Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Kim Viktor

Sidor: [1] 2 3 ... 6
1
Reseberättelser / Litauenresa med en prinsessa
« skrivet: 28 februari 2019, 10:36:49  »
I slutet av förra året meddelade DFDS att Princess Seaways skulle göra ett gästspel i Östersjön, medan ordinarie färjor var på varv. Det var såklart ett erbjudande jag inte kunde motstå och bokade i januari en resa som skulle äga rum en månad senare. DFDS ändrade tidtabellen en hel del efter att jag hade bokat och gjorde om min bokningen 3 gånger eftersom jag ville vara säker på att få åka Princess. 


Från Stockholm tog jag Snälltåget ner till Alvesta och därefter buss till Karlshamn.


Bussen var i princip knökfull fram till Växjö, därefter gapade det tomt med ett tiotal passagerare. Efter Karlshamn fortsatte bussen till Ronneby och Karlskrona.


Entimmes promenad blev det till Stillerydhamnen väster om staden. Vid kaj låg Patria Seaways inne, men tyvärr ingen Princess. Då DFDS bara två dagar innan min resa ringde och sa att Princess var inställd och jag blev överflyttade Patria, vilket jag inte var överlycklig över, men vad kunde jag göra.   


Patria Seaways är en av de färjor som har gått på flesta rutter ifrån Sverige, hela åtta stycken, förutom Karlshamn-Klaipeda även Trelleborg-Rostock, Karlskrona-Gdynia m.fl.


Sist jag åkte från Karlshamn för 1,5 år sedan fanns det en passagerarterminal. Den hade nu ersatts av dessa baracker. Att de har flyttat beror på att de har gjort om bilincheckningen med automatiska bommar, därför behöver inte bilpassagerare längre gå upp i terminalen för att checka in. Så en förbättring för de bilburna, men en klar försämring för gående.


Inne i terminalen fanns det bara ett tiotal sittplatser, uselt när det kan vara betydligt flera fotpassagerare. Denna lördagskväll var vi runt 30 gående. 


Bussen kom och hämtade oss vid terminalen när det var 50 minuter kvar till avgång. Vid denna tidpunkt hade all last redan lastats på, så vi fick tränga oss fram bland alla trailers för att komma fram till hissen. Inga större problem för mig, men desto jobbigare för de med mer packning och några äldre som hade svårt att röra sig. 


Utsideshytt på däck 6, med nummer 307, logiskt....


Klar för avgång från Karlshamn.


Jag är lite svag för de turkosa och gula hyttdörrar som finns ombord på Patria.


Äta måste man, även om jag helst hade sluppit. Jag vet inte riktigt var det var jag åt och maten saknade tyvärr all typ av smak. Jag ska dock inte klaga för mycket när middagen bara kostar 140 kronor.


Lekrummet kom faktiskt till användning även under en avgång i februari.


Receptionen där man hämtar ut hyttnycklar. Vet inte hur länge de ska hålla på med detta system. Det är likadant på de nyare båtarna till Litauen.


Vissa stolar hade fått utbytt klädsel sedan sist jag åkte. Härligt med lite mer färg.


Dessutom hade dessa fotavtryck satt upp i trapphusen för att man skulle hitta ut till soldäcken.


I restaurangen syns det tydligt att hon är en gammal Stenafärja.


Frukosten var faktiskt något bättre än middagen och mycket prisvärd på 70 kronor.


Det var Litauens nationaldag under denna resa, men det märktes inte direkt något firande. Jag som hade hoppats på lite allsång. ;)


Jag skippade selfien.


Även nya rökförbudskyltar hade kommit upp, synd att de inte efterlevdes.


Den lilla baren, med butiken bakom. 


A la carten, Mare Balticum, ångrar att jag inte åt här istället.




Tankfartyget Everst Spirit i inloppet till Klaipeda.


En hamn i Baltikum har såklart kolhantering.


Alltid kul att åka in i Klaipeda och få skåda diverse fartyg.


Ett par f.d. danska örlogsfartyg.




Bulkfartyget Federal Nakagawa.


Tungt lastade Cornelis Lely.


De tre bilfärjor som går över till halvön Kuriska näset.


Aha här låg Princess, tillsammans med Ark Futura.


Så backade vi in till den längst färjeläget i hamnen, som kan ta emot fartyg upp till 250 meter. Även piren kommer att förlängas för att kunna hantera fartyg upp till 240 meter, tills dess att DFDS nybyggen kommer 2021.


Princess Seaways går normalt mellan Newcastle-Ijmuiden. Tidigare har hon gått mellan Bergen-Stavanger-Newcastle för både DFDS och Fjord Line. Under tiden Fjord Line gick hon även på rutten till Danmark. Innan dess gick hon i 10 år till Tasmanien. Men hon byggdes för TT-Line 1986.


Dags att åka buss igen.




Ber om ursäkt för reflektionerna genom fönstret.


8 timmar hade jag att tillbringa i Klaipeda denna gråa februaridag, vilket började med en tur in till de centrala delarna.


Flygande maneter, ja varför inte... ;)


För 1 euro tog jag färjan över till Kuriska näset. Som synes matade mina medpassagerare måsarna.


Färjan Nida, byggd 2006.


Sandstranden var glest befolkad.


Ark Futura begav sig vidare mot Köpenhamn och Frederica.


Zalgiris skulle ta mig tillbaka till fastlandet. Jag förstod dock inte besättningsmännen som visst sa att färjan först skulle avgå om en halvtimme. Det gick en annan färja emellan men jag hann inte springa över.


Regina Seaways har under de senate månaderna gått på Karlshamn-Klaipeda, men har nu när Victoria Seaways varit på varv ersatt henne på linjen till Kiel.


Tre DFDS-färjor.


Eftersom jag blev lite sen med färjan, anlände jag till incheckningen 5 minuter innan den stängde. Jag fick springa till bussen som hämtade oss och körde oss ombord på Patria igen!!! Vid detta lag hade pulsen ökat och jag var rädd att jag inte skulle få åka Princess. Jag kollade på min biljett och såg till min glädje att det var Princess jag skulle åka. Jag gick fram till busschauffören och sa att han hade kört på fel båt, så vi fick backa ut igen. ;)


Min insideshytt, inte lika färgglad som den på Patria.


Massagestolar uppe på däck 10.


Trapphusen är riktigt vackra på DFDS kryssningsfärjor.


Dags att lämna Litauen.


