Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Stefan, Tallinn

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Färjor / SV: Trafiken över Finska Viken, XPRS adderar söndagstur
« skrivet: 14 maj 2018, 09:25:25  »
Enligt svenska sidan har de en avgång tillbaka från Helsingfors klockan 01.

  https://www.vikingline.se/hitta-resa/tidtabeller-anslutningar/tidtabeller/helsingfors-tallinn/
Hehe, ja det är då otroligt så ofta man ser konstigheter i det som borde vara den viktigaste informationen, nämligen tidtabellen.

Sedan är det då också fel genom att avgången kl 01:00 sker på måndagar, och söndagsmorgonens avgång är därtill utskriven som dagens sista avgång.

Tack för att du noterade detta, hoppas att också Viking Line gör det!

Om jag ser rätt så verkar nattavgången dock ej va bokningsbar.

2
Färjor / Trafiken över Finska Viken, XPRS adderar söndagstur
« skrivet: 12 maj 2018, 10:22:11  »
I sommar kommer Viking XPRS att ha en typ av tidtabell som jag aldrig sett förr. Man kommer nämligen att köra fler turer från Tallinn till Helsingfors än från Helsingfors till Tallinn. Konkret handlar det om en sen tur på söndagskvällarna Tal->Hel och sedan uppenbarligen tomkörning tillbaka på natten.

Att det finns efterfrågan på den sena söndagsturen är det nog ingen tvekan om, och den kan säkert bli kvar efter sommaren. Men det uppstår en intressant obalans när man har fler biljetter att sälja i den ena färdriktningen än i den andra. Förvisso sprids detta ut över veckan, men en och annan kund lär få välja en konkurrent för att ta sig till Tallinn, för att sedan åka med Viking från Tallinn.

Så medan Tallink har sin stabila tidtabell så experimenterar Viking år efter år. Förra året hade vi FSTR, men i år då en längre period med Mar/Gab och så dessa extra söndgasturer med XPRS.

Vad som annars hänt i år är att Linda Line står utan tonnage, även om det funnits mediauppgifter att de förhandlar om nytt. Sedan har då Eckerös Finlandia gått över till ett lika tätt körschema som Star och Megastar, dvs sex turer per dag. Dock (för Finlandia) fem turer per dag lördag och söndag.

Viking Lines tidtabell Hel-Tal
https://www.vikingline.ee/laevareisid/soidugraafikud/soidugraafikud/tallinn-helsingi/

3
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 15:44:21  »
Antal transporterade lastenheter, totalt alla linjer, (tusental):

Tallink
2012: 284
2013: 302
2014: 310
2015: 308
2016: 328
2017: 364

Viking Line
2012: 117
2013: 120
2014: 129
2015: 133
2016: 132
2017: 128

Källa: Bolagens finansiella rapporter

=>
Tallink de senaste två åren: +18%
Viking de senaste två åren: -4%

Tallink januari+februari 2018: +13% jämfört med 2017.

Givetvis en del jämförelsestörande pga Megastar, Baltic Princess på varv etc.

4
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 14:41:19  »
I denna tråd bör vi kanske också ge några av de mest centrala siffrorna:

2017

Tallink
Omsättning: 967 MEUR
Vinst före skatt: 54 MEUR

Viking Line
Omsättning: 523 MEUR
Vinst före skatt: 7 MEUR

Rederiaktiebolaget Eckerö
Omsättning: 233 MEUR
Vinst före skatt: 12 MEUR


Fartygens bokförda värde i balansräkningen per den 31 december 2017:

Tallink: 1 269 MEUR
Viking Line: 295 MEUR
Rederiaktiebolaget Eckerö: 182 MEUR

Avskrivningar under året (vilket belastar vinsten)

Tallink: 72 MEUR
Viking Line: 22 MEUR
Rederiaktiebolaget Eckerö: 14 MEUR

=>
Olika skatteregler i Estland och Finland gör (såvitt jag förstått) att bolag i Finland har ett intresse av att skriva av snabbt, få ner vinsten, och därmed skatten. I Estland beskattas inte vinsten direkt, utan först vid utdelningstillfället. Då kan istället långsamma avskrivningar vara intressant eftersom det stärker balansräkningen, vilket kan påverka upplåningskostnader positivt.

