Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mpba

Sidor: [1] 2 3 ... 19
1
Färjor / SV: Apollo 1970.
« skrivet: 14 mars 2019, 13:11:20  »
Jag tycker hon är ganska lagom.
1200 passagerare och 220 bilar borde vara ett bra lågpristillskott under sommaren.
Vist turen från Nynäshamn lär gå på ca 5 timmar.

Sedan har hon ett antal hytter, men som nattfärja duger hon inte.

Annars vore Ventspils till Slite en lämplig linje för henne.
Du får ju bygga om henne för ex antal kronor för att få upp henne i 1200 passagerare och varför konkurrera på Gotland för? Rederi Ab Gotland har lite för mycket ekonomiska muskler för att man ska klara av sådant

2
Kryssningsfartyg / SV: Ny FB grupp
« skrivet: 04 mars 2019, 21:11:26  »
Till och börja, starta upp ett eget forum först och främst, så det finns något som folk kan spana in. Jag personligen tycker att det blir bra att Landgången får "somna" in och helt andra personer gör något annat.
Men att man ska överlämna databas och adress etc,, tycker jag är helt fel.

3
Färjor / SV: Stena Line mellan Nynäshamn-Gdynia
« skrivet: 27 februari 2019, 07:41:20  »
Du menar linjen Rosyth - Zeebrugge, ja dom fick pengar av EU för den linjen, men Superfast X levererades innan linjen lades ner, men hon skulle ersätta VII och VIII som skulle på varv för någon komplettering (någon av dom).
Fast vilka två färjor som var planerade för den linjen känner jag inte till

Ja precis. SF X var levererad nar linjen Sodertalje - Rostock lades ner men aldrig insatt pa den linjen.
Det var SF XI och XII som fran borjan var avsedda for Rosyth - Zeebrugge. Dessa sattes istallet in pa linjer i medelhavet efter leverans.

Nedlaggningen av linjen Sodertalje - Rostock var for ovrigt en ganska marklig historia da allt morkades in i det sista.
Jag var som redan sagt anstalld ombord som 2:e maskinist (som det benamndes pa den tiden). Vi avgick Sodertalje som vanligt mot Rostock. Direkt efter lossning i Rostock fick vi order att klargora maskin for avgang mot Kiel. Det var forst nu vi anade att nagot var lurt. Vi brukade ju normalt ligga stilla i Rostock under dagen.
Forklaringen fran Chiefen var att vi skulle till Kiel for nagot hastande garantiarbete fran varvets sida och att SF X skulle sattas in medans vi var pa ett kort varvsuppehall. Vidare forklarades att vi skulle aterga till Sodertalje - Rostock linjen efter vart formodade korta varvsuppehall och att trafiken da skulle koras fullt ut med tva fartyg (SF IX och X).
Val i Kiel blev hela besattningen kallade till mote. Vid detta mote fick vi besked pa att samtliga ombord var uppsagda med omedelbar verkan. Vi fick dock tillbringa kvallen och natten ombord men att vi forvantades att lamna fartyget dagen darpa. Vi fick utbetalt innestaende lon plus 50 Euro som skulle racka till hemresa fran Kiel.
Nagra lamnade omedelbart och tog Stenas kvallsfarja till Goteborg.
Sjalv bodde jag utanfor Goteborg vid denna tiden, men hade min bil pa kajen i Sodertalje.
Dagen efter var vi en grupp som hyrde en VW minibuss och korde upp till Sverige dar vi droppade av folk utefter vagen upp mot Sodertalje.
Det ar enda gangen jag blivit uppsagd pa staende fot. Normalt brukar man ju fa ett varsel, men inte denna gangen. Tillaggas kan ju att inte ens Sodertalje hamn visste nagot. Min hustru kontaktade Lanstidningen i Sodertalje pa kvallen nar vi fatt uppsagning. Det var sa det blev en nyhet i Sodertalje och hamnen samt de anstallda pa kontoret och bokningen dar fick reda pa att aven de var uppsagda.

