Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
« skrivet: 11 september 2017, 15:12:28 »
Då är man där igen. Jag har köpt en enkelbiljett med Viking Line under hösten Helsingfors-Stockholm. Pris 68 EUR vilket jag tycker är bra. Men nu har Viking börjat erbjuda exakt samma hytt på exakt samma avgång som kryssning för 21 EUR. Priset gäller även om bara en person kryssar. Min resa ligger så långt fram att jag kan avboka resan för 68 EUR och istället köpa kryssningen för 21 EUR. Hytten skulle då förstås stå tom och inte kunna säljas på tillbakaresan.

Nu tänker jag inte göra detta, utan behålla min 47 EUR dyrare biljett. Istället känner jag det som att Viking satt en dumstrut på mitt huvud. Jag antar att 99% inte skulle göra som jag. Jag försöker motivera mitt beslut med att jag är "schysst" mot Viking Line, som ändå är ett bolag jag gillar.

Hallå Viking Line, detta känns helt enkelt inte bra. Paradoxen i detta fall är att det hade känts mer rätt om jag inte haft annulleringsrätten. Man vill inte trixa med systemet. Samma sak gäller det faktum att man säljer samma resor till olika priser på t ex estniska och finska hemsidan. Visst, man "lurar" en del kunder att betala mer, men vilken känsla skapar man hos dessa kunder.
« Senast ändrad: 11 september 2017, 15:26:52 av Stefan, Tallinn »
*
SV: Prisskillnad mellan enkelresa och kryssning
« Svar #1 skrivet: 11 september 2017, 16:06:32 »
Vi diskuterade ju det här ämnet för ett par år sedan på förra Landgången, och sedan dess har Viking Line faktiskt lagt till en klausul om detta i sina resevillkor: "En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning." (https://www.vikingline.fi/sv-fi/hitta-resa/bra-att-veta/resevillkor/).
Jag kanske har en viss förståelse för det här: vad de förlorar på gungorna tar de tillbaka på karusellen. Är du på en kryssning är du inlåst för ett dygn och är i praktiken utlämnad till deras monopolställning på mat och dryck som de tar en skön profit på. Ruttresenärer som jag får lov att betala (nästan) vad resan faktiskt kostar. Men jag gör å andra sidan det gärna till en skön konst att använda så lite pengar som möjligt ombord, i en stilla protest mot att utbudet är lite sisådär. T.ex. på Åbo-Stockholm (då jag måste få bilen med) äter jag i land - det är oftast både billigare och bättre. Framför allt finns valfrihet i land.
*
« Svar #2 skrivet: 11 september 2017, 16:25:24 »
Personligen har jag den inställningen att kör man revenue management som detta (olika priser på samma produkt/tjänst beroende på "marknad") ser jag som konsument ingen större anledning att vare sig ha "dåligt samvete" eller "respekt" för leverantören.

Om jag bokar hyttkategori X och den kostar EUR68 när köper enkelresa men EUR21 om jag vänder tillbaka med samma båt (kryssning) blir fel signaler skickade. Samma sak är det när biljetten har olika pris beroende på om jag sitter och bokar hos .se, .fi eller .com.

En del försvarar revenue management om deras liv så hängde på det med traditionella argument om "olika marknader" och att det handlar om att intäktsoptimera etc men konceptet är problematiskt.

Om rederiets argument för revenue management är att "ruttresenärerna inte spenderar pengar ombord" och liknande skulle det ju vara klädsamt om man kanske försökte stimulera det hela genom att sockra den avsevärt dyrare biljetten (om man insisterar) med att inkludera någon form av middag eller liknande. D.v.s om rederiet kan sälja en "kryssning" för EUR21 (anta då att paxen äter buffet för t.ex EUR35 eller vad det nu blir) kan man ju slänga med någon form av måltidskupong eller något för EUR68. Även om det skulle vara t.ex EUR20 att spendera ombord kan det ju trots allt locka ruttresenären (som annars hade tagit matsäck=noll intäkt) att kanske skippa den och istället tycka att det är värt att äta ombord även för ett visst tillägg utöver kupongen.

Om rederierna får "problem" med att folk gör enkelresor med kryssningsbiljetter får de allt se över sina egna system. Revenue management (prisdiskriminering på svenska) låter väldigt fint inom ekonomisk teori men det är inte utan problem. Inte minst undergräver det moralen hos kunderna. I princip blir det lika kontraproduktivt som DRM etc - "lydiga" kunder får högre priser och krångel, de som kör "alternativa" lösningar åker i praktiken första klass billigare och slipper strulet.

