Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Risberg

Sidor: [1] 2 3 4
1
Färjor / Färjor med namn efter hemmahamn
« skrivet: 26 januari 2019, 15:31:50  »
Hvilka färjor har haft namn efter sin hemmahamn? Jag kommer på följande:
Alla fyra bilfärjorna VISBY
Tågfärjan SWINEMUENDE
Tågfärjan STRALSUND
De två sista tågfärjorna SASSNITZ
De två tågfärjorna TRELLEBORG
De två första bilfärjorna GEDSER
Tågfärjan FREDERICIA
Tågfärjan HELSINGØR
Bägge tågfärjorna KORSØR
Tågfärjan NYBORG 1931 (men inte den 1883)
Tågfärjan KJØBENHAVN
Bilfärjan KALUNDBORG?
Tågfärjan MALMÖ
Bilfärjan BERGEN

(Endast ett Hurtigrutefartyg har haft namn efter sin hemmahamn; NARVIK)

Några flera?

2
Färjor / Quiz "Hvilken skall bort?" utan bilder
« skrivet: 25 januari 2019, 13:11:21  »
Inspirerad av mpba's bildquiz innan "Hutton efter sjutton" tidigare i detta forum, följer här en ny, tyvärr utan bilder. Svar kan sändas min profil i detta forum, mot rätta svar i retour. Alla rätt berättigar till en pizza på restaurant Istanbul nästa gång Du passerar Trelleborg och 2. upplagan av "Fra LILLEBELT til SKÅNE" i pdf.

Grupp A:
1. PETER PAN (2001)
2. HUCKLEBERRY FINN ((1988/92/)2002)
3. SASSNITZ (1989)
4. SKÅNE (1998)

Grupp B:
1. NILS DACKE (1976)
2. NILS DACKE (1988)
3. NILS DACKE (1995)
4. NILS DACKE ((1995/)2014)

Grupp C:
1. QUEEN OF SCANDINAVIA ((1981/)90)
2. DUKE OF SCANDINAVIA ((1977/)2002)
3. CROWN OF SCANDINAVIA (1994)
4. PEARL OF SCANDINAVIA ((1988/)2001)

Grupp D:
1. ILMATAR (1964)
2. FRAM (2007)
3. SPITSBERGEN ((2008/)16)
4. ROALD AMUNDSEN (2019)

Grupp E:
1. ILJITCH ((1972/)83)
2. ESTONIA ((1980/)93)
3. TOM SAWYER ((1989/93/)2001)
4. NILS HOLGERSSON (2001)

Grupp F:
1. SKAGEN (1958)
2. CHRISTIAN IV. (1968)
3. BUENAVISTA (1971)
4. BONANZA (1972)

3
Färjor / Namnillustration på skorsten
« skrivet: 22 januari 2019, 00:01:39  »
Tre av de färjor som går på Trelleborg; GRYF, NILS HOLGERSSON och PETER PAN, har förutom rederiemblemet också illustration av fartygets namn på skorstenen/arna. Finns det fler exempel på detta i nordiska farvatten?

4
Kryssningsfartyg / Är höstsesongen 2019 verkligen LOFOTENs sista säsong?
« skrivet: 21 januari 2019, 13:24:04  »
Hurtigrutefartyget LOFOTEN från 1964 har just "fräschats upp". https://www.dagbladet.no/tema/grat-da-de-sa-det-nye-skipet-na-far-hurtigrutefansen-ny-retrosjanse/70678548 Någon skrev tidigare i detta forum att hösten 2019 skulle bli LOFOTEN's sista. Men då kostar man väl inte på en "uppfräschning"?

5
Färjor / Geografiska namn aldrig använda av statsbanorna
« skrivet: 21 januari 2019, 11:00:18  »
SJ, DSB, DRG, DR och DB döpte sina tåg- och andra färjor efter kungligheter och geografiska namn, knutna till de hamnar de gick till, samt i DSBs fall även namn från den nordiska mytologin och vikingasagan.

Att SJ inte döpte TRELLEBORG 1958 till KONUNG GUSTAF VI ADOLF beror på ett hemligt avtal mellan SJ och DR att om SJ undvek kungliga namn så skulle DR avstå från namn som WELTFRIEDEN, VÖLKERFREUNDSCHAFT, KARL MARX, FRIEDRICH ENGELS och liknande. (DROTTNINGEN var ett gränsfall, men hon byggdes ju inte för Saßnitzleden i första hand.)