Från Timo Selkälä fick jag följande om Superfast.

Superfast VII, VIII, IX och X skulle ursprungligen växla mellan båda Östersjölinjerna, men det stötte på farledsavgifterna. Superfast hade hoppats övertyga att man betalar bolagsvis, inte fartygsvis.
Superfast VII, VIII skulle vara Hangö-Rostock båtarna.
Superfast IX, X skulle vara Södertälje-Rostock båtarna.
Superfast XI och XII skulle bli i trafik nere på Medelhavet. Det är därför de inte fick bogportar, var bara förberedda att kanske sedan när hamnarna hade utrustats med lämpliga anläggningar få bogportarna installerade.
Superfast V och VI eller III och IV skulle efter leveransen av XI och XII komma upp till Rosyth-Zeebrügge.  Mest troligt är III och IV, för man var nöjda med den stora bäddkapaciteten på det nyare paret. Man var inte lika nöjda med bränsleförbrukningen. Det verkar som man tänkte sälja I och II, men det var ju III och IV som gick åt.
För övrigt ansågs Superfast III och IV vara de bästa Superfastarna, för de fungerade exakt som tänkt – men ansågs för dyra – alla de andra hade varit relativt billigare att bygga.
Södertäljelinjens förluster var massiva, för bildäcket var tomt. Därför lades trafiken ned – och egentligen sade man inte upp folk, utan åberopade prövotiden. Som jämförelse - Hangö-Rostock gjorde nästan nollresultat 4 månader efter starten, det gjorde inte Södertälje. Vinstgivande blev Hangölinjen strax efter årsskiftet 2002, då man fick nya lastavtal, och Finnlines förlorade en del kunder.

4
Evenemang / Klubb Maritim Stockholm 26 februari 2019
« skrivet: 25 februari 2019, 10:36:57  »
Mikael Asklander berättar till egna bilder från Fjordsteam i Bergen 2018 och Christer Samuelsson om Finska Ångbåtsföreningens 50-årsjubileum på Saima kanal 2018.
Vi träffas i Gästabudssalen, Hartwickska huset, Sankt Paulsgatan 39 A kl 18,30
mvh
Micke

5
Färjor / SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 25 februari 2019, 10:33:52  »
I princip ja, enstaka fordon kan komma den vägen

6
Färjor / SV: Stena Line mellan Nynäshamn-Gdynia
« skrivet: 25 februari 2019, 10:33:23  »
Du menar linjen Rosyth - Zeebrugge, ja dom fick pengar av EU för den linjen, men Superfast X levererades innan linjen lades ner, men hon skulle ersätta VII och VIII som skulle på varv för någon komplettering (någon av dom).
Fast vilka två färjor som var planerade för den linjen känner jag inte till

7
Färjor / SV: Birka årets rederi
« skrivet: 21 februari 2019, 13:21:17  »
Lite annat också dom borde skärpa sig på Birka. När jag åkte 1 februari så var det väldigt svårt och få ett hej från personalen och som du nämner, deras bordsplacering i buffén är en katastrof, då man sa hej till dom satt bredvid inte sa hej tillbaks, samtalade högt om andra saker vilket gjorde det svårt att konversera med den som satt mitt emot.
Ombyggnaden i sig tycker jag var tråkig, då det mer liknar ett modernt hotell med gråa toner.
Enda som var bra var den GT som man köpte i seglarbaren.
Annars var det hög ljudnivå på många ställen.

8
Säljes - skänkes / SV: Sjöfartsmuseum till salu
« skrivet: 19 februari 2019, 22:30:41  »
Det är väl det privata LB museet?

