Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stefan, Tallinn

Sidor: [1] 2 3 ... 11
1
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 16 augusti 2018, 11:09:04  »
Antal resenärer på linjen Hel-Tal i juli (tusental):

2016
Tallink: 661
Viking: 305

2017
Tallink: 627
Viking: 379 inkl. FSTR

2018
Tallink: 633
Viking: 318

=>
Vi kan anta att Eckerö (med fler turer) har plockat upp det mesta som Tallink+Viking tappat. När Helsingfors hamn offentliggör julisiffrorna* går det att få en klarare bild av detta, även om också Linda Line stör statistiken.

Idag rapporterades det förresten i estnisk press att Linda skulle ha hittat ett nytt fartyg. Någon affär verkar dock inte ha gjorts, med det anges att katamaranen är byggd i Australien.
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/linda-line-on-uue-autokatamaraani-valja-valinud?id=83271603


* https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/julkaisut-ja-tilastot
Nu har Helsingfors hamn presenterat totalsiffror för antalet passagerare i juli, så jag kompletterar min tabell:

Antal resenärer på linjen Hel-Tal i juli (tusental):

2016
Tallink: 661
Viking: 305

2017
Tallink: 627
Viking: 379 inkl. FSTR
Övrigt (=Eckerö+Linda): 173

Totalt Hel-Tal: 1 179

2018
Tallink: 633
Viking: 318
Övrigt (= Eckerö): 191

Totalt Hel-Tal: 1 142

Siffrorna för "Eckerö+Linda" samt "Eckerö" är alltså härledda av mig, och inte rapporterade av företagen själva.

Vi ser alltså att Eckerö nått en marknadsandel på 17% i juli månad medan Viking inkl. Mar/Gab ligger på 28%. Tallink har 55%.

Samtidigt kan man fråga sig om Eckerö rent av har chans att bli nummer två på linjen under lågsäsong med tanke på att de gör sex turer per dag, och Viking bara fyra.

2
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 16 augusti 2018, 10:39:04  »
Då kan vi nu jämföra Viking Lines Q2 resultat i år utan FSTR, med resultatet från ifjol, med FSTR:

Q2 2017:
Omsättning: 134,4 MEUR
Rörelseresultat: 2,7 MEUR

Q2 2018:
Omsättning: 125,5 MEUR
Rörelseresultat: 0,0 MEUR

https://www.vikingline.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/

Givetvis mycket annat än FSTR som påverkar dessa siffror, men kanske ändå intressant att reflektera över.

Viktiga påverkansfaktorer t ex:
- Eckerö Finlandia har gjort fler turer 2018
- Högre bunkerkostnader 2018

Viking skriver också i rapporten:

"Insättandet av fartyget Viking FSTR, som trafikerade på linjen Helsingfors– Tallinn från den 10 april 2017, ökade koncernens omsättning och kapacitet, men bidrog inte till resultatet under andra kvartalet 2017."

 
Låt oss för skojs skull jämföra med formuleringen från Q2-rapporten ifjol:

"Insättandet av fartyget Viking FSTR, som trafikerar på linjen Helsingfors–Tallinn sedan 10 april 2017, har ökat koncernens omsättning men inte fullt ut givit det förväntade resultatet."

3
Tallinks Q2 är intressant läsning vad gäller linjen Hel-Tal. Man ökade volymerna mycket mer än intäkterna, trots hög estnisk inflation och troligen bränslepåslag på frakten. Samtidigt steg vinsten på linjen.

En viktig förklaring kan vara en minskning av kostnaderna tack vare flytten till Muuga-Nordsjö-linjen. Dessutom anger man att man minskat avskrivningarna för Megastar.

4
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 13 augusti 2018, 10:37:23  »
Eckerö Line verkar nöjda med sin nuvarande tidtabell, då det anges att den ska gälla 2018-2019:
https://www.eckeroline.ee/soidugraafik

Och det är ju uppenbart att man tagit en hel del trafik från konkurrenterna. Intressant att det alltså funkar med så kort vändtid som 40 minuter i Helsingfors på kvällarna. Finlandia är ju inget litet fartyg.

5
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 13 augusti 2018, 10:27:53  »
Väldiga bilköer körde ombord på Mariella igår vid hennes sista avgång från Tallinn i år.

Det är väl svårt personal- och planeringsmässigt, men annars vore det nog en god idé att låta Mar/Gab fortsätta till Tallinn under helgerna (eller söndagarna) året runt. 

