*
Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« skrivet: 07 juni 2018, 20:46:30 »
MS Copernicus sätts in på linjen (ex MS Puglia) från juli.
*
SV: Unity Line förstärker på Trelleborg-Swinoujcsie
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2018, 22:59:19 »
Är det en färja som dom chartrar eller?
Fartyg jag åkt med iår:
- Stena Flavia
- Scottish Viking
- Rosella
- Viking Grace
- Amorella
- Baltic Queen
- Silja Europa
- Megastar
- Mariella
- Finlandia
- Stena Spirit
- Stena Vision
- Pearl Seaways
- Stena Saga
- Galaxy
- Gotland
- Visby
- Eckerö
*
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2018, 06:57:20 »
Är det en färja som dom chartrar eller?

De købte den lige før nytår. Det er en søster til ”Galileusz”.

- Michael
The ferry site http://www.ferry-site.dk/
Starnia: http://www.starnia.dk/ - Udgiver af maritime bøger.
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2018, 15:57:01 »
Intressant betyder detta att Kopernik får gå kvar?
*
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2018, 16:58:14 »
Låter konstigt för mig. Av det jag vet så skulle Copernicus ersätta gamla Kopernik på Swinoujscie-Ystad, eller så ändrades planerna??  ::)

EDIT: Har snackat precis med en som känner en del folk i Unity Line samt Euroafrica/PZM och Kopernik kommer stanna kvar, medans Copernicus hoppar in på Swinoujscie-Trelleborg och Wolin flyttas till Swinoujscie-Ystad. Låter non-sense för mig men...
« Senast ändrad: 08 juni 2018, 17:01:20 av aries »
*
« Svar #6 skrivet: 08 juni 2018, 20:53:45 »
Det där låter ju knasigt! Samtliga rapportörer meddelar ju att man utökar på linjen och att byta Wolin mot Copernicus vore ju ett nollsummespel!
*
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2018, 23:09:58 »
Det där låter ju knasigt! Samtliga rapportörer meddelar ju att man utökar på linjen och att byta Wolin mot Copernicus vore ju ett nollsummespel!
Låter knasigt för mig också..
Eller så vill Unity Line konkurrera hårdare med TT-Line genom en dynamisk tidtabell? För då förstår jag att Wolin skulle flyttas till Ystad. Hon brukar aldrig komma över 14 knop (Seglar alltid 13-13,5 knop som max) medans Galileusz, Gryf och Copernicus kan köra 17 respektive 19 knop.
« Senast ändrad: 08 juni 2018, 23:14:27 av aries »
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2018, 16:55:56 »
Låter knasigt för mig också..
Eller så vill Unity Line konkurrera hårdare med TT-Line genom en dynamisk tidtabell? För då förstår jag att Wolin skulle flyttas till Ystad. Hon brukar aldrig komma över 14 knop (Seglar alltid 13-13,5 knop som max) medans Galileusz, Gryf och Copernicus kan köra 17 respektive 19 knop.
Ja, virkelig. For det første er WOLIN større enn GALILEUSZ, så har hon en spesialtilpasset luke på styrbords side akter til rampe i fergeleie 2 i Trelleborg (rampen brukes ogå av TOM SAYWER og HUCKLEBERRY FINN), for det annet lurer jeg på om ikke WOLIN er for lang for Ystad havn og mhp. fart så ligger jo Unity Lines' ferger uansett veldig lenge i havnene, mens TT-Line kjører for fullt, med korte liggetider. Men kanskje har TT-Line tatt så meget av markedet at Unity Line trapper ned i Trelleborg (skjønt når jeg var i Trelleborg 8.-9. juni gikk Unity Lines' ferger fulle fra Trelleborg).

Det hadde jo kanskje hatt mer for seg hvis COPERNICUS erstattet KOPERNIK, og KOPERNIK begynte å gå som jernbaneferge mellom Trelleborg og Swinoujscie, slik det var meningen allerede i 2010. Hun passer jo fergeleie 9 i Trelleborg (og var en gang ROSTOCK på først Trelleborg - Sassnitz och så Trelleborg - Rostock).
« Senast ändrad: 19 juni 2018, 16:58:09 av Risberg »
Planlagt fergereise:
TOM SAYWER Trelleborg - Klaipeda - Trelleborg oktober 2018
Planlagte Hurtigrutereiser:
ROALD AMUNDSEN Lisboa-Hamburg mai 2019
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
*
« Svar #9 skrivet: 20 juni 2018, 20:17:44 »
Lite Off Topic:
Någon som vet vad har Galileusz gjort i Landskrona? Blev lite chockad när jag körde på E6:an och såg EuroAfrica skorstenen som tillhörde Galileusz. Kan inte hitta nåt info om det.
« Svar #10 skrivet: 25 juni 2018, 15:52:57 »
Går man inn på hjemmesidene til Unity Line og prøver å bestille en reise fra Trelleborg till Swinoujscie i september, får man fremdeles opp en rute m/ GRYF, GALILEUSZ og WOLIN.
Planlagt fergereise:
LOFOTEN Bodø-Tromsø, SPITSBERGEN Tromsø-Murmansk-Frans Josefs Land-Murmansk-Tromsø & TROLLFJORD Tromsø-Trondheim sept. 2019
« Svar #11 skrivet: 23 juli 2018, 08:19:54 »
MS Copernicus sätts in på linjen (ex MS Puglia) från juli.
Nei, COPERNICUS erstatter KOPERNIK på Ystad - Swinoujscie, som derved har en jernbaneferge mindre. KOPERNIK (41 år gammel) vil bli skrotet.
Planlagt fergereise:
*
« Svar #12 skrivet: 25 juli 2018, 16:29:12 »
http://www.trelleborgshamn.se/en/unity-line-extends-the-capacity-from-port-of-trelleborg/

Jaså så hon ersätter Kopernik? Märkligt att Trelleborgs Hamn då skriver att hon ska sättas in på Trelleborg
« Svar #13 skrivet: 26 juli 2018, 08:57:37 »

Jaså så hon ersätter Kopernik? Märkligt att Trelleborgs Hamn då skriver att hon ska sättas in på Trelleborg
Ja, så gjenstår det da å se om min østtyske venn, som pleier å være ekstremt velinformert og som jeg ikke har fått noen gal opplysning av hittil, eller Trelleborgs hamn, som bl.a. under "Historik" på sin hjemmeside påsto at TRELLEBORG ble satt inn i 1959 og at GÖTALAND og SVEALAND var Ro/Pax-ferger, når de kom i 1973, har rett.
Planlagt fergereise:
*
« Svar #14 skrivet: 26 juli 2018, 08:59:56 »

Ja, så gjenstår det da å se om min østtyske venn, som pleier å være ekstremt velinformert og som jeg ikke har fått noen gal opplysning av hittil, eller Trelleborgs hamn, som bl.a. under "Historik" på sin hjemmeside påsto at TRELLEBORG ble satt inn i 1959 og at GÖTALAND og SVEALAND var Ro/Pax-ferger, når de kom i 1973, har rett.
Och Wolin kommer förmodligen flyttas till Swinoujscie-Ystad och Copernicus kommer ta över avgångar på nätter till Swinoujscie.