9
Kryssningsfartyg / SV: 6:e Oasis klass fartyg
« skrivet: 19 februari 2019, 17:51:36  »
Avdelning tokerier med en till.
Personligen anser jag att dom förbygger sig, blir lite som med tankfartygen på 70 talet och containerfartygen på 2000, för många och för stora

10
Färjor / SV: Stena Line mellan Nynäshamn-Gdynia
« skrivet: 16 februari 2019, 14:48:33  »
Dom gånger jag var nere i Nynäshamn och skådade det hela så var det inte mycket last på färjorna och när Polferries satte in Nova Star och kunde ha dagliga avgångar där chaffisar fick plats så var det nog lite svårt för Stena att konkurrera.
Dom roro fartyg som dom hade Stena tog ju endast 12 chaffisar.


11
Reseberättelser / SV: Nyrenoverade Birka
« skrivet: 05 februari 2019, 18:40:54  »
Nu ska jag vara lite av motvals kärring vad gäller Birka Stockholm. Åkte henne 1 februari.
Jag tycker ombyggnaden bara är "suck", visst man öppnar upp i lobbyn, men varför en rund soffgrupp i mitten (sätta upp en gran nästa jul?) och det kändes inte så man fick mer kontakt med skärgården och havet utanför, det hade vi mer av från våran hytt på däck 2 med ventil, slog in vatten där mot glaset.
Att där gamla infon var, öppnat en klädbutik med dyra kläder är ju inget extra alls.
Att man bygger ihop caféet/bar/ info var inget extra tycket jag, dessutom rätt bullrig miljö där med en trubadur som ylar eller ännu värre, karaoke och det blir svårt och höra vad som sägs.
I backstage (baren) så har man på höger sida gjort några "vip" ställen eller är det för konferens gäster då man hade tre soffor avstängda med rep och framställda saker på borden.
Och man väljer grått, hade man lagt det med gula stänger kan jag förstå då det blir kontraster och hjälper folk med dålig syn, men är ju så tråkigt med grått.
Tycker även att terassen blivit tråkigare nu när man flyttade bardisken till vänster sida så massor platser där man kunde spana ut ifrån försvann. Överhuvudtaget tycker jag Birka blivit "bullrigare" vad gäller ljudnivårer. Det skulle spelas högt uppe på terassen, var det mycket folk där, nä
Och som Kim skriver, det här med buffén och bordsplacering, hamnade i mitten av att man satt ihop tre fyra sitsbord och dom satt bredvid pratade om en massa andra saker högt så man knappt kunde höra vad Timo sa och stolarna var ju rätt dåliga då man lätt gled framåt på dom, Även personalen borde skickas iväg på någon typ av service eller lära sig att säga enkla ord som hej, välkommen, gokväll etc,,
En sak däremot fick med beröm godkänt, var vid segelbaren, där Timo gick och köpte en GT till mig och egen dryck till sig själv, var club pris på den och bartendern frågade om han hade det och han sa tyvärr nej, men han fick den till clubpriset ändå.
Att hon ännu inte var klar är ju dåligt, träräckena saknades på utedäcken bland annat.
Nä Birka måste hitta på något, för man känner sig inte som gäst riktigt.





12
Färjor / SV: MS Thjelvar
« skrivet: 27 januari 2019, 10:32:28  »
Men hon är inte inplanerad för Destination Gotlands trafik

13
Färjor / SV: Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 27 januari 2019, 10:31:50  »
Djurgården är ju mer av en del av Stockholm.
Men vi har ju Waxholm I och II med hemmahamn Vaxholm.
Slite hade Slite som hemmahamn.

14
Färjor / SV: M/S Visborg
« skrivet: 19 januari 2019, 17:46:08  »
Dom kommer bara in norrifrån.

15
Färjor / SV: M/S Visborg
« skrivet: 19 januari 2019, 11:51:48  »
Nu har hon Lämnat Las Palmas efter bunkring och ska ankomma Landskrona den 27 Januari Kl 11.00.
Hade ju varit lite kul att åka ner och titta på ankomsten, men som privatperson lär man väl inte komma åt att se bra någonstans.
Inseglingen till Landskrona varvet är ju perfekt för den som vill kolla in henne, finns mängder med bra plats och spana in henne

Sidor: [1] 2 3 ... 19