SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
« Svar #30 skrivet: 13 september 2017, 22:54:40 »
"No show" kan leda till att en betald biljett förverkas, men inte till att den som inte dyker upp sanktioneras. Det är givetvis förskräckligt för ett rederi om någon köper en massa 1 kr kryssningsbiljetter till Åland och sedan inte dyker upp. Men någon straffavgift kan man faktiskt inte utdöma för "no show" om inte ett sådant belopp betalts in i samband med att tjänsten såldes.
Intressant. Den lagen kände jag inte till. Men det kan mycket väl vara så.

Om den lagen fanns, skulle div. domstolar bli ganska glada - för helt plötsligt skulle större delen av deras arbetsbörda vara borta. Givetvis går det att utdöma straffavgifter för kontraktsbrott - görs dagligen redan nu, både i Sverige och resten av EU.
« Svar #31 skrivet: 13 september 2017, 23:01:30 »
.
[/quote]
Jag kan inte heller hänvisa till en speciell lag, men betänk detta: Om ett rederi säljer kryssningar för 1 kr, varpå den som köpt kryssningen inte dyker upp, så kan inte rederiet skicka en faktura på 500 kr med motiveringen att kunden skulle ha spenderat en massa ombord om han kommit. Kunden har all rätt att genomföra resan för 1 kr och spendera 0 kr ombord. Återigen, det är inte kunden som säljer tjänsten att vistas ombord, det är rederiet som säljer tjänsten att vistas ombord. Kunden har alltid rätt att avstå från en tjänst han köpt och betalat i förskott.

Eller finns det någon förskottsbetald tjänst som man som kund är tvingad att ta emot?
[/quote]

Nja, det är inte riktigt samma sak juridiskt - om du bokar en kryssning, och inte dyker upp/avbokar i sista sekunden eller tom no show = resan kan säljas igen = inte avtalsbrott. Du har betalt för en tjänst som du inte nyttjat, du får sannolikt inga pengar tillbaka - men har heller inte orsakat utföraren teoretisk ekonomisk skada.

Om du bokar en kryssning, och medvetet väljer att använda den som enkelresa ( vi förutsätter nu att inget hänt som TVINGAT dig att avbryta resan ) och INTE kliver på i andra hamnen = du har begått ett avtalsbrott - du ha MEDVETET orsakat utföraren ekonomisk skada, iom att dom inte kan sälja om tjänsten. Därmed kan också vite fodras av kunden.
« Svar #32 skrivet: 13 september 2017, 23:06:52 »

[/quote]
Texten är ju delvis till för att förvilla. Men ta tex situationen där någon bokat en kryssning Helsingfors-Mariehamn-Stockholm-Mariehamn-Helsingfors, då är man inte garanterad att kunna gå av i Mariehamn, om nu avsikten var det, även om man har rätt till det om båten ändå ligger där och släpper av andra passagerare. Men om den aldrig lägger till kan man liksom inte kräva att Rederiet skall bekosta en senare transport till Mariehamn. Vill man anstränga sig för att skruva till det, så kan det uttryckas som man gör.

Vad gäller alla förslag om panter eller enklare tilläggsavgifter, (Det vore lagligt att ha en tilläggsavgift på tex €25 för den som avbryter sin kryssning på vägen, även om det inte är tillåtet att hindra det.) så faller det på att man förlorar för mycket i PR på att tydliggöra ett ruttet system.

Bättre då att låta det vara som det är, med sina hål. Vissa går på det, andra smiter igenom. Men det är det för rederiet värt att ta.
[/quote]

Jag tror inte att PR i stora sammanhanget har så mycket med saken att göra i sig, ett tag skulle det kosta ja - men i längden nej. Skulle "fuskåkandet" gå upp i orimligt antal, tror jag man är beredd att ta den negativa PR-kostnaden, FÖRUTSATT, att alla gör likadant. För annars faller det på sin egen orimlighet. Men i dagsläget, tror jag din analys är helt korrekt, man låter det vara som det är. Men det innebär inte att det för alltid kommer vara så, om ekonomiska kalkylen visar på förväntade större förluster, eller att man av ekonomiska skäl måste optimera hyttanvändningen bättre ombord för att få budgeten att gå runt. Det är absolut ingen utopisk omöjlighet vi pratar om.
*
« Svar #33 skrivet: 14 september 2017, 08:18:42 »
Citera
du ha MEDVETET orsakat utföraren ekonomisk skada, iom att dom inte kan sälja om tjänsten.

Varför orsaker jag utföraren en ekonomisk skada om jag köpt en tjänst och inte utnyttjar den helt eller delvis.
Varför ska utföraren kunna sälja samma tjänst en gång till?
Vad annat kan man sälja två gånger om man fått betalt för det?

