"Hurtigruten" kan delas upp
« skrivet: 01 september 2017, 08:39:46 »
Inför den nya upphandlingen av trafiken mellan Bergen och Kirkenes som ska startas inom en månad, har 5-10 rederier anmält sitt intresse. Rutten kan också komma att delas upp i flera delupphandlingar. Hurtigruten har kontrakt fram till 2019 slut, men option på ett ytterligare år.

http://www.vol.no/nyheter/2017/08/31/Hurtigruterute-anbudet-kan-bli-stykket-opp-15238058.ece
*
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #1 skrivet: 01 september 2017, 09:17:10 »
Ingen aning om hur det fungerar i Norge, men jag skulle inte bli helt förvånad om upphandlingar av liknande slag har samma problem som i Sverige. Dvs att nya upphandlingar, typ av Styrsöbolagets eller Gotlandsbolagets trafik, blir svåra, för att inte säga närmast omöjliga att vettigt genomföra, då tidigare entreprenör äger befintligt tonnage.

I Styrsöbolagets fall är tex kommunens upphandling rena skämtet. Kan jämföras med om man i Stockholm först skulle sälja ut tunnelbanan och därefter ta in anbud på driften och bli förvånad över att bara en aktör visar seriöst intresse.
« Senast ändrad: 01 september 2017, 09:33:04 av Lars H »
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #2 skrivet: 09 september 2017, 14:47:52 »
"Uansett vil det være gjennomgående skip. Passasjerer skal ikke måtte bytte skip på reisen. Vi vil også stille krav om gods, køyer, passasjerantall og daglige helårlige anløp med de samme havnene som kystruten anløper i dag, sier Arnesen til nettstedet." Det var bra det, åtminstone. Första gången Hurtigruten var på anbud hotade ESA med att tvinga fram en geografisk fyrdelning av rutten, som tack och lov inte blev av.
För några år sedan var man slarviga med kraven - det saknades bl.a. krav om kyl- och frystransportmöjligheter - och plötsligt bad Connex om utvidgad anbudsfrist. Då höll hela Nord-Norge andan, tills Connex till slut besrtämde sig för att inte ge anbud i alla fall.

Hurtigruten är numera inte bara ett inarbetat namn på leden, utan också ett registrerat vasrumärke och namn på rederiet. Så om andra kommer in, kan de inte kalla linjen Hurtigruten längre.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #3 skrivet: 10 september 2017, 10:11:01 »
Att flera rederier "delar på" Hurtigruten vore ju inte något nytt. Det är bara sedan fusionen mellan TFDS och OVDS som alla fartygen varit samlade under "en hatt". Längre tillbaka var det 4-5 rederier som var med i Hurtigruten. Men det var gemensam tidtabell och gemensam marknadsföring så ur kunden synvinkel märkte man inte