5
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 25 mars 2018, 14:27:51  »
Vad gäller frakten på Hel-Tal är det ganska intressant att trots att Finlandia med sin enorma kapacitet började trafikera 6 ggr per dygn istället för 4 vid årsskiftet, så redovisar Tallink en ÖKNING av sina fraktvolymer (säkert också beroende på Muuga-Nordsjö):

Tallink, antal lastenheter Hel-Tal

januari: 18 834 (förra året 15 061)
februari: 18 965 (förra året 16 566)

Megastar sattes i trafik 27 januari 2017.


Viking Line redovisar inte volymer alls lika detaljerat som Tallink, så man har ingen aning om hur det gått med deras frakt på Hel-Tal, men man kan väl anta att deras marknadsandel är under 10%.

Så frågan är väl som sagt om t ex Finnlines kommer att intressera sig för linjen i något läge.

6
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 24 mars 2018, 16:05:23  »
Inför denna sommar har vi då en viss ökning av Mariella/Gabriellas trafik:

Mariella/Gabriellas Tallinntrafik 2017: 1 jul - 6 aug
Mariella/Gabriellas Tallinntrafik 2018: 16 jun - 12 aug

...därtill Finlandias ökning från 4->6 turer per dag. Ifjol hade man förvisso 6 turer per dag under veckosluten, men med en betydligt mindre attraktiv tidtabell.

Så när det gäller transporten av personbilar över Finska Viken så ser det väl kanske trots allt inte så tokigt ut, trots att FSTR inte dyker upp. Tallink har ju numer också Megastar (även om hon var i trafik också förra sommaren).

Däremot så lär ju Vikings marknadsandel nu vara i fritt fall på Hel-Tal. På frakten är förstås Eckerö redan mycket större, men det återstår att se hur det blir på passagerarsidan. Kanske förblir Viking trots allt större tack vare Mariella/Gabriella.


Är det förresten någon som åkt Finlandias avgång från Tallinn kl 06:00? Vore intressant att veta om de lyckas locka dit andra än speditörerna. Under sommarens kapacitetsbrist bör nog även den avgången locka bilister.


7
Färjor / SV: Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 24 mars 2018, 13:23:47  »
2020 är mycket optimistiskt. Snarare 2021 pratas det om ombord.

Ja, FSTR var dyra läropengar och om detta pratade de i resultatrapporten tidigare.
Jo, men då kunde de väl åtminstone skriva att de har beslutat att inte använda FSTR i år. Men det är bara tyst.

Dock ser man i tidtabellerna att Mariella/Gabriellas körscheman på Tallinn är utökade några veckor jämfört med ifjol. Så det är nog ingen tvekan om att FSTR är borta. Men det borde man klarat av att skriva också, när man nu talade om hur man "mötte efterfrågan" osv. med henne ifjol.

Ska det vara så svårt att i årsberättelsen, för aktieägarna, säga "FSTR kommer inte att trafikera Hel-Tal 2018, pga......"

8
Färjor / Viking Line's årsberättelse 2017
« skrivet: 24 mars 2018, 13:18:25  »
Den 9 mars publicerade Viking Line sin årsberättelse:
https://www.vikingline.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/

Man blir väl inte så jättemycket klokare av den läsningen (finansiellt/affärsstrategiskt), men en intressant bild är på sidan 35 där man beskriver var någonstans de anställda bor. Anledningen är att man argumenterar för fortsatt restitution och betonar vilken roll sjöfarten spelar för samhället.

Annars hade jag hoppats på att man åtminstone skulle säga något om fortsättningen efter FSTR. Men man nöjer sig med att konstatera att antalet resenärer ökade kraftigt, och sedan är det bara tyst om framtiden.

