Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Risberg

Sidor: [1] 2 3 ... 34
1
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: Idag kl. 17:03:57 »
Tycker personligen att nuvarande RH och ND borde flyttas till Rostock och flytta PP och NH till Swinoujscie. Men det är mycket tid kvar och det är bara att se vad TT kommer göra :)
Kanskje det? Men er ikke ROBIN HOOD og NILS DACKE alene litt for små for Rostock-ruten. Forsåvidt går jo dagfergene til og fra Travemünde også innom Rostock, så det kanskje holder. Men om både NILS HOLGERSSON og nylig forlengede PETER PAN flyttes til Swinoujscie ville det jo kanskje være rimelig at en av dem også tar Klaipeda-ruten. Hvis ikke da, som forum-medlem Andreas 01 antyder, (i det minste en av) HUCKLEBERRY FINN og TOM SAYWER beholdes likevel, og bare går på Klaipeda, hvis den ruten viser seg å bli en suksess. ???

2
I början ryktades det om att antingen så skulle Copernicus ersätta Kopernik eller att Wolin flyttas till Ystad. Det andra ryktet försvann nästan direkt med tanke att hon får inte plats i Ystads hamnbassäng.

OT: När det gäller Kopernik så tror jag inte att hon kommer ersättas av nåt annat tonnage. Hon kommer bli såld och avgången 9:30 från Ystad respektive 19:30 från Swinoujscie försvinner.
Nja, det var jeg som var litt skyld i de "ryktene", dvs. at COPERNICUS skulle erstatte KOPERNIK var en opplysning fra en vanligvis meget velinformert østtysk venn av meg, som forumets kjære medlem mkh fant grunn til på det sterkeste å kritisere at jeg videreformidlet, og hvorvidt WOLIN skulle flyttes til Ystad var vel nærmest et spørsmål i kjølvannet av opplysningen om at COPERNICUS likevel skulle gå til Trelleborg; om det da medførte at det ble fire ferger fra Trelleborg eller om WOLIN ville bli flyttet. :-[

Så Ystad er så trang? Ja, det er jo ikke store bassenger fergene har å boltre seg i der. ;)

3
Det som nå er litt rart, er att ikke COPERNICUS og GALILEUSZ skifter rute med KOPERNIK og JAN SNIADECKI. De to sistnevnte jernbaneferger kan bruke fergeleie 9 i Trelleborg - JAN SNIDECKI har allerede prøveanløpt det fergeleiet, og det var meningen at jernbanefergeruten skulle flyttes til Trelleborg ved årsskiftet 2009/10. Så inntraff den økonomiske krisen, som gjorde at Green Cargo ikke kunne garantere nok jernbanegods for å gjøre det. Men da gikk det kun en EuroAfrica-ferge på Trelleborg. Nå er alle de fire ovenfornevnte fergene tilhørende EuroAfrica og omtrent like store (jernbanefergene ca. 5 m lenger men ca. 2 m smalere), og da skjønner jeg ikke helt hvorfor man ikke etterkommer godstogselskapenes ønske. For lastebiler kan det jo være en grunn til å kunne velge mellom Ystad och Trelleborg, men for jernbanegodset er det jo overhodet ikke noe poeng å gå over Ystad, siden den eneste jernbanen videre går via Malmö og er lenger en jernbanen Trelleborg - Malmö.

4
Färjor / SV: TT-line nybyggen
« skrivet: Idag kl. 13:38:15 »
Mer som talar för att de behålls är den renovering av de bägge som gjordes föregående år. De blir kvar.
Det er et poeng.

