*
SV: Johnson Line Nostalgi (Del 2)
« Svar #30 skrivet: 11 maj 2017, 17:22:21 »
Kan vara så som "Stanley" sa i början på tråden att det var i början på 80-talet, så troligtvis skall det var 1981 i stället
« Svar #31 skrivet: 12 maj 2017, 18:34:48 »
Hej igen. Antonia Johnson levererades 30 dec 1971 från Åbo varvet.
Tycker hon ser lite sliten ut på bilderna ock att kranarna skulle tagits bort redan 72 verkar osannolikt.
Så det är mera troligt att det är 1981 som Hasse skriver, men är bilderna tagna i Long Beach ?
Vad säger du Goranl du som seglat på traden.
Med vänlig hälsning Stanley
« Svar #32 skrivet: 12 maj 2017, 20:59:43 »
Saknar foton på M/t Oceanus bygd 1969 i Göteborg.
Någon som seglat med henne ?
Min bror Benny var lättmatros på henne maj-aug 1982.
Resor ner till Venezuela ock upp till Nynäshamn.
Mvh Stanley
« Svar #33 skrivet: 12 maj 2017, 23:50:30 »
Bilden är tagen när hon ligger vid Terminal Island, mitt emot San Pedro, tvärs över vattnet på San Pedrosidan låg bl.a. det kryssningsfartyg som dom spelade in "Love boat" på.
Bron i bakgrunden är Vincent Thomas bridge.
//Göran L
« Svar #34 skrivet: 18 maj 2017, 09:10:15 »
Hej igen!

Kul att du återskapat JL Nostalgi Hasse. Vi får se vad det blir av detta. Intresset för detta rederis historia verkar ju vara mycket stort då antalet besökare var en bra bit över en miljon besök och c:a 4000 inlägg på gamla LG. Massvis av bilder och ovärderlig information som bara försvann p.ga. undermålig server. Mycket beklagligt och borde inte får förekomma med dagens IT teknologi.

Jodå, jag bor fortfarande kvar i Olhao, Portugal och pendlar fortfarande mellan Spanien där Maria jobbar fast nu har hon ett nytt toppjobb på Precise hotel i El Rompido, Costa de la Luz, bara 55 min bilresa så allt är lite lättare nu.

Om bilden på Antonia Johnson… som Göran mycket riktigt sa, bilden är tagen på Terminal Island men inte 1972, - jag var själv i fartyget tills augusti 1972 - eftersom gantrykranarna är borttagna och demonterades vid två tillfäller i mitten av 1970-talet efter det att containerterminalerna på USA´s västkust och Europa var fullt utbyggda. De demonterades vid två tillfällen, först 20-fotarna och sedan 40-fotarna. Samtliga 10 kranar ställdes i malpåse vid Kvillepiren mellan Lundbyhamnen och Frihamnen. Kranarna var till försäljning men de var av naturliga skäl mycket svårsålda vid denna tidpunkt. Två av 40-fotskranarna köptes av Göteborgs hamn för containerhantering för järnvägen vid Skandiahamnen.

Eftersom detta är nya LG kan du ladda hem min berättelse om den sista Axel Johnson-serien och om Johnson Scanstar här. Berättelsen fanns även I Båtologen för några år sedan. Tyvärr är den inte uppdaterad ännu. Kanske senare. Den är skriven 2013.
Utskrift 243 sidor och 23 mb i nedladdning.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/AxelJohnsonserienJSS.pdf
Säker att öppna och är betrodd.

Efter detta har jag fått veta att två av de kända maskincheferna gått ur tiden;
Björn Örnerstig avled tyvärr I cancer den 4 september 2016. Han blev 76 år gammal.
Kjell Hellqvist avled tyvärr även han I cancer den 6 juni 2016. Han blev 73 år gammal.

Jag skriver lite då och då om min nya berättelse om “Rapport från ett hökeri” och en vacker dag kommer den även ut.
Jag trodde att jag skulle få all tid I världen som pensionär men ack vad jag bedrog mig! Som sambo med en heltidsarbetande kvinna I karriären vet man numera vad “hemmaman” innebär! Ingen tid över alls eftersom man är allt från “ omhändertagande, matlagare, inköpare, tvättare, städare, älskare, mentor, samtalspartner till detta kommer att man också måste vara chaufför samt chilli-chally I soffan också”! Hahaha!
På återhörande.

Sven-Erik
« Svar #35 skrivet: 18 maj 2017, 21:24:04 »
Ifall det var någon som missade lite annan Johnsonhistoria på gamla LG, eller nya läsare, lägger jag ut följande fyra artiklar om rederiets kylfartyg ”Valleybåtarna” samt artikeln om de fyra s.k. ”Flodbåtarna” som ingick i den 21 fartyg stora Argentinaserien som började byggas 1935. Jag pytsar även ut artiklarna om de fyra flaggskepparna samt ”Att segla ute”. Alla är i original och har ännu ej uppdaterats med bilder och text.
Trevlig läsning!

