrivet: 12 juli 2018, 20:27:18  »
Är det en trend att bygga fartyg utan en ordentlig skorsten?
En ordentlig skorsten balanserar profilen, och fartyg ser lite stympade ut utan det tycker jag.

4
Reseberättelser / SV: Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« skrivet: 10 juli 2018, 21:19:32  »
Härliga bilder på Östersjöns och Finlands bästa färjor!

Nja Color Fantasy och Color Magic är nog ett strå vassare av de färjor som trafikerar Östersjön.

Siljafartygen har ett högre atrium över promenaden än colorfartygen har, på så vis känns de rymligare, annars är colorfartygen minst lika högklassiga ja.

Jag har nog aldrig sett någon bussresearrangör sälja paketresor med bussanslutning till Oslo samt Kielkryss med Color Line, trots att det är närmare dit än till Stockholm från många orter i Västsverige. Lite märkligt kan jag tycka, när det säljs dylika resor till Helsingfors, Tallinn, Riga, Polen och även 24-timmars till Mariehamn. Undrar varför.

5
Reseberättelser / SV: Danskebåten
« skrivet: 10 juli 2018, 20:58:56  »
Tack för reportaget :)

6
Reseberättelser / SV: Mer Strömstad och Sandefjord ... igen
« skrivet: 10 juli 2018, 20:54:43  »
@Marre

Kul att du gillade resan. Varje fartyg på linjen har sina för- och nackdelar, och det är trevligt att kunna välja ett nytt fartyg varje gång man reser.

7
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 10 juli 2018, 20:46:19  »
Imponerande reportage. Jag ha själv åkt denna linje men det var 26 år sedan med dåvarande Stena Germanica (Stena Vision).
Vädret var uselt (regn och blåst) och vi såg inte mycket av Kiel förutom kanalen och skivaffären World of music.

World Of Music (WOM). Den skivaffären minns jag också.Tydligen finns den kvar i någon form, men kanske bara som nätbutik. När jag började resa på Kielkryss på 80-talet fanns för övrigt flera stora varuhus i Kiel: Horten, Hertie, Karstadt och någon ytterligare. Sedan dess har Karstadt köpt Hertie och vuxit och gallerian Sophienhof har tillkommit. Förr gick det även anslutningsbussar direkt från terminalen till Hamburg t/r, men i mitt tycke var inte affärsutbudet större där än i Kiel - åtminstone inte som man hann med på några timmar. Min första systemkamera köpte jag för övrigt i Kiel - momsfritt. Kvittot skulle stämplas av tyska tullen och sedan fick man tillbaka den tyska momsen i växlingskontoret ombord på hemresan. Kameran blev rejält mycket billigare än om jag köpt den i Sverige.

Minnen, minnen...

8
Färjor / SV: Sommar, sol och färjor i Strömstad
« skrivet: 07 juli 2018, 21:55:12  »
Inte alls. Syftet med resan var något helt annat.
Men färjorna trafikerar så ofta att man inte kan missa dem.

9
Färjor / Sommar, sol och färjor i Strömstad
« skrivet: 07 juli 2018, 00:07:28  »
Bilder från en hotellweekend i Strömstad.





















Fler hamnbilder från Strömstad finns på Flickr:
https://www.flickr.com/photos/55050148@N05/

10
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 06 juli 2018, 11:09:04  »
Tack för reportaget! Drar ofta på egen hand jag med, som jag fattade det som att du gjorde nu.

Det känns som en efterhandskonstruktion i hela utformningen och layouten kring kafeterian, med att antingen knalla ner genom en halvgömd trappa eller gå igenom ala-carten för att komma dit.

Ja cafeterian är väl gömd, men man känner ju tydligt via layouten på samtliga passagerarutrymmen att fartyget inte är byggt för passagerare i första hand, utan för frakt. Annars hade man planerat layouten annorlunda, med trapphus i fartygets mitt istället för längs fartygssidan och med allmänt bätte överblick över utrymmena. De labyrintliknande hyttkorridorerna är ett annat exempel, som troligen förvärrats ännu mer av senare tillbyggnader. Den som bott i hytter längst akterut och högre upp förstår vad jag menar.

Sett som transportmedel är fartyget väldigt komfortabelt, men för en kryssningsupplevelse är hon inte idealisk.

11
Reseberättelser / SV: Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« skrivet: 28 juni 2018, 20:06:44  »
Ibland står tiden stilla .Men jämför hur saker och ting förändrats under tiden. Mobiler internet mm som inte så många amvände 1991  8) /TT

Nej, det var inte självklart att man hade någon PC hemma heller 1991. Och när de kom var de inte självklart uppkopplade till internet heller. Man fick prenumerera på datortidningar som bifogade någon diskett med diverse shareware spel. Idag laddar man ner det istället. Någon mer än jag som minns detta med ett leende?

För övrigt hette skybaren "Stardust lounge" 1991 och var en elegant lounge med ljusdioder i taket som långsamt skiftade färg. Där serverades även specialfrukost till de som bodde i de dyrare hytterna, Silja class etc.


12
Reseberättelser / Silja till Helsingfors 1991 vs 2018
« skrivet: 26 juni 2018, 23:40:55  »
Under midsommarhelgen blev det en resa till Helsingfors med Silja Symphony. Jag tog några bilder ur samma vinklar som vid min premiärresa med dessa helsingforsfärjor sommaren 1991. Ombord kunde man lätt tro att tiden stått stilla.

1991 vs 2018.























Ett par däcksbilder tagna nära solnedgång som bonus.




13
Reseberättelser / SV: Tysklandsresa med Stena Scandinavica
« skrivet: 17 juni 2018, 12:33:37  »
Trevligt.

Så det blev ytterligare en resa till Kiel för din del, trots att du väl inte blev så imponerad efter en tidigare resa med Germanica?

Jag håller med om att tysklandsfartygen är bekväma och fräscha invändigt, däremot måste man hålla nere förväntningarna på antalet allmänna utrymmen jämfört med finlandsfärjorna.

Vilken av Germanica/Scandinavica föredrar du?

14
Färjor / Tveksamt rederimärke?
« skrivet: 14 juni 2018, 20:27:09  »
Skulle ett färjerederi kunna ha denna företagssymbolen idag, eller sälja denna tröja? Eller hade det blivit ramaskri?
Men rätt snygg är den.

https://www.tradera.com/item/2906/313736994/sessanlinjen-trevlig-aldre-t-shirt-med-motiv-stl-ca-36?transactionalEmail=NewToday&utm_source=newtoday&utm_medium=email&utm_campaign=transactional_newtoday&utm_nooverride=1

15
Övrig sjöfart / SV: Trafik på Trollhätte kanal
« skrivet: 10 juni 2018, 19:23:23  »
Dagens fångst.
Passagerarbåtssäsongen är igång.














JUNO på väg nedströms mot Göteborg.
















Sedan var det ELFKUNGEN på väg på en söndagstur nedströms mot Lilla Edet t/r.

















Sidor: [1] 2 3 ... 12