Viking Line vinstvarnar
« skrivet: 08 september 2017, 15:33:35 »
Reviderad resultatprognos för verksamhetsåret 2017

"8 SEPTEMBER 2017
Konkurrensen inom Viking Lines trafikområde innebär fortsatt press på såväl priser som volymer. Bunkerprisnivån förväntas vara högre jämfört med 2016, vilket påverkar koncernens resultat negativt. En korrigering av restitutionslagstiftningen i Finland för år 2017 förväntas ha en positiv inverkan på koncernens resultat. Som helhet, med beaktande av utfallet av högsäsongen 2017, bedöms rörelseresultatet för 2017 utfalla i nivå med rörelseresultatet för 2016. Styrelsens tidigare bedömning var att rörelseresultatet skulle förbättras jämfört med rörelseresultatet för 2016."


https://www.vikingline.com/sv/investerare/borsmeddelanden/publicerade-2017/reviderad-resultatprognos-for-verksamhetsaret-2017/


Något märklig tidpunkt att komma med detta nu tre veckor efter halvårsrapporten. Så väldigt mycket nyheter borde knappast ha uppenbarat sig.
« Senast ändrad: 08 september 2017, 15:40:12 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #1 skrivet: 08 september 2017, 16:07:37 »
Viking Line's rörelseresultat (MEUR)

2016
Q1: -11,6
Q2: +1,1
Q3: +25,3
Q4: -1,1

Totalt: 13,7

2017
Q1: -17,7
Q2: +2,7
Q3: -
Q4: -

Återigen, vi ser att det usla kvartalet var Q1 i år och Viking spår i själva verket att andra halvåret blir bättre än ifjol, om än inte lika mycket bättre som man trodde tidigare.

Det är egentligen en stor gåta hur Viking Line kan förlora 17,7 miljoner under ett kvartal. Även om man dockade hela flottan skulle man knappast kunna förlora så mycket. Så vad man kan misstänka är att man gjort investeringar i samband med dockningarna, och sedan har man kanske kostnadsfört dessa investeringar av skatteskäl. Eller så har man en kostnadsbas som är väldigt oflexibel. Men visst, stora variationer mellan kvartalen är det givetvis för dessa bolag, -17,7 låter dock extremt.
« Senast ändrad: 08 september 2017, 16:21:19 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #2 skrivet: 08 september 2017, 21:27:15 »
Jag tror att det är direkt sammanhängande med att man nu har klart för sig vad FSTR äventyret tillsammans med triangeltrafiken gett för huvudvärk. Återigen, någonstans runt 7-10 milj EUR har det kostat och jämfört med helårsresultatet, undra på att man får vinstvarna. Nu blödde man från två håll, samtidigt. Och det visar egentligen bara en sak, vill man på allvar öka på Tallinn trafiken 1. Man måste ha ett fartyg till som påminner om Xprs, som man kan sälja HELA konceptet på och ha en rationell kostnad/inkomst fördelning på. 2. Man måste omedelbart stoppa triangeltrafiken med Helsingforsfartygen. Kostar multum både bunker och personal. Sannolikt både bättre och billigare i sånt fall att tacka nej till passagerare man ändå gör nettoförlust på.

Att vinstvarna och hänvisa till bunkerkostnaden är knappt 1/4 del av sakfakta, och övriga 3/4 kan specifikt hänvisas till ovan.
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #3 skrivet: 08 september 2017, 21:47:40 »
Denna vinstvarning är ändå lite skum. För tre veckor sedan trodde man på ett rörelseresultat bättre än ifjol, dvs bättre än 13,7 MEUR. Nu säger man "i nivå med" resultatet ifjol.

Men under första halvåret ifjol förlorade man 10,5 MEUR. Under första halvåret i år förlorade man 15 MEUR. Under andra halvåret ifjol tjänade man 24,2 MEUR.

Så för tre veckor sedan var prognosen att man under andra halvåret i år skulle tjäna MER ÄN 28,7 MEUR under andra halvåret i år. Nu är prognosen att man ska tjäna "i nivå med" 28,7 MEUR under andra halvåret. Jämför detta med andra halvåret ifjol då man alltså tjänade 24,2 MEUR.

Det går alltså väldigt mycket bättre i år än ifjol ÄVEN med den vinstvarning man nu gjort. Och skillnaden mellan mer än 28,7 och "i nivå med" 28,7 är ganska semantisk den här tiden på året.

Så INGENTING tyder på att det var fel att sätta in FSTR. Det enda man kan fråga sig är om det finns ännu bättre lösningar. INGENTING tyder heller på att triangeltrafiken som man haft under flera år nu varit fel. Men givetvis kan man alltid fråga sig om det finns ännu bättre lösningar.

