Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 49
1
Färjor / SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 09 december 2018, 16:37:55  »
Enligt VD för Ystad hamn föreligger inte konkreta planer på spår till de nya Polenfärjelägena, men man räknar med att använda existerande tågfärjeläge i många år till.

2
Färjor / Fler underligheter, men inte av TT-Line denna gång
« skrivet: 08 december 2018, 14:50:09  »
Idag låg MECKLENBURG-VORPOMMERN på Trelleborgs redd i en dryg timme innan hon till slut gick in. Ja, det blåser, men NILS DACKE kom samtidigt från Swinoujscie och gick rätt in, vände och backade in i läge 10 utan dröjsmål.

3
Färjor / SV: Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 07 december 2018, 14:58:39  »
Igår kväll beslöt Ystad kommunfullmäktige att fullföra hamnutbyggnaden (läs -flyttningen). Miljöpartiet i Ystad hävdar att de förutsätter att spår skall dras till dessa färjelägen, men jag har svårt att se hur, utan att riva bebyggelse; både industri/lager- och småhusbebyggelse.

4
Färjor / SV: Ystad hamn byggs ut
« skrivet: 06 december 2018, 22:47:28  »
Den rödgröna budgeten i Ystad gick igenom, vilket innebär att hamnbygget kan starta nästa år. :) Nu gäller det bara att Polferries får fart på byggandet av sina nya färjor. ;)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/klart-det-blir-hamninvestering-i-ystad
Och därmed försvinner tågfärjetrafiken, se egen tråd om detta.

5
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 06 december 2018, 19:42:50  »
Och jag som trodde att vitsen var obemannade fraktfartyg över oceanerna. Men nu snackar vi alltså om en (eller flera) som sitter och styr fartyget från land och ett par-tre andra stackare, som skall vara ombord i all sin fåtalighet för att sköta praktiska ting. Kul! ::)

6
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« skrivet: 06 december 2018, 10:46:07  »

Jag störs i så fall mer av alla kryssningsfartygs balkonger, som fullständigt förstör skeppssidorna estetiskt, för att inte tala om akterskeppen.


Håller inte med. Funktionen och friheten med att kunna på ut på en egen balkong när man kryssar på varmare breddgrader tycker jag är guld värd.

/ Marre
Jag har inte yttrat mig om funktionen och friheten som passagerare, endast om det rent estetiska. Alla dessa balkonger får kryssningsfartygen till att se ut som förortsbostadslängor på ett skrov.

7
Färjor / Slut på tågfärjetrafik Ystad - Swinoujscie?
« skrivet: 06 december 2018, 10:22:24  »
Det råder politisk strid om huruvida hamnutbyggnaden i Ystad skall genomföras eller inte, men om den gör det, ser det, enligt planritning i dagens Sydsvenskan, ut som om tågfärjetrafiken måste upphöra. Då flyttas nämligen Polentrafiken ut till ett område som det inte ser ut att kunna få spåranknytning till färjelägena, och där tågfärjeläget är idag planeras bostäder.

8
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« skrivet: 06 december 2018, 10:08:38  »
Infördes inte den designen med dreadnoughts på huvudsakligen på slagskepp och kryssare och försvann efter WW1?
Stämmer att den försvann efter första världskriget, men var inte förbehållen marinfartyg, utan fanns även på passagerarbåtar. Ett exempel var RINGERIKE från 1904 på insjön Tyrifjorden (som alltså inte är en fjord) i Norge.

9
Färjor / SV: Svarta rutor underlättar laddning av el-färjor
« skrivet: 06 december 2018, 10:04:23  »
Den sidan krävde dessvärre att man accepterade cookies. >:(

10
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« skrivet: 05 december 2018, 21:35:28  »
Ser fin ut på insidan, men inte utsidan i mitt tycke. Intressant med IKEA möbler i hytten. Har en likadan byrå som de visar på bilden, fastän jag har i brunt träslag.
Är det stäven Du reagerar mot? Ser ut att vara mode just nu, precis som för etthundratjugo år sedan. Personligen tycker jag nog att det modet, som en omväxling, är ganska OK.

Den raka stäven var ok på fartyg för hundra år sedan, när fartygen i övrigt hade ett längre förskepp och lägre överbyggnad som ändå gav fartygen en balanserad profil. Men att sätta en rak stäv på ett fartyg som Edge som redan är väldigt mycket "låda" gör att hon ser ut som en oerhört ful klumpeduns. Ett exempel på snygg design är däremot stäven på QM2.
Det är ju inte den raka stäven som har kommit tillbaka, utan det ännu äldre modet, med stäven som skjuter framåt-nedåt. Det är väl en smaksak, jag störs i så fall mer av alla kryssningsfartygs balkonger, som fullständigt förstör skeppssidorna estetiskt, för att inte tala om akterskeppen.