Däremot är det mycket framtidssnack vad gäller nybygget, dock dröjer det ju till 2020 innan hon sätts i trafik.

9
Färjor / SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« skrivet: 24 mars 2018, 12:18:09  »
Enligt Enn Pant var tanken aldrig att huvudägaren Infortar (där Pant m fl styr) skulle sälja sin andel i Tallink, utan det ska ha varit andra alternativ som utvärderades:

https://majandus24.postimees.ee/4449427/pant-infortar-ei-plaaninud-kunagi-oma-osalust-tallinkis-muua

(estniska)

10
Färjor / SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« skrivet: 23 mars 2018, 17:04:39  »
Försäljningsprocessen av bolaget har nu blåsts av:

Termination of the exploratory process of potential strategic options
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=830451&messageId=1044196

11
Färjor / SV: Eckerös Finlandia utökar tidtabellen efter nyår
« skrivet: 24 november 2017, 11:54:36  »
A-terminalen i Tallinn som nu öppnar kl 06:00 om morgnarna lär väl då få öppna vid 4-tiden. Samtidigt ändras den senaste Finlandiaankomsten från 00.45 till 23:50.

12
Färjor / Eckerös Finlandia utökar tidtabellen efter nyår
« skrivet: 24 november 2017, 01:00:09  »
Mycket trevligt att se att Eckerö utökar Finlandias tidtabell så att man trafikerar med sex turer per dygn sex dagar i veckan, dvs Finlandia kommer att köra med samma turtäthet som Star/Megastar. Dock med något lägre fart och istället över fler av dygnets timmar.

Framöver kommer man kunna åka med Finlandia från Tallinn kl 06:00 på morgnarna.

Man drar också på för fullt i en kampanj och säljer 1 EUR-biljetter idag under Black Friday: www.eckeroline.ee eller www.eckeroline.fi

Tidtabeller
https://www.eckeroline.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Content_10151_10001_-78?page=index.php%3Foption%3Dcom_content%26view%3Darticle%26id%3D181%26lang%3Dse-SE&smi=279&menuid=279&storeId=10151






13
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 17 november 2017, 16:49:13  »
Ja, det går förstås inte att härleda FSTRs bunkerkostnad utifrån rapporten idag. Där har vi ju bara totalsiffran.

Men det var verkligen ett bottennapp från Viking Line med dagens rapport, i jämförelse med vad Tallink visade upp. Visst, det är alltid lättare att visa bra siffror med nytt eget tonnage vars avskrivningshastighet man i någon mån styr över själv, än att behöva redovisa faktiska charterkostnader. Tallink var lite i motsatt läge ifjol, då chartern av Superstar tyngde.

Men låt oss skärskåda Viking Line:s uttalanden på sistone angående bolagets resultat:

17 augusti:
"Som helhet bedöms rörelseresultatet för 2017 förbättras jämfört med rörelseresultatet för 2016."

8 september
"Som helhet, med beaktande av utfallet av högsäsongen 2017, bedöms rörelseresultatet för 2017 utfalla i nivå med rörelseresultatet för 2016."

10 november
"Som helhet bedömer styrelsen att rörelseresultatet för 2017 kommer att försämras jämfört med rörelseresultatet för 2016."

Och nu vet vi då att rörelseresultatet för Q3 var 4 MEUR sämre än ifjol. Så sent som den 17 augusti trodde Viking att resultaten för Q3+Q4 skulle bli minst 4,5 MEUR bättre än ifjol.

1) Det är svårt att förstå hur man så sent som den 17 augusti kunde ha så dålig koll på resultatet.
2) Det är svårt att förstå hur det kunde gå så mycket sämre för Viking än för Tallink trots att passagerarsiffrorna pekade i motsatt riktning.

