SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #15 skrivet: 13 juni 2018, 18:23:17 »
149

SEABOURN ODYSSEY lämnar Pireus. Riktigt snygg tycker jag. :)

http://faktaomfartyg.se/seabourn_odyssey_2009.htm


150

BLUE STAR PAROS på väg mot Paros, Naxos, Santorini.

151

NISSOS CHIOS avgår mot Chios, hon ska för övrigt segla till Rhodos denna sommar för Blue Star Ferries.

152

En snygg färja i mitt tycke.

153

En mindre snygg skapelse, HIGHSPEED 6 avgår, även hon mot Santorini. Har väldigt svårt för den lilla bryggan i kontrast till storleken i övrigt, men det behövs väl inte mer plats förstås.

154

En klassiker drar iväg.

155

RUBY PRINCESS

http://faktaomfartyg.se/ruby_princess_2008.htm

156

Lite folk ute på däck, men i övrigt var det väldigt lugnt ombord. Man liksom kände i luften att det här är snart slut...

157

Livbåt

158

Däcksplanen.

159

Förliga salongen.

160

Mer från förliga salongen som väl var dansbar på TT Line?

161

Arkaden ligger i mitten på dessa systrar, det fanns också gott om trappor upp till livbåtsdäck.

162

Arkaden, till vänster ligger huvudrestaurangen som var stängd hela resan.

Hade någon gammal båtluffardröm om att sova ute under stjärnorna och lyssna på maskinerna. Men reviderade den planen då det var ont om bra utesovplatser samt att jag var i stort behov av en rengöring efter att ha gått omkring i Pireus 36gradiga hetta.

163

Så här har jag köpt mig en A2 hytt, behövde bara betala för en sängplats då jag berättade om varför jag åkte med henne. :)

164

Att den här fanns kvar, helt otroligt.

165

Kändes lite konstigt nere i Grekland med Östersjön på väggen.

166

OLYMPIC CHAMPION på väg från Kreta snart framme i Pireus, Aten i bakgrunden och bla området kring gamla flygplatsen där det för övrigt finns några gamla Olympic Airways plan kvar.

167

Skorstenen

168

Obeskrivbar känsla, med ljummen temperatur, en gammal 70 tals färja som trafikerat Sverige - Tyskland.

169

Här stod den fula lådan med hytter hon fick i Australien, nu var det bara en låda med AC utrustning kvar. Något som dock saknades var lösa däcksstolar, här fanns inte mycket att sitta på.

170

Det fanns desto fler fasta möbler.

171

Solen på väg ner... Vi gick långsamt då hon hade väldigt generös gångtid.

172

Self Service krogen i aktern.

173

Bilden säger allt.

174

Mörkerbild på skorstenen, det var en ovanligt vindstilla kväll, vilket annars ibland kan störa.

175

Trappa

176

Orginalmålning på väggen.

177

Ingången till stängda restaurangen.

178

Informationsdäcket, soffan fanns där redan under TT tiden.

179

Hyttkorridor med 70 talets vanliga färgsättning.

180

Trappor ner till Trailerdäck.

181

Och så tog jag mig en dusch i det fina duschutrymmet innan läggdags, duschen som var en slang utan munstycke levererade dock bra tryck.

182

Morgon och vi seglar in mot Vathy på Samos.

Fortsättning följer...
« Senast ändrad: 13 juni 2018, 18:26:43 av Robert Brink »
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #16 skrivet: 15 juni 2018, 16:35:00 »
Vi tar en del till, sen blir det paus då vi åker till just Grekland en sväng i morgon. Lite färjor lär det bli ute bland öarna, och kanske lite nya bilder... ;)

183

En underbar morgon med vindstilla och ljummen luft.

184

Med ett ordentligt rökmoln, så avgår F/B MYTILENE från Samos/Vathi, bredvid henne ligger NISSOS MYKONOS som jag ska åka med vid lunch till Syros. Samos som för övrigt gränsar till Turkiet är en betydligt grönare ö än Kykladerna.

185

MYTILENE på väg, första och sista gången jag såg henne med blått skrov.

http://faktaomfartyg.se/vega_1973.htm

Hon byggdes 1973 i Japan, och hennes syster hamnade också i Grekland hos GA Ferries som F/B RODANTHI, men byggdes inte om riktigt lika mycket.

186

Hon är numera upplagd och troligen blir det snart upphuggning.

187

Morgonsolen strålar på NISSOS MYKONOS, hon har som jag förstod det haft stopp här sedan kvällen före.

http://faktaomfartyg.se/nissos_mykonos_2005.htm

188

Hon är syster till den något nyare NISSOS CHIOS men med några skillnader. MYKONOS fick inga livbåtar då hennes certifikat var endast för trafik i grekiska ö-världen, hon har även betydligt fler vilstolar än systern som har mer hytter, och sist så är utedäcket i aktern mer avrundat än på systern, säkert snyggare men det ryms färre folk.

189

Och så har jag lämnat THEOFILOS, i Januari 2013 så lades hon upp och har inte varit i trafik sedan dess. Nu blir det snart upphuggning. :( Tur man han med och åka henne 2012.

