Viking Line till Helsingfors..?
« skrivet: 15 maj 2017, 16:40:59 »
Efter att ha tillbringat de senaste dagarna i någon slags feber/förkylningsdvala så har man haft tid att surfa runt och börja bli sugen på nån tur ut på sjön igen.

Senast jag åkte tog resan en lite märkligt vändning när Tallinnresan blev en oplanerad tringelresa via Helsingfors pga storm och vändande Tallinnbåt. Då var det TallinkSilja som jag åkte med i form av Victoria 1 och Silja Serenade. Inser att det är evigheter sedan jag åkte med Viking, och jag börjar bli sugen på att ta en tur till Helsingfors.

Någon som gjort denna tripp nyligen? Både Gabriella och Mariella har väl renoverats någorlunda de senaste åren, men jag antar att det inte gäller alla hytter och övriga delar av fartygen. Vilket fartyg av dessa två är er personliga favorit? Var hittar man den bästa restaurangen, vilka hytter bör man undvika? Tacksam för alla tips!
SV: Viking Line till Helsingfors..?
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2017, 14:09:09 »
Hej,
Personligen är nog Mariella min favorit vad gäller Viking till Helsingfors. Däremot måste jag nog ändå säga att Gabriella har fått den största förvandlingen av Vikings Helsingforsbåtar så jag skulle nog rekommendera en tur med henne:) Många trevliga restauranger
*
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2017, 17:23:49 »
Om du har möjlighet att resa i en av Gabriellas balkonghytter är det definitivt min rekommendation :)
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2017, 19:42:47 »

En dagsfärsk bild på Gabriella som jag tog från pendelbåten Sjövägen.
Mina bilder hos Flickr Var vänlig använd inte mina bilder utan mitt tillstånd - tack snälla!
*
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2017, 15:47:21 »
En dagsfärsk bild på Gabriella som jag tog från pendelbåten Sjövägen.

En färsk bild på pendelbåten Sjövägen som jag tog från Gabriella.  :D

Och @LillMyran: Mariella är bättre. Undvika hytten 4811 (det värsta motorljud jag har hört).
« Svar #5 skrivet: 20 maj 2017, 15:58:55 »
Och där på bänken bakom Sjövägen satt jag och grillade igår... :)

Men vad är det för motorljud som stör i 4811? För ljudet från huvudmaskinerna är bara trevligt, sist jag åkte Cinderella hade vi en insideshytt som låg vägg i vägg med skostensschaktet, och jag har aldrig sovit så bra!  :)

Gabriella har ett riktigt trevligt maskinljud, lite högre än hennes systrar!

//R
*
« Svar #6 skrivet: 20 maj 2017, 16:56:01 »

En färsk bild på pendelbåten Sjövägen som jag tog från Gabriella.  :D

Haha :D

Vilken snygging du fångat på bild! En riktigt läcker... båt ;)

Så var ombord Gabriella finns du på bilden?
« Svar #7 skrivet: 21 maj 2017, 11:13:34 »
Ja jag håller med dig Robert. Det är trevligt att höra lite maskinljud :) Ska märkas att man är på sjön.
« Svar #8 skrivet: 22 maj 2017, 18:36:36 »
Tack för alla svar! Spretar lite i olika riktningar, det är lovande. Blir nog således bra vilket fartyg man än hamnar på  :)
Återstår bara att hitta en bra avgång och att övertala sambon om en tur på sjön igen.

« Svar #9 skrivet: 27 juni 2017, 13:52:07 »
Ledsam för sent svar, men jag skulle nog säga Gabriella. Hon andas 90-tal och inte 80 tal (som Mariella)

Hoppas att hon säljs snart (Mariella)

Gabriellas hytter (nåja hela fartyget) känns mycket fräschare på något sätt och vis?

For med Gabriella i julas ( jo vädret var p-iss och det var även mitt humör)

Tycker att Gabriella har tagit över täten över systerbåten Amorella (hon känns numera som p-iss?)

Oj oj!

Astråkig dagsfärja (Amorella) som för dom som inte trivs på Viking Grace! Nåja.

Trevligare allmänna utrymmen än Mariella? Definitivt!

Finare, lugnare och där när det är lite folk ombord!

Mysig båt helt enkelt! Nåja, det finns ju Silja. Men deras båtar kan kännas tomma och öde mitt i veckorna!

Gågatorna, o ja, de kan kännas kusliga nattetid, rent av spoky!
« Svar #10 skrivet: 04 september 2017, 19:10:30 »
Nu blev äntligen en resa till Helsingfors bokad! Blev med Gabriella den 20 oktober. Nu får man bara hålla tummarna för att vädret blir drägligt.
« Svar #11 skrivet: 04 september 2017, 19:22:39 »
Baken är som kofångaren och alla använder den olika.

Nåväl, båda är trevliga fartyg med lika trevlig personal och precis likvärdiga men det är ju två olika rutter också. Så att Amorella skulle vara piss köper jag inte. Det är p-ssnack.

Alltid en trevlig resa till Helsingfors dock. Hoppas på en bra för dig. 
YNWA!
« Svar #12 skrivet: 04 september 2017, 19:31:29 »
Nu blev äntligen en resa till Helsingfors bokad! Blev med Gabriella den 20 oktober. Nu får man bara hålla tummarna för att vädret blir drägligt.
Hoppas du får en trevlig resa Gabbe är trevlig som fartyg :)
« Svar #13 skrivet: 05 september 2017, 20:09:14 »
Hoppas du får en trevlig resa Gabbe är trevlig som fartyg :)

Tack för det!
« Svar #14 skrivet: 07 september 2017, 10:45:16 »
Så farlig är ju Amorella inte, kanske den bästa båten för ruttresor, den jag hellst åker till Åbo :)