Silja eller Viking?
« skrivet: 10 oktober 2017, 21:06:54 »
Hoppas denna hamnar i rätt forum ämne nu.

Jag har åkt mycket med Silja till Helsingfors, främst Symphony och haft det trevligt, bra mat etc. Funderar på att vara lite wild and crazy och prova Viking och vill höra lite.

Är maten lika bra? Hur är partyna under helger och veckorna? Finns det fördelar med Gabriella vs Mariella?

På något vis känns Viking lite mer klassisk finlandsbåt än systrarna med gågator, dock lite skraj att det blir en besvikelse, tycker ändå Silja håller hög klass.
SV: Silja eller Viking?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2017, 21:46:48 »
Gabriella skulle jag nog säga är ett av Viking Lines finaste fartyg just nu, enda nackdelen är kafeterian men all övrig mat håller toppklass och fantastisk service!
« Senast ändrad: 10 oktober 2017, 21:51:40 av Markmeister89 »
Livet är för kort för att inte kryssa.
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2017, 21:52:10 »
Har man inte åkt med Viking tror jag att man kommer tycka båtarna är mindre då dom saknar gågatorna men personligen föredrar jag Viking.
Skulle också satsa på Gabriella partyt är svårt att säga då det självklart är olika från tur till tur. 
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2017, 21:54:45 »
Maten på Viking är för det mesta väldigt väldigt bra. Rekommenderar särskilt att äta en kväll i Plate/No Name där man serveras avsmakningsmenyer, några liknande restauranger finns inte hos konkurrenterna.
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2017, 22:36:46 »
Citera
Rekommenderar särskilt att äta en kväll i Plate/No Name där man serveras avsmakningsmenyer, några liknande restauranger finns inte hos konkurrenterna.
silja har just nu nordiska avsmakningsmenyer i Bon Vivant på helsingforsbåtarna.

Välja silja eller viking? det beror på vad man har för preferenser själv. Jag tycker siljas helsingfors fartyg är östersjöns pärlor men det är jag det /TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
*
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2017, 23:05:13 »
Från början till 2016 var Viking mycket bättre.
Men nu tycker jag att Silja har blivit bättre, jag kanske även prefererar Silja nu.

Från 2016 till 2017:
Mat:
+ Silja
- Viking

Hytter:
+ Silja
+/- Viking

Underhållning ombord:
+ Silja
- Viking*

* OBS! Viking Grace är ett undantag och får ++ här  :)

Wifi ombord:
- Silja
- Viking*

* När jag sist åkte på Mariella var wifi i B-hytten riktigt bra, så Mariella får + här

Webbsidor (online booking osv.):
+ Silja
- Viking

Kryssningspriser:
- Silja
+/- Viking
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2017, 23:58:49 »
Citera
Rekommenderar särskilt att äta en kväll i Plate/No Name där man serveras avsmakningsmenyer, några liknande restauranger finns inte hos konkurrenterna.
silja har just nu nordiska avsmakningsmenyer i Bon Vivant på helsingforsbåtarna.

Välja silja eller viking? det beror på vad man har för preferenser själv. Jag tycker siljas helsingfors fartyg är östersjöns pärlor men det är jag det /TT

Skulle ändå inte säga att det är samma sak, rätterna som serveras på Viking är väldigt annorlunda, både sett till råvaror och utförande. Den meny som jag fann till Bon Vivant såg mycket trevlig ut, men inte lika påhittig som det jag åt på Plate ombord på Mariella.
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2017, 08:50:53 »
Hoppas denna hamnar i rätt forum ämne nu.

Jag har åkt mycket med Silja till Helsingfors, främst Symphony och haft det trevligt, bra mat etc. Funderar på att vara lite wild and crazy och prova Viking och vill höra lite.

Är maten lika bra? Hur är partyna under helger och veckorna? Finns det fördelar med Gabriella vs Mariella?

På något vis känns Viking lite mer klassisk finlandsbåt än systrarna med gågator, dock lite skraj att det blir en besvikelse, tycker ändå Silja håller hög klass.
Jag är kanske inte den rätta att svara - har väl inte åkt Silja sedan 1991. Jag slutade av två skäl: 1) Den hopplöst belägna terminalen för oss som inte bor i Stockholm, 2) Maten, som var litet, dyrt och inte speciellt välsmakande. Jag är väldigt nöjd med Viking Line, och tycker inte alls att det är något fel med web-bokningen.
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2017, 11:23:01 »
Jag föredrar Silja, men gillar dock skarp balkonghyterna på däck 11. Åker man i en sådan så åker man nog hellre med Viking,  dock känns i alla fall att Silja är dyrare än Viking.
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2017, 20:07:34 »
Tack för alla svar. Känns som det är dags att prova Viking. På något vis lockar just själva Finlandsbåtskänslan även om Siljas systrar är väldigt fina.
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2017, 06:45:12 »
Tack för alla svar. Känns som det är dags att prova Viking. På något vis lockar just själva Finlandsbåtskänslan även om Siljas systrar är väldigt fina.

