Autonoma fartyg.
« skrivet: 03 september 2017, 17:03:47 »
Det här med autonoma fartyg tycks vara en verklighet som kommer allt närmare.
Wärtsilä har nu testat att fjärrstyra en PSV.

https://maritimedanmark.dk/?Id=35807
SV: Autonoma fartyg.
« Svar #1 skrivet: 04 september 2017, 09:29:31 »

Jo, vi kommer nog få vänja oss med fjärrstyrda fartyg i framtiden. Det pågår projekt ilknande Yara Birkeland både i Kina och i Japan.
Men fjärrkontroll av navigation verkar vara det enkla, hur gör man med framdriften?
Antingen måste nuvarande dieslar förbättras betydligt för att klara dagar/veckor utan tillsyn, eller så måste man byta till mer enkla/robusta system. Hybrid, bränslecell?

Vad tror ni?

//Skepptikern
« Svar #2 skrivet: 04 september 2017, 19:13:08 »
El/Batteri med dieselgeneratorer som backup kanske. Skulle tro att dessa autonoma farkoster i första hand kommer att trafikera kusten tills dess att IMO kommer på banan med regelverk mm, och det lär ta tid.
« Svar #3 skrivet: 04 september 2017, 22:57:51 »
IMO hade ju i just detta fall tänkt sig att snabbt komma upp på banan med regelverk men det är klart att i praktiken kan det nog ta sin tid om man drar paralleller till mycket annat då det kommer till regelutveckling.
Anledningen att tekniska utvecklingen går så snabbt nu är väl att det finns pengar att tjäna och konkurrensfördelar att vinna.
Fredrik Ahlman
« Svar #4 skrivet: 05 september 2017, 09:11:05 »

Jag har fått lära mig av ABB tidigare att tumregeln för batterier är 1MWh är 10 ton och 1Miljon EUR
(fast priserna sjunker ju och kapaciteten ökar i enlighet med Moores lag.)
Därmed tror jag inte att batterier kan vara den huvudsakliga energikällan/lagringen annat än för mycket korta resor. Någon form av konvertering av bränsle till energi tror jag är nödvändig.
I sitt enklaste utförande kanske en enkel högvarvig dieselgenerator med radiatorkylning och MGO från gravitytank. Med extra stor sump och flera olje- och bränslefilter ska en sådan kunna gå en månad utan tillsyn. Dock med ganska låg verkningsgrad och max kanske 500kW. Med 3-4 sådana och en liten batteribank för "peak shaving" så klara man nog en mindre bulkbåt i kustfart och lite längre.
Det jag är lite nyfiken på är om en LNG eller framtida Hydrogenanläggning är enklare/pålitligare rent tekniskt.

//Skepptikern
« Svar #5 skrivet: 05 september 2017, 13:34:18 »
Inte bara ur teknisk aspekt är LNG/Biogas-drift intressant utan också ur miljösynpunkt. Just biogas är ju ett riktigt bra alternativ avseende utsläpp som bla varit uppe för inlandssjöfart. Jag ser inte batteridrift som en ren frälsning, batterier skall både tillverkas och destrueras och den miljöbelastning som är kopplad till detta. Miljön är ju i detta sammanhang lika viktig kanske än viktigare än ren teknisk utveckling.
Fredrik Ahlman