*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #30 skrivet: 19 maj 2017, 23:05:46 »
Viking Grace är otroligt trevlig och lyckad som produkt och hon går hem hos dom allra flesta. Det VL kan förädla på nybygget är att vissa utrymmen blir öppnare och att det är lite lättare att orientera sig ombord. Viking Grace är supertrevlig och känns väldigt intim på ett trevligt sätt men om man har något att dra på så känns fartyget trångt.Totalt sett är ändå Viking Grace den överlägset bästa kryssningsfärjan jag rest på.
« Senast ändrad: 19 maj 2017, 23:09:06 av MH »
*
« Svar #31 skrivet: 21 maj 2017, 01:49:04 »
En fördel med att flagga svenskt är att man kan sälja snus åt dagskryssare från Åbo (likt man redan gör på Galaxy).

Jo där finns ju en klar fördel. Det var bland annat en anledning till att M/S Eckerö flaggades om till Sverige.
*

Bogspröt

• 63
  • Livet är för kort för att inte få ha en åsikt..
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 21 maj 2017, 20:43:32 »
Hoppas dom extra cm "glory" ska få ger mer yta att röra sig på, för på grace är det löjligt tajt på sina ställen.. Annars hoppas jag på samma typ av belysning som skiftar i färg, men kanske kan man få önska lite mildare färger. (inte chock rosa och lila)

Och det ska iaf i mitt tycke kännas som en "finlandsbåt" när man är ombord, inte blekt kallt och sterilt, så som vissa fartyg har blivit...

Den som lever får se hur det blir i slutändan, jag har inget alls att säga till om hur "glory" byggs.. men önkelista kan man ha ändå  ;D
« Svar #33 skrivet: 23 maj 2017, 16:40:22 »
Grace har väldigt udda planering rent flödesmässigt, dessutom konstig kapacitetsfördelning i förhållande till sin egentliga storlek. Nya "Grace" lär bli betydligt mer konventionell än Grace. Det är i princip ett måste för en Åbo färja.
*
« Svar #34 skrivet: 12 juni 2017, 05:09:58 »
Var det en deadline 3/7-2017 gällande slutavtalets godkännande? Isåfall borde ju kölsträckningen inte vara långt borta i tid för MS Viking Patricia....
*
« Svar #35 skrivet: 03 juli 2017, 11:16:47 »
Det är väl idag 3/7-17 som det slutgiltiga avtalet ska klubbas. Kölsträckningen birde väl vara inärtid
« Svar #36 skrivet: 03 juli 2017, 11:59:15 »

Citera
Och det ska iaf i mitt tycke kännas som en "finlandsbåt" när man är ombord, inte blekt kallt och sterilt, så som vissa fartyg har blivit
Citera

Huvudet på spiken - tyvärr är Tallinks aker-syrror exempel på helt opersonliga,trista och sterila flytetyg. Funktionella javisst men rena sömnpillren.

Sympha, Serenade, Mariella, Rosella och nu senast Grace faller mig mer i smaken. Hoppas nybygget fortsätter på grace-spåret!
« Senast ändrad: 03 juli 2017, 12:02:10 av trossen »
« Svar #37 skrivet: 03 juli 2017, 12:22:58 »
https://www.vikingline.com/sv/investerare/borsmeddelanden/publicerade-2017/viking-lines-fartygsbyggnadskontrakt-med-xiamen-shipbuilding-industry-co.-ltd-har-slutligt-tratt-i-kraft/

Kontraktet har trätt i kraft nu. Kölsträckning är med all säkerhet fortfarande långt fram i tiden, skulle tippa att man börjar skära plåtar någon gång om ett år lite drygt.

Först ska man upphandla allt ifrån arkitekter till motorer.
*
« Svar #38 skrivet: 03 juli 2017, 12:40:27 »
Vad trevligt, då sitter man på ett nytt och mäktigt Viking fartyg om några år. Leveransen var ju satt till våren 2020 men nu tycks det vara leverans under 2020.Otroligt trevligt iallafall.
« Svar #39 skrivet: 03 juli 2017, 21:37:47 »
Var det en deadline 3/7-2017 gällande slutavtalets godkännande? Isåfall borde ju kölsträckningen inte vara långt borta i tid för MS Viking Patricia....
Är detta det officiella namnet?/Ulf
*
« Svar #40 skrivet: 03 juli 2017, 22:00:57 »

Det är nog lika officiellt som mitt förslag Viking Glory :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #41 skrivet: 03 juli 2017, 23:29:13 »

Det är nog lika officiellt som mitt förslag Viking Glory :)

Kanske Viking Chang
*
« Svar #42 skrivet: 04 juli 2017, 14:20:24 »
När får man se en översiktsplan hur fartygets allmänna utrymmen ska se ut? Det borde vara spikat hur nybygget ska se ut i detalj eller?
*
« Svar #43 skrivet: 04 juli 2017, 14:47:01 »
Viking Line gjorde ju ett fantastiskt jobb med den saken med Viking Grace med egen ambitiös hemsida för fartyget, så det lär bli detsamma nu (hoppas jag verkligen)

De kommer nog att lansera den sajten så fort de bara kan.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
« Svar #44 skrivet: 04 juli 2017, 16:33:50 »
Kan med säkerhet säga att vi kommer få vänta länge innan vi får se planlösningar, byggnadsblock osv. Jag tog mig friheten att göra en tidsaxel över byggnationen av Viking Grace för att ge en indikation. Värt att poängtera är också att byggtiden för Grace var kortare än vad den är för M/S NB.

• 25/10 2010 - Viking skriver intentionsavtal med STX
  • 22/12 2010 - Kontrakt tecknas med STX, fartyget är beställt
  • 3/3 2011 - Viking meddelar att man valt Wärtsilä som motorleverantör
  • 16/3 2011 - dSign väljs som inredningsarkitekt
  • 28/9 2011 - Cutting of steel ceremony, de första plåtarna börjar skäras på varvet
  • 1/12 2011 - Viking line lanserar en hemsida för nybygget, och utlöser samtidigt en namntävling
  • 16/2 2012 - Namnet presenteras, Viking Grace
  • 7/3 2012 - Viking Grace kölsträcks, ungefär samtidigt visas den första renderingen av en interiör
  • 10/8 2012 - Sjösättning av Viking Grace
  • 14/8 2012 - Sviterna presenteras
  • 16/8 2012 - Däckplanerna visas
  • 4/9 2012 - Spaavdelningen presenteras
  • 13/9 2012- Restaurangerna presenteras
  • 11/10 2012 - Konferensavdelningen presenteras
  • 10/1 2013 - Viking Grace överlåten till Viking Line
  • 15/1 2013 - Viking Grace i ordinarie trafik

Från det att sidan lanserades i december kom hela tiden snuttar med allmän information om hur man bygger ett fartyg, och vad som sker bakom kulisserna.

När det kommer till nybygget så lär det inte hända så himla mycket spännande de kommande 10-12 månaderna åtminstone. Motorer, poddar, diverse andra tekniska system och val av arkitekt är sådant vi rimligtvis lär få reda på först.