Åk med Gabriella. Finaste damen i flottan nu efter renoveringen. Grace i all ära för sig. Det är verkligen något att rekommenderas No Name med 6-rättersmeny till kaffepengar. Verkligen gott! Samt så har man fiskkrogen Bistrotek som saknas på Mariella. Så har man insides hytter med dubbelsäng av hög komfort och storlek om man inte vill sätta pengarna på en hytt med utsikt. Varnas dock för B2L och B4L som inte är renoverade, det är självklart bättre med nya comfort hytterna B2T, samt B4F om man reser med familjen. Sen så var det faktiskt party på puben högt upp sist jag besökte. Höjdare även den om man jämför med Mariellas sunkiga Jägermeister grotta.
« Senast ändrad: 12 oktober 2017, 06:52:46 av JoonasK »
*

Eugen Cork

• 18
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 12 oktober 2017, 20:00:39 »

Kanske är det bara jag men jag ser ingen som helst skillnad på Serenade och Symphony. Ja, däcket ute är i olika färg, ljusboxen med fartygsnamnet har olika färg och den ena har skorsten i aluminium.

Men sen? Mitt antal resor har slagsida mot Symphony men det är bara slumpen. "Hmm, åka till Helsingfors? Där är ett bra datum till bra pris. Vilken båt blev det, ah Symphony."; det är så min beslutsprocess ser ut.

Jag är kanske inte den rätta att svara - har väl inte åkt Silja sedan 1991. Jag slutade av två skäl: 1) Den hopplöst belägna terminalen för oss som inte bor i Stockholm, 2) Maten, som var litet, dyrt och inte speciellt välsmakande. Jag är väldigt nöjd med Viking Line, och tycker inte alls att det är något fel med web-bokningen.

Kan du utveckla "Hopplöst belägen terminal" ?
Jag brukar ta anslutningsbussen och då är det inget problem. Blir det Åbo på kvällen tar jag tåget (från Uppsala) och tunnelbana, och ja det blir en bit att gå från T-Gärdet (och förhoppningsvis flyttar SL busshållplatsen på linje 76 någon gång så har man alternativet T-Ropsten och 76). Bil? Terminalen ligger idag vid Norra länken (visst var det bökigt 1991) och parkeringssituationen är väl lite strulig (varken Eniro, Bing, Google Map eller Hitta har bra uppdaterade kartor).
Å andra sidan Vikingterminalen i Stadsgården, är den mycket lättare att ta sig till för utsocknes?

Kanske skall prova någon av Vikings fartyg.
Plan 2017:

Rock the Boat: Dragonforce (Galaxy)

Plan 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)
« Svar #12 skrivet: 12 oktober 2017, 20:04:45 »
Stor orsak för oss att välja Symphony över Serenade är följande:
Symphony har sushikrogen Serenade inte har och den är suverän i förhållandet pris/kvalite
Serenade har Fast Lane istället för Mundo och vi är inga stora fansen av snabbmat
Symphonys pub är ganska häftig.

Men annars om man inte tagit en tur efter 1991... Ja vad kan man säga, inget är som förut och de senaste renoveringarna inklusive alla standarhytter är ju det bästa som har hänt på dessa sedan trafikstarten.
« Senast ändrad: 12 oktober 2017, 20:07:26 av JoonasK »
*

Eugen Cork

• 18
  • Det går åt helvete kapten, ankaret flyter!
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 12 oktober 2017, 21:22:31 »
Stor orsak för oss att välja Symphony över Serenade är följande:
Symphony har sushikrogen Serenade inte har och den är suverän i förhållandet pris/kvalite
Serenade har Fast Lane istället för Mundo och vi är inga stora fansen av snabbmat
Symphonys pub är ganska häftig.

Ah, det hör till saken att jag är allergisk mot fisk så allt vad sushi heter filtreras bort mentalt. En kryssning för mig är att äta gott så allt vad snabbmat filtreras också bort, kanske därför jag inte noterat skillnaden (jag är sekundärvegetarian; kon äter gräset, jag äter kon).

Men är det någon skillnad på pubarna? Stämningen är typiskt beroende på dagsformen (gäller även karaoke).
Plan 2017:

Rock the Boat: Dragonforce (Galaxy)

Plan 2018:
Tallinn trettonhelgen. matiné på operan. (Victoria)

Tallinn februari. Två kvällar på operan, en dag Tallinn-Helsingfors-Tallinn; måste åka ALLA båtar (Baltic Queen, Star, Megastar, Victoria)
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2017, 10:44:22 »

Kan du utveckla "Hopplöst belägen terminal" ?
Jag brukar ta anslutningsbussen och då är det inget problem. Blir det Åbo på kvällen tar jag tåget (från Uppsala) och tunnelbana, och ja det blir en bit att gå från T-Gärdet (och förhoppningsvis flyttar SL busshållplatsen på linje 76 någon gång så har man alternativet T-Ropsten och 76). Bil? Terminalen ligger idag vid Norra länken (visst var det bökigt 1991) och parkeringssituationen är väl lite strulig (varken Eniro, Bing, Google Map eller Hitta har bra uppdaterade kartor).
Du svarar egentligen själv på frågan. Ja, för en utsocknes är det totalt hopplöst att gå från Gärdet T-banestation eller byta mellan Ropsten T-banestation och buss och förstå hvilken busslinje man skall ta, och hur man sen kommer till själva terminalen.
Å andra sidan Vikingterminalen i Stadsgården, är den mycket lättare att ta sig till för utsocknes?
Åtskilligt. Där är också anslutningsbuss, men också en busshållplats för SL-buss från Centralstationen, inom gångavstånd.