M/S "Torsholm"
« skrivet: 05 september 2017, 17:34:30 »

Svenska Amerika Linjens "Torsholm" 90 meter lång. Efter förlängning med 13,6m i Åbo 1960 hade hon en lastförmåga av 3625 dwt. Här ses hon hösten 1964 på ingående till Frihavnen i Köpenhamn. Efter Köbenhamn väntade Göteborg och sedan en långa resa med en fart av 11 till 12 knop över ett stormigt Nordatlanten till Montreal och hamnar i Great Lakes.

SV: M/S "Torsholm"
« Svar #1 skrivet: 05 september 2017, 19:15:18 »
Det lär nog inte finnas direkt många kvar. som en gång seglat på de s.k. Lakebåtarna. SALs båtar av den typen hade som alla av amerikalinjens fartyg holm i sitt namn och detta sammansatt av ett enstavigt prefix, eller vad man nu skall kalla som t.ex. Ryholm, Erholm o.s.v..
På fotot ser det ut som om de gamla monkeybommarna finns kvar, men jag är inte 100, eftersom de går ihop med bakgrunden. Monkeybommarna användes för att landsätta "förtöjare", då man ofta var tvungen att förtöja i den gamla Lachine Ship Canal för att invänta mötande trafik. Bommarna svängdes ut med en av besättningen hängande i en båtmanstol som sänktes ner på kanalsidan och det fanns fasta pollare får förtöjning.
På Lakebåtarna fanns det vridbara klys (foto på Torsholm)   i brädgången och det var genom de här förtöjnings vajrarna drogs och man använde lastvincharna med lastvajrarna vid förtöjning utefter kanalen och i slussarna.
Då klysen var vridbara behövdes ingen koll under slussningarna och lastvincharna var lite speciella med en speciell koppling som kunde ställas in på automatisk gång. D.v.s. de slackad ut och tog in slack under slussningar vi behov.
Hade man en gång passerat Nordatlanten med en Lakebåt under storm visste man vad hav och vågor kunde ställa till. Skulle önska, att alla "stormfanatiker" fick uppleva en sådan vinterraesa. Man gick aldrig uppför en lejdare t.e.x., utan man flög i ordets rätta betydelse uppför i fartygets sättningar. Den allmänna frågan ombord var förresten, varför inte skorstenarna var målade med bottenfärg.
Käket under en sådan resa var f.ö. soppa av olika slag, som hängde under däck i en pyts.

« Svar #2 skrivet: 05 september 2017, 19:49:00 »
Var ombord på Torsholm sista resan innan förlängningen. Resan hem var bråkig, vi fick inte annat än kallskuret under en vecka.
*
« Svar #3 skrivet: 05 september 2017, 20:59:38 »
Intressant. Man kan fråga sig varför så förhållandevis många svenska rederier och fartyg var sysselsatta i den här trafiken? Ragnerederierna i Västervik och Smith i Stockholm hade ju tex Svenska Chicago Linjen tillsammans.

Själv har jag som längst varit till Montreal.

Numera tillåter ju slussar och annat betydligt större tonnage än de små Lakebåtarna som fick plåga sig över Nordatlanten.
« Svar #4 skrivet: 06 september 2017, 19:16:21 »
Var själv med OWs MS Traviata byggd 1955.
Var med som jungman vintern 1957 på USA ostkust
och våren Maj 1958 på Lake Michigan till Benton Harbor.
Jag minns nordatlantern med byte av lanternlampan
på förmastern.Det skulle jag inte våga idag.