Caféet Coffee & Crew höll på att byggas om.


I hyttkorridorerna hänger gamla reklamaffischer.


Middagen serverades i bufféform i North Sea Bistro, som normalt är fartygets a la carte.


Vilken skillnad på maten, de filippinska kockarna ombord kunder verkligen laga mat. Det där räkcocktailen med banan och chili, wow alltså.


Ombord var det 72 passagerare, så ingen trängsel i restaurangen.




Ett trevligt inslag är alla fartygsmodeller som finns ombord, här har vi Hans Broge byggd 1939. Som sedan på 70-talet gick som Ålandsbåt från Stockholm under namnet Achilleus.


Butiken är normalt lika stor som på Finlandsfärjorna, men i denna trafik hade de skärmat av den till en liten kiosk.


I underhållningsväg var det endast Navigator's pub som var öppen. Något större drag var det inte.


 

En del av restaurangen hade gjorts om till ett lekrum eller vad man ska kalla det för.


Arkaden utanför restaurangen och den stängda Compass bar.


En del av North Sea Bistro hade tillfälligt gjorts om till caféet coffee crew.




Ombord finns det ett enda riktigt trapphus, men endast några meter akterom det ligger ett mindre trapphus. Riktigt konstigt utformat.


Kvar från tiden som TT-linefärja?




Buffédelen i North Sea Bistro. Fartyget har även en riktig bufferestaurang "Explorer Kitchen" som såklart var stängd.


Lite allt möjligt till frukost, men nu var utbudet i stort sett identiskt med det på Patria.


En titt in i den stängda showloungen Columbus club.


Samma inredningsstil som på Oslofärjan.




Utedäcken på Princess är riktigt bra, stora och öppna.


På däck 5, är det bildäck i mitten och hytter längs sidorna. Här är även landgången placerad när hon går på Nordsjön.


Trodde först att jag hade druckit för mycket, men kom på att jag bara hade tagit en Sprite. ;)


Sikten var inte god.




En märklig gång mellan de två närbeliggande trapphusen.


Det tog tid att backa in till kaj, så vi blev närmare en timme sena.


Den större butiken.


Vi fotpassagerare fick som vanligt vänta till sist på att komma av.


Från färjan fick vi åka minibuss till passkontrollen (300 meter), gå upp tre våningar visa passet och gå ner igen. Samma gamla frågor från polisen vad gör en ung stockholmare på en färja från Litauen med kamera. ;)


Sen trodde jag att jag skulle få gå ut ur hamnen, men nej, en minibuss till var jag tvungen att åka (500 meter) till terminalen. Dessutom tog det extra lång tid då ett par litauer fastnade i passkontrollen. Nej Karlshamns hamn detta är bedrövlig service för fotpassagerare. En bra sak var dock att Blekingetrafiken har börjat buss ner till hamnen i samband med färjornas avgång och ankomst, mycket bra och om jag hade haft bråttom till tåget hade jag tagit denna väg.


Istället letade jag efter ställen att få bra bilder ifrån. Det största problemet var dock att se fartyget överhuvudtaget.


Patria kom in i dimman, men jag såg ingenting. Först en timme senare lättade det och jag kunde se båda fartygen. Detta blev en intensiv resa med två mycket olika fartyg. På Patria visste jag vad jag skulle förvänta mig så ingen större överraskning, önskade dock att besättningen talade bättre engelska och gärna gav några leenden också. Princess Seaways var en trevlig bekantskap, men varför i hela friden sätta in en kryssningsfärja på en så transportbetonad rutt. Mycket märkligt val, DFDS påstår att det var det enda fartyget som var tillgängligt. Besättningen på Princess var underbar med många leenden och alla hälsade. Ändå roligt att få chansen att testa en så pass udda besökare här i Östersjön. Det återstår att se hur länge hon blir kvar på Nordsjön, men till Östersjön tror jag knappast hon kommer någon mer gång.


Resan avslutades med Öresundståg till Hässleholm och därifrån x2000 till Stockholm.

Tack för att ni följde med!
/Kim Viktor

https://youtu.be/obs75b0QXVU

2
Övrig sjöfart / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:54:35  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

3
Lastfartyg / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:54:13  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

4
Reseberättelser / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:53:48  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

5
Kryssningsfartyg / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:53:06  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

6
Färjor / Landgången stängs
« skrivet: 22 februari 2019, 16:52:33  »
Då vi inte har fått alla funktioner att fungera som vi vill och vi inte heller har den tid som behövs för att administrera forumet så har vi beslutat att lägga ner det i dess nuvarande form.

Vi stänger för nyregistrering av medlemmar och hänvisar nu till Landgången på Facebook.

OBS vi kommer inte att arkivera eller spara någonting av det som finns här på Forumet så är det någonting du behöver eller vill ha kvar så får du spara ner det själv, vi kommer att låta forumet ligga ute fram till 2019-04-26. Fram till dess kommer det att gå att läsa och spara ner.

Med vänlig hälsning

Administratörerna
Kim, Stefan, Jessika och Jonas

7
Reseberättelser / Nyrenoverade Birka
« skrivet: 02 februari 2019, 22:36:27  »

Lördagen den 26 januari var det underbart vinterväder i Stockholm. Jag och mitt resesällskap passade på att ta en promenad i stan innan vi skulle borda Birka på eftermiddagen.


Mycket folk var ute på isen på Riddarfjärden, vissa fick även för sig att korsa rännan....


Pendelbåten Rex på väg mot Ekerö sedd från Västerbron.


Härligt eftermiddagsljus på Riddarholmen.


Incheckningen i Birkaterminalen gick mycket smidig i automaterna. På väg ombord passerades den vackra bild tagen av en duktig fotograf. ;)


Väl ombord möts man av det nyrenoverade utrymmet lobby lounge (f.d. cafeterian och puben). Birka Stockholm har under flera veckor i januari legat på varv i Danmark och dels fått ny inredning på vissa ställen.


Trots att fartyget hade varit i trafik en vecka vid vår resa, var inte ombyggnaden helt färdig och det sprang runt diverse snickare.


Lobbyn har fått en shop och kommer även innehålla café/bar och receptionen.




Vår hytt denna gång var en ekonomihytt på däck 4.


Middag blev det i compagniet.




Den färdigkomponerande trerättersmenyn innehöll svampsoppa, oxfilé och cheesecake. Allt smakade bra men vänlig service till ett helt okej pris.


