Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 20
1
Färjor / SV: Stena E-flexer
« skrivet: 24 april 2018, 11:24:49  »
DFDS kommer att chartra det femte fartyget som levereras i början av 2021.



https://www.dfds.com/news-and-media/news/dfds-charters-new-ship-for-the-english-channel-in-2021

2
Färjor / SV: HSC Gotlandia...
« skrivet: 22 april 2018, 22:20:36  »
En film från dagens anlöp hittar ni på bloggen: https://sjofartsbloggarna.com/2018/04/22/hsc-gotlandia-till-beckholmen/


3
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 18 april 2018, 19:22:21  »
Lofoten ser ut att göra sin sista resa i reguljärtrafik i oktober 2019.


4
Färjor / SV: Viking Grace (video)
« skrivet: 13 april 2018, 20:51:56  »
Den roterade inte mycket snabbare i skärgården, jag filmade hennes avgång imorse.
https://youtu.be/2PY7b72Jii0

5
Kryssningsfartyg / SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 23 mars 2018, 19:32:55  »
Hurtigruten blev tilldelade 7 fartyg och Havila fyra fartyg. För Hurigrutens del betyder detta att 90-tals fartygen (och ett till Vesterålen/Spitsbergen?) kommer att konverteras till LNG drift och de nyare fartygen Midnatsol, Trollfjord och Finnmarken kommer att sättas in på ren kryssningstrafik längs kusten.

https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2018/03/23/195382493/bade-havila-og-hurtigruten-far-kystrute-kontrakter

6
Färjor / SV: Peter Pan
« skrivet: 20 mars 2018, 19:41:49  »
Antar att hon är kvar i Bremerhaven. Sista rapporterade positionen var 9:e februari. Hon är egentligen försenad från varvet. Först skulle hon kommit tillbaka direkt efter avslutat charter av Patria Seaways. Sedan dess flyttas datumet bara fram. Från och med slutet av mars skulle hon börja trafikera Trelleborg-Swinoujscie tillsammans med Nils Dacke..

Peter Pan ska tillbaka till huvudlinjen Travemunde-Trelleborg.
På torsdagar och fredagar under våren kommer hon ta några svängar till Polen.

7
Färjor / SV: Nordlink blir Finnswan
« skrivet: 19 mars 2018, 18:54:16  »
Finnclipper ska ner till Medelhavet och Balearia i sommar.

https://ferrybalear.blogspot.se/2018/03/la-naviera-balearia-se-hace-con-los.html?spref=fb (spanska)

8
Färjor / Böter till Color Line för svavelutsläpp
« skrivet: 14 mars 2018, 12:31:44  »
Color Line har fått böter på 600 000 kr för att ha brutit mot svavelreglerna. Det är Color Magic som anmälts bryta mot reglerna vid mätning vid Stora Bältbron.

https://sysla.no/maritim/rekordstor-bot-til-color-line/

9
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 14 mars 2018, 11:50:37  »
Så är hon "äntligen" på väg till Alang dit hon beräknas ankomma 19 april.

Utkastet gick iväg lite för kvickt tidigare. Det jag menade med att vem bryr sig var att det även finns uppgifter om att hon anländer till Alang den 19 MARS. En månad hit eller dit spelar förstås ingen roll.
Aha jag menade såklart mars, fick vårkänslor lite för tidigt hehe. ;)

10
Färjor / SV: Hammerodde såld till Stena!
« skrivet: 14 mars 2018, 10:31:20  »
Fæergen funderar på att hyra in Mols-Linjens nya färja Hammerhus fr.o.m. juni för att ersätta Hammerodde. Vilket kanske betyder att den levereras tidigare till Stena?


http://m.tv2bornholm.dk/?newsID=213261

11
Kryssningsfartyg / SV: Ocean Gala på väg mot Dubai?
« skrivet: 13 mars 2018, 18:50:06  »
Så är hon "äntligen" på väg till Alang dit hon beräknas ankomma 19 mars.

12
Färjor / SV: Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 11 mars 2018, 16:50:51  »
Tack!!! Ser verkligen trevligt ut på Romantika efter senaste renoveringen :)
Tack jo hon har blivit riktigt mysig. :)

Tack Kim! :)

Mycket bra att ta bort den förliga baren och göra om utrymmet till Fast Lane istället.