OM DET ÄR SÅ att man tror på ett resultat i nivå med resultatet ifjol, så hade man inte behövt vinstvarna i det här skedet. Det är därför jag kommer tillbaka till mina spekulationer om det kan vara så att man har ett förhandlingsmässigt intresse av att beskriva situationen i negativa tongångar. OM DET ISTÄLLET ÄR SÅ att man tror på ett sämre resultat än ifjol, då borde man av försiktighetsskäl också rapporterat det, när man nu ändå gick ut med denna vinstvarning. Så läget är svårt att tolka.

Vi får vänta på Tallinks och Vikings Q3-rapporter innan vi egentligen kan säga något om hur det gått för bolagen.
« Senast ändrad: 08 september 2017, 21:57:18 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #4 skrivet: 09 september 2017, 09:42:39 »
Märkligt som sagt! Vad vinstvarnar man för egentligen?

Finns det en koppling till nybygget? Eller har hela finska vikentrafiken havererat i sommar?
YNWA!
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #5 skrivet: 09 september 2017, 19:39:22 »
Denna vinstvarning är ändå lite skum. För tre veckor sedan trodde man på ett rörelseresultat bättre än ifjol, dvs bättre än 13,7 MEUR. Nu säger man "i nivå med" resultatet ifjol.

Men under första halvåret ifjol förlorade man 10,5 MEUR. Under första halvåret i år förlorade man 15 MEUR. Under andra halvåret ifjol tjänade man 24,2 MEUR.

Så för tre veckor sedan var prognosen att man under andra halvåret i år skulle tjäna MER ÄN 28,7 MEUR under andra halvåret i år. Nu är prognosen att man ska tjäna "i nivå med" 28,7 MEUR under andra halvåret. Jämför detta med andra halvåret ifjol då man alltså tjänade 24,2 MEUR.

Det går alltså väldigt mycket bättre i år än ifjol ÄVEN med den vinstvarning man nu gjort. Och skillnaden mellan mer än 28,7 och "i nivå med" 28,7 är ganska semantisk den här tiden på året.

Så INGENTING tyder på att det var fel att sätta in FSTR. Det enda man kan fråga sig är om det finns ännu bättre lösningar. INGENTING tyder heller på att triangeltrafiken som man haft under flera år nu varit fel. Men givetvis kan man alltid fråga sig om det finns ännu bättre lösningar.

OM DET ÄR SÅ att man tror på ett resultat i nivå med resultatet ifjol, så hade man inte behövt vinstvarna i det här skedet. Det är därför jag kommer tillbaka till mina spekulationer om det kan vara så att man har ett förhandlingsmässigt intresse av att beskriva situationen i negativa tongångar. OM DET ISTÄLLET ÄR SÅ att man tror på ett sämre resultat än ifjol, då borde man av försiktighetsskäl också rapporterat det, när man nu ändå gick ut med denna vinstvarning. Så läget är svårt att tolka.

Vi får vänta på Tallinks och Vikings Q3-rapporter innan vi egentligen kan säga något om hur det gått för bolagen.

Det finns nog ingenting annat som tyder på att det INTE skulle vara FSTR som är orsaken till vinstvarningen - fakta:

1. Bränslekostnaden har under perioden man enbart haft 1 (!) extra fartyg i trafik, dragit upp bunkerkostnaden med omkring 30(!)% - det är en OHYGGLIG ökning, samtidigt som generella ökningen av kostnaden ligger rent 7-10%. Förutom just detta inchatrade tonage, finns INGET som är förändrat sen upplägget förra året. Detta kräver, att det inhyrda tonaget utan tvekan säljer sig, bara för att bära sin egen driftskostnad.

2. Försäljningen ombord på FSTR, har man tom själv internt förklarat inte klarat av förväntningar/budget.

3. Den fantastiska ökningen av marknaden man förväntade sig, slog aningens slint - därför att det finns ingen "magisk" extra marknad som uppstår bara för att man har ett till fartyg. När man till slut själva måste inse detta fakta, får man i panik sätta biljettpriser som aldrig förr ens setts på denna linje, med kampanjpriser på ned till 7 EURO per passagerare, och tom fordonsrabatter, som ändå brukar vara det sista heliga. Dvs, intäkten blev ÄNNU lägre per pax, och man kunde bara be till shopping gudarna. Men dom var inte med dom, fastän man tom hittade på fiffiga paket att hämta upp sprit på kajen i Tallinn från sin egen Border Shop. Månne att man lyckades med ett av sina mål, i viss mån lyckas locka över marknad från kombatanterna på linjen, men inte förrän man började sänka sina priser - och vad fick man? Inte var det högspenderarna direkt, utan dom priskänsliga elementen som fullständigt struntar i både vad det står på fartyget, vad det erbjuder, utan bara vem som transporterar billigast.

