SV: Viking line vill inte sälja kryssningar...
« Svar #15 skrivet: 02 september 2017, 19:55:10 »
Svenskar är så lustiga :) Svaret är kort och gott enkelt, dom säljer inte sådana resor, och hade det funnits efterfrågan av det hade det funnits. Däremot tror jag säkert att dom kan fixa samma hytt i terminalen, om det inte är frågan om 2 helt ohyggligt fullbokade avgångar - med förutsättning att dom får komma in och städa emellan.

På vilket sätt är svenskar lustiga? jag är dels finsk o dels rysk så mig kan det ju inte vara du menar som lustig.. 8) 8) 8)
efterfrågan finns ju, dels från mig och från övriga som faktiskt vill, Hotel kan man ju boka 1-100 nätter direkt med eller utan städning om man vill.. varför inte på de flyttande hotellen på Östersjön?

Som sagt, inte bara jag som efterfrågar det, och bör man inte som vinstdrivet företag faktiskt sälja det som kunden efterfrågar?  :o

Därför att dom inte ÄR hotell, hade dom VART hotell, hade dom följt övriga marknaden. Införtjäningen är inte i sig på boendet, utan på försäljningen, och desto fler ggr per dygn du byter gäster - desto större netto intjäning. Så varför i all sin dar skulle dom ändra på det? Och tycker man nu inte att det passar - då väljer man något annat som passar ens preferenser bättre. End of story.
*
« Svar #16 skrivet: 02 september 2017, 21:01:27 »
Men att återgå till ämnet; varför inte boka sig en ruttresa till Åbo på morgonen, kryssningen i fråga på finska webbportalen och sen resan hem som enkelresa också. Detta har jag gjort när jag velat ha en sovmorgon ombord med hamnat på "fel" ända på rutten. ;)

Jag vet inte om det är möjligt att boka Viking Grace kryssningar från Sverige, men det är omöjligt att boka Viking Cinderella kryssningar från Finland. Ja, naturligtvis kan man boka med "fel" portalen, men då får man inte klubbpoänger eller medlemsrabatter.
*
« Svar #17 skrivet: 03 september 2017, 11:02:32 »
Visst är det möjligt att boka kryssningar med Grace från Sverige.

Så 2x4000 skr är inget dom vill ha in? nu får dom ju 2x0 skr bara där minus 8000:- sen handlar jag friskt i taxfree på alla resor med viking och övriga, sällan små summor.. flitig besökare i barerna är jag med så??

I min värd är ju alla sålda hytter bra mycket bättre än dom tomma, så även om du "bara" säljer hytten så är ju de pengar in.. eller?? behöver dom inte ha pengar in för att kunna fortsätta sin verksamhet?

Flytande hotel är ju precis vad det är, varför har dom annars hotelchefer på samtliga mellan Sverige och Finland gående fartyg?..

Kan jag inte bo kan jag inte handla, vill dom inte sälja vad jag vill köpa förlorar dom ju resenärer samt inkomst
Sluta censurera och radera!!!
« Svar #18 skrivet: 03 september 2017, 12:38:36 »

Så 2x4000 skr är inget dom vill ha in? nu får dom ju 2x0 skr bara där minus 8000:- sen handlar jag friskt i taxfree på alla resor med viking och övriga, sällan små summor.. flitig besökare i barerna är jag med så??

I min värd är ju alla sålda hytter bra mycket bättre än dom tomma, så även om du "bara" säljer hytten så är ju de pengar in.. eller?? behöver dom inte ha pengar in för att kunna fortsätta sin verksamhet?

Flytande hotel är ju precis vad det är, varför har dom annars hotelchefer på samtliga mellan Sverige och Finland gående fartyg?..

Kan jag inte bo kan jag inte handla, vill dom inte sälja vad jag vill köpa förlorar dom ju resenärer samt inkomst

Jag vet inte om man ens kan tycka att dom är "flytande hotell" i den meningen, det är fartyg med vad man i bästa fall kan benämna form av hotellverksamhet - det är en ganska rejäl skillnad. Tittar man tex på hemsidan för Scandic mot tex Viking Line - är det inte så stor risk att man råkar ta miste på vilken som är vilken, vilket är ganska naturligt när man säljer olika produkter.  Den jämförelsen  blir ungefär som att ifrågasätta varför IKEA inte säljer flygstolar, för dom säljer ju fåtöljer/stolar - och då är det samma sak. Grovt generaliserad, men för att poängtera.

Jag anser att det från företag både är bättre och ärligare att dom tackar nej till att sälja förväntningar dom inte kan leva upp till - och istället se till att leverera till de kunder som har förväntningar i förhållande till den produkt man faktiskt säljer och som kunden betalat för. Det är ett sunt företagsklimat - ett företag som är så desperat efter pengar att man nappar på precis vad som helst, är vanligtvis ganska illa ute och på hal is. En av fördelarna med fria marknaden är att den brukar sanera sig själv -så produkter som vare sig efterfrågas eller är lönsamma antingen aldrig uppstår eller försvinner av sig själva.

Som kund har man dessbättre valfriheten att välja med fötterna, och erbjuder inte ett företag den produkt man vill ha, då tar man sina pengar och går till det företaget som har det. Företaget ifråga lär nog överleva utan både utan mina och andras pengar - så länge dom har kundgrupp stor nog att betala för den produkt man erbjuder. Efter 50 år i branschen, utgår jag ifrån att rederierna här uppe gjort tillräckligt många marknads och kund undersökningar, för att veta vad deras primära målgrupper är, och vad dom tjänar mest pengar på, och hur dom ska göra det.
« Svar #19 skrivet: 03 september 2017, 15:28:52 »
Kalle sand är ute och cyklar här.

