SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #60 skrivet: 07 september 2017, 07:39:17 »
Apropå det med flagg, hur är det med finskakunskaperna på de svenska båtarna hos Tallink? På de finska är ju i princip all personal tvåspråkig enligt min erfarenhet, några med finska som modersmål och en hel del finlandssvenskar.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #61 skrivet: 07 september 2017, 08:46:26 »
Apropå det med flagg, hur är det med finskakunskaperna på de svenska båtarna hos Tallink? På de finska är ju i princip all personal tvåspråkig enligt min erfarenhet, några med finska som modersmål och en hel del finlandssvenskar.

Nu har jag inte så stor erfarenhet av resor med Tallink/Silja Line - tre eller fyra resor fram och tillbaka med Silja Symphony. Min upplevelse är att det är lite si och så även med kunskaperna i svenska hos en del på Symphony. Det kan ju vara så att jag träffat på ett antal personer som inte är representativa för fartyget och rederiet, jag vet inte.
 
Edit: Korrigerat stavfel.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #62 skrivet: 07 september 2017, 10:32:30 »
Apropå det med flagg, hur är det med finskakunskaperna på de svenska båtarna hos Tallink? På de finska är ju i princip all personal tvåspråkig enligt min erfarenhet, några med finska som modersmål och en hel del finlandssvenskar.

Det finns många som talar bara svenska. Och det är inte bara bakom kulisserna, men i restauranger, på kassan, osv. Någon gång talade de bara svenska med mig i Silja Symphony gift shop. Det var helt OK, jag talade bara finska med dem.  8) I slutet fick jag varor som jag ville köpa, men någon bra kundtjänst var det inte.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #63 skrivet: 07 september 2017, 11:37:49 »
På Silja Symphony är det krav att alla i besättningen kan svenska, eftersom hon är flaggad i Sverige.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #64 skrivet: 09 september 2017, 10:06:00 »
På Silja Symphony är det krav att alla i besättningen kan svenska, eftersom hon är flaggad i Sverige.

Är det vice versa då åt andra hållet?
YNWA!
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #65 skrivet: 09 september 2017, 13:47:51 »
På Silja Symphony är det krav att alla i besättningen kan svenska, eftersom hon är flaggad i Sverige.

Är det vice versa då åt andra hållet?
Har inget med flaggningslandet att göra om vilket säkerhetsspråk som används ombord, tex så var
säkerhetsspråket på XPRS engelska när hon var svenskflaggad (tror det fortfarande är det), på vikings
finskflaggade fartyg är säkerhetsspråket svenska.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #66 skrivet: 10 september 2017, 02:08:31 »
På Silja Symphony är det krav att alla i besättningen kan svenska, eftersom hon är flaggad i Sverige.

Är det vice versa då åt andra hållet?
Har inget med flaggningslandet att göra om vilket säkerhetsspråk som används ombord, tex så var
säkerhetsspråket på XPRS engelska när hon var svenskflaggad (tror det fortfarande är det), på vikings
finskflaggade fartyg är säkerhetsspråket svenska.

Kan det ha och göra med att Viking flaggat Helsingfors och Åbo båtarna, samt Rosella på Åland som har svenska som officiellt språk?
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #67 skrivet: 14 september 2017, 15:24:19 »
Jag fick höra någonstans att nybygget inte kommer atf bli lika elegant som Viking Grace. Hoppas att det inte är sant!

Det går ju naturligtvis bara att spekulera, men jag tror inte det finns någon anledning oro.

Av den information vi fått vet vi att hyttstandarden kommer vara lika hög som på Grace, men kapaciteten något högre. Vi vet också att "erbjudas helt nya upplevelser för passagerarna", vilket i min mening är ett spännande uttalande. Vidare vet vi att man planerat fartyget för fler ruttresenärer, vad kan det tänkas innebära vet vi förstås inte. Jag tror att man kommer erbjuda någon form av plus-lounge, betydligt bättre caféområde etc.

Vidare tror jag att man kommer skippa att ha en nattklubb i två våningar. På Grace är övervåningen tänkt att dagtid kunna användas mer likt ett café där man kan sitta och jobba. Detta blir naturligtvis lite misslyckats om det pågår underhållning en trappa ned. En bra planerad nattklubb på ett etage kan vara minst lika bra som en på två etage.
Jag tror även man kommer fortsätta satsningen på spa, på Grace visade ju sig den avdelningen vara lite snålt tilltagen. Slutligen lär man inte göra om misstagen med baren Rockmore.
*
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #68 skrivet: 17 september 2017, 20:59:17 »
Jag är övertygad om att nybygget kommer att ha en lika hög standard som Grace men med en lite annan touch.Hon kommer att bli en riktigt bred historia detta fartyg.Det blir ju intressant om dessa fula flettnerstolpar kommer att fungera i denna knepiga och trånga ruttmiljö hon ska trafikera.
SV: Vikings nybygge till svenskarna.
« Svar #69 skrivet: Idag kl. 14:56:47 »
En tanke som slog mig då jag tittade på däcksplankan för Viking Grace!

Vore det inte bättre att placera Tax-free- utrymmen längre ned i fartyget på däck 5/6 än som nu på däck 9?

Borde vara öl och vin motsvarande några personbilar i vikt som förvaras i butikens hyllor samt på lagerutrymmen intill butiken. Detta är också ganska öppna och okomplicerade utrymmen att göra om till utökat utrymme för personbilar vid behov. Med en tömd taxfree-butik på däck 5 kan fartyget lättare anpassas till en rutt utan taxfree om fartyget chartras ut eller säls till nya ägare. Hittills har ofta tunga öl-flak släpats runt i hyttkorridorer och hissar ombord. Nu har det blivit vanligare med smidigare direktleverans till bilen från butiken och ibland kan uthämtning av alkohol på morgonen efter kvällsavgångar vara nödvändigt. Så denna placering känns väl mer logisk.

Även konferensutrymmena borde placeras längre ned. Att ha tillgång till stora konferensutrymmen mellan livbåtarna på däck 6 bör ge fördelar vid nödsituationer både inför evakuering och om man får ombord ett flertal nödställda från ett annat fartyg. Placeringen utav information/reception med service nattetid där känns mer logisk. Oroliga passagerare kan få svar på eventuella frågor och titta själva. Du kan gå dit även om du bara ska ut och ta en nypa luft.

En annan möjlighet för konferensavdelningen är att tillfälligt konvertera personbilsdäck intill för andra användningsområden. Utrymmet för personbilar på däck 5 kan ganska enkelt avdelas eller användas i sin helhet för att vara mäss-utrymme i anslutning till större konferenser, eller användas för andra event, konsertlokal eller teater under lågsäsong då antalet personbilar är mindre. Samtidigt så ger konferensavdelningens lobby/lounge bättre utrymmen att vistas på inför avstigning med möjlighet att kunna köpa en kaffe i informationen, få tag i turistkartor och information om staden man besöker, innan man släpps iland. Kanske kan man inför hamnuppehållen öppna upp en närliggande konferenslokal med några stolar att sitta på, istället för att alla avstigande väntar ute i trapphusen eller sitter i trapporna.

Nu hoppas vi väl att VL placerar Tax-free och konferensutrymmet där nere på nästa fartyg?  :)