Kontentan - förutom resterande trafik som verkar ha gått ungefär som vanligt - har man på Tallinn linjen lyckats sätta rejält med krokben för sig själv, saboterat sin egen marknad - sannolikt minskat Revenue per transporterad passagerare mot föregående år, samtidigt som man ökat transportkostnaden rejält - DÄRFÖR vinstvarnar man. Så även om man transporterat fler passagerare - gör man defakto mindre pengar, även om resultatet skulle hamna i linje med förra årets - vilket finns risk att dom inte ens när upp till ändå när allting ska stängas i slutet av året.

Vi behöver inte ens vänta på Q3 rapporterna för att av ovan fakta kunna ungefär veta hur det gått. Miraklet Viking Line nu ska/måste göra, är att försöka hitta samma pengar i intjäning under Q4 som man tappat.

Någon frågade om luften gått ur Tallinn trafiken helt, nej, knappast - däremot har den uppenbart inte växt lika mycket / lika fort som förväntat - vilket direkt går att härleda till Finka ekonomin. Ur det perspektivet är det olyckligt att både Megastar och FSTR händer på ett och samma år. Men det är som bekant farligt att prisdumpa på en linje oavsett orsak - titta på Finlandslinjerna, på svenska sidan är det förmodligen vanligare med kampanjbiljetter än ord. prissatta biljetter större delen av året. Tallinn linjerna behöver inte hamna i samma sits, och det specifikt när andra omständigheter också pressar marginalerna, såsom Estniska spritskatten. Frågan är om det snart kommer vara billigare att köpa i Lettland och transportera till Fartygen i Tallinn. Kan bli en ironisk verklighet.

Dyra lärpengar, det får man nog konstatera.
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #6 skrivet: 10 september 2017, 22:20:08 »

Det finns nog ingenting annat som tyder på att det INTE skulle vara FSTR som är orsaken till vinstvarningen - fakta:

1. Bränslekostnaden har under perioden man enbart haft 1 (!) extra fartyg i trafik, dragit upp bunkerkostnaden med omkring 30(!)% - det är en OHYGGLIG ökning, samtidigt som generella ökningen av kostnaden ligger rent 7-10%. Förutom just detta inchatrade tonage, finns INGET som är förändrat sen upplägget förra året. Detta kräver, att det inhyrda tonaget utan tvekan säljer sig, bara för att bära sin egen driftskostnad.
Här kommer fakta:

Januari-mars (FSTR ei i trafik)
Bunkerkostnaderna ökade från 9,5 MEUR ifjol till 11,2 MEUR i år

April-Juni (FSTR i trafik)
Bunkerkostnaderna ökade från 9,3 MEUR i fjol till 12,0 MEUR i år.
« Senast ändrad: 10 september 2017, 22:21:50 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #7 skrivet: 10 september 2017, 22:27:24 »
Så även om man transporterat fler passagerare - gör man defakto mindre pengar, även om resultatet skulle hamna i linje med förra årets - vilket finns risk att dom inte ens när upp till ändå när allting ska stängas i slutet av året.

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)
« Senast ändrad: 10 september 2017, 22:31:46 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #8 skrivet: 11 september 2017, 14:49:59 »
Helsingfors hamn har nu publicerat sin trafikstatistik för augusti månad. Den visar på en passagerarökning med 1,6% på Hel-Tal från 917 till 932 tusen. Vi kan då jämföra med Tallinks augustistatistik för Hel-Tal som visade en minskning med 5,5% från 521 till 493 tusen.

Precis som i juli har Tallinks marknadsandel sjunkit från 57% ifjol till 53% i år.
« Senast ändrad: 11 september 2017, 14:57:53 av Stefan, Tallinn »
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #9 skrivet: 11 september 2017, 20:55:29 »

Det finns nog ingenting annat som tyder på att det INTE skulle vara FSTR som är orsaken till vinstvarningen - fakta:

1. Bränslekostnaden har under perioden man enbart haft 1 (!) extra fartyg i trafik, dragit upp bunkerkostnaden med omkring 30(!)% - det är en OHYGGLIG ökning, samtidigt som generella ökningen av kostnaden ligger rent 7-10%. Förutom just detta inchatrade tonage, finns INGET som är förändrat sen upplägget förra året. Detta kräver, att det inhyrda tonaget utan tvekan säljer sig, bara för att bära sin egen driftskostnad.
Här kommer fakta:

Januari-mars (FSTR ei i trafik)
Bunkerkostnaderna ökade från 9,5 MEUR ifjol till 11,2 MEUR i år

April-Juni (FSTR i trafik)
Bunkerkostnaderna ökade från 9,3 MEUR i fjol till 12,0 MEUR i år.