Men några geografiska namn användes aldrig.
SJ, använda namn: TRELLEBORG, SKÅNE, GÖTALAND, SVEALAND, MALMÖ, (MALMÖHUS), ÖRESUND
SJ, ej använda namn: STOCKHOLM, SVERIGE, ÖSTERSJÖN

DRG, använda namn: STRALSUND, SASSNITZ, RÜGEN, PUTBUS, BERGEN, ALTEFAEHR, SWINEMUENDE, POMMERN, DEUTSCHLAND, PREUSSEN, MECKLENBURG
DR, använda namn: SASSNITZ, WARNEMÜNDE, STUBBENKAMMER, RÜGEN, ROSTOCK, MECKLENBURG-VORPOMMERN (DFO)
DR, ej använda namn: DEUTSCHE DEMOKRATISCHE REPUBLIK, OSTSEE

DB, använda namn: FEHMARN, FEHMARNSUND, SCHLESWIG-HOLSTEIN, DEUTSCHLAND
DB, ej använda namn: PUTTGARDEN, FEHMARN BELT

DSB, använda namn: LILLEBELT/LILLEBÆLT, FREDERICIA, STRIB, GLYNGØRE, MORSØ, OREHOVED, HELSINGBORG, HELSINGØR, HÄLSINGBORG, (KRONBORG), (KÄRNAN), JYLLAND, FYN, KALUNDBORG, KORSØR, NYBORG, STOREBÆLT, SJÆLLAND, KJØBENHAVN, TREKRONER, DANMARK, HALSSKOV, KNUDSHOVED, SPROGØ, ROMSØ, FYNSHAV
DSB, ej använda namn: ODDESUND, SALLINGSUND, MASNEDØ, FALSTER, GEDSER, ØSTERSØEN, AARHUS/ÅRHUS, SAMSØ, (AMALIENBORG), FEMERN BÆLT, RØDBY, LOLLAND, BØJDEN (HEIMDAL höll på att döpas om till detta)

6
Övrig sjöfart / Göteborgs hamn
« skrivet: 17 januari 2019, 08:51:49  »
Hittar inte den ursprungliga tråden om detta.

Hur går det i Göteborgs hamn? Låst läge? Fortfarande streik på gränsen till blockad?

7
Färjor / Färjors förorening på Östersjön
« skrivet: 16 januari 2019, 12:27:28  »
Det skulle vara ytterst intressant om någon kunde reda ut hvilka regler som egentligen gäller för färjor på Östersjön rörande hvilka avgaser de får släppa ut.

Att dessa regler inte uppfylldes angavs som orsak för att Stena tog TRELLEBORG ur trafik 2014.

TT-Line installerade scrubbers på till NILS DACKE omdöpta ROBIN HOOD, som omregistrerades från tysk till cypriotisk flagga, men inte på systerfartyget, till ROBIN HOOD omdöpta NILS DACKE, som omregistrerades från polsk till tysk flagga. Var detta helt frivilligt? Innebär det extra kostnader för rederiet? Finns det också driftsmässiga fördelar utöver minskade föroreningar? PETER PAN fick också scrubbers vid förlängningen.

Med utsikt över Trelleborgs hamn kan jag konstatera att
a) NILS DACKE och PETER PAN ryker väldigt mycket, men (nästan) bara vita avgaser (vattenånga?).
b) Unity Lines/EuroAfricas färjor (särskilt EuroAfricas GALILEUSZ och COPERNICUS) spyr ut våldsamt med tjock, svart rök vid avgång.
c) Övriga färjor ryker "normalt" (och svart).

Gäller inte reglerna för de Bahamas-registrerade Unity Lines- och Cypern-registrerade EuroAfrica-färjorna, eller uppfyller de verkligen reglerna i högra grad än hvad TRELLEBORG gjorde?