6
Kvartalet jan-mar är "alltid" ett förlustkvartal med kring 20 MEUR back. Om vi istället tittar på det senaste kvartalet apr-jun, så:

Vinst före skatt var 18,9 MEUR jämfört med 22,0 MEUR ifjol.

Och ännu enormt mycket starkare är förstås "alltid" det tredje kvartalet jul-sep.

7
Färjor / SV: Passagerarsiffror för Viking Line i juli.
« skrivet: 06 augusti 2018, 20:56:24  »
Antal resenärer på linjen Hel-Tal i juli (tusental):

2016
Tallink: 661
Viking: 305

2017
Tallink: 627
Viking: 379 inkl. FSTR

2018
Tallink: 633
Viking: 318

=>
Vi kan anta att Eckerö (med fler turer) har plockat upp det mesta som Tallink+Viking tappat. När Helsingfors hamn offentliggör julisiffrorna* går det att få en klarare bild av detta, även om också Linda Line stör statistiken.

Idag rapporterades det förresten i estnisk press att Linda skulle ha hittat ett nytt fartyg. Någon affär verkar dock inte ha gjorts, med det anges att katamaranen är byggd i Australien.
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/linda-line-on-uue-autokatamaraani-valja-valinud?id=83271603


* https://www.portofhelsinki.fi/helsingin-satama/julkaisut-ja-tilastot

8
Färjor / SV: Trafiken över Finska Viken, XPRS adderar söndagstur
« skrivet: 14 maj 2018, 09:25:25  »
Enligt svenska sidan har de en avgång tillbaka från Helsingfors klockan 01.

  https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/tidtabeller/helsingfors-tallinn/
Hehe, ja det är då otroligt så ofta man ser konstigheter i det som borde vara den viktigaste informationen, nämligen tidtabellen.

Sedan är det då också fel genom att avgången kl 01:00 sker på måndagar, och söndagsmorgonens avgång är därtill utskriven som dagens sista avgång.

Tack för att du noterade detta, hoppas att också Viking Line gör det!

Om jag ser rätt så verkar nattavgången dock ej va bokningsbar.

9
Färjor / Trafiken över Finska Viken, XPRS adderar söndagstur
« skrivet: 12 maj 2018, 10:22:11  »
I sommar kommer Viking XPRS att ha en typ av tidtabell som jag aldrig sett förr. Man kommer nämligen att köra fler turer från Tallinn till Helsingfors än från Helsingfors till Tallinn. Konkret handlar det om en sen tur på söndagskvällarna Tal->Hel och sedan uppenbarligen tomkörning tillbaka på natten.

Att det finns efterfrågan på den sena söndagsturen är det nog ingen tvekan om, och den kan säkert bli kvar efter sommaren. Men det uppstår en intressant obalans när man har fler biljetter att sälja i den ena färdriktningen än i den andra. Förvisso sprids detta ut över veckan, men en och annan kund lär få välja en konkurrent för att ta sig till Tallinn, för att sedan åka med Viking från Tallinn.

Så medan Tallink har sin stabila tidtabell så experimenterar Viking år efter år. Förra året hade vi FSTR, men i år då en längre period med Mar/Gab och så dessa extra söndgasturer med XPRS.

Vad som annars hänt i år är att Linda Line står utan tonnage, även om det funnits mediauppgifter att de förhandlar om nytt. Sedan har då Eckerös Finlandia gått över till ett lika tätt körschema som Star och Megastar, dvs sex turer per dag. Dock (för Finlandia) fem turer per dag lördag och söndag.

Viking Lines tidtabell Hel-Tal
https://www.vikingline.ee/laevareisid/soidugraafikud/soidugraafikud/tallinn-helsingi/

10
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 15:44:21  »
Antal transporterade lastenheter, totalt alla linjer, (tusental):

Tallink
2012: 284
2013: 302
2014: 310
2015: 308
2016: 328
2017: 364

Viking Line
2012: 117
2013: 120
2014: 129
2015: 133
2016: 132
2017: 128

Källa: Bolagens finansiella rapporter

=>
Tallink de senaste två åren: +18%
Viking de senaste två åren: -4%

Tallink januari+februari 2018: +13% jämfört med 2017.

Givetvis en del jämförelsestörande pga Megastar, Baltic Princess på varv etc.