190

Och så är jag på väg in mot hampromenaden för lite frukost, området kring färjehamnen är helt dött. Men hur tänkte dom som planterade träden?
Bra med trottoar, mindre bra att träden står och blockerar.

191

M/S COSTA ATLANTICA har precis ankommit hon med, lite centralare kajplats.

192

En 75:a och en 05:a.

193

Framme vid den sömniga hamnpromenaden, men lyckades hitta ett Café som var öppet och serverade frukost.

194

Dom här systrarna är ganska snygga tycker jag.

195

Tillbaka i färjehamnen igen, dags för arbete men hur var det med säkerheten?

196

Och så hörde jag en tyfon signalera och blev överraskad av att F/B IERAPETRA L dök upp i hög fart.

197

Här har hon svängt runt och backar in till kaj, hennes tidigare namn syns också, TALOS. Det här verkar vara färjan med nio liv! :)
Hon drabbades för något år sedan av maskinrumsbrand och alla trodde nog hon skulle gå till skrot, men inte! Nu ska hon segla för Sea Jets på den klassiska linjen mellan Thessaloniki och Kreta som AQUA BLUE.

http://faktaomfartyg.se/green_arch_1975.htm

198

Snart till kaj och matrosen står beredd för att kasta!

199

Och så är hon vid kaj.

200

Bäst att putsa fönstren på bryggvingarna.

201

Och så börjar vi åka men det går inte riktigt som vi tänkt oss...

202

Det gick inget vidare att få upp ankaret, spelar liksom inte så stor roll hur många hästkrafter man har, vill ankaret inte upp så vill det inte! Här har vi snurrat runt ett varv.

203

Efter 25-30 minuter kom vi äntligen i väg och kunde sätta fart mot nästa stopp, Karlovasi som också ligger på Samos.

204

Området runt Karlovasi är betydligt mera populärt bland turister då det är här stränderna ligger. Det märktes tydligt då vi inte längre var en tom båt...

205

En charterbåt på land.

206

Så svänger vi runt för att backa in till kaj.

207

Dags för en grekisk sallad i Self Service restaurangen. NISSOS MYKONOS hade inte lika fin inredning som Blue Star ferries nyare färjor har.

208

Beställningsdelen.

209

Jag var dum som inte tog inredningsbilderna direkt efter avgång då vi knappt var något folk ombord, nu var det redan mycket folk och svårt att plåta.
Båda systrarna har betydligt fler vilstolar än tex Blue Star Naxos/Paros där det är mera salonger.

210

Butik till höger och vilstolar till vänster.

211

Receptionen där man kommer upp med rulltrappan.

212

Trapphus.

213

Däcksplan.

214

Så är vi framme vid nästa stopp, ön Ikaria som ska vara riktigt trevlig och inte så turistisk. Var nära att vi skulle dit denna gång, men nu blir det nog Astypalaia. Kön av personbilar som ska med går genom hela hamnpromenaden.

215

Pluspoäng för taket som ger skugga utan att för den sakens skull stänga in folk.

216

Lastningen tog lång tid och vi blev mer och mer sena, tur jag hade marginal till nästa färja... Det var slutet på Augusti som är den stora högsäsongen här nere.

Nästa stopp är Mykonos, men det blir i nästa del. Måste packa lite nu och fixa, vi köpte en billig flygstol till Mykonos tidigt i morgon, sen flyger vi hem från Rhodos 27/6.

//R

SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #17 skrivet: 15 juni 2018, 18:21:36 »
Tackar för dessa bilder och önskar en trevlig resa. Skall snart få se lite av Grekland jag med dock inte åka färja utan lite större saker /TT
Resor 2018:
Vicktoria till tallinn ToR
Dygns kryssning med Galaxy

Kommande2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
Silja Symphony
*
SV: Grekland 2012, hur många färjor kan man klämma in på en vecka?
« Svar #18 skrivet: 16 juni 2018, 10:14:59 »
Tack Robert,

Det blir bara bättre och bättre!

Just Nils Holgersson -75 väcker verkligen nostalgikänslorna hos mig. Jag har växt upp med henne. Hon var för mig vad säkert finlandsfärjorna är för många fortfarande. Det blev ett antal ”kryssningar” under årens lopp. På somrarna hade man dagturer för en billig peng, inkl 3-rätters meny. 8.00 från Trelleborg, ett kort uppehåll 14.30-15.00 i Travemünde och så i Trelleborg igen vid 22 på kvällen. Övriga årstider blev det kvällskryss med återresa dagen efter, ibland konferenskryss med jobbet.

Njuter av att känna igen mig i utrymmena även om möblerna är utbytta, att man behållit väggdekorationerna med Nils Holgerssonmotiv och även kartorna med TT-rutterna är för oss nordbor trevligt att man har kvar. Jag minns den lite färgglada 70-talsinredningen som trevlig. Arkaden tex var möblerad med mjuka sittgrupper till skillnad för de nuvarande plåtstolarna. Jag har inget minne av de många fasta sittplatserna som nu finns på utedäck, men det har väl att göra med de sydligare breddgraderna hon varit verksam i på senare tid. Däremot fanns det en utomhus swimmingpool högst upp och massor med gammeldags vilstolar i tyg. Är den ytan ersatt av hytter?

Nu ser vi fram emot nya reportage, Grekland.18.  :)

/Marre