Whiskeybaren




Panoramabaren så mysigt att bara sitta här och se skärgården glida förbi.


Terrassen som jag gillar så mycket bättre än hur det såg ut på tiden när fartyget hette Birka Paradise. 




Då caféet på däck 5 höll stängt, serverades smörgåsar och kaffe här uppe på terrassen, inte något mig emot, i denna trevliga miljö.


I Kapellskär var det fullt, med Liverpool Seaways, Finnfellow och Regal Star inne.


Yxlan är det senaste fartyget i Waxholmsbolagets flotta och trafikerar norra skärgården från Furusund. Nästan skandal att jag inte har åkt henne fast hon har varit i trafik i över en månad.


Viking Grace i vinterlandskap med ön Yxlan i bakgrunden.






Det var gott om is hela vägen ner till Ljusterö.


Inte mycket liv på Ryssmasterna.




Söder om Östanå började isen sakta försvinna, vilket ledde till spegelblanka vyer.


Ett annat område som fick en uppfräschning under varvsbesöket var nattklubben Backstage.


Jag är rätt så nöjd med resultatet en stilren och modern nattklubb. Sedan kanske jag inte tycker att nattklubbens utformning är direkt optimal. Dansgolvet är för litet och bardiskens utformning bidrar till att skapa köer och gör det svårframkomligt för de som ska försöka komma fram till en sittplats.






En annan av Birkas akilleshälar är buffén. Antalet bord med havsutsikt är synnerligen begränsat och flödet blir lite lätt kaosartat med både mat och dryck på samma ställen. Annars var jag nöjd med maten som serverades under denna lunchbuffé, helt klart värt pengarna.


En annan lite irriterande sak med Birka är att de ska placera en tillsammans med andra sällskap, trots att det finns gott om lediga bord i restaurangen.


Mer byggnadsmaterial låg ute på akterdäck.


Strömmas Angantyr ute på en av sina sightseeingturer i Stockholms närhet.

Generellt blev uppfräschningen av Birka lycka med en modernare stil och öppnare ytor. Det finns många trevliga områden på Birka som gör henne unik och mer kryssningslik än övriga fartyg som går året om i Östersjön. En resa med Birka sitter aldrig fel, även om jag har tröttnat på dessa 22-timmarskryssningar och gärna tar en av "långkryssningarna" nästa gång.

Ha det fint!
/Kim Viktor

8
Färjor / Princess Seaways till Sverige
« skrivet: 16 december 2018, 13:35:19  »
För den som vill åka med gamla Peter Pan finns goda möjligheter i vinter. Under stora delar av februari och mars kommer Princess Seaways sättas in mellan Karlshamn-Klaipeda som ersättare för Athena Seaways och Patria Seaways. Ytterst märkligt att välja ett fartyg med så stor passagerarkapacitet och förhållandevis lite fraktkapacitet till en så fraktbetonad rutt. Källa DFDS bokningsssytem.

9
Reseberättelser / Hurtigruten i höstmörker
« skrivet: 10 december 2018, 21:21:38  »
En resa längs den norska kusten är en fantastisk upplevelse oavsett tid på året. Min senaste resa ägde rum i slutet av oktober mellan Bodö och Kirkenes.


Med SAS tog jag tillsammans med familjen oss via Oslo till Bodø.


I Bodø ligger flygplatsen endast någon kilometer från centrum, alltså en perfekt promenad efter några stillasittande timmar på ett flygplan.


Bilfärjan Bodø går till Moskens på Lofoten.


Trollfjord vid kaj redo att välkomna oss ombord.


Vi hade en trebäddshytt med begränsad utsikt på däck 6. Bra med utrymmen i hytten, skulle nog kunna duga även för en hel 11-nätterskryssning.


Maskapet lett av kapten Truls Bruland.




Utflyktsdisken ombord, expeditionschefen var en skånska. Norska med skånsk brytning låter faktiskt rätt så roligt.


Våfflor med römme, vad annars ska man ha till fika....


De gäster som hade deltagit på utflykt kom tillbaka strax innan vår avgång.


Silloljefabriken sedd på vägen ut från Bodö.


Roro-fartyget Capucine


Gamle Salten har under delar av sin livstid gått på Hurtigruten.


Vid avgång lyckades solen tränga fram genom de tjocka molnen och vi fick en vacker skymning.




Till kvällen hade vi bokat ett borde i a la carterestaurangen för att fira mina mor som fyllde jämnt. 


Denna middag var nog den bästa jag någonsin hade haft ombord på ett fartyg, med rökt and till förrätt, denna underbara renfilé till varmrätt och hjortron på tre sätt till dessert.


Efter middagen var det dags för ilandstigning i Svolvaer. Förväntansfulla passagerare väntade vid landgången.


Men först var vi tvungna att invänta en försenad M/S Finnmarken på sydgående.


Vi kom dessvärre inte in till Svolvaer p.g.a. hård vind och fortsatte istället mot Stormarknes. Vädret gjorde att vi även hoppade över Trollfjorden, inte för vad jag vet vad vi skulle se där i mörkret. ;) Vissa passagerare hade stigit av i hamnen innan (Stamsund) för en vikingautflykt och det var tänkt att dessa skulle komma tillbaka ombord i Svolvaer. Men de fick sig några timmar längre utflykt och fick komma ombord  efter midnatt i Stormarknes.   


Nästa morgon i Harstad, vilken är befolkningsmässigt den näststörsta staden i fylket Troms.


Kommunhuset med en sill målad på fasaden.


Soluppgång strax efter klockan 8.


Trevligt med en liten morgonpromenad i snöiga miljöer.


Morgonens snabbåt från ön Senja m.fl.


Espolin Johnson lounge, döpt efter konstnären vars målningar hänger här.


Fjord bar


Möte med sydgående Polarlys vid vår avgång från Harstad.




Utanför föreläsningssalen på däck 5.


Inne i föreläsningssalen bjöds det på intressanta föreläsningar om allt från historia till fauna.


Restaurangen Saga Hall, där det serveras frukost, lunch och middag. Eftersom vi räknades som reguljärpassagerare ingick endast frukost i vår biljett (om man inte väl lägga till de andra måltiderna för hööööga priser).






Generellt om man kom till frukosten efter 8 var kaoset totalt och det kunde ta lång tid att bara hitta lediga platser, samma känsla som på valfri finlandsfärja.


Själva serveringsstationen är knappast designad för att flera hundra ska vara här samtidigt.


