Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 ... 10
1
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« Senaste inlägg av Lars H skrivet Idag kl. 13:28:45 »
Inte ovanligt att medlemmar bedömer hela rederier som katastrofer med anledning av att man serverar Pepsi istället för Coca-Cola. Bara för att ta något enstaka exempel. För det finns värre.
2
Färjor / SV: Baltic Princess försenad från varvet
« Senaste inlägg av IFO380 skrivet Idag kl. 13:14:16 »
Precis som påpekat vid tidigare tillfällen:

Löneanspråk byggs ju vid rederiets sida, och till för att sysselsättningen sker på löpande band?
Vederlagssystemet har man dock slopats sedan länge.

Så fortvarande, hur går det ihop med rederiets  löneanspråk och rent ekononomikst då skutan är på varv,säg, 6-8 vecker?

Vad är det du är ute efter? Menar du att de anställda skulle bli utan lön vid varvsvistelse? Tror du att de som jobbar på tex. Holmens pappersbruk i Norrköping får jobba gratis under driftstopp, eller blir hemskickade utan lön?
3
Färjor / Rederiet FÆRGEN til salg
« Senaste inlägg av Henrik Numelin skrivet Idag kl. 12:51:45 »
Den danske stat og Clipper Group vil sælge rederiet Færgen, som de hver ejer halvdelen af. Det bekræfter rederiets direktør, John Steen-Mikkelsen, overfor Bornholms Tidende. Salget vil vel at mærke omfatte hele selskabet og ikke dele af det, uddyber direktøren. Og det kan være tæt på. - Jeg forventer afklaring inden sommer. Men det er min egen, personlige forventning, siger John Steen-Mikkelsen til Bornholms Tidende.

I vinters forlød det, at Transportministeren havde givet salgsopgaven til Danske Banks corporate finance-afdeling. Vurderingen lød dengang et salg kunne give mellem 800 mio. kroner og 1 mia. kroner.

Kilde: Søfart 21/2-2018

Rederiet Færgen betjener de danske indenrigsruter: Tårs-Spodsbjerg, Fynshav-Bøjden. Esbjerg-Fanø, Kalundborg-Samsø. De givtige ruter til Bornholm har Færgen tabt til BornholmsLinjen (MolsLinjen) som overtager trafikken 27/8-2018

4
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« Senaste inlägg av Robert Brink skrivet Idag kl. 10:19:21 »
Tycker att man ibland på Cruise Critic är väldigt antingen eller när man sätter betyg. Vissa kan ge en kryssning endast 1 stjärna och har KATASTROF som rubrik, sen när man läser så var det typ bara att deras servitör inte var någon höjdare och att poolen kanske var någon grad för varm...
Kul ändå att ett fartyg man åkt med kom på första plats. :)

Sen får ju ofta äldre fartyg i regel sämre betyg än nyare trots att kryssningen är perfekt i övrigt.

//R
5
Färjor / SV: M/S Europalink
« Senaste inlägg av sliljest skrivet Idag kl. 09:47:59 »
Polacker är ju också kända för att även "enbart köra", men ändå har de gamla slutkörda enheterna dugit
till Medelhavet.
Det var något av en överraskning för mig att höra, att det hos en känd redare även kan gå till på så sätt.
Det är faktiskt skillnad hur fartygen sköts om. Reste 2009 - fan så länge sedan - från Göteborg
till UK på ett av de fartyg som senare förlängts med 30 meter. I passagerarutrymmen fick man inte bära skor,
det gällde att gå omkring i strumpfötterna! Fartyget var inte ens alldeles nytt, några år dock, men sålunda
hann ingenting egentligen bli smutsigt!
Vidare reste jag med min hustru med Grimaldi ombord på ett biltransportfartyg - 2007 - från en hamn nära
Venedig till Israel och Turkiet, men har eller hade inte något att påpeka om t.ex. passagerarutrymmena
ombord.

SL
6
Färjor / SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« Senaste inlägg av tony tiger! skrivet Idag kl. 03:10:49 »
boka en commodore hytt på poäng måste man göra minst 4-6 månader i förväg om man skall finna en./TT
7
Övrig sjöfart / SV: Goteborgs Universitet och dess nya forskningsfartyg
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 01:32:40 »
Historien om Goteborgs Universitets nya forskningsfartyg ar langt ifran klar.
Det Polska varvet har nu missat deadline hela 5 ganger. Ursprungligen skulle fartyget ha levererats for snart 3 ar sedan.
Nu har en internrevisor foreslagit att fartyget byggs fardigt pa annat varv.

https://www.sjofartstidningen.se/forskningsfartyg-fortsatt-forsenat/
8
Kryssningsfartyg / SV: Varldens basta kryssningsfartyg
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 01:25:35 »
Ja, nu finns det många såna här listor. Främst amerikanska resetidningar brukar frossa i läsarnas omröstningar för världens bästa kryssningsfartyg, resmål, hotell, flygbolag mm. Cruise Critics baserar sin på sina medlemmars recentioner. Inte helt oväntat blir det alltid översvallande betyg för större fartyg som företrädesvis vänder sig till den amerikanska marknaden, där händelsevis de flesta medlemmar bor, även om det inte heller saknas britter.

Jo visst ar det sa. Manga listor finns det och varje land med sjalvaktning har ju sina egna resegalor med prisutdelningar.
Dock tror jag att listor dar manga medlemmar och helst med manga olika nationaliteter ar betydligt battre skickade att utse bra kryssningsfartyg eller hotell eller vad det mande vara. Jag litar helt enkelt mera pa det an vad en enskild person eller en enskild folkgrupp kommit fram till.
Att nagon enskild skall utse basta fartyget ar ungefar lika dumt som att vinnaren i Amerikanska super bowl kallar sig for Varldsmastare trots att dom spelar i NFL-National Football League.
9
Färjor / SV: M/S Europalink
« Senaste inlägg av Henke H skrivet Idag kl. 01:13:55 »
Man gjorde en port state controll på henne i Palermo när hon vart övertagen.
Inte kul läsning, var några saker som saknades då.

Certificate & Documentation - Documents   Rest period   Missing   1
Emergency Systems   Low level lighting in corridors   Not properly mantained   1
Emergency Systems   Muster list   Not posted   1
Fire safety   Means of escape   Not marked   1
Life saving appliances   Lifeboats   Not properly marked   1
MLC, 2006 Accommodation, recreational facilities, food and catering   Cleanliness   Not as required   1
MLC, 2006 Health protection, medical care, social security   Winches and capstans   Inoperative   1
Safety of Navigation   Pilot ladders   Damaged   1
Structural Conditions   Air intakes machinery and control station spaces   Cracked   1
Structural Conditions   Closing devices watertight doors   Not as required

Tackar, dar fick jag svar pa en del av mina fragor. men det bor val ha genomforts en PSC aven av svenska myndigheter i samband med flaggbytet?
10
Färjor / SV: Första kryssningen för året, restaurangtips Symphony/Serenade
« Senaste inlägg av Eugen Cork skrivet 20 februari 2018, 23:26:13  »
Hur är det med beläggningen på Symphony/Serenade så här mitt i Fimbul-vintern?

Jag har byggt upp en rätt rejäl klump Club One-poäng och kan åka på kort varsel i princip när som helst. Men hytter i klasserna Commodore och uppåt är alltid "Slutsåld" från Stockholm.

Är det hög beläggning? Renovering i flygande fart? Spärrade för försäljning genom andra kanaler? Bara bokningsbara från Helsingfors?
Sidor: [1] 2 3 ... 10