Ship Spotting i Riga
« skrivet: 08 september 2017, 11:00:20 »

Under augusti tog vi tåget till Stockholm och Tallinks färja "Isabelle" till Riga.


Från flodmynningen av Daugava till färjeläget beläget på gångavstånd till gamla Riga ges goda möjligheter till Ship Spotting under den nästan en timme långa färden uppgör floden.


Riga är en av de största hamnarna i Östersjön och har sedan Sovjettiden varit en viktig hamn för Ryssland. Än idag är merparten av lasterna som hanteras Ryska men en viss nedgång har skett i takt med att Ryssland byggt ut egna hamnar som den stora hamnen Ust-Luga i närheten av Narva.


Bulklaster dominerar med kol som de klart dominerande lasterna. Här bulkern "Delphinus" om 76000 dwt lastande kol för Hamburg.


Mycket gödning går också ut från Riga Fertilizer Terminal.


"Bunun Wisdom" om 38000 dwt från Wisdom Marine, Taiwan med nästa destination Paranagua, Brasilien.


"Tai Prize" 73000 dwt från Taiwan Navigation, Taipei lastande kol. Fartyget avgick till Ust-Luga på ett djupgående av 7,2 m så ser ut som hon tog en dellast  och kompletterade senare i Ust-Luga för Porto Torres, Italien.


"Tai Prize"


"Indigo Flora" om 58700 dwt lastande kol för Gdynia!


"Indigo Flora" och "Tai Prize"


"Stove Phoenix" 55800 dwt från Stove Shipping, Oslo lastande kol. Avgick senare till Port Said för Suezkanal transit. 


"Federal Kushiro" 37000 dwt från Fednav, Kanadas största bulkrederi. Fartyget avgick efter lastning till Belledone, New Brunswick, Kanada och fortsatt färd genom ST Lawrence Seaway till Toledo, Ohio.


"MSC Joy" om 1939 teu från Italienska containergiganten MSC som under många år byggde upp sin stora flotta av containerfartyg med andra och tredjehandstonnage. Från Riga avgick fartyget till Norrköping.

Fortsättning följer


« Senast ändrad: 08 september 2017, 11:03:37 av Bonefish »
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #1 skrivet: 08 september 2017, 11:31:11 »

"Brigga" och "Keit" bägge runt 4500 dwt.


m/s "Keit" 4500 dwt från Estniska Hansa Shipping, Tallinn


Isbrytaren "Varma" inköpt från Finland 1993 och "Foros" tidigare under Moldavisk flagg.
"Varma" är systerfartyg till Svenska isbrytarna"Tor" och "Njord" samt Finska "Apu" och "Tarmu".


Containerfartyget "Priamos" från Herman Buss i Leer som efter några svåra år nu lär ha slagits ihop med Liberty Blue i Bremen.


Bulkern "Irma" 34000 dwt från Polska PZM, Szczecin.


"Catania" 2500 dwt från Ems Chartering i Leer vid floden Ems.


Ryska "Sandal" 2300 dwt från Neva Group i Sankt Petersburg som opererar en flotta av flodfartyg och ett par av typen river/sea som "Sandal".


Det är inte många tankfartyg i Riga men här syns Lettiska "Flagman 1" om 2600 dwt.


Avslutar med en bild från akterdäck på "Isabelle" på väg ut i Rigabukten efter att ha lämnat Daugavas mynning bakom oss och med Stockholm via Sandhamnsleden framför oss.
*
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #2 skrivet: 08 september 2017, 13:29:22 »
Tack. Kul för oss som på forumet sett oss mätta på samma bilder av Finlandsfärjor och kryssningsfartyg. Uppskattar inte minst dina kommentarer.
*
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #3 skrivet: 08 september 2017, 14:29:41 »
Tack. Kul för oss som på forumet sett oss mätta på samma bilder av Finlandsfärjor och kryssningsfartyg. Uppskattar inte minst dina kommentarer.
Den sista kommentaren var väl ändå onödig, vi är olika till person och vissa gillar Finlandsfärjor och kryssningsfartyg och dom har ju samma rätt och lägga ut bilder utan att du förstår varför. Är ju bara att strunta i dom inläggen
Här löns int förklarar för den som int begriper
*
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #4 skrivet: 08 september 2017, 15:12:36 »
Vad är problemet? Vem förnekar någon rätt till vad?

