Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Fredenstrand

Sidor: [1] 2
1
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 10 november 2018, 16:30:38  »
Ambitionen är det inget fel på, men namnet...
Forsea - ett ännu större stolpskott än AceLink!
Hur i hela friden tänkte man där. En total katastrof sett ur PR/Marknadsförings-perspektiv.
Kunde nog inte bli mycket sämre.
Älskar linjen och båtarna, men detta var ett riktigt bottennapp.
Ja, det är mer än märkligt  :-\
Obegripligt, faktiskt ....
Namnet ger inga associationer alls uppe i skallen. Varken positiva eller negativa.
Namnet AceLink osade åtminstone ambition, även om båtarna var totalt felcastade för linjen.

2
Färjor / SV: Aurora av Helsingborg
« skrivet: 09 november 2018, 19:11:34  »
Det nya namnet på traden ska tydligen vara FORSEA

 :-\

Bild finns här
https://www.helsingordagblad.dk/2018/11/09/til-lykke-finn-du-har-vundet/

3
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 20 september 2018, 19:38:12  »
Du har helt rett; det er ganske så uforståelig.

De seks personbilene som var med fikk kjøre ombord ca. midtveis i lastingen.
Kjørte opp første rampen, svinge 180 grader og parkerte langs trappehuset midtskips. To rekker med trailere ved siden av.

Ved ankomst tok det 35-40 minutter før vi rygget bakover igjen, og kunne kjøre fremover ned rampen og ut.
Da var klokken blitt ca 0330, omtrent to timer etter planlagt ankomst ...
Når man tænker på kolosserne Danica og Jutlandica, der kan losse og laste på to kørende dæk på 45 minutter er det komplet uforståeligt, at man indsætter en færge, hvor fragtkapaciteten ser ud til at være lige så høj som på Danica, men fartøjet kun kan losses og lastes i agter - og skal op på andet og tredje vogndæk via stejle interne ramper. Bakke rundt med lastbiler inde på en færge, hvad tænker de på ??? Man kunne endda forstå det, hvis det var førerløse lastbiler, der blev trukket op og ned og frem og tilbage.

3 timers overfartstid + 3 timers losning og lastning  ::)

Begrebet ro/ro som i roll on / roll off er med Stena Vinga blevet til slo/slo; slow on / slow off.

4
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 19 september 2018, 19:57:03  »
Ut fra hva du skriver, så tenker jeg;

Når kommer baugporten og innkjøring direkte inn og utkjøring på dekk 5?

Det ville uten tvil løst mange problemer ...
Mageløst at de har kunnnet klare sig med den dækslayout i sommertrafikkens vinkelruter Køge - Rønne - Sassnitz.

Meget lidt effektivt med en lastefærge i tre etager, hvor alting skal køres op og ned ad smalle ramper og bakkes rundt.

Hvordan gik din incheckning med bil - hvilket dæk skulle du op på? Måtte du også vente i timevis på at få lov at køre fra borde i Frederikshavn?

5
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 18 september 2018, 20:27:35  »
Gad vide om der kan komme lastbiler helt op på tredje vogndæk, vejrdæk?

Det kan der godt, det er derfor der er den lille platform agter i styrbords side.

- Michael
Det må tage sin tid at makke lastbiler derop og ned igen.
Ikke så mærkeligt, den er meget forsinket.

Jeg troede ellers, platformen var en slags forstadie til ekstern bilrampe :)

6
Färjor / SV: Stena Vinga på Kattegat fra 16.9.
« skrivet: 17 september 2018, 19:17:18  »
Her er den lille træsko  ;)







Man kan se den indre rampe, hvis man kigger efter.
Det er med andre ord ikke nogen hurtig færge at losse og laste.

Gad vide om der kan komme lastbiler helt op på tredje vogndæk, vejrdæk?

7
Färjor / SV: SUNDBUSSARNA 60 ÅR IDAG D 23 JULI 2018
« skrivet: 24 juli 2018, 09:13:22  »
Herligt!

9
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 16 juli 2018, 09:58:12  »
Hur ser tidtabellen ut för Stena Vinga?
FRH 3.30 - GBG 6.50
GBG 11.00 - FRH 14.45
FRH 16.45 - GBG 20.10
GBG 22.10 - FRH 1.30

Notera att Vinga får mycket långa liggtider. Kan fordon inte köra rätt igenom?

10
Färjor / SV: Såg batteri symbol på Stena Jutlandica.
« skrivet: 07 juni 2018, 19:21:20  »
Såg att Jutlandica har fått batteri symboler och en container i aktern med batteri symbol, Googla lite och hitta detta http://www.batliv.se/2018/03/14/stena-jutlandica-satsar-pa-eldrift/
Man kan befara, att Stena snart bryter 4 timmars vallen för en överfart mellan Göteborg och Frederikshavn  ::)

11
Färjor / SV: Ny inreding på El. Venizelos
« skrivet: 17 april 2018, 09:48:39  »

Undrar om inte bilden där man ser väldigt många pelare samt långbord och plaststolar är ett bildäck ombyggt till cafeteria (?)

Det är garanterat ett original restaurangutrymme akter på däck 9. Det som var bufferestaurangen på hennes svenska systrar.
Just det, det ger fönstren och utgångsdörrarna en hint om ;-)

12
Färjor / SV: Ny inreding på El. Venizelos
« skrivet: 16 april 2018, 18:31:23  »
Allt ser nytt ut. Men det behövde hon förmodligen efter sin karriär i 2015 som flyktingtransport.

Undrar om inte bilden där man ser väldigt många pelare samt långbord och plaststolar är ett bildäck ombyggt till cafeteria (?)

13
Färjor / SV: Stenas batteriprojekt
« skrivet: 08 mars 2018, 19:26:35  »
Det har sen ganska länge funnits planer på att utrusta Stena Jutlandica med batterier som kan driva fartyget ut till Vinga. Nu görs ett första steg. Testa i mindre skala först, för att i framtiden utöka till högre kapacitet och fler fartyg om projektet faller väl ut.

http://news.cision.com/se/stena-line/r/snart-eldrift-pa-stena-jutlandica,c2463830

/Andreas
Det enda man kan hoppas är att färjan kommer att gå snabbare - inte långsammare.
Livet är för kort till att kuska fram i 17 knop mellan Sverige och Danmark.

14
Färjor / SV: DFDS nybyggen
« skrivet: 13 februari 2018, 17:39:44  »
Tack för förklaringen kring bulb-triangeln.

Man kan vänja sig vid mycket, men för min skull fick de gärna måla den typen av "bulb-trianglar" havsblå, så de inte syntes så mycket.

15
Färjor / SV: Fd Sessanfärja i Piraeus
« skrivet: 13 februari 2018, 17:35:51  »
Birgitta:www.faktaomfartyg.se/prinsessan_birgitta_1974.htm
Christina:http://www.faktaomfartyg.se/prinsessan_christina_1969.htm
/Ulf
Aha, Birgitta är kvar i Skandinavien, vad trevligt! Hon är den vackrasta av Gbg - Frh. färjorna från 70-talet.
(Även om hon bara var sommargäst i Frederikshavn)

Sidor: [1] 2