Utbudet på frukosten var helt klart godkänd. Bröden smakade mycket bra. 


Receptionen


Autrium som sträcker sig över alla däck.


Vackra landskap i Troms.


Nästa hamn för vår del var Finnsnes med sina 4000 invånare.


Trots att vi bara låg här i 30 minuter, hann jag med en liten promenad.






Jaja jag kommer ombord så att vi kan avgå... Jag kan ärligt säga att jag har varit nära på att bli lämnad på kaj av Hurtigruten några gånger, men under resa funkade allt bra.


Snabbåten från Tromsö, som gör resan på 1 timme och 15 minuter, medan det tar nästan 3 timmar för Hurtigruten.


Bron som sammankopplar Finnsnes med ön Senja.




In i Straumsfjorden med bl.a. 1047 meter höga Kelmmartindan till höger i bild.


Det mysigaste stället ombord är observationsloungen i fören som sträcker sig över två däck.








Fjord bar


Biblioteket






Utedäcket på däck 6 är perfekt för den som vill kunna njuta av utsikten från alla olika vinklar. Dessutom hade vi endast 10 meter från vår hytt ut till detta däck, kan det bli bättre?


På ingång till Tromsö.


Solen försvinner bakom Middagstinden (1103 m.ö.h.).


I Tromsö ligger nordgående Hurtigruten inne i cirka 4 timmar, vilket ger gott om tid att utforska staden (eller äta en middag, vilket vi gjorde).




Utsikten från Tromsöbrua.


Ishavskatedralen byggd 1965.


Strax efter avgång från Tromsö var vi ute på däck och spanade norrsken, när det snabbt susade förbi et grönt sken, hann knappt få upp kameran på stativet och än mindre ställa in inställningarna i kameran, därför inte det bästa resultatet. Men jag skulle få fler chanser.


Snabbåten Trollfjord. ;)


Under kvällen anlöpte vi Skjervöy, en gammal handelsplats från 1662.


Nästa morgon tog jag ett välbehövligt dopp innan frukost. Svårt att slita sig från bubbelpoolen och stå halvnaken på däck med en piskande vind mot sig.


Möte med Richard With i Havöysund. Hon har i skrivande stund precis kommit tillbaka i trafik efter en stor uppgradering med helt ny inredning.


När hon hade lagt ut kunde vi lägga till en halvtimme sena.


Lossning och lastning på gång.


I och med att vi har kommit in i Finnmarken är inte kustbergen lika höga som söderut. På bilden syns Sukkertoppen med sin 382 meter.


Så seglar vi in i Mageröysundet. Landskapet i Finnmarken är så vackert, älskar dessa kala bergsryggar.






Svårt att ha bättre utsikt när man badar? Förvånande att jag lyckades ta en bild utan människor i jacuzzin. Vanligtvis var de ockuperade från morgon till kväll. 




Hyttkorridorerna skulle inte skada av att få lite mer färg.


N2-hytt


Ankomst till Honningsvåg, mitt favoritstopp under denna resa.


Förutom fiske är den största inkomstkällan i Honningsvåg utan tvekan turismen. Om somrarna kommer det många kryssningsfartyg hit, där passagerarna bussas upp till Nordkapp.


Även så här års åkte merparten av passagerna på utflykt till Nordkapp för 1590 NOK. Själv har jag varit i Honningsvåg flera gånger, men aldrig åkt upp till Nordkapp och med det priset var jag inte sugen på det denna gång heller. 




Istället tog en vi en vandring upp på Storefjell precis ovanför staden.


En havsörn flög förbi precis framför Trollfjord. Jag blev visst lite exalterad och därför ber jag om ursäkt för att bilden är lite otydlig.


Snö och blå himmel det är livet!


Vi orkade inte masa oss upp hela vägen upp på det 300 meter höga fjället. Expeditionsteamet på Trollfjord hade en grupp med sig på vandring hit upp samma dag. Trevligt att de satsar på annorlunda utflykter, men seriöst har i vart fall inte jag någon lust att betala 500 kr för en vandring på 2 timmar.




Nästa gång Trollfjord kom upp hit (11 dagar senare) var det polarnatt och solen kom aldrig upp över horisonten.


Utanför a la carten.


Cafeterian hade ett stort utbud av varma rätter för de som inte ville äta i restaurangen. 




Själv tog jag en tallrik med musslor. Verkligen gott, det enda negativa var väl de bleka pommes fritsen, å andra sidan var de inte det viktiga i denna rätt. 


Denna kväll hade vi mer tur med norrskenet och det var riktigt mysigt att kunna njuta av detta skådespel i närmare en timme.


Efter utrop i högtalarsystem samlades de flesta av passagerarna ute på däck.






Möte med Nordnorge utanför Berlevåg.




Nästa morgon i Kirkenes var det blandat med ryska och norska fartyg.


En titt in i en av Trollfjords sviter som höll på att städas. Jag skulle kunna tänka mig att bo här i 11 dagar.


Utsikten från toaletten kan man inte klaga på.


Tack för denna resa Trollfjord. Som alltid är jag väldigt nöjd med min resa med Hurtigruten. Besättningen är mycket trevliga och servicen är god. Jämfört med andra fartyg hos Hurtigruten känns Trollfjord betydligt luftigare. De stora utrymmena gör att hon aldrig känns trång (förutom i restaurangen under rusning). Av de moderna fartygen hos Hurtigruten är nog Trollfjord min favorit, med sin gemytliga inredning. År 2021 kommer hon tas ur den reguljära trafiken mellan Bergen och Kirkenes, då det nya anbudet börjar gälla. Trollfjord kommer då istället att sättas in på kryssnings-/expeditionsresor en roll som kommer att passa henne utmärkt. Det enda tråkiga är att de kvarvarande 90-tals fartygen på den egentliga Hurtigruten är ganska lika (efter de senaste ombyggnaderna) och därför blir det inte lika mycket variation, som tur är ska även Vesterålen stanna och hon har ju än så länge ett helt annat stuk. En sak är säker detta var inte min sista resa med Hurtigruten. 


Hem flög vi med Norwegian via Oslo som skötte sig galant.