5
Färjor / SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 18 september 2018, 11:39:30  »
https://24trelleborg.se/satsningen-i-hamnen-nya-fartyget-pa-plats_5f47e3f5
På bildet i denne nettavisartikkelen ligger COPERNICUS i fergeleie 2 i Trelleborg. Det er litt merkelig, fordi hun har ankomsttid ved 3-tiden på natten og avgang ved 10-tiden. Da pleier enten TOM SAYWER eller HUCKLEBERRY FINN ligge i det fergeleiet, bl.a. har de en rampe til akterskipet på mellombildekket i det fergeleiet (som også WOLIN bruker, som ligger der fra ca. midnatt til omtrent COPERNICUS' ankomst). TOM SAYWER går bl.a. til Klaipeda lørdager klokken 6 fra det fergeleiet.

6
Färjor / SV: Systrarna tillsammans
« skrivet: 18 september 2018, 09:51:45  »
De som minns kommer kanske ihåg bardisken upp i vilsalongen som alltid var stängd. Den fick nog inte lov att användas under gotlandstrafiken pga spritregler och inrikestrafik.
Hvorfor skulle den ikke det. Selv på innenriks tog selger jo SJ både brennevin, vin og øl. Det var nok heller slik at man fant ut at det ikke lønte seg, fordi man ble nødt til å ta svenske innenriks bar/restaurantpriser.

7
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 18 september 2018, 08:59:20  »
Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.

Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule! :D

MÜNCHHAUSEN vore iofs ett spännande namn, dock har vi helt glömt bort MARY POPPINS som också är ett klassiskt TT-Linie namn. Dock har du lite fel när det gäller GUSTAV VASA.
På nyåret 1980 gick TT-Linie och Saga-Linjen ihop till TT-Saga-Line. ND1 seglade för TT-Saga-Line på Malmö-Travemunde fram till våren 1982 då hon försvann hon till Brittany Ferries. GV2 seglade för TT-Saga på Malmö-Travemunde ända fram till januari 1983, då hon sattes in på Trelleborg-Travemunde. Först i april 1983 såldes hon till Smyril Line. Gustav Vasa seglade alltså i 3 1/2 år för TT-Saga-Line innan hon såldes av ägaren Lion Ferry.

Gustav Vasa och Nils Dacke var inte bara gamla parhästar på Malmö-Travemundelinjen utan även två namn som är sammankopplade historiskt. Därför finns det ju logik i att återuppliva Gustav Vasa om man redan gjort detsamma med Nils Dacke.

Man bör också komma ihåg att skilja på TT-LINIE och TT-LINE. TT-Saga-Line blev resultatet av sammanslagning av TT-Linie och Saga-Linjen 1980-01-01. Det var sedan TT-SAGA-LINE som bytte namn till TT-LINE med helt nya färger och logga 1986 i samband med de introduktionen av de nya jumbofärjorna. Så tittar man tillbaka på det så har även Gustav Vasa en direkt historisk koppling till nuvarande TT-LINE med samma rätt som Nils Dacke, och återigen, dessa två namn är ju sammankopplade även historiskt så det vore verkligen kul om vi åter fick se en "Gustav Vasa" plöja vågorna över Östersjön. :)
Forsåvidt, men MARY POPPINS (som NILS HOLGERSSON I ble omdøpt til, etter at den hadde het GÖSTA BERLING) er det eneste kvinnenavn TT-Linie noensinne har hatt på en ferge, slik at noe sier meg at det ikke vil gjenta seg.

GUSTAV VASA og NILS DACKE tilhørte jo den svenske delen av TT-Line, etter att "Saga" var blitt fjernet fra rederinavnet, og GUSTAV VASA er aldri blitt gjenbrukt i TT-Line, og nu er jo hele greia tysk igjen, med færre og færre svenskflaggede skip. (Men det forbauser meg litt at man velger å ha både NILS DACKE og NILS HOLGERSSON, det hadde jo vært mindre fare for sammenblandinger mellom GUSTAV VASA og NILS HOLGERSSON.)

Det som taler imot MÜNCHHAUSEN er at det kun er et etternavn, ikke for- og etternavn, som alle de andre. BARON VON MÜNCHHAUSEN ville ikke gjøre det forholdet særlig bedre.

