*
Viking line vill inte sälja kryssningar...
« skrivet: 01 september 2017, 15:38:15 »
Ja okej så illa som enligt rubrik är det inte, men känns nästan som det.  ::)

24 november i år spelar ett finskt band vid namn The 69 eyes på Grace, dom spelar på utresan från Åbo vilket inte är alls konstigt med tanke på att det ju är den finska kvällsbåten..

Problemet som uppstår för en som är bosatt i Sverige är ju att dom spelar en bra bit in på natten (Åkt en gång tidigare då som spelat på Grace) och man kommer ju fram till Stockholm tidigt på morgonen och resan tar slut, med en öl eller flera i kroppen är det inte alls lämpligt att sätta sig i bilen o brumma hem.

Tänkte då att jag ringer till Viking Line och bokar dubbel kryssning helt enkelt, två kryssningar i rad med Grace och samma hytt båda kryssningarna så kan jag sova ut efter första resan och köra lite spa med massage osv varv två till Åbo!

Men se det går inte att göra så, man MÅSTE gå av i Stockholm och checka in igen, och kliva in i en annan hytt för resa nr 2.. känns sådär att behöva göra sig det möket.

Kommer gå vidare med detta för att riktigt grundligt få svar på varför dom inte kan (VILL) sälja det kund efterfrågar.

Ville ha en premium hytt, soffa och dubbelsäng, skön och hyfsat stor hytt, ville även förboka mat och spa, men nope nej nix...  :'( :-\ :-[

Totalt skulle bara resan med spa mat osv kosta ca 8000:-

« Senast ändrad: 01 september 2017, 15:42:14 av Bogspröt »
Sluta censurera och radera!!!
SV: Viking line vill inte sälja kryssningar...
« Svar #1 skrivet: 01 september 2017, 15:50:56 »
Det är ju synd att dom inte vill ha dina 8000kr med Birka kan man tydligen göra detta har träffat flera personer ombord vid olika tillfällen som kört både två och tre nätter ombord det ända dom behövde göra var att lämna hytten för städning i Sthlm och sätta sig typ i Maritim under tiden.
Polare ville göra detta med Cinderella men det gick inte för sig.
*
« Svar #2 skrivet: 01 september 2017, 16:00:32 »
Jo Birka är smidiga där, har en vän som åkte en hel vecka i samma hytt med dom förra sommaren, Viking har vet jag löst dubbelkryss med samma hytt på Cinderella utan att behöva kliva av i mellan.. några år sedan dock..

Varför så osmidiga och ovilliga för??
« Svar #3 skrivet: 01 september 2017, 16:29:04 »
Kanske jag har fel, men det är nu dagens "datamaskiner" som inverkar.
Datamaskinen utgår i från att ingen vill resa en gång till.
Visst kan det finnas andra orsaker, men alldeles riktigt som någon redan
sade, var att varför är man inte redo att sälja det som kunden vill ha?!
I all marknadsföring är det ju frågan om, att säljaren skall kunna lösa
kundens problem!

SL
« Svar #4 skrivet: 01 september 2017, 18:03:49 »
Jo Birka är smidiga där, har en vän som åkte en hel vecka i samma hytt med dom förra sommaren, Viking har vet jag löst dubbelkryss med samma hytt på Cinderella utan att behöva kliva av i mellan.. några år sedan dock..

Varför i all världen väljer man att resa en vecka med Birka mellan Mariehamn och Stockholm när man kan göra en riktig kryssning istället?
*
« Svar #5 skrivet: 01 september 2017, 18:09:39 »

Varför i all världen väljer man att resa en vecka med Birka mellan Mariehamn och Stockholm när man kan göra en riktig kryssning istället?

Här får jag hålla med, visserligen är Birka ett trevligt fartyg i sig men kanske inte riktigt den optimala "veckoprodukten" även om jag nog tycker att hon skulle vara helt OK att kryssa runt Östersjön med i en vecka (under förutsättning att allt hålls i bra trim).

« Svar #6 skrivet: 01 september 2017, 18:22:54 »

Vad är en "riktig" kryssning till Åbo eller till Saint Martin?
Jag reser ofta både med Birka och Cinderella då jag tycker det är skönt att komma ut på sjön och det inte kostar allt för mycket sedan var det faktiskt så att TS skulle se nå band på Grace. 
« Senast ändrad: 01 september 2017, 18:25:42 av Mr Cool »
*
« Svar #7 skrivet: 01 september 2017, 18:58:36 »
Nu blir det semantik här och rent tekniskt är Birka ett kryssningsfartyg men i kortkryssningstrafik. Begreppet "riktig" syftar väl i princip på längre turer där man är borta mer än en natt och där fartyget är byggt för längre färder.