Jag skulle också hävda att hela denna modell med "gratisbiljetter" bör utmanövreras genom att göra någon form av måltidspaket obligatoriskt. D.v.s bokar man "kryssning" bundlas maten för att på så vis komma ifrån problemet som orsakas av helt orimliga priser.

Överlag behöver priserna jämnas ut, stora prisskillnader mellan enkelbiljett och "kryssning" för samma hytt och avgång håller inte i längden.

« Svar #3 skrivet: 11 september 2017, 16:41:17 »

Jag skulle också hävda att hela denna modell med "gratisbiljetter" bör utmanövreras genom att göra någon form av måltidspaket obligatoriskt. D.v.s bokar man "kryssning" bundlas maten för att på så vis komma ifrån problemet som orsakas av helt orimliga priser.

På Birka gör man ju så med sistaminuten har jag för mig att man måste boka en måltid tror Viking har samma koncept på deras röda avgångar som dom kallar det.
Vill man komma billigt undan så bokar man en frulle vilket jag brukar göra då jag inte alls är stor i maten utan äter väldigt lite så att ta en buffa lönar sig inte alls för mig då tar jag hellre en burgare på kvällen.

Kan det vara så att man som kryssningsgäst spenderar mer pengar ombord och Viking då tjänar mer på att locka kryssningsgäster speciellt under lågsäsong?
« Svar #4 skrivet: 11 september 2017, 16:50:28 »
Det har ju diskuterats förut. Men det här är ju såndär sk*t som man lånat in från SAS, SJ och andra statlig monopol.

Omoraliskt helt enkelt och när det inte finns någon moral så är det juridiken som gäller. Dvs de kan inte hindra dig från att avbryta en resa. Däremot kan de hindra dig att påbörja en resa från annan punkt än den första i bokningen.

Utan moral är det detta som gäller, att ge dem mer än så uppmuntrar dem endast att fortsätta med omoralen. Ser ingen anledning till det.

Således ser jag ingen anledning att inte boka kryssning istället för enkelresa i det här fallet. Tvärt om.
« Svar #5 skrivet: 11 september 2017, 18:17:32 »
Är väl Vikings eget problem att man har helt orimliga prissättningar så jag gråter inga tårar över att jag kan åka billigare och de eventuella försluter Viking gör på detta. Därför jag aldrig bokar långt i förväg heller om jag inte ska ha med bil då det alltid kommer något erbjudande som gör det snorbilligt att åka och hoppa av efter halva vägen.
« Svar #6 skrivet: 11 september 2017, 20:46:52 »
Är väl Vikings eget problem att man har helt orimliga prissättningar så jag gråter inga tårar över att jag kan åka billigare och de eventuella försluter Viking gör på detta. Därför jag aldrig bokar långt i förväg heller om jag inte ska ha med bil då det alltid kommer något erbjudande som gör det snorbilligt att åka och hoppa av efter halva vägen.

Inget av rederierna är "dummare" än att dom vet att det förekommer, och en vacker dag kommer dom sätta stopp för det, på ett eller andra sättet. Det går kanske inte hindra någon från att missa fartyget tillbaka, därigenom finns det ett gate system som rederiet äger uppgifterna på, som går att använda på flera sätt. Må så vara att man inte kan styra så mycket om någon missar färjan, däremot kan man givetvis styra VEM man vill göra affärer med. Och om någon kontinuerligt bryter mot reglerna, kommer förr eller senare också en konsekvens.
« Svar #7 skrivet: 11 september 2017, 21:07:26 »

Inget av rederierna är "dummare" än att dom vet att det förekommer, och en vacker dag kommer dom sätta stopp för det, på ett eller andra sättet. Det går kanske inte hindra någon från att missa fartyget tillbaka, därigenom finns det ett gate system som rederiet äger uppgifterna på, som går att använda på flera sätt. Må så vara att man inte kan styra så mycket om någon missar färjan, däremot kan man givetvis styra VEM man vill göra affärer med. Och om någon kontinuerligt bryter mot reglerna, kommer förr eller senare också en konsekvens.
Tror faktiskt inte art det går till så. När de ser att några kunder är om sig och till sig, för att betala minsta möjliga, låter man det ske hellre än föser kunderna till någon annan. Samtidigt håller man tyst för att inte störa andra kunder.
« Svar #8 skrivet: 11 september 2017, 21:16:20 »

Tror faktiskt inte art det går till så. När de ser att några kunder är om sig och till sig, för att betala minsta möjliga, låter man det ske hellre än föser kunderna till någon annan. Samtidigt håller man tyst för att inte störa andra kunder.