Ber om ursäkt, mitt procenttal var fel, det var inte 30%, det var 23,3% enligt deras eget pressmeddelande. Det då att jämföra med en marknadsökning av bränslet på marknaden i övrigt på ca 6-10%. Någonstans kommer dessa övriga 13.3% ifrån. Och nästan 3 miljoner mer i bunker på en så kort period, är OHYGGLIGT med pengar. Och förutom insättandet av ett fartyg, vad är annars skillnaden?
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #10 skrivet: 11 september 2017, 21:07:08 »
Så även om man transporterat fler passagerare - gör man defakto mindre pengar, även om resultatet skulle hamna i linje med förra årets - vilket finns risk att dom inte ens när upp till ändå när allting ska stängas i slutet av året.

- Under första kvartalet när man INTE hade FSTR tjänade man 4,5 MEUR mindre än ifjol.
- Under kvartalen 2-4, när man har FSTR, räknar man med att tjäna 4,5 MEUR mer än ifjol. (Q2 tjänade man 1,6 MEUR mer än ifjol)

Nu har vi inte sett dom siffrorna ännu i sin helhet, och jag tror inte riktigt att det bara är dom här "förbättrade" siffrorna som är hela bilden, eftersom att man även nämner i sitt pressmeddelande ( korrigering av restitutionslagstiftningen i Finland för år 2017  ) vilket leder till lägre avgifter, som också borde påverka resultatet ganska bra i positiv riktning - och ändå, bedömer man att man uppnår förra årets resultat, så finns det här kostnader som kommer dra ned på dom intjänade pengarna. Men även om nu beräkningen på kvartal 2-4 skulle vara rätt, skulle det innebära drygt 1,5 milj till i ökad bunkerkostnad, utöver dom nästan 3 som man redan har - och då har bara bunkern ätit upp den förbättrade intjäningen, och då har man ändå inte räknat med alla andra omkring kostnader. Triangel lösningen måste också vara otroligt dyr - lönemässigt. FSTR måste också ha besättning, om än liten och relativt billig, charterkostnaden måste också räknas in nånstans osv. Det finns en orsak att man också i pressmedelandet finner (  Insättandet av fartyget Viking FSTR, som trafikerar på linjen Helsingfors–Tallinn sedan 10 april 2017, har ökat koncernens omsättning men inte fullt ut givit det förväntade resultatet.   ) Har man dessutom behövt avsluta säsongen med lågprisbiljetter bara för att få ombord pax, kommer nedåt kurvan peka ännu mer ner än i början av säsongen.
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #11 skrivet: 11 september 2017, 21:12:10 »
Helsingfors hamn har nu publicerat sin trafikstatistik för augusti månad. Den visar på en passagerarökning med 1,6% på Hel-Tal från 917 till 932 tusen. Vi kan då jämföra med Tallinks augustistatistik för Hel-Tal som visade en minskning med 5,5% från 521 till 493 tusen.

Precis som i juli har Tallinks marknadsandel sjunkit från 57% ifjol till 53% i år.

Är också en fråga om vilka resenärer denna ökning består av, är det samma resenärer som man tidigare hittat på långlinjer, finns risk för kannibal effekten på sig själva.
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #12 skrivet: 12 september 2017, 22:36:00 »
Att tappa 4 % i marknadsandelar i Tallinks fall men slippa behöva betala för en äldre färja med charterkonstnad (Superstar) och allt för en äldre kryssningsfärja (Europa) ser helt otroligt bra när vi ändå kan konstatera att Megastar har betydligt större förmåga att tjäna in pengar från ombordförsäljning.
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #13 skrivet: 16 september 2017, 06:15:09 »
skall dock bli intressant att se hur helåret ser ut för de båda stora kombatanterna.
Någonstans så bör rimligen tillväxten mellan Helsingfors och Tallinn ebba ut till ett läge där man måste bevara pax antalen inte kunna öka längre. frågan är dock när den gränsen kommer/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien
Kommande 2018:
Rhapsody of the seas i medelhavet
SV: Viking Line vinstvarnar
« Svar #14 skrivet: 16 september 2017, 21:59:01 »
skall dock bli intressant att se hur helåret ser ut för de båda stora kombatanterna.
Någonstans så bör rimligen tillväxten mellan Helsingfors och Tallinn ebba ut till ett läge där man måste bevara pax antalen inte kunna öka längre. frågan är dock när den gränsen kommer/TT

Har svårt att tro att Passagerartrafiken utveklas sådär dramatiskt mycket mer under närmaste åren, beror på konjunkturen i Finland, liksom EU:s handelsembargo till Ryssland, samt Estlands skattepolitik. Men känns lite som att "this is it", att det satt sig ungefär ganska så mycket som det kommer se ut och finns marknad för.