Om det finns en itinerary där man seglar ut på fredagkvällen och återvänder på söndagkvällen kan detta t.ex betraktas som en "riktig kryssning". 22-24 timmars till Mariehamn är snarare kortvarianten.

Färjerederier brukar sälja "kryssningar" med färjor men dessa kan också räknas till segmentet "kortkryssningar". Sedan kan man diskutera hur pass "kryssningsmässigt" det är att åka mellan A och B i linjetrafik om man skall hårddra det.

Inte ens om jag (på den tiden) rest med White Star Line till NYC, stannat där en vecka och sedan återvänt tillbaka till Europa hade jag sagt att "jag just tagit en kryssning". Man hade ju inga shore excursions i vare sig Cherbourg eller Queenstown - det blev till att stanna kvar ombord under dessa uppehåll.

"Riktiga" kryssningar brukar inkludera "mellanlandningar" i åtminstone någon/några hamnar för utflykter etc.

Mycket semantik blir det som sagt.

Edit: Viking Line får ta och fixa en lösning på back-to-backproblemet. Dock kan vissa myndigheter också krångla till det - t.ex MÅSTE man iland och in i en särskild lounge/väntsal i Brooklynterminalen när man gör BtoB med Cunard eftersom HELA fartyget måste tömmas på pax av "tullklareringsskäl" även om man inte har för avsikt att stiga iland (och därmed inte tänkt resa in heller).
« Senast ändrad: 01 september 2017, 19:00:56 av NT-T2 »

« Svar #8 skrivet: 01 september 2017, 19:21:32 »
Men att återgå till ämnet; varför inte boka sig en ruttresa till Åbo på morgonen, kryssningen i fråga på finska webbportalen och sen resan hem som enkelresa också. Detta har jag gjort när jag velat ha en sovmorgon ombord med hamnat på "fel" ända på rutten. ;)
*
« Svar #9 skrivet: 01 september 2017, 21:37:40 »
Men att återgå till ämnet; varför inte boka sig en ruttresa till Åbo på morgonen, kryssningen i fråga på finska webbportalen och sen resan hem som enkelresa också. Detta har jag gjort när jag velat ha en sovmorgon ombord med hamnat på "fel" ända på rutten. ;)

Måste ju fortfarande kliva av efter varje resa?..  :(
« Svar #10 skrivet: 01 september 2017, 22:15:02 »

Det är ju bättre att kliva av på kvällen än på morgonen. Men visst borde de kunna lösa problemet. Det bästa tycker jag vore en lösning, där de som önskade kunde förlänga sin resa till Mariehamn och sedan åter med Amorella.

Mot en kostnad förstås. Men i princip tycker jag inte att tillägget skulle behöva vara större än för dagskryssningen till Mariehamn. Hytten hinner de enkelt städa innan fartyget når Åbo i alla fall. Det kommer ju aldrig att bli många som åker sådär.
« Svar #11 skrivet: 02 september 2017, 11:13:10 »

Nja, incheckningen från Åbo kan
ju vara så att man måste det. Men jag har ju gjort det i hamnen när man checkar in till första resan, berättat att jag är bokad på följande avgång också och så har man fixat incheckningen även för det.
« Svar #12 skrivet: 02 september 2017, 12:10:24 »
Svenskar är så lustiga :) Svaret är kort och gott enkelt, dom säljer inte sådana resor, och hade det funnits efterfrågan av det hade det funnits. Däremot tror jag säkert att dom kan fixa samma hytt i terminalen, om det inte är frågan om 2 helt ohyggligt fullbokade avgångar - med förutsättning att dom får komma in och städa emellan.
*
« Svar #13 skrivet: 02 september 2017, 18:30:03 »
Svenskar är så lustiga :) Svaret är kort och gott enkelt, dom säljer inte sådana resor, och hade det funnits efterfrågan av det hade det funnits. Däremot tror jag säkert att dom kan fixa samma hytt i terminalen, om det inte är frågan om 2 helt ohyggligt fullbokade avgångar - med förutsättning att dom får komma in och städa emellan.

På vilket sätt är svenskar lustiga? jag är dels finsk o dels rysk så mig kan det ju inte vara du menar som lustig.. 8) 8) 8)
efterfrågan finns ju, dels från mig och från övriga som faktiskt vill, Hotel kan man ju boka 1-100 nätter direkt med eller utan städning om man vill.. varför inte på de flyttande hotellen på Östersjön?

Som sagt, inte bara jag som efterfrågar det, och bör man inte som vinstdrivet företag faktiskt sälja det som kunden efterfrågar?  :o
« Svar #14 skrivet: 02 september 2017, 18:33:21 »
Aldrig varit ett problem för mig på varken Grace, Amorella eller Cinderella. Det enda man behöver göra är att öppna käften och prata med personalen på ett civiliserat sätt innan man kliver ombord.
YNWA!