Grattis ni har lyckats komma igenom 104 bilder! Förhoppningsvis har ni även tyckt att några varit sevärda.
/Kim Viktor

P.s. bjuder även på liten bonus i form av en film redigerad av kevpa.
https://youtu.be/YUX_rzzYw30

10
Reseberättelser / Nova Star till Gdansk
« skrivet: 22 november 2018, 18:58:01  »
Polferries nya färja Nova Star kom slutligen i trafik i september, några månader försenad. Jag hade själv en resa med henne inplanerade i augusti som ställdes in. Men när jag såg att hon var i trafik vågade jag boka en ny resa, som gick av stapeln den första november.


Incheckningen i Nynäshamn gick hyfsat okej, lite strul med hyttilldelningen, med det var bokningskontorets fel. 


Eftersom Polferries "bara" har haft fartyget i över ett halvår, fanns det såklart ingen landgång som passade och alla behövde gå på via bildäck.


Jag åkte med Stefan och vi hade bokat in oss i en av de två Ownerhytterna som finns ombord.


Hytten har fyra bäddar, två anpassade för barn. En riktigt fin hytt, med fin utsikt över havet. Badrummet däremot var bara av normalstandard.


Stenas Scottish Viking hade precis anlänt fullastad.


Däcksplanen ombord, med skorsten i LD Lines färger. Fartyget skulle ha levererats till LD Lines 2011, men avbeställdes av rederiet, då hon blev försenad och fick en högre dödvikt. Sedan dess har varvet försökt chartrat ut henne till olika rederier. Hon har dels gått mellan Portland (USA) och Nova Scotia (Kanada). Rutten gick däremot betydligt sämre än beräknat, med endast 59 000 passagerare under första året, målet var 100 000. Fartyget arresterades Maine p.g.a. och obetalda räkningar. Hennes andra uppdrag var i trafik mellan Spanien och Marocko. Innan hon chartrades ut till Polferries i början av detta år. Polferries har under en längre tid letat efter en lämplig färja till rutten mellan Nynäshamn och Gdansk. Jag måste säga att detta fartyg passar linjen perfekt, så jag hoppas att Polferries behåller henne längre än den nuvarande charterperioden på två år.


Maten på Polenfärjorna är oftast riktigt bra och Nova Star var inget undantag. En förrätt för runt 50 kr och en varmrätt för strax 100 smakar bra både i munnen och plånboken.


Den obligatoriska ankan! Servicen var helt ärligt inte den bästa, man fick knappast något leende från personalen och när vi ville beställa en efterrätt fick vi en stor suck...


En sväng ner till discot för att spana in snyggingar, men jag såg bara mig själv... ;)


Detta utrymme är en kombinerad konferenssal/disco. Jag vet faktiskt inte om det är direkt optimal för någon av de verksamheterna.


Breda och luftiga trapphus, det gillar jag.


En hemliga trappa direkt från lyxhytterna ner till puben. Alltså min favorittrappa. ;)




Polferries har ivartfall fått sätta upp sina skyltar. Annars var det inte mycket ombord som skvallrade om detta är en Polferries-färja.


Ombord finns en relativt stor butik, med mycket bra priser. Spriten såldes endast på morgonen (oberoende vilken sträcka), så det kan inte bero på att de inte får sälja på svenskt vatten, utan mer om att de inte vill att folk ska dricka i hytterna?


Ett av två lekrum ombord, alltså gott om utrymme även för de mindre resenärerna.


Receptionen som var bemannad av en trevlig kvinna som också kunde hyfsad svenska (troligtvis den enda bland besättningen?).


Baren mellan diskoteket och kasinot har fin utsikt akteröver.




Bell casino, största kasinot som någonsin har funnits på en Polenfärja?


Piper's pub med plats för 105 personer.


Tidigare har alltid frukosten på Polferries serverats vid bordet, men på Nova Star har de en buffé, det enda problemet är att serveringsutrymmet knappast är designat för de 100 personer restaurangen tar. 


Restaurangen annars är bra planerad med trevlig inredning. Dock ska det tilläggas att 100 platser var alldeles för få vid frukost och folk hänvisades till cafeterian eller fick vänta utanför när restaurangen var full. Om Polferries hade varit lite flexibla hade det låtit frukostätarna även sitta i Pianobaren bredvid som var tom.




Frukosten hade ett rikt utbud med några polska specialiteter.


För drygt 60 kr är frukosten på Polferries helt klart värt sitt pris. Även om inte utbudet är riktigt lika stort som hos de stora Östersjörederierna.


Pianobaren är riktigt mysig. Undrar om inte Nova Star är den Polenfärja med flest barer också, nämligen fyra stycken. Många barer för en färja som tar 1200 passagerare och har endast 648 bäddar.




För de som inte har hytt finns 248 vilstolar att boka. 




Även här uppe på däck 9 finns en bar, Seaglass bar. Knappast lönsam på denna resa, då det var ett tiotal passagerare i vilstolarna.


Stena Baltica på väg mot Karlskrona. Stenas linje mellan Karlskrona och Gdynia har återigen fyra färjor, sedan Stena Nordica kom tillbaka i oktober.


För en fotograf är inte utedäcken något vidare, antingen är sikten skymd av livbåtar eller så sitter det vindskydd.


Hyttkorridorerna har olika färgsättningar beroende på om det är styrbord, babord eller midskepp.


Ett tankfartyg på redden utanför Gdansk.


Bildäcket på resan ner till Polen var långt ifrån fullbelagt med ett tiotal personbilar och 15-20 långtradare/trailers.


Bulkfartyget Green Cooler, vi vände och backade ner för floden Motława till färjeterminalen i Westerplatte.


Den gamla färjeterminalen, jag saknar inte dessa trappor.


Ett av de två piratskeppen som går på sightseeing till Westerplatte från centrum.


Westerplattefärjeterminal som invigdes (2002) i samband med att DFDS under en kortare period trafikerade Gdansk från Köpenhamn och Polen.


Längs kajen förekom det arbeten för nästa års kryssningssäsong.


En standard utsideshytt.


Det 250 meter långa tankfartyget Dugi Otok skulle in på varv. 


Mäktigt att komma så nära!


Elzbieta tog oss in till staden.


Kinesiska Tian Hui, ett nytt fartyg byggt 2017.


Kanadensiska Spirit of Vancouver Island ska byggas om till LNG-drift, vilket beräknas ta ungefär ett halvår. 


Vid varvet skulle tankfartyget dockas in, vilket tog sin tid. Därför fick vi tillsammans med Smiltyne snällt ligga och vänta i en halvtimme.


Bulkfartyget Miho Pracat fick lite ny färg.
 