Uppenbarligen har Tallink hållit priserna uppe, medan Viking legat på en helt annan nivå, och inte ens de kraftigt ökade volymerna har kunnat kompensera för detta. Men jag tror också att det är en stor skillnad vad gäller den kultur som finns i bolagen för kostnadskontroll. Jag har tidigare nämnt det faktum att Viking har sina estniska ombordanställda via bemanningsföretag. Varför har man det? Vi vet också att det tog en evig massa år innan man överhuvudtaget flaggade ut XPRS.

Har vi nu möjligtvis kommit ett steg närmare en sammanslagning av Viking och Eckerö?

Beröm till kalle-sand som såg detta hända innan Viking själva såg det. Själv har jag haft en alltför positiv uppfattning om Vikings resultat i år.

14
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 12 november 2017, 19:36:23  »
Jag upprepar:

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)


Detta enligt börsmeddelandet från den 8 september.

Vi lär i så fall få se en fin resultatförbättring för det tredje kvartalet när siffrorna presenteras. Allt tack vare FSTR.

Däremot verkar det ju uppenbart att de tekniska problemen nu varit så omfattande att man kan ifrågasätta om FSTR överhuvudtaget är ett alternativ för 2018. Det har ju också sagts att hon sålts. Dessutom pratade Viking Line i våras om att man övervägde en åretruntlösning. Så det är väl bara att vänta och se när besked om 2018 kommer.

Det spelar ingen roll, så länge kostnadsökningen av att sätta in ett fartyg i trafik, är i realiteten likvärdig eller tom högre än vad det genererar i intäckter, då är det ingen bra affär. Det säger sig självt. Annars hade man fortsatt trafiken. Att man dessutom måste sätta företaget i ett spar program strax efteråt året ut - är också ett ytterligare kvitto. Ja, det är möjligt man lyckades gå in och kapa tillfälliga marknadsandelar, men vad blir nyttan av det om du inte samtidigt tjänar några pengar på det? FSTR kan inte ens beteknas som en plus minus noll affär, hon är ( var? ) en minus affär. Dyrköpta läropengar.
Tjänat pengar är ju exakt vad man ha gjort. Det är inte bara intäkterna som ökat, utan resultatet har förbättrats. Åtminstone enligt information per den 8 september. Men nu får vi snart Q3-rapporten, då får vi titta igen. Det blev ju ingen bra avslutning på säsongen för FSTR.

Extrem ökad bunkernota, vinstvarning och sparprogram.... Jepp, det är verkligen ett vinnarkoncept för ökade intäkter.... Går att läsa i vilken ekonomisk Hermods som helst.
Om vi väntar till på fredag så får vi siffror för Q3. Vi vet att Q1 utan FSTR var mycket sämre än ifjol, Q2 med FSTR var mycket bättre än ifjol. Q3 kommer som sagt på fredag.

Q4 är man åter utan FSTR och det verkar av vinstvarningarna som att det blir ett svagt kvartal. Alltså utan FSTR.

I nuläget tyder allt på:

Q1 och Q4 - dåliga kvartal
Q2 och Q3 - bra kvartal

...i jämförelse med ifjol. Och det var som sagt i Q2 och Q3 som man hade tillgång till FSTR.

Däremot så är Vikings vinstvarnande märkligt. Främsta felet var nog vinstvarningen den 8 september som var för mjukt formulerad.

15
Färjor / SV: Viking FSTR
« skrivet: 10 november 2017, 14:00:41  »
Tallink kom med sin Q3-rapport igår, vinst före (och efter) skatt på 48 MEUR.
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=809492&messageId=1016628

För niomånadersperioden jan-sep är Tallinks vinst före skatt upp från 40 MEUR ifjol till 50 MEUR i år. Imponerande, men förvisso inte helt ovanligt när nybyggen tagits i drift.

Men Vikings vinstvarningar är onekligen intressanta. En kom den 10 september bara ett par veckor efter Q2-rapporten. Och nu ser man sig (kanske pga Tallinks resultat) uppenbarligen nödgade att gå ut och föregripa Q3-rapporten som kommer om nån vecka.

Sidor: [1] 2 3 ... 10