/ Marre
« Svar #34 skrivet: 14 september 2017, 12:54:17 »
Det enda av det som kalle-sand tar upp som jag tror MÖJLIGEN kan vara lagligt är att rederiet skulle kunna neka en person att köpa en NY biljett om personen ifråga inte använt den gamla. Mot detta skulle då stå diverse diskrimineringslagstiftning. Sedan är ju problemet att rederierna INTE VET vem som är ombord eftersom de inte kontrollerar vem som stiger av (eller hur?). Resenären X kan ju antingen ligga i sin hytt och sova under dagen, eller va på Stockholms gator och springa. Att han inte checkar in på tillbakaresan säger därför inget om han är ombord eller ej.

Jag har tagit exemplet tidigare: anta att någon konkurrent vill sabba för Viking och köper upp en massa biljetter till kampanjpris men inte kommer till kryssningarna, vad kan Viking då göra? Kan de förbjuda konkurrenten att köpa deras biljetter? Ja, kanske, men jag är absolut inte säker. Något olagligt har konkurrenten knappast gjort, utan det skulle i så fall vara en tillåten diskriminering att fortsättningsvis inte sälja biljetter till en sådan kund. Möjligt att detta vore ok.

Men återigen, inget avtal i världen tvingar en person som har en biljett till buss/tåg/båt/flyg att utnyttja biljetten ifråga. Visst, detta har kanske aldrig prövats i domstol, men det beror nog i så fall på att utslaget är så självklart till konsumentens fördel.

Jag förstår Vikings avsikter. Jag tycker det är ok att en enkelresenär betalar mer. Men de kan inte sköta detta genom otillbörligt tvång mot deras ärligaste resenärer, dvs de kanske 1-10% eller så som gör som jag och medvetet köper enkelbiljetten trots att den är många gånger dyrare. Tänk er själva en person som ska resa enkelt och ser att kryssningar reas ut. Man behöver inte ha jättehögt IQ för att köpa en kryssningsbiljett istället. Så därför tror jag att vi är extremt få som köper enkelbiljetten. Vi gör det inte pga lågt IQ, utan för att vara schyssta och ha gott samvete.

Jag har förresten konsekvent köpt enkelbiljetter men på senare år har prisskillnaden i regel varit liten, så jag har inte gnällt. Det har fått mig att tro att Viking vaknat till. Men denna gång med 68 EUR vs 21 EUR blev jag besviken.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 13:14:25 av Stefan, Tallinn »
« Svar #35 skrivet: 14 september 2017, 13:11:16 »
Nej, man vet inte vilka som är ombord. Dels på grund av det som skrevs ovan, men också på grund av att de automatiska spärrarna av en eller anledning inte fungerar och då läser man biljetterna manuellt. I och för sig kan man väl antagligen se vilka hytter som låses upp. Men är det värt besväret?

Vad gäller domstol så är det förstås rederiet som måste stämma vid tvist om man vill ha något betalt och så sker inte. Det är inte värt det. Det ger dålig PR. Och man riskerar att förlora.

Vad gäller tilläggsavgiftens laglighet, så kanske det beror lite på hur man motiverar den. Men den kan hur som helst inte tas ut utan att det finns någon kostnad som på något ungefär motsvarar den. Rena straffavgifter har man inte rätt att ta ut.

Men det är möjligt att man skulle kunna hävda någon lägre avregestreringsavgift för att justera passagerarlistorna, för redan incheckade resenärer som inte infinner sig.

Men då måste man dels jaga ifatt resenärerna, dels vara beredd att dra de som inte önska betala och hävdar avgiften som oskäliga inför domstol. Det är man knappast, dessutom skulle man förlora om avgiften var så hög att domstolen ansåg den oskälig.
« Svar #36 skrivet: 14 september 2017, 13:22:21 »
Jag tror också så här: Anta att Viking vill göra en kampanj med kryssningsbiljetter för 21 EUR. Jag förstår att det säljer med "Kom och köp en kryssning för bara 21 EUR". Och om de istället skrev "Kryssning för 21 EUR, pant på 47 EUR återbetalas på återresan" så skulle de säkert förlora en del kunder som inte har 68 EUR på bankkontot, men är det verkligen dessa kunder man vill ha. Ja, folk med normala inkomster är också mottagliga för lågpriskampanjer, men de har så mycket på bankkontot att de kan betala denna "pant" som de sedan återfår. Detta senare klientel är också MYCKET köpstarkare ombord. Så det var intressant att läsa här att Scandlines använder sig av den modellen. Det tror jag starkt på, och det vore något för Viking.