Del till ett roro-fartyg?


Kabelfartyget Seven Mar.


Två katamaraner som bl.a. går till halvön Hel. ;)


Framme i city, resan tog närmare en timme, mot 25 minuter som det brukar ta. 


Inredningsbild från flodbåten.


Gdansk är en mycket trevlig stad och det var fullt med turister, trots att det var november.


Vi vågade inte ta båten tillbaka till färjeterminalen, utan tog istället bussen som tar 30 minuter och kostade mindre än 10 kronor.


På fredagsavgången var det mer folk, med ett hundratal gående.


Trots att vi var över 500 passagerare denna resa, så var det inte mycket mer liv på båten förutom i restaurangen.


Cafeterian Nova Star buffet. 


Den del av cafeterian som är till för chaufförerna.




Kapten Zbigniew Usewicz bjöd upp oss på bryggan.




Möte med Visby, snart levereras den nya färja Visborg till Gotlandsbolaget och börjar då sin resa mot Sverige, hit hon beräknas ankommer i januari någon gång. I sommar ska alla de tre stora färjorna köra till Nynäshamn och Oskarshamn, medan Gotlandia II kommer att gå till Västervik.



Sammanfattningsvis är Nova Star ett riktigt lyft för Polenlinjen. Det är helt klart en av de trevligaste färjorna vi har till Polen och mycket roligare än Wawel. Det är ett bra kryssningsalternativ för den som vill ha en avkopplande resa med billig mat och dryck ombord. Jag önskar Polferries lycka till med nya fartyget och hoppas att chartern blir längre än två år.

/Kim Viktor

11
Färjor / Ystad hamn pausar utbyggnaden
« skrivet: 05 november 2018, 19:16:07  »
Citera
Det blir ingen flytt till det yttre läget i Ystads hamn. Kent Mårtensson (S) fick inte den breda majoritet för att ge klartecken till två nya färjelägen som han eftersträvat när frågan togs upp i kommunstyrelsen.
– Det blir ingenting, säger han.
Ystad
Redan före valet drog Moderaterna i nödbromsen och krävde att hamnfrågan skulle pausas.
– Vi vill bättre utreda de ekonomiska förutsättningarna och undersöka om det inte finns externa intressenter, säger oppositionsrådet Kristian Bendz (M).

http://www.ystadsallehanda.se/article/m-sager-nej-till-utbyggnaden-i-hamnen-darmed-faller-forslaget/ (betalartikel)

Samtidigt är Trelleborg sugna på att ta över trafiken:
Citera
Trelleborg har möjlighet att ta över färjetrafiken om Ystad inte bygger nya lägen i yttre hamnen som kan ta emot större fartyg.
– Det är klart att vi kan ta emot mer trafik, säger Jörgen Nilsson, vd i kommunägda Trelleborgs hamn AB.

http://www.ystadsallehanda.se/article/trelleborg-kan-ta-emot-hamntrafiken-fran-ystad/ (betalartikel)

12
Reseberättelser / En ordinarie och en ersättare till Ventspils
« skrivet: 13 oktober 2018, 13:21:20  »
Rutten mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland har funnits i 16 år. Linjen öppnades i slutet av augusti 2002 med färjan Fellow. Hösten 2012 har tog Stena Line över rutten och har sedan dess dubblat både kapacitet och antal avgångar.


Incheckningen för gående sker i denna lucka. Alla måste vara incheckade två timmar innan avgång, oavsett om man har fordon eller ej. Jag reste tillsammans med en annan båtolog, Niklas Fridéen, en riktig nördresa helt enkelt!


Som tur var behövde vi bara vänta 15 minuter innan vi släpptes ombord. Person från terminalen följde med oss en bit, men lämnade oss när vi gick ombord på Stena Flavia tillsammans med backande långtradare.


Lastkapaciteten på dessa systrar ligger på runt 2200 lastmetrar. Kan tyckas vara mycket, men kommer nog vara rätt så lite inom några år, då många av de nya ropax som har beställts för Östersjön ligger på närmare den dubbla kapaciteten. 


För att komma till de allmänna utrymmena är man tvungen att traska igenom "sjukhuskorridoren".


Tackar....


Sist jag åkte med systern var man tvungen att hämta en riktig nyckel i receptionen, men även dessa båtar moderniseras och man får nu en hyttnyckel när man checkar in (dock inte samma kort som boardingkortet). Hytten får anses vara rymlig och ha allt som behövs för en tiotimmarsresa.


Lekrummet ekade tomt denna resa.


För de som inte vill betala någon tusenlapp för en hytt, kan man välja en vilstol.




Perfekt ställe att slå upp ett tält på. ;)


Flavia har två restauranger, dels den ordinarie där det serveras mat i buffékoncept, men även en pizzeria som serverar några a la carte-rätter. Själva valde vi att köpa mat iland och äta i hytten, inget gott betyg för Stena. ;)


Baren, med den enda underhållningen som är i form av Tv med sport.


Receptionen ombord är öppen vid ankomst och avgång.


Dessutom finns en mycket liten shop, där det tidvis var sån kö, så att en vakt stod vid ingången och släppte in 4 personer i taget. Märkligt att man inte har valt att förstora butiken, med tanke på hur mycket döutrymme som finns här.






Det är inte mycket som tyder på att fartyget tillhöra Stena i inredningen, förutom mattorna i hyttkorridorerna.


Det blev några timmars sömn, innan jag blev väckt av ett glatt utrop klockan 4.30 att frukosten nu hade börjats servera.


Vid ankomst till Ventspils åker man på floden Venta i ungefär en halvtimme innan ankomst.


Huvudrestaurangen


Inte heller vid ankomst fick vi någon eskort, utan det var bara att gå mitt bland all trafik.




Ventspils är känd för sina pryda kor som står utställda på gatorna.


Försenad med runt 1,5 timme kom Stena Nordica in till Ventspils, även hon gick på fredagskvällen från Nynäshamn. Hon ersatte under några veckor Scottish Viking, som befann sig på varv i Polen. 


Stena Nordica har precis börjat trafikera Karlskrona-Gdynia, vilket hon även gjorde mellan 2004-2008. I samband med flytten till Polentrafiken gick hon från engelsk flagg till Bahamas.


Ett inte alltför vanligt möte.


Häftigt att det är möjligt att komma så nära fartyget för allmänheten. Detta är ju långt ifrån möjligt i de flesta svenska hamnar.