8
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 17 september 2018, 08:26:41  »
VIKING HRZN? Eller ta den helt ut: VKNG HRZN

Hv skl v md vklr?

9
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 17 september 2018, 08:23:00  »
Artig gjettelek! Hvis HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER forsvinner vil jeg heller tro att nåværende NILS HOLGERSSSON och PETER PAN blir TOM SAYWER hhv. HUCKLEBERRY FINN, og att ROBIN HOOD och NILS DACKE beholder sine navn. Hvis nåværnde HUCKLEBERRY FINN och TOM SAYWER beholdes, tror jeg mer på OLIVER TWIST och GÖSTA BERLING (begge navn har TT-Linie brukt før) som nye navn for dagens flaggskip - GUSTAV VASA ble veldig raskt solgt videre når TT-Line og Saga-Line slo seg sammen.

Men hvorfor ikke MÜNCHHAUSEN, TT-Line pleier jo å hevde at deres skip er døpt etter "flyvende eventyrfigurer", och Münchhausen fløy på en kanonkule! :D

10
Reseberättelser / SV: Nordstjernen Svalbard
« skrivet: 15 september 2018, 12:54:39  »
Missunner deg besøket i Barentsburg. Jeg har vært to ganger på Svalbard, med LOFOTEN i 1979 og FRAM i 2016, men aldri vært i land i Barentsburg.

11
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 14 september 2018, 11:30:03  »
Den finlandssvenska vetenskapliga namnforskningen finns sammanfattad i verket Finlandssvenska Bebyggelsenamn:
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/919/aura-aura/
http://bebyggelsenamn.sls.fi/bebyggelsenamn/923/abo-abo/
Takk!  ;)

12
Färjor / SV: TT Line beställer nytt
« skrivet: 13 september 2018, 23:17:56  »
Kjempeinteressant! Dette har jeg forsaavidt ventet paa lenge - de aapner jo flere og flere ruter med de samme ferger. Nesten en halv mil kjoerebane! Positivt ogsaa at de(n) skal ta 900 pax - kanskje de ikke blir saa utpregede fraktferger som HF og TS.

13
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 22:20:54  »
Unnskyld at jeg fremdeles er litt opptatt av det sproglige mhp. elven Aura (joki/å) og Åbo. Kan det tenkes at Åbo opprinnelig har blitt kalt Aurbo og så efterhvert utviklet seg til Åbo?

14
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 13 september 2018, 15:46:48  »
Jag är mycket medveten om att Aurajoki heter Aura Å på svenska. Jag skulle aldrig tänka mig att använda ordet "Plogån" om den, men översatt blir namnet så.
För ordet "aura" på finska betyder plog på svenska, med det menas en vanlig plog som jordbrukare använder. Snöplog heter för övrigt lumiaura.

För övrigt bor jag sedan 26 år tillbaka vid stranden av Aura Å, till och med i orten som heter Aura.
Meget interessant. Det må jo bety at elven først fikk et finsk navn, før den fikk et "svensk". Litt forbausende i den delen av Finland. Med mindre det er slik at Aura er et gammelt nordisk navn, og at det er en ren tilfeldighet at det også er ordet for plog på finsk.

15
Färjor / SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« skrivet: 12 september 2018, 22:45:25  »
Ordet Aura betyder plog på finska, åns namn är således översatt till svenska Plogån.

Som många andra namn finns det sägner om åns namn. Det finns en sägen om en jätte som plogade upp en fåra och så bildades Plogån (Aurajoki).
Men mer troligt är att Aura kommer från ett gammalsvenskt ord, som betyder åder.
Men hva heter elven paa svensk? I den en gang svenskspraaklige delen av Finland maa den jo ha (hatt) et svensk navn. Og har foerste bokstav I byens navn paa svensk noe med elvens navn aa gjoere?

Sidor: [1] 2 3 ... 34