Sven-Erik

Artikeln om Valleybåtarna.
7mb utskrift 47 sidor utskrift.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/Valleyfartygen.pdf

Artikeln om Flodbåtarna
2,5 mb utskrift 17 sidor utskrift.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/Flodbatarna.pdf

”Att segla ute”
3,6 mb. 23 sidor utskrift.
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/AttSeglaUte.pdf

De Fyra Flaggskepparna I modern tid inom Johnson Line.
2,1 mb. 22 sidor
http://headcom.eu/bilder/Johnsonline/FyraLegendariskaBefalhavare5371.pdf
« Svar #36 skrivet: 18 maj 2017, 22:50:48 »
Tack för nedlagt arbete Sven-Erik!

Och ha det bra i Olhao
« Svar #37 skrivet: 19 maj 2017, 07:39:41 »
Hej Sven-Erik, roligt att höra att du har hälsan ock är vid god vigör.
Mvh Stanley
*
« Svar #38 skrivet: 19 maj 2017, 18:36:03 »
Hej igen S-E, kul att du hitta hit igen. Åker till Symi-Grekland på söndag återkommer med bilder efter det.
« Svar #39 skrivet: 19 maj 2017, 20:02:36 »
Sven-Erik, du är inte på facebook vad jag vet. Skulle du ha något emot att jag lade upp en del av dina pdf:er i gruppen Johnsonseglarna? Den har 388 medlemmar, och där är mera hålligång än här, om man säger så.
Den är sluten så bara de som beviljats medlemskap har tillgång till det som läggs upp.
https://www.facebook.com/groups/244920338962127/
Sen är det nog osannolikt att det som läggs upp där kunde försvinna i en serverkrasch.
« Svar #40 skrivet: 21 maj 2017, 23:00:03 »
Priffe…
Du har rätt, jag är inte på facebook och jag ämnar inte vara där heller då jag inte har behovet eftersom jag har ett fantastiskt socialt liv och umgänge utan daglig fb.
Men, jag har förstått av andra att det är en ganska stor aktivitet och intresse kring JL´s historia, lite”sladder” och ”skitsnack” och vad vi kan lämna efter oss som ”inside” information till våra efterlevande.

Ja, Du och ni andra har all rätt att länka vidare mina berättelser om vad jag skrivit. Det är bara sann glädje att kunna dela med sig av lite erfarenheter, historia och av svunnen tid. Som du och många andra vet har jag också gjort viss research och personbiografier/minnesord  på färgstarka individer inom rederiet, bl.a. 19 befälhavare, 9 maskinchefer/tekniker, 4 telegrafister  och 10 hökare m.fl. totalt en bit över 200 utskriftsidor.

Visst, så småningom kommer det mera… men eftersom jag är en synnerligen aktiv pensionär med god hälsa, (än så länge) gott minne… Ooohh kan det bero på gott rödvin månne…(?)… hmmm… Ja, jag filar vidare på mina berättelser om en svunnen tid, minnen och snack inom Johnson Line till efterlevande, anhöriga och alla andra intresserade… utöver detta står jag gärna till tjänst och delar med mig av mina erfarenheter, kunskaper och information så länge jag kan och minns. Bara att fråga!

Sven-Erik
« Svar #41 skrivet: 22 maj 2017, 17:20:40 »
Tack för det Sven-Erik, då lägger jag upp dina pdf:er i arkivet på facebook-gruppen.
Kommer att vara till glädje för många!
F ö heter jag Jens Hultgren, och kanske möts vi någon gång i Olhao eller annorstädes.
« Svar #42 skrivet: 23 maj 2017, 18:46:48 »
Montevideominnen.

I just denna månad 1987 är det precis 30 år sedan jag hade min sista lönemånad från Johnson Line AB. Det var då 23 år sedan jag anställdes inom Rederi AB Nordstjernan i juni månad 1964 och fartyget Montevideo. 23 år trogen rederiets hökeri och landorganisation. Hela vägen upp från ung kockelev till rederitjänsteman inom sjöpersonalavdelningen i Göteborg och på HK i Stockholm.

Under denna period av mitt liv ryms självklart mängder av olika fantastiska minnen. Både underbara, bra och dåliga till tragiska och mängder av Johnsonmänniskor har passerat revy och vissa blev vänner för livet. Tyvärr har många också lämnat jordelivet.

Jodå, till alla ni som undrar, när jag är färdig med min berättelse ”Minnen och rapport från ett hökeri” kommer jag att lägga ut den för nedladdning här och på FB. Men av naturliga skäl tar det tid att sammanfatta alla glada, tokiga och tråkiga minnen från min Johnsontid. Som alla förstår är det mängder av minnen att sortera för min inre hårddisk.

Igår råkade jag träffa en svensk som bl.a. seglade på Brodinarna mellan Sydamerika och Nordamerika på 60-talet och givetvis gled samtalet automatiskt in på de välkända sjömans barerna på La plata-traden. Det är ganska fantastiskt så mycket minnen en människa kan trolla fram från minnet när man talar om det.