Det beror nog på hur många "några kunder" är, och att rederierna pratar med varandra på något sätt förutsätter jag. Ingen av dom lär vara intresserad av att ha mängder tomma hytter för att någon kommit på snille idén att köpa kryssning men inte åka tillbaka. Så det lär nog täppas igen ganska snabbt om det skulle bli någon större mängd. Jag tror det är ett fenomen som rederierna tyst accepterar så länge det inte är en störande mängd. Men att dom inte skulle vara medvetna om det, eller inte ha koll på VEM som nyttjar det, det har jag svårt att tänka mig. Inget nytt problem i sig.
« Senast ändrad: 11 september 2017, 21:19:40 av kalle-sand »
« Svar #9 skrivet: 12 september 2017, 12:45:47 »
Så länge det bara är några få som utnyttjar detta, ser man nog mellan fingrarna och liksom "bjuder" på det... Men tar det fart ordentligt så är det självklart man kommer hitta på något system för att försöka komma åt detta. Och numera kan sådana här tips spridas ganska snabbt via nätet och så har man helt plötsligt ett problem! Lite skillnad mot när det spreds vid middagar och på arbetsplatser.

//R
« Svar #10 skrivet: 12 september 2017, 13:11:59 »
Problemet är inte att rederierna har lägre priser på kryssningar än enkelresor. De får ha vilka priser de vill. Problemet är att Viking Line (bara Viking Line såvitt jag vet) gör gällande att man bryter mot deras resevillkor om man inte återvänder på en kryssning.

Jag hade som jag skrev i gamla Landgången även email-korrespondens med Viking Line kring detta, och de vägrade medge att jag som kund har RÄTT att avbryta en kryssning halvvägs.

Jag känner att det är väldigt svårt att bara släppa den här frågan, den är för stor och berör för många. Därför vädjar jag till Viking Line att tänka över detta också ur ett konsumentperspektiv. Vad har ni egentligen för rättigheter, och är det så att ni överskrider dem här.

Det är möjligt att den här typen av frågor bör drivas någon annanstans (Konsumentverket). Men jag är säker på att goodwill är viktigt för Viking Line så jag föredrar att vädja här:

Mitt förslag till Viking Line:

Nuvarande text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Mitt förslag till ny text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas för enbart återresa. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Denna senare text vore helt oklanderlig. Den skulle också göra (det uppenbara) klart att man ALLTID kan och får (enligt FNs konvention om mänskliga rättigheter) avbryta en kryssning halvvägs i hamn. Människan är FRI.

Låt oss sedan hjälpa rederierna med idéer hur de ÄNDÅ ska kunna ta ut högre priser för enkelresor. I mitt exempel där enkelresan kostar 68 EUR, men kryssningen 21 EUR vore en idé att kryssare betalade 68 EUR, men på återresan fick tillbaka 47 EUR ombord. Detta borde ändå kunna marknadsföras med "Kryssa för 21 EUR". (Samma princip som att läsk marknadsförs exklusive pant, trots att panten måste betalas.) Problem solved. Men det finns många olika lösningar på detta.

"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Vore detta mer komplicerat än idag? Ja något. MEN, ingen enkelresenär skulle kunna smita undan med att boka en hytt som uppehålls för två resor till priset 21 EUR, så netto vet vi ej om det rent av skulle ÖKA rederiernas intäkter.

Rederierna vet inte själva hur många av deras sålda kryssningsbiljetter som i själva verket används som enkelbiljetter. Tänk er själva, folk kan nu få en hotellnatt+resa Helsingfors-Stockholm för 21 EUR. Det skulle inte förvåna mig om detta överutnyttjas kraftigt. Men de som utnyttjar det kommer aldrig tala om det för Viking Line och de kommer inte dyka upp i någon statistik. De är bara en stor dold förlustkälla för bolaget.
« Senast ändrad: 12 september 2017, 13:31:48 av Stefan, Tallinn »
« Svar #11 skrivet: 12 september 2017, 14:09:12 »
Problemet är inte att rederierna har lägre priser på kryssningar än enkelresor. De får ha vilka priser de vill. Problemet är att Viking Line (bara Viking Line såvitt jag vet) gör gällande att man bryter mot deras resevillkor om man inte återvänder på en kryssning.

