Fripassagerare.
« skrivet: 03 september 2017, 16:59:55 »
Ser i danska sjöfartsnyheter att DFDS har problem med ett gäng fripassagerare som dom inte blir av med.
Nu är det ganska många år sedan jag själv varit med om detta fenomenet. På Gamla Transatlantic Sydafrika linje var det väldigt vanligt.
Hur är era erfarenheter av detta?

https://maritimedanmark.dk/?Id=35808
*
SV: Fripassagerare.
« Svar #1 skrivet: 03 september 2017, 20:21:51 »
Hände inte sällan förr. Var bara med några gånger att upptäcka några innan vi lämnat resp hamn. Men historier om hur man slängt fripassagerare i sjön florerade.
« Svar #2 skrivet: 04 september 2017, 23:01:54 »
DFDS fallet är lite extremt och det ser ju heller inte ut som det lurar en snabb lösning runt hörnet. Jag tycker nog att detta är en fråga som bör få en lösning internationellt, det kan ju inte vara meningen att rederiet och rederiets personal skall hållas ansvariga på detta vis. Vi har ju lite utav ett nytt läge där många gör väldigt mycket för att komma till en bättre plats.
Fredrik Ahlman
« Svar #3 skrivet: 05 september 2017, 21:04:53 »
Den enda gången, vilket i och för sig inte säger så mycket, var när vi fick "överta" två portugiser, som kommit över till New York med ett av rederiets fartyg. De hade smugit sig ombord i Lissabon och drömde om Amerika.
Eftersom vi skulle gå till Lissabon via Bilbao, blev vi transportör så att säga för dem tillbaka till Europa. Har för mig, att de fick hjälpa till med ditt och datt ombord och i Bilbao tillbringade de ett par dagar inlåsta i sjukhytten med en medlem från Guardia Civil som vakt utanför.
När vi lagt till i Lissabon, stod flertalet av besättningen utefter brädgången för att se vad som skulle hända vid mottagandet på kajen.
Det här hände under Salasars(?) tid på 60-talet och man hade väl hört om polisens brutalitet o.s.v.. Tänk vad propaganda kan inbilla en.
I vilket fall som helst, de två emigranterna leddes iväg ungefär 50 meter och efter ett kort samtal med den portugisiska polismännen fick, våra passagerare alltså, en klapp på ryggen och spankulerade iväg.
Hem för att berätta om sin resa till Amerika och bli berömda i hela kvarteret kanske.