Citera
"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Ett system liknande detta använder Scandlines för sina en-dags shoppingbiljetter mellan Danmark och Tyskland.
tex pris 759:-, men om du reser tillbaka inom 4 timmar så får du en värdekupong när du checkar in på hemresan på 320:- att användas ombord eller lösas in mot kontanter ombord.

/ Marre

EXAKT vad jag menar. Tack Marre! Scandlines har fattat galoppen!
« Senast ändrad: 14 september 2017, 13:36:24 av Stefan, Tallinn »
« Svar #37 skrivet: 14 september 2017, 13:31:47 »
Men Scandlines Rödby-Puttgarden har ingen konkurrens och cirka tio år kvar. De kan göra lite hur de vill utan att riskera något.

Dock är tilltaget knappast populärt på HH-Ferries som driver sin linje under samma varumärke.

För Viking är det än helt annan sak. En stor del av kryssningsresenärerna skulle välja Silja för att slippa krångla med en pant. Dessutom skulle antagligen en del reguljärrsenärer göra detsamma i ren protest.

Tillägg: På svenska hemsidan är man rätt så försiktig med formuleringen och "panten" är också relativt låg jämfört med totalpriset.

1-dagsbiljett med bil till Puttgarden fr 1251:-
Färja Helsingborg-Helsingör + Rödby-Puttgarden vid ut- och hemresa samma dag. Biljetten gäller från första avgång efter kl 00.30 från Helsingborg. Hemresa från Helsingör senast kl 24.00 samma dag.

Utresa från Rödby och hemresa från Puttgarden. Checkar du in din hemresa från Puttgarden inom 3 timmar från utreseavgången från Rödby får du en värdekupong på DKK 250:-. Kupongen gäller som betalning ombord på färjan mot Rödby. Ev restbelopp utbetalas i DKK/EUR ombord.

Checkar du in din hemresa från Puttgarden senare än 3 timmar efter utreseavgång från Rödby, fungerar biljetten som en vanlig 1-dagsbiljett och värdekupongen erhålles inte.

Priser gäller för bil max 6 m inkl max 9 pers.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 13:48:44 av Mistluren »
*
« Svar #38 skrivet: 14 september 2017, 13:42:23 »
Sedan är ju problemet att rederierna INTE VET vem som är ombord eftersom de inte kontrollerar vem som stiger av (eller hur?).

Det finns control gate system i Stockholm terminalen, men jag har sett bara en gång att de har använt systemen.
I Helsingfors, Åbo eller Tallinn finns det inte. Åland och Kapellskär, jag vet inte.

Så ja, med ett möjligt ovanligt undantag i Stockholm, de vet inte.

I Oslo Color Line terminalen de använder systemen, och man måste "checka ut" från fartyget.
« Svar #39 skrivet: 14 september 2017, 13:42:33 »

Men det är möjligt att man skulle kunna hävda någon lägre avregestreringsavgift för att justera passagerarlistorna, för redan incheckade resenärer som inte infinner sig.

Hvad?! Man kan väl inte låta folk gå i land utan att det registreras att de just gjort det! Alternativt förutsätta att alla gjort det och så kräva att alla passagerare registrerar ombordgående vid returavgång. Hurtigruten vet alltid exakt hvem som befinner sig ombord, också besökande, som de tillåter i hamnar med relativt långa liggetider.
« Svar #40 skrivet: 14 september 2017, 13:54:52 »

Hvad?! Man kan väl inte låta folk gå i land utan att det registreras att de just gjort det! Alternativt förutsätta att alla gjort det och så kräva att alla passagerare registrerar ombordgående vid returavgång. Hurtigruten vet alltid exakt hvem som befinner sig ombord, också besökande, som de tillåter i hamnar med relativt långa liggetider.
Jodå, der går alldeles utmärkt. Dessutom har man på Åbolinjen förmodligen ett antal fripassagerare också. Dvs sådana som köpt dagskryssbiljett till Åland, men aldrig går av och byter fartyg. Men det är ju olagligt och straffbart, så det ligger lite utanför diskussionen.
« Svar #41 skrivet: 14 september 2017, 14:42:57 »
Här finns det redan många goda förslag hur man lätt skulle hantera problemet:

- Sätta aldrig priset av t/r-resan/kryssningen billigare än en enkeltur. Det har Viking Line gjort med bonuskort som man får när man köper tillräckligt mycket. Vill man åka enkel resa med kortet går det utmärkt.

- Erbjuda kuponger som man kan spendera ombord på en kryssning på returresan enbart, men låta det ingår i priset av kryssningen som är detsamma eller alternativt marginalt lägre än "dagens pris" för motsvarande enkelresa.