Så har vi checkat in till nästa fartyg. Incheckningen i Ventspils kan ta längre tid, då alla är tvungna (oavsett om man reser med fordon eller ej) att checka in inne i terminalen.


En hel del gods skulle med även på dagsturen.


På Nordica hade de inte kommit lika långt i utvecklingen och alla var tvungna att återigen checka in i receptionen och hämta hyttnycklar.


Hytten får nog anses vara spartansk.


Trapphusen mellan däck 4 och 5, är synnerligen intressanta, med tre smala trappor midskepps, en på babordssida, en på styrbordssida och en i mitten.


Ombord finns det en Metropolitanrestaurang för "vanliga" passagerare. Denna användes inte på denna resa. Inredningen visar att fartyget även har gått rätt så mycket på Irländska sjön.




All mat serverades i chaufförsrestaurangen. 




Efter att ha varit uppe i 4 timmar började vi bli hungriga. Rätt så bra frukost för 60 kr.


Den lounge som har funnits på däck 4 tidigare har gjorts om till en vilstolssalong, vilket troligtvis är mer nödvändigt att ha i  trafiken på Östersjön (inte för att jag skulle vilja ha en vilstol på resan mellan Liepaja-Travemünde som tar drygt 26 timmar).


En timme sena lämnade vi Ventspils.


Utedäcken på Stena Nordica är mycket bra.


Tack för denna gång Flavia. Inget fel med Flavia, men man saknar kontakten med havet ombord. I restaurangen har man fin havsutsikt, men den är bara öppen under några timmar varje resa.


Det skulle nog inte skada att ge lite färg på bulkfartyget New Explorers skrov.




Det friskade i ute tills havs.


Oljeprodukter och kol är de största fraktkomponenterna i hamnen.


Vi drog ner på farten och gick i runt 13 knop hela vägen till Nynäshamn.


Hyttnyckeln


Baren i fören är mitt favoritställe ombord. På denna resa var det oerhört här. Denna rutt har ju flest chaufförer som sover under resorna.




Baren var även det enda som var öppet under hela resan.




Receptionen


Inte helt oväntat blev ankomsten försenad med två timmar.




Middagen var intressant. Jag har inte en susning om vad jag åt, men det smakade bra.


Den nya Gotlandsfärjan M/S Visborg, som ska komplettera de stora färjorna M/S Visby och M/S Gotland, beräknas nu komma i slutet av detta år. 


På Nordica fick vi eskort ner till bildäck och fick kliva av innan alla fordon.




Stena Nordica är helt klart av mina favoriter i Stenas flotta, inte så stort fartyg, men hon är mysig och har trevlig besättning. Jag tror att Stena Nordica kommer att göra bra ifrån sig i Polentrafiken tills eventuella nybyggen kommer i början 20-talet.

Som bonus blir det en liten film redigerad av kevpa:
https://youtu.be/H-upPQ1asMo

Med vänliga hälsningar
/Kim Viktor

13
Färjor / Nya ropax till Finnlines
« skrivet: 05 oktober 2018, 22:25:57  »
Grimaldi planerar nya ropax-färjor för trafik i Östersjön. Fartygen kommer att vara betydligt större än dagens Star-klass.

https://www.shippax.com/en/news/grimaldi-group-prepares-totally-new-ro-pax-class.aspx (betal)

14
Reseberättelser / Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 23 augusti 2018, 22:02:50  »

Den 19 juli hade jag fått nog av hettan i Stockholm och begav mig till betydligt kyligare breddgrader. Första flygningen gick till Oslo med SAS. Oslo visade sig vara lika varm temperaturmässigt som Stockholm, därför var det bara att fortsätta....


Dagens slutdestination var Longyearbyen på Svalbard. Där det var behagligare temperatur (men ändå väldigt varmt för att vara på Svalbard).


Piloterna förbereder vår Boeing 737 för landning.


Direkt vid ankomst möttes jag av frisk luft och vackra vyer.


En Volvo av äldre modell tog oss vidare till vårt hotell, en resa på drygt 15 minuter.


Coal Miners' cabins är ett av Hurtigrutens hotell i Longyearbyen. I dessa hus bodde gruvarbetarna från och med 30-talet och i flera decennier framåt.


Idag är standarden något helt annat, även om många rum saknar eget badrum. Rummen är stilfullt dekorerade med diverse detaljer från gruvorna. Boendet är bland de billigare som finns i Longyearbyen (vilket inte betyder att det är billigt, då allt kostar mycket på Svalbard, en turistfälla helt enkelt). För oss som hade bokat kryssning med Nordstjernen ingick en natt här. När vi ändå pratar om priset så gick hela 6-dagarsresan med kryssning på cirka 9000 NOK per person.


Den första middagen gav mersmak med en fantastisk renburgare.


Longyearbyen har 2100 invånare med alla möjliga olika nationaliteter. Svenskar är den tredje vanligaste nationaliteten efter förstås norrmän och kanske lite mer oväntat thailändare. 


Byn har fått sitt namn efter mannen John Munro Longyear, som startade kolbrytning här 1906. Hela byn förstördes under andra världskriget och byggdes upp igen på 50-talet.


44 personer har begravts på Svalbard fram tills 1950. Sedan dess har kropparna skickats till fastlandet, p.g.a permafrosten.


Till Longyearbyen kommer det cirka 40 kryssningsfartyg årligen. Utöver de 250 anlöpen av expeditionsfartygen. Denna dag låg AIDAluna inne och fyllde den lilla by med över 2000 turister, inte en alltför rolig upplevelse för oss andra turister där.


Själv skulle jag snart kliva på den något mindre Nordstjernen. Räknat i bruttotonnage är AIDAluna cirka 30 gånger större.


Nordstjernen byggdes vid Blohm & Voss i Hamburg 1956. Hon gick som ordinariefartyg mellan Bergen och Kirkenes fram till 1994. Därefter har hon flera gånger använts som ersättningsfartyg under både kortare och längre perioder (som när hon ersatte Finnmarken 2009-2012). Under somrarna har hon trafikerat Svalbard. Idag drivs hon av Vestland Classic Cruises och är utchartrad till Hurtigruten om somrarna för kryssningar runt Svalbard.


Än idag är en kolgruva i drift utanför Longyearbyen. En tredjedel av kolet som bryts används lokalt, medan resten exporteras utomlands för att bl.a. användas i bilindustrin. 