För övrigt är jag ingen anhängare till någon sorts obligatorisk skyldighet att gilla allt och alla. Vare sig här eller någon annanstans.
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #5 skrivet: 08 september 2017, 16:06:27 »
Tack för dom vackra bilderna! En resa till Riga skulle vara kul då jag aldrig varit dit  :)
Mina bilder hos Flickr: https://www.flickr.com/photos/90555815@N06/

.... .-     . -.     -... .-. .-     -.. .- --. //Kryzzarn
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #6 skrivet: 08 september 2017, 19:11:05 »
Var bryts kolet som lastas i Riga?
 
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #7 skrivet: 08 september 2017, 19:58:46 »
Noterar många fartyg tillhörande utom-Europeiska rederier som utför resor inom Europa.
Kanske är dags för en Europeisk variant av Amerikanska "Jones Act" för att skydda Europeisk sjöfart?
Inte för att jag är någon anhängare till Jones Act, men vad säger ni andra här på forumet? För ganska länge sedan nu, 30 år och mer därtill, så fanns det ju ganska många Svenska bulkrederier. Dessa är ju borta tillsammans med de flesta andra Svenska bolagen.
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #8 skrivet: 08 september 2017, 21:44:04 »
Noterar många fartyg tillhörande utom-Europeiska rederier som utför resor inom Europa.
Kanske är dags för en Europeisk variant av Amerikanska "Jones Act" för att skydda Europeisk sjöfart?
Inte för att jag är någon anhängare till Jones Act, men vad säger ni andra här på forumet? För ganska länge sedan nu, 30 år och mer därtill, så fanns det ju ganska många Svenska bulkrederier. Dessa är ju borta tillsammans med de flesta andra Svenska bolagen.

Absolut för ett EU Jones act, möjligtvis med undantag för att fartygen inte skall behöva vara byggda innom EU, skulle titta på Canada Shipping Act.

Även kryssningsfartyg som spenderar mindre än 183 dagar om året i EU fart bör undantas.

Annars bör principen vara att ett fartyg i resa mellan EU hamnar skall vara ägda av ett EU bolag och, bemannat av EU medborgare.

Egentligen helt otroligt att man tex kan ha en filippinsk besättning på en färja mellan Sverige och Tyskland
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #9 skrivet: 09 september 2017, 08:21:16 »
Var bryts kolet som lastas i Riga?

Sydvästra Sibirien, mycket kommer från Kuznetsk bassängen som lär vara ett av världens största områden där kol bryts.
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #10 skrivet: 09 september 2017, 11:56:06 »
Tack för ett trevliga bilder från Riga och det blev ännu bättre med bildtexterna. Inloppet till Riga är verkligen en fest om man gillar lastfartyg och hamnliv, tyvärr hade jag på min senaste resa lite otur och det var ovanligt lugnt.

//R
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #11 skrivet: 09 september 2017, 23:01:39 »
Var bryts kolet som lastas i Riga?

Sydvästra Sibirien, mycket kommer från Kuznetsk bassängen som lär vara ett av världens största områden där kol bryts.

Fraktas det på pråmar eller på järnväg till Riga?
 
SV: Ship Spotting i Riga
« Svar #12 skrivet: 10 september 2017, 09:33:02 »
Var bryts kolet som lastas i Riga?

Sydvästra Sibirien, mycket kommer från Kuznetsk bassängen som lär vara ett av världens största områden där kol bryts.


Fraktas det på pråmar eller på järnväg till Riga?


Ser ut att huvudsakligen fraktas per järnväg från Sibirien till Riga som här på Ryska järnvägsvagnar från Novotrans.