Tyvärr gjorde jag bara 4 rundresor på La plata-traden 1965-1966. Jag var främst på Nord Pacific-traden och World Wide under alla aktiva sjömansår när jag inte jobbade iland. Jag vill minnas att jag vid ett tillfälle på gamla LG berättade om en speciell episod från Ancla Bar i Montevideo. Som många vet och förstår var Ancla Bar en av de många välkända sjömansbarerna på denna trad.
På Ancla Bar i Montevideo hade jag min första allvarliga förälskelse, bara 18 år gammal - en oförstående liten pojke från Bohuslän och 2e kock som nyss blivit utsläppt i livet, men med "erfarenhet av en vild karneval i Rio" någon vecka tidigare - där träffade jag en liten raffig och sexig tjej från Uruguay, bara 19 år gammal (hon visade mig sitt pass) och vi träffades varje gång vi var i Montevideo.

På den tiden låg vi med Thai i Montevideo både på sydgående och nordgående, varje gång två-tre dagar, som mest fem dagar vid ett tillfälle… fyra resor där då… blir ju några gånger på Ancla Bar... och varje gång tillsammans med samma tjej och jag var kär som en ”klockarkatt”… vi brevväxlade... jisses då...nåja, vad vet man om kärlek vid 18 års ålder… hmm, underlivet var i alla fall kärt… och hon gillade självklart mina pesos sam saker jag köpt åt henne i Sverige... Tyvärr förstod jag inte då hur länge hon stod ut med det livet… ofattbart idag… alltså seriöst sett, slitsamt "skådespelaryrke"... och en ung liten flicka som kanske inte hade några större val här i livet.

”Ancla Bar” då, 1965/1966 låg mitt emot ”Oslo Bar” i Montevideos välkända skrikeri. På Ancla var det mest befäl som häckade intog några ”Pink-Gin”(Angostura, Gin, vatten o Lime) eller Cuba Libre innan de ”rumlade” vidare för andra äventyr… för att komma tillbaka på nattkröken och ragga. På Oslo Bar var det mest matroser… Oslo var lite mera ”ruffigare” och skitigare, som en genuin gammal sjömansbar skall vara.

Jag var 2´e kock då men jag ”häckade” på Ancla Bar vid varje ledigt tillfälle, ibland till och med mellan ”1 och 3” på dagen… bara för att klämma en iskall och klämma lite på ”min tjej”… gud vad löjligt det låter nu... jag var pigg då… och naiv... men alltid tillbaka till jobbet i byssan på Thai… ( i min ansvarskänsla var jag mognare än alla andra tillsammans)... och för att ”ställa upp” för en ibland stupfull 1´e kock som låg avsvimmad i hytten och stank rom lång väg... och en hökare som först vaknade till liv efter Rio på nordgående… och då skällde han! Fy fan vilken liten löjlig figur kan man tänka nu. Nu kan man också undra hur de kunde få vara kvar och lyfta lön bara för att vara där.

Vid ett tillfälle mötte jag kapten Nils Tengberg, som då var en respektfull befälhavare på Thai i dörren till Ancla Bar… med kommentaren ”så kocken är ute och förlustar sig”… vilket i princip var den enda meningen han sade mig under två resor tillsammans... Hmm... jag var blyg och visste inte vart jag skulle ta vägen och pissa i byxorna var ju ingen option… Jisses, stackars liten blyg pojk.

Så småningom hoppas jag att alla pusselbitar faller på plats i min berättelse, fakta, minnen biografier och sladder.
Förresten, är det någon som vet vad som hände med Gert-Ove Ericssons berättelse om Rio-fartygen? Ett megaprojekt, men i alla fall.

Sven-Erik
« Svar #43 skrivet: 24 maj 2017, 20:44:07 »

Hej! Tur att denna tråd kommit tillbaka och att Hasse och Sven-Erik är aktiva
igen. Testar med att lägga ut min senaste bild som visar Bojo med en mix av
containers med konsortiet EUROSAL:s olika varumärken. D.v.s. Johnson,
Hapag Lloyd, franska CMG, belgiska CMB, engelska PSNC och chilenska CSAV.
Hälsningar Arnold
« Svar #44 skrivet: 25 maj 2017, 23:02:32 »

Hej igen,
Jag gör nu en ny test genom att lägga upp en uppdaterad pdf-version av far och son Örnerstig. Porträtten är uppdaterade då tyvärr Björn Örnerstig avled den 4 september 2016.
 Den ligger nu på Microsofts molntjänst onedrive. Den finns tillgänglig för alla, kan laddas hem och läggas över på facebook.
Tyvärr vet jag ännu inte hur jag lägger upp kataloger på onedrive men det får ske senare när jag lärt mig lite mera om tekniken.

Örnerstigs, Kalle & Björn:
https://1drv.ms/b/s!AjyRQb9Macf1cYjTlS--zhDhk8A
Öppna uppe på vänster sida ”öppna i webläsare”.

Imorgon återkommer jag med lite kommentarer kring Arnolds finna illustration om Bo Johnson eftersom fartygets förste maskinchef var just Björn Örnerstig..
Sven-Erik