8
Färjor / Rotation av färjpor mellan Sverige/Danmark och Tysklanæ
« skrivet: 11 januari 2019, 13:55:18  »
Jag har roat mig litet med att titta på hur länge färjorna mellan Trelleborg, Gedser och Rødby Færge och Tyskland har trafikerat sina leder:

Statens Järnvägar m. efterföjare:
DROTTNING VICTORIA, 1909, "ersattes" 1958  av TRELLEBORG efter 49 år, tagen ur trafik 1968 efter 59 år
KONUNG GUSTAF V, 1910, "ersattes" 1958 efter 48 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1968 efter 58 år
TRELLEBORG, 1958, "ersattes" 1967 efter 9 år av SKÅNE, tagen ur trafik 1977 efter 19 år
SKÅNE, 1967, "ersattes" 1982 efter 15 år av TRELLEBORG, tagen ur trafik 1988 efter 21 år
(DROTTNINGEN, 1968, tagen ur ordinarie trafik 1971 efter 3 år)
GÖTALAND, 1973, "ersattes" 1998 efter 25 år av SKÅNE, tagen ur trafik 2011 efter 38 år,
TRELLEBORG 1982, tagen ur trafik 2014 efter 32 år
SKÅNE, 1998, i trafik i 20 år

Deutsche Reichsbahn m. efterföljare:
DEUTSCHLAND, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
PREUSSEN, 1909, tagen i beslag 1945 efter 36 år
SASSNITZ, 1959, "ersattes" 1972 efter 13 år av RÜGEN, tagen ur trafik 1977 efter 18 år
RÜGEN, 1972, "ersattes" 1989 efter 17 år av SASSNITZ, tagen ur trafik 2001 efter 29 år
SASSNITZ, 1989, i trafik i 29 år
STUBBENKAMMER, 1971, "ersattes" 1977 efter 6 år av ROSTOCK och tagen ur trafik
ROSTOCK, 1977, "ersattes" 1994 efter 17 år av MECKLENBURG-VORPOMMERN och tagen ur trafik
MECKLENBURG-VORPOMMERN, 1996, i trafik i 18 år

FRIEDRICH FRANZ IV, 1903, "ersattes" 1927 efter 18 år av SCHWERIN och tagen ur trafik
MECKLENBURG, 1903, tagen i beslag 1945 efter 42 år
SCHWERIN, 1927, bombad 1944 efter 17 år
WARNEMÜNDE, 1963, leden nedlagd 2005 efter hennes 42 år

Danske Statsbaner:
PRINSESSE ALEXANDRINE, 1903, tagen ur trafik 1933 efter 30 år
PRINS CHRISTIAN, 1903, "ersatt" 1922 av DANMARK efter 19 år och satt in på andra leder
DANMARK, 1922, "ersatt" 1954 (Gedser-Grossenbrode) resp. 1968 (Gedser-Warnemünde) av KONG FREDERIK IX efter 32 resp. 46 år
DRONNING INGRID(/SJÆLLAND), 1953 insatt till Tyskland, "ersatt" 1954 efter 1 år av "KONG FREDERIK IX"
KONG FREDERIK IX, 1954, "ersatt" 1968 efter 14 år av DANMARK
DANMARK, 1968, "ersatt" efter 30 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
PRINS HENRIK, 1981 insatt till Tyskland, "ersatt" efter 17 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DRONNING MARGRETHE II, 1982 insatt på Tyskland, "ersatt" efter 16 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

DEUTSCHLAND, 1953, "ersatt" 1972 efter 19 år av DEUTSCHLAND och tagen ur trafik
THEODOR HEUSS, 1957, "ersatt" 1986 efter 29 år av KARL CARSTENS, tagen ur trafik efter 41 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
DEUTSCHLAND, 1972, "ersatt" efter 26 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998
KARL CARSTENS, 1986, "ersatt" efter 12 år av nytt koncept på Fågelvägsleden 1998

TT-Linie/Line:
NILS HOLGERSSON, 1962, "ersatt" efter 5 år 1967 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1965, "ersatt" efter 9 år 1974 av PETER PAN
NILS HOLGERSSON, 1967, "ersatt" efter 8 år 1975 av NILS HOLGERSSON
PETER PAN, 1974, "ersatt" efter 12 år 1986 av PETER PAN (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 1975, "ersatt" efter 12 år 1987 av NILS HOLGERSSON (som sen försvann p.g.a. en misslyckad planerad byteshandel med Olau Line, som istället gick konkurs)
NILS HOLGERSSON, 2001, i trafik i 17 år
PETER PAN, 2001, i trafik i 17 år
NILS DACKE/PETER PAN/HUCKLEBERRY FINN, 1988, i trafik efter 30 år
ROBIN HOOD/NILS HOLGERSSON/TOM SAYWER, 1989, i trafik efter 29 år
NILS DACKE/ROBIN HOOD, 1995, i trafik efter 23 år
ROBIN HOOD/NILS DACKE, 1995, i trafik efter 23 år