Innan vi fick stiga ombord på Nordstjernen hade vi en tretimmarssightseeing runt Longyearbyen, där vi besökte muséet och camp Barentz och fick njuta av några smaskiga våfflor med mesost. Svalbard har även en egen renart den lilla Svalbardsrenen.


Incheckningen på Nordstjernen var allt annat än organiserat. Tre fulla turistbussar kom samtidigt. Väskan lämnades på kaj (utan någon som helst märkning) och därefter blev det en lång väntetid i kön för att checka in hos två kvinnor som satt i den trånga aulan. Kunde vi inte bara ha kunnat checka in allt på hotellet... Det är ju ändå samma bolag.... Till råga på allt var det en stor grupp med kinesiska gymnasieungdomar ombord, vilket inte förbättrade situationen. Totalt var vi 110 passagerare ombord, 35 i besättningen (flest thailändare och östeuropéer, antalet norrmän i besättningen gick att räkna på en hand).


Kryssningen varade som sagt i fyra nätter, med två landstigningar per dag. Vår rutt gick längs den nordvästradelen av ögruppen. 


Försalongen är väldigt gemytlig med behagliga färger. Tyvärr ockuperade skolgruppen denna, så om man önskade lugn och ro var detta inte rätt ställe att sitta. 




Denna skulle passa bra ovanför min soffa också.




Väskorna hämtades av vardera passagerare på promenaddäck och man själv tvungen att släpa den till hytten. En besättningsman hjälpte till att visa hytten, men jag hittade dit innan han hann fundera åt vilket håll vi skulle gå. ;)   


Jag och mitt resesällskap bodde i en D4, vilket betyder att den saknade badrum. Men det gick hur bra som helst med duschen i dörren bredvid vår och toaletten fyra dörrar bort. Denna är också en av de största hytterna ombord på 12 kvadratmeter. Hytten i sig dög utmärkt för fyra nätter, bara det faktum att den har två koögon! Jag sov i en av de övre sängarna och som ni ser så är det en fin kant i taket, så den slog jag såklart i varje gång jag la mig. Lika bra det fullt ös medvetslös. ;) Men jag har tipsat om att de kan sätta upp ett skydd för kanten, så att framtida passagerare inte behöver drabbas av huvudvärk under hela resan.


Ombord finns en liten mysig bar.


I aktersalongen var det oftast genomgångar och föreläsningar.




Säkerhetsgenomgången var ju såklart tvungen att äga rum precis vid avgång, dessutom på hela 5 språk (engelska, norska, tyska, franska och kinesiska)!


Däck C


Receptionen var till större del av resan obemannad, ifall man hade några ärenden fick man ta det i caféet/baren.


Förliga trapphuset med vackra trädetaljer.


Den f.d. cafeterian används nu som restaurang för att kunna ta emot alla passagerare under en sittning.


I cafeterian finns också en liten shop med ett par souvenirer.


Ett minne ifrån trafiken längs norska kusten.


Vi har lagt ut i Svalbards största fjord, Isfjorden. Där vi skulle segla i tre timmar till vår nästa destination, Barentsburg.


Den första middagen var i form av buffé, följande middagar var trerätters. Maten var generellt bra med många skandinaviska inslag, samt en stor variation av kalla och varma rätter. (Mer om maten kommer att komma i följande delar).


En interiörbild från restaurangen taget vid ett senare tillfälle.


Buffédelen var inte direkt dimensionerad för 110 hungriga gäster på en gång.


Strax innan klockan 20 närmade vi oss resans första hamn Barentsburg, jordens paradis eller inte.


Vi la till i hamnen som serverar alla typer av fartyg, allt från expeditionsfartyg till containerfartyg och bulkfartyg (för kolet).


Om det inte finns några scanner tillgängliga, får man bocka av alla passagerare för hand, vilket tog lång tid. Tjejen i besättningen hade ett fantastiskt minne och kom ihåg både hyttnummer och namn dagen efter.


Vid varje landstigning grupperades vi i 5 olika språkgrupper, vi följde den skandinaviska. Just här i Barentsburg var det lokala guider som visade oss runt, annars var det guiderna från båten.


Ett par hundra trappsteg senare kom vi upp i den lilla ryska byn med 400 invånare. I början av 1900-talet började kolbrytningen här och byn började byggas. Det norska bolaget som drev gruvan från början köptes upp av ett nederländskt bolag 1920. Det nya bolaget fick emellertid problem med ekonomin och såldes vidare till det statliga sovjetiska bolaget Arktikugol 1932. Byn ockuperades av tyskarna under andra världskriget, men efter kriget kom ryssarna tillbaka och driver gruvan än idag. De som bor här nu flygs in med charterplan från Ryssland och Ukraina och jobbar sedan på 3- eller 6-månadskontrakt.


Till vänster har den ryska staten byggt ett imponerande kulturhus, med en teater som rymmer mer än antalet invånare. De har även en simhall. Mycket bättre service än vad jag har som bor i ett samhälle med drygt 20 000 invånare.


Sovjetisk lastbil, på något sätt känns det rätt så olustigt att de håller på med denna smutsiga brytning i ett så känsligt landskap.


Sovjetisk propaganda var inte det första jag väntade mig få se på Svalbard.


Byns ortodoxa kyrka.


Lokalbefolkningen bjöd in oss till en rysk folkshow. Även om vi inte förstod många ord, var det kul att få se hur de lyckades behålla glädjen i denna, i mitt tycke, deprimerande miljö.


Två timmar var nog alldeles lagom i denna bosättning, inget ställe jag kommer att åka på en veckas semester till. ;)


Tack Barentsburg för ett intressant besök. Vi satte kurs norrut mot isbjörnens rike.


Under kvällen började vågorna kännas och jag rullade gott runt i sängen, medan stolarna flög i hytten. Märkligt att de inte har satt fast stolarna. Det är ju inte direkt första gången som detta fartyg är ute och gungar.


Vi avslutar denna del med en bild från vår hyttkorridor på däck B, där merparten av hytterna ligger.


Fortsättning följer....
/Kim Viktor


15
Lastfartyg / Color Line öppnar ny godslinje
« skrivet: 13 juli 2018, 15:54:00  »
Color Line har köpt Finncarrier som kommer att sättas in på Oslo-Kiel i januari 2019.

https://www.colorline.no/polopoly_fs/7.99199.1531481407!/PM%20Color%20Line%20Fraktskip%201.pdf

Sidor: [1] 2 3 ... 6