Jag hade som jag skrev i gamla Landgången även email-korrespondens med Viking Line kring detta, och de vägrade medge att jag som kund har RÄTT att avbryta en kryssning halvvägs.

Jag känner att det är väldigt svårt att bara släppa den här frågan, den är för stor och berör för många. Därför vädjar jag till Viking Line att tänka över detta också ur ett konsumentperspektiv. Vad har ni egentligen för rättigheter, och är det så att ni överskrider dem här.

Det är möjligt att den här typen av frågor bör drivas någon annanstans (Konsumentverket). Men jag är säker på att goodwill är viktigt för Viking Line så jag föredrar att vädja här:

Mitt förslag till Viking Line:

Nuvarande text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas som ruttresa. Således är det inte möjligt att använda endast ut- eller returresan med en kryssningsbokning. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Mitt förslag till ny text:
"En resa som bokats som kryssning kan inte användas för enbart återresa. Om kryssningspassageraren inte reser på utresan, avbokas returresan automatiskt."

Denna senare text vore helt oklanderlig. Den skulle också göra (det uppenbara) klart att man ALLTID kan och får (enligt FNs konvention om mänskliga rättigheter) avbryta en kryssning halvvägs i hamn. Människan är FRI.

Låt oss sedan hjälpa rederierna med idéer hur de ÄNDÅ ska kunna ta ut högre priser för enkelresor. I mitt exempel där enkelresan kostar 68 EUR, men kryssningen 21 EUR vore en idé att kryssare betalade 68 EUR, men på återresan fick tillbaka 47 EUR ombord. Detta borde ändå kunna marknadsföras med "Kryssa för 21 EUR". (Samma princip som att läsk marknadsförs exklusive pant, trots att panten måste betalas.) Problem solved. Men det finns många olika lösningar på detta.

"Kryssa för 21 EUR (pant 47 EUR, återbetalas på återresan)"

Vore detta mer komplicerat än idag? Ja något. MEN, ingen enkelresenär skulle kunna smita undan med att boka en hytt som uppehålls för två resor till priset 21 EUR, så netto vet vi ej om det rent av skulle ÖKA rederiernas intäkter.

Rederierna vet inte själva hur många av deras sålda kryssningsbiljetter som i själva verket används som enkelbiljetter. Tänk er själva, folk kan nu få en hotellnatt+resa Helsingfors-Stockholm för 21 EUR. Det skulle inte förvåna mig om detta överutnyttjas kraftigt. Men de som utnyttjar det kommer aldrig tala om det för Viking Line och de kommer inte dyka upp i någon statistik. De är bara en stor dold förlustkälla för bolaget.

Så man får inte spontant gå av i Hellsinki och stanna några dar med en tjej som man träffade? Vad händer om man gör detta?
« Svar #12 skrivet: 12 september 2017, 14:24:45 »

Så man får inte spontant gå av i Hellsinki och stanna några dar med en tjej som man träffade? Vad händer om man gör detta?

Mycket bra fråga! ;)

Då blir Du väl jagad, tillfångatagen och kölhalad! ::)
« Svar #13 skrivet: 12 september 2017, 15:04:15 »
Det som händer om många gör så här och man har ett behov av att frigöra hytterna för återresan för att sälja till någon annan är att man sänker priserna för enkelresa. Detsamma gäller om konkurrensen ökar till flera (än två) rederier.

När prisdiskriminering inte längre ger önskat resultat. Ger man upp.
« Svar #14 skrivet: 12 september 2017, 22:40:44 »

[/quote]

[/quote]

Idagsläget ingenting, men iom att man använder ett gate system, går det naturligtvis att spåra i vilken omfattning detta sker, och vilka som återkommande nyttjar systemet. Och vill man, kan man naturligtvis neka någon som bryter upprepat mot resevillkoren att boka/åka en resa med rederiet. Men det kräver att alla gör likadant, men att rederierna INTE skulle nyttja den möjligheten för att hålla uppe priserna på reguljärresorna om man märker att systemet överutnyttjas, det är garanterat mer en tidsfråga än möjlighetsfråga. Speciellt om det ska fortsätta komma nya fartyg som måste optimeras till max för att ha råd att betala skutorna. Rederiverksamhet enligt Tax-Free modell är liksom inte någon högintäkts verksamhet som så och om 2:a handsmarknaden inte längre betalar nybyggena - att man i längden jobbar för att täppa till alla hål är nog knappast konstigt.