Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Kryssningsfartyg i Stockholm 2017
« Senaste inlägg av FEA skrivet Idag kl. 12:00:23 »

Monarch anländer till Stockholm på fjärden Lilla Värtan. I förgrunden fyren Blockhusudden.
2
Färjor / SV: Tallink(s ägare) överväger framtiden
« Senaste inlägg av Mr Cool skrivet Idag kl. 11:49:23 »
Vad händer om man inte hittar en köpare enligt svensk lag får väl Viking Line inte va ensamma om den trafiken?
Kan Birka få fram ett så stort kapital kanske Moby?
3
Reseberättelser / SV: För 15 år sedan, en dagstur till Mariehamn
« Senaste inlägg av Danne73 skrivet Idag kl. 11:37:29 »
Tack för trevliga bilder. Man kan undra hur det ser ut 15 år framåt i tiden.
4
Reseberättelser / SV: Med Costa Mediterranea till St Petersburg
« Senaste inlägg av rem-dk skrivet Idag kl. 11:33:35 »
Tusind tak for en god og interessant rejsebeskrivelse. Også dejligt at læse at Costa Mediterranea bliver fint vedligeholdt og fremtræder pænt.
Vi sejlede i Norske fjorde fra København i 2008 med dette skib, og havde en pragtfuld tur med sol og varme. Vi havde stor glæde af Mediterraneas store åbne arealer på soldækket.

Bedste hilsner
René
6
Kryssningsfartyg / SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 10:33:42 »
Om det är girighet som ligger bakom de höga avgifterna så borde man väl snart inse sitt misstag och sänka dem igen?

Eller är det så att Oslo stad inte vill ha så många kryssningsfartyg och har höjt avgifterna medvetet för att avskräcka dem?

Gäller denna avgiftshöjning bara kryssningsfartyg eller även färjetrafiken?
Svar på näst sista frågan: Definitivt nej. Det är väl framförallt sjøfartsdirektoratets avgifter för att gå genom Drøbaksundet, inklusive lots etc., som gör det dyrt. Det har också varit diskussioner om att flytta all containertrafik ut ur Oslo, av samma skäl. Det sista skulle inte Oslo stad ha något emot, men kryssningstrafiken vill man definitivt behålla.

Färjetrafiken slipper åtminstone lots (bortsett från i inkörningsfasen för nya befäl?).
7
Kryssningsfartyg / SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Senaste inlägg av Hjnship skrivet Idag kl. 10:12:24 »
Om det är girighet som ligger bakom de höga avgifterna så borde man väl snart inse sitt misstag och sänka dem igen?

Eller är det så att Oslo stad inte vill ha så många kryssningsfartyg och har höjt avgifterna medvetet för att avskräcka dem?

Gäller denna avgiftshöjning bara kryssningsfartyg eller även färjetrafiken?
8
Kryssningsfartyg / SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 08:33:29 »
Nåväl en minskning i Oslo men samtidigt en ökning på heta norska destinationer lite längre norrut. Totalt sett kanske norska trafiken ändå ser en ökning.
Förvisso, men poängen med denna tråden var inte kryssningsanlöp ur ett norskt, nationellt perspektiv, men hvad som kan hända om man har för höga avgifter för att anlöpa hvad man tror är så attraktiva platser att man kan ta hur mycket som helst. (Och så det faktum att jag bor nere på Sørengkaia i Bjørvika och hvarje dag ser kryssningsfartygen i hamnen, om de är där, och har slagits av den enorma minskningen, jämfört med t.ex. för tre-fyra år sedan. Då låg det tre-fyra fartyg hvarje dag - nu kommer kanske tre i veckan.)
9
Reseberättelser / SV: För 15 år sedan, en dagstur till Mariehamn
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 08:27:43 »
Mycket intressant bild av STAR WIND (ex ROSTOCK, numera KOPERNIK) i Värtahamnen!
10
Kryssningsfartyg / SV: Færre og færre cruiseskipsanløp til Oslo
« Senaste inlägg av Risberg skrivet Idag kl. 08:25:59 »
Varför skriver du på norsk när du kan svenska?
1. Det handlar om Norge
2. Forumet har också norska (eller hade åtminstone - har i och för sig inte sett att de skrivit efter restaureringen av forumet) (och danska) medlemmar
3. Kom inte på något bra svenskt utttryck för "å prise seg ut"
4. Jag bor i Norge
5. Jag har inte något modersmål längre
Sidor: [1] 2 3 ... 10