- Erbjuda ännu bättre förmåner till ruttresenärer med bil/tåg/flygförbindelse/hotellövernattning/biluthyrning. Ju mer du säljer till samma "pakett", desto mindre attraktivt är det att åka reguljärt med dumpade kryssningsbiljetter. Alltså gör som flygbolag brukar göra - billigaste ruttresa kostar mindre men köper enbart hyttplatsen och överfarten. Men därtill kan man köpa olika tjänster även för tillägg.

- Börja kontollera vilka som är ombord. Det enda vettiga sättet att sälja om returresans hytt om någon av någon anledning avbrutit resan under en kryssning. Läs: gör som flygbolag som medvetet säljer returbiljetter till lägre pris men kan sälja dyra sista minut-platser till och med vid gaten om någon medvetet eller av andra skäl missar retur-flyget eller anslutningsflyget. Sådant återkommer också - att man har boardning kortet för en anslutande flygning men väljer stiga av under mellanlandning. Finns inget man kan göra annat än avboka resten av bokningen för personen i fråga och möjligtvis låta övriga villiga ta dess plats på flyget. Så kan man sälja kapacitet flera gånger trots att platser de facto är färre än bokningar. När man valt att låta folk stanna kvar ombord även på Åbo-linjen under korta hamntider, finns den enda vettiga lösningen att kunna ha koll vilka som egentligen reser med - göra avstigande scanna boardingkortet även när man går iland, precis som Color Line gör.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 14:47:59 av JoonasK »
« Svar #42 skrivet: 14 september 2017, 16:45:11 »
Ja och sen kom jag på en sak som är lite underligt att det inte förekommer ombord - i förmån av plats kunde man tjäna in hyggliga summor om man erbjöd mer aktivt möjligheten att uppgradera till bättre hytter efter att resan har börjat. Det gjorde man på Star Cruises och var mycket välkommen som möjlighet till oss som bara vid gaten på vägen till Hong Kong beslöt oss att spendera en regnig natt och dag ombord och först när man klev ombord ville få en större hytt med dubbelsäng när den var tillgänglig till bra pris.

Naturligtvis kunde summan vara förmånligare till dem med dyrare enkelbiljett och dyrare till dem med en förmånlig kryssningsbiljett - så kunde man lätt komma ikapp skilnaden man måste vid första bokning betala extra för en enkelresa. Bättre komfort kostar, det är självklart. Men man kan betala mindre för det som ruttresenär och när det upprepas i vändhamnen med nya passagerare så tjänar rederiet ganska lätt extra - i och med att det finns lediga bättre hytter tillgängliga. Förstås lite lättare sagt än gjort under högsäsongen men då är alla biljetter relativt dyra oberoende av biljettypen.
« Senast ändrad: 14 september 2017, 16:49:06 av JoonasK »
*
« Svar #43 skrivet: 14 september 2017, 21:38:14 »
Ja och sen kom jag på en sak som är lite underligt att det inte förekommer ombord - i förmån av plats kunde man tjäna in hyggliga summor om man erbjöd mer aktivt möjligheten att uppgradera till bättre hytter efter att resan har börjat.

DFDS Seaways gör just det.
"We have free X class cabins on board, if you want to upgrade your cabin please contact information..." osv.

Men det gör man bara på rutten IJmuijden-Newcastle, inte på rutten Köpenhamn-Oslo.  :o
(Eller kanske det fanns inga lediga hytter då, vem som vet...)
« Svar #44 skrivet: 14 september 2017, 21:53:46 »
Jag tror också så här: Anta att Viking vill göra en kampanj med kryssningsbiljetter för 21 EUR. Jag förstår att det säljer med "Kom och köp en kryssning för bara 21 EUR". Och om de istället skrev "Kryssning för 21 EUR, pant på 47 EUR återbetalas på återresan" så skulle de säkert förlora en del kunder som inte har 68 EUR på bankkontot, men är det verkligen dessa kunder man vill ha. Ja, folk med normala inkomster är också mottagliga för lågpriskampanjer, men de har så mycket på bankkontot att de kan betala denna "pant" som de sedan återfår. Detta senare klientel är också MYCKET köpstarkare ombord. Så det var intressant att läsa här att Scandlines använder sig av den modellen. Det tror jag starkt på, och det vore något för Viking.

Ett erbjudande där "panten" (47 eur) har ett högre värde än grundkryssningen (21 eur) blir väl psykologiskt fel. Då betalar man 68 eur och inte 21 eur som skall ut från bankkontot, även om man kan handla för pantens värde på returresan. Jag skulle inte ha problem att betala summan, men jag gillar inte signalen att jag förutsätts handla för ett visst belopp ombord, inte heller har jag lust att lägga tid under min kryssning på att stå i någon kö för att få tillbaka pantbeloppet i kontanter. Kryssning åker man på för avkopplingens skull, då vill man inte stå ut med något onödigt krångel.