QUEEN ELIZABETH 2 är ett av de vackraste, närmast tidlösa skepp som någonsin byggts. ;) Det är inte QUEEN MARY 2.

11
Kryssningsfartyg / SV: Celebrity Edge levererad
« skrivet: 05 december 2018, 18:57:20  »
Ser fin ut på insidan, men inte utsidan i mitt tycke. Intressant med IKEA möbler i hytten. Har en likadan byrå som de visar på bilden, fastän jag har i brunt träslag.
Är det stäven Du reagerar mot? Ser ut att vara mode just nu, precis som för etthundratjugo år sedan. Personligen tycker jag nog att det modet, som en omväxling, är ganska OK.

12
Lastfartyg / SV: Tanker & fregatt i svår kollision(Norge)
« skrivet: 05 december 2018, 14:11:22  »
Fregatten blir trolig ikke hevet før etter jul

Kilde: www.vg.no

13
Färjor / Fler underligheter av TT-Line i Trelleborg
« skrivet: 04 december 2018, 17:00:38  »
Just nu backar NILS DACKE in i färjeläge 10 i Trelleborg. Det efter att ha väntat i två timmer på redden utanför på att ROBIN HOOD skulle lämna det läget och HUCKLEBERRY FINN färjeläge 2. Men färjeläge 3, som NILS DACKE annars ofta använder, var ledigt hela tiden. Måste ha varit outsägligt tradigt för passagerarna ombord att sitta på en stillaliggande färja utanför Trelleborg, medan mörkret sänkte sig. ??? :(

14
Färjor / SV: Norsk farja seglar autonomt
« skrivet: 04 december 2018, 16:14:00  »
Fraktfartyg kanske går att köra utan manskap men färjor som fraktar människor bör nog ha manskap ombor ifall det händer något. Hur hanterar tex en självgående färja man överbord?
/TT

Och hur hanterar ett obemannat fartyg en sjönödssituation hos ett annat fartyg i närheten? Obemannade fraktfartyg på oceanen har varit en tekniskt möjlighet mycket länge. Ändå finns inga sådana.

Som sagt:

Kul att leka med teknik. Men vad är syftet med detta? Man kommer ju aldrig att få godkänt att färjan seglar utan behörig befälhavare ombord, så man sparar ju inte in någon lön.

Redan idag så seglar ju massor av fartyg med autopilot men det har ju inte reducerat manskapet på vakt på bryggan.

Det har ju spekulerats om att lastfartyg skall kunna göras autonoma åtminstone när de går ute till havs. Men tekniken för att åstadkomma detta har ju funnits länge, det torde finnas goda skäl till att detta inte redan förekommer i stor skala.
Bland annat plikten att bistå vid sjönöd hos näraliggande fartyg.

15
Tankledning? Jag vill påstå att man innan tankbåten blev aktuell, använde gröna tankbilar som fylldes upp i Malmö.
Och hvar tar Du det påståendet ifrån?

Det är inget påstående utan fakta.
Jag hsr sett bilarna, målade i två nyanser av grönt, otaliga gånger i oljehamnen i Malmö, på E6 och vid färjorna i Trelleborg. Detta från 2005 till för några år sen (3-5 år sen kanske).
Nåväl, det blev ju ett motpåstående till min upplysning, genom att Du började med Tankledning? Jag vill påstå.... Som nämnts ovan användes oljeledningen från cisternerna till tågfärjelägena på 50,-, 60- & 70-talet (åtminstone). Det var för övrigt Sovjetunionen som levererade oljan till tågfärjorna. (Det kom till och med specialleverance av dieselolja till rangerloken i Trelleborg under oljekrisen 1973-74, för att den inte skulle drabba Saßnitzleden.)

För övrigt fick ju TT-Linie specialolja till ett eller annat från tankbilar i Trelleborg på 70-talet, men det var inte bunkringsolja till huvudmotorerna, den tankades på den tiden i Travemünde. Är Du säker på att tågfärjorna fick sin bunkringsolja från dessa små gröna tankbilar. Hur många tankbilar skall till för att fulltanka en färja, eller tankas de regelbundet, utan att köras till "tom tank" (är fullständigt medveten om att det är föga maritim språkbruk)?

Nu ser det ut som om såväl Stena, TT-Line som Unity Line bunkrar sitt drivmedel till sina färjor i Trelleborg, från små oljebåtar.

Sidor: [1] 2 3 ... 49