11
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 14:41:19  »
I denna tråd bör vi kanske också ge några av de mest centrala siffrorna:

2017

Tallink
Omsättning: 967 MEUR
Vinst före skatt: 54 MEUR

Viking Line
Omsättning: 523 MEUR
Vinst före skatt: 7 MEUR

Rederiaktiebolaget Eckerö
Omsättning: 233 MEUR
Vinst före skatt: 12 MEUR


Fartygens bokförda värde i balansräkningen per den 31 december 2017:

Tallink: 1 269 MEUR
Viking Line: 295 MEUR
Rederiaktiebolaget Eckerö: 182 MEUR

Avskrivningar under året (vilket belastar vinsten)

Tallink: 72 MEUR
Viking Line: 22 MEUR
Rederiaktiebolaget Eckerö: 14 MEUR

=>
Olika skatteregler i Estland och Finland gör (såvitt jag förstått) att bolag i Finland har ett intresse av att skriva av snabbt, få ner vinsten, och därmed skatten. I Estland beskattas inte vinsten direkt, utan först vid utdelningstillfället. Då kan istället långsamma avskrivningar vara intressant eftersom det stärker balansräkningen, vilket kan påverka upplåningskostnader positivt.

12
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 14:27:51  »
Vad gäller frakten på Hel-Tal är det ganska intressant att trots att Finlandia med sin enorma kapacitet började trafikera 6 ggr per dygn istället för 4 vid årsskiftet, så redovisar Tallink en ÖKNING av sina fraktvolymer (säkert också beroende på Muuga-Nordsjö):

Tallink, antal lastenheter Hel-Tal

januari: 18 834 (förra året 15 061)
februari: 18 965 (förra året 16 566)

Megastar sattes i trafik 27 januari 2017.


Viking Line redovisar inte volymer alls lika detaljerat som Tallink, så man har ingen aning om hur det gått med deras frakt på Hel-Tal, men man kan väl anta att deras marknadsandel är under 10%.

Så frågan är väl som sagt om t ex Finnlines kommer att intressera sig för linjen i något läge.

13
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 24 mars 2018, 16:05:23  »
Inför denna sommar har vi då en viss ökning av Mariella/Gabriellas trafik:

Mariella/Gabriellas Tallinntrafik 2017: 1 jul - 6 aug
Mariella/Gabriellas Tallinntrafik 2018: 16 jun - 12 aug

...därtill Finlandias ökning från 4->6 turer per dag. Ifjol hade man förvisso 6 turer per dag under veckosluten, men med en betydligt mindre attraktiv tidtabell.

Så när det gäller transporten av personbilar över Finska Viken så ser det väl kanske trots allt inte så tokigt ut, trots att FSTR inte dyker upp. Tallink har ju numer också Megastar (även om hon var i trafik också förra sommaren).

Däremot så lär ju Vikings marknadsandel nu vara i fritt fall på Hel-Tal. På frakten är förstås Eckerö redan mycket större, men det återstår att se hur det blir på passagerarsidan. Kanske förblir Viking trots allt större tack vare Mariella/Gabriella.


Är det förresten någon som åkt Finlandias avgång från Tallinn kl 06:00? Vore intressant att veta om de lyckas locka dit andra än speditörerna. Under sommarens kapacitetsbrist bör nog även den avgången locka bilister.


14
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 24 mars 2018, 13:23:47  »
2020 är mycket optimistiskt. Snarare 2021 pratas det om ombord.

Ja, FSTR var dyra läropengar och om detta pratade de i resultatrapporten tidigare.
Jo, men då kunde de väl åtminstone skriva att de har beslutat att inte använda FSTR i år. Men det är bara tyst.

Dock ser man i tidtabellerna att Mariella/Gabriellas körscheman på Tallinn är utökade några veckor jämfört med ifjol. Så det är nog ingen tvekan om att FSTR är borta. Men det borde man klarat av att skriva också, när man nu talade om hur man "mötte efterfrågan" osv. med henne ifjol.

Ska det vara så svårt att i årsberättelsen, för aktieägarna, säga "FSTR kommer inte att trafikera Hel-Tal 2018, pga......"

15
Färjor / Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 24 mars 2018, 13:18:25  »
Den 9 mars publicerade Viking Line sin årsberättelse:
https://www.vikingline.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/

Man blir väl inte så jättemycket klokare av den läsningen (finansiellt/affärsstrategiskt), men en intressant bild är på sidan 35 där man beskriver var någonstans de anställda bor. Anledningen är att man argumenterar för fortsatt restitution och betonar vilken roll sjöfarten spelar för samhället.

Annars hade jag hoppats på att man åtminstone skulle säga något om fortsättningen efter FSTR. Men man nöjer sig med att konstatera att antalet resenärer ökade kraftigt, och sedan är det bara tyst om framtiden.

Däremot är det mycket framtidssnack vad gäller nybygget, dock dröjer det ju till 2020 innan hon sätts i trafik.

Sidor: [1] 2 3 ... 11