Hotell som får specialförfrågan på olika saker försöker oftast fixa detta. Särskilt när det gäller kunder som vill ha bättre rum som ts.

Även om ts skulle velat ha a-hytt och gjort 2kryssningar så är han en helt okej  kund(särskilt i lågsäsong då båten e tom) för han kommer troligtvis att äta,dricka eller och handla ombord.

Tror knappast viking lines aktieägare blir glada när de nobbar kunder som denna som täcker upp 10 vanliga kunder.

*
« Svar #20 skrivet: 03 september 2017, 15:56:12 »
Kalle sand är ute och cyklar här.

Hotell som får specialförfrågan på olika saker försöker oftast fixa detta. Särskilt när det gäller kunder som vill ha bättre rum som ts.

Även om ts skulle velat ha a-hytt och gjort 2kryssningar så är han en helt okej  kund(särskilt i lågsäsong då båten e tom) för han kommer troligtvis att äta,dricka eller och handla ombord.

Tror knappast viking lines aktieägare blir glada när de nobbar kunder som denna som täcker upp 10 vanliga kunder.

Skönt att se att min poäng förstås av någon  :)

väntar utförligt svar från VL nu, än så länge kunde personen bara beklaga min upplevelse..
han skulle ta tag i mig nästa vecka när han var tillbaka på sin arbetsplats.
« Svar #21 skrivet: 03 september 2017, 16:57:07 »
Bara för att jämföra så chattade jag med tallink/silja idag och det var inga problem att boka dubbel kryss med samma båt och hytt till Helsingfors om det fanns lediga hytter....

*
« Svar #22 skrivet: 04 september 2017, 14:55:40 »
Bara för att jämföra så chattade jag med tallink/silja idag och det var inga problem att boka dubbel kryss med samma båt och hytt till Helsingfors om det fanns lediga hytter....

Smidigt som det borde kunna vara :)
« Svar #23 skrivet: 04 september 2017, 19:33:50 »
Jo jag skrev det tidigare i tråden; har aldrig varit några problem på Vikings båtar heller. Bara man säger till.

Ursäkta om jag var otydlig förut.
YNWA!
« Svar #24 skrivet: 04 september 2017, 19:57:47 »

Det känns som om du försöker göra en höna av en fjäder.
« Svar #25 skrivet: 04 september 2017, 20:54:43 »

Det känns som om du försöker göra en höna av en fjäder.

Ja lite så, för problemet finns ju inte ens. Vi gjorde en dubbel med Amorella i mars i år, en dubbel med Grace i maj och en dubbel Cinderella i juli. Aldrig att vi behövde byta hytt eller gå iland. Med lite kommunikation löser det mesta sig. Innan man kliver ombord i avgångshamnen (av förståliga skäl).

Nu tänkte vi göra en dubbel till Helsingfors i slutet av september så vi får väl se då. Inte för att jag tror det är nån skillnad där.

Men att det är omöjligt på VL är ju bevisat bullshit.
YNWA!
*
« Svar #26 skrivet: 04 september 2017, 21:18:44 »

Hur gör du det?
På sidan vikingline.se ser jag bara "Varifrån reser du? Stockholm, Kapellskär".
På sidan vikingline.fi ser jag bara "Varifrån reser du? Helsingfors, Åbo".
Och kryssningar från Mariehamn och Långnäs kan man boka på sidan vikingline.ax, men inte .se eller .fi.
« Svar #27 skrivet: 04 september 2017, 21:39:56 »
Du bokar två kryssningar efter varandra och sedan talar du om för personalen att du åker dubbelkryssning innan du kliver ombord vid "luckan". (ja eller så ringer du bara före och förklarar). Alltså, innan incheckning måste det ske. Du kan tom hämta ut biljetter i automaten först om du vill och sen gå till "luckan" och dom fixar det. Din hytt för andra kryssen finns ju redan eftersom du bokat den, förutsatt att den är i samma kategori.
« Senast ändrad: 04 september 2017, 21:57:15 av McStone »
YNWA!
« Svar #28 skrivet: 04 september 2017, 21:45:42 »
https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/dygnskryssningar/dygnskryssning-med-grace/

För dom som vill boka kryssning med Grace. Var det inte nån som ville veta det?

Och det går att boka Cinderellakryss också från Finland. Tyvärr så får man använda det verbala man har i sig och slå numret i luren och prata med kundtjänst. Men så hemskt borde det inte vara. Dom pratar ju båda språken dessutom. Samt engelska och kanske tyska till och med, tänka sig...
« Senast ändrad: 04 september 2017, 21:54:42 av McStone »
YNWA!
*
« Svar #29 skrivet: 05 september 2017, 00:18:42 »
https://www.vikingline.se/hitta-resa/kryssningar/dygnskryssningar/dygnskryssning-med-grace/

För dom som vill boka kryssning med Grace. Var det inte nån som ville veta det?

Ja, men frågan var om det är möjligt att boka Åbo-Stockholm-Åbo kryssning från Sverige.
Viking, nej. TallinkSilja, ja.

Och det går att boka Cinderellakryss också från Finland. Tyvärr så får man använda det verbala man har i sig och slå numret i luren och prata med kundtjänst. Men så hemskt borde det inte vara. Dom pratar ju båda språken dessutom. Samt engelska och kanske tyska till och med, tänka sig...

(1,75 €/samtal + lna)

Vardagar kl. 8.00–20.00
Lör-sön kl. 9.00–18.00

Internet booking är gratis och öppen 24h.

Det är 2017 nu, inte 1967. Internet booking skulle vara standard och prioritet.