Oxdjupet en oktobermorgon 2012... [Bilder]
« skrivet: 02 september 2017, 05:22:28 »
När jag satt och tittade igenom gamla bilder så dök plötsligt dessa upp som jag postade på gamla Landgången hösten 2013 men då de ej finns kvar där längre så kan jag ju posta inlägget igen om det är intressant.
Det är den 1 oktober 2012 och tidigt den morgonen var jag vid Oxdjupet en sväng för att fotografera "morgonbåtarna" påväg in och ut ur storstan och inte kunde man då tänka att ett par av bilderna skulle bli historia ett par år senare, men så är det ju med allt.

Vill också passa på att redan nu varna er för många bilder, närmare bestämt hela 19 stycken.

Ut ur dimman kommer Silja Symphony påväg från Helsingfors tätt följd av Silja Festival bakom.

Hon kommer närmare..

..och ännu närmare när hon passerar förbi mig.

Nästa båt på tur att passera är som sagt då Silja Festival, ankommande från Riga. Då anade man inte att den skulle vara borta ur den trafiken ca ett halvår senare och ersatt av en annan båt jag fotade samma morgon. Men allt kan ju hända i fartygsvärlden.

Även hon smyger sig närmare igenom Oxdjupet och vidare mot Stockholm.

En stund senare syns nästa båt en bit bort, och när hon kommer närmare så visar det sig inte helt oväntat vara Victoria I ankommande från Tallinn.

Här passerar hon förbi Fredriksborgs fästning på sin vänstra sida, eller babords sida om man så vill.

De är rätt stora när de passerar förbi när man står ganska så rakt nedanför..

Men vad är det som kommer där då? Jo, en gammal känd dam som gjort många Stockholmsbesök i sina dar, Viking Lines Mariella påväg från Helsingfors närmar sig Oxdjupet.

Här kommer hon närmare mig..

..och försvinner bakom träden och grusvägen.

Nämen, vad är det som kommer där bakom? Om inte Silja Europa påväg mot Åbo.

Har hon gått på grund och kört in på gräset?

Nej, tänkte väl! Sån tur, här passerar hon förbi, på vattnet som tur var, vidare mot Åbo.

Hon fortsätter vidare.. Ännu när bilden togs har hon några månader kvar innan hon ersätts av den modernare Baltic Princess.

Sista båten (Ja, Sea Wind var lite sen denna dagen) som nalkas är Viking Lines Isabella också påväg mot Åbo.

Isabella passerar igenom Oxdjupet.

Hon fortsätter vidare mot Åbo. I bakgrunden syns Silja Europa som, som sagt också är påväg mot Åbo och detta får även bli den avslutande bilden i detta reportaget.
/Hälsar Tobias
SV: Oxdjupet en oktobermorgon 2012... [Bilder]
« Svar #1 skrivet: 04 september 2017, 17:09:21 »
Ja det har hänt lite sen dess om man säger som så/TT
Resor 2017.
Silja Symphony*2
Baltic Queen
Jewel of the seas i medelhavet
Galaxy
Baltic Princess
Kommande2017:
Freedom of the seas i karibien