//R
Tack själv, ja smart drag av Tallink. :)

Har bara åkt med Romantika en gång, 2007, och gillade henne inte då av flera skäl. Men nu har de tydligen gjort om den tidigare, på vår resa helt öde, loungen i fören till cafe, samt installerat Grill House istället för tidigare a la carten där jag minns att priserna var hutlösa för rätter som inte lät särskilt märkvärdiga alls. Båda åtgärder låter som framsteg. Dock synd om det tidigare lilla cafeet inte är lika trivsamt längre, för det var vårt favoritställe ombord på vår resa.

Dessutom tyckte jag att de galonklädda stolarna i buffen gav ett billigt intryck, lättstädat men inte alls elegant. Vidare fanns det små detaljer här och där ombord som drog ner helhetsintrycket. Flera hyttdörrar var buckliga (insparkade?).
Ja promenad caféet är verkligen ett av fartygens pärlor. Jag vet att många uppskattar Grill house, själv är jag ingen större köttälskare och tyckte nog att menyn var betydligt mer spännande i den gamla a la carten. Men priset är fortfarande lika saftigt. ;)

Super fint og professionelt arbejde Kim, du er ekspert til at få alle detaljer med når du er ombord på et fartyg, og så har du altid det historisk forløb med, hvad angår ombygninger/renoveringer/ændringer ombord samt tidligere ruter for fartyget , som er fantastisk. :D

Jeg har aldrig sejlet med Tallink, men når jeg ser disse fine billeder fra de 2 "Gamle" Tallink-søstre får jeg virkelig lyst til at tage en tur.

Mange tak herfra. : ;D



Tusen tack kul att få så mycket uppskattning. :) Du får satsa på någon tur från Stockholm inom kort. :)

Tackar för det. provade Victoria för några veckor sedan. Har inte åkt med romantika sen senaste renoveringen men hon ser ut att vara värd ett besök till vårkanten /TT
Tack själv, jo absolut och Riga är ju alltid värt ett besök. :)

Fint och intressant jobb du gjort med bilderna. Tumme upp!
Tack så mycket! :)

Mitt problem med både Victoria och Romantika är Puben och Discot (vad de nu heter på de specifika fartygen).

Jag förstår inte vitsen med Discot. Vill folk stuffa runt och dricka fram till 04.00 finns nattklubben.

Puben blir inte avslappnad eftersom det är genomgång ut mot styrbordsväggen.

Nu vet jag inte var de bärande väggarna sitter men jag skulle kunna fimpa Discot öht. Bredda puben mot babords vägg, med kök/bar i mitten. Kanske ger man då lounge/lyxbaren mer utrymme akterut. På nåt sätt hittar man en tydligare scen för trubadur/karaoke.

Sen är det inte just Victoria/Romantika utan de fartyg som går på Stockholm-Riga. Det verkar som bildäck är packat med långtradare.

Jag skulle vilja se hytter konverterade från A4 till A-dubbel. Lastmeter på bildäck är den trånga sektorn, sälj lite trevligare hytter för romantiska utflykter mot de forna provinserna.
Jag håller både med och inte, visst känns det lite onödigt med ett eget disco, vilket är ett minne blott på de flesta av Vikings fartyg. Annars måste jag säga att jag gillar puben mer på Romantika/Victoria än den på Baltic Queen som känns smal och trång. Att Tallink skulle behöva fartyg med fler lastmeterar på Riga-linjen är nog de flesta överens om på detta forum. ;)

13
Färjor / Jämförelse Romantika/Victoria I
« skrivet: 09 mars 2018, 21:45:26  »
Hej!
Jag har gjort en liten jämförelse mellan Victoria I och Romantika. Två av mina favoriter bland Tallinks fartyg. :)

https://sjofartsbloggarna.com/2018/03/09/jamforelse-romantika-och-victoria-i/

14
Färjor / SV: Grimaldi förlänger - blir de störst?
« skrivet: 09 mars 2018, 16:05:49  »
Inte räknat i gross tonnage, blir 63 000 efter ombyggnaden.

https://www.ship-technology.com/news/fincantieri-refurbish-grimaldis-two-cruise-ferries/

15
Visst det är många äldre på HAL, men det brukar var en hel del yngre med också, så ni lär nog träffa några att umgås med. :-) Jag hade valt HAL men jag känner mig lite partisk här då det är mitt favoritrederi. ;-)

Sidor: [1] 2 3 ... 20