Mönstret är att ångfärjorna "höll" rätt länge, medan det de två-tre decennierna efter andra världskriget förekom en ganska ofta förekommande utskiftning, antagligen p.g.a. att behovet för storleksökning var så stort närmast efter kriget (det stora undantaget här är Gedser-Warnemünde). Färjorna tenderar nu att fortsätta att trafikera sina leder längre och längre.

10
Färjor / Rapport från Trelleborg
« skrivet: 23 december 2018, 12:10:35  »
NILS HOLGERSSON och TOM SAWYER på varvsöversyn. Inga Klaipéda-turer sedan 15. december. SASSNITZ snart också på varvsöversyn. Ersätts på Saßnitz-leden i mellandagarna av MECKLENBURG-VORPOMMERN. Unity Lines' tidtabeller självmotsägande. Kan i vissa se ut som om även GRYF skall på varvsöversyn.

11
Färjor / M/F NILS HOLGERSSON på varvöversyn?
« skrivet: 15 december 2018, 22:24:28  »
Kl 22 gick NILS DACKE tidtabellsenligt från Trelleborg till Travemünde. Samtidigt gick NILS HOLGERSSON, inte enligt tidtabell och utan att ha lastat innan. NILS DACKE gick sydvästerut - NILS HOLGERSSON gick västerut. På varvöversyn? Landskrona? Kiel via Storstrømmen?

12
Färjor / Ny kapten på PETER PAN?
« skrivet: 14 december 2018, 13:15:32  »
Idag gick ROBIN HOOD från färjeläge 10 i Trelleborg till Travemünde. Väl ute ur inseglingsrännan möter hon PETER PAN från Swinoujscie. Men PETER PAN blir liggande en kvart innan hon går in. Förklaringen ser ut att vara att lotsbåten kommer in i full fart före henne. Betyder det att PETER PAN har fått ny kapten? Hur många gånger måste en ny kapten segla på leden innan han slipper lots?

13
Färjor / Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 06 december 2018, 10:22:24  »
Det råder politisk strid om huruvida hamnutbyggnaden i Ystad skall genomföras eller inte, men om den gör det, ser det, enligt planritning i dagens Sydsvenskan, ut som om tågfärjetrafiken måste upphöra. Då flyttas nämligen Polentrafiken ut till ett område som det inte ser ut att kunna få spåranknytning till färjelägena, och där tågfärjeläget är idag planeras bostäder.

14
Pollarsnack / Har ISPS-hamnarna i realiteten blivit frihamnar?
« skrivet: 28 november 2018, 10:14:05  »
Lastbilar som kommer med färjorna till Trelleborg kör direkt till tullen och ut på vägnätet. Men lösa trailers, som hämtas av "tugmasters" på färjorna, parkeras inne i den avspärrade ISPS-hamnen. De tullklareras inte förrän en svensk bil kommer och hämtar dem. Betyder det att ISPS-hamnarna i princip har blivit frihamnar – tullfria zoner? (Jag är medveten om att Schengen-avtalet innebär att gränserna är betydligt "mindre" nu än förr, men helt utan tulldeklarering är väl inte godset?)

15
Färjor / Underlig tidtabell för M/S SASSNITZ
« skrivet: 28 november 2018, 10:08:49  »
Tisdagar och onsdagar ligger SASSNITZ hela dagarna i Trelleborg, går till Rostock kl 17.30 och kommer tillbaka nästa morgon. Fredagar går hon till Saßnitz på morgonen och till Rostock på kvällen, 19.15. Hvarför är detta underligt? Jo, därför att Saßnitzfärjorna alltid haft ytterst begränsad hyttkapacitet (och hytterna under vagndäck). Hon har inte med sig järnvägsvagnar till och från Rostock. Med andra ord har hon en hel del bilar. Dessas chauförer kan väl knappast sitta uppe hela natten? Det är trots allt en sjutimmarstur, när SASSNITZ gör den (MECKLENBURG-VORPOMMERN och SKÅNE klarar den på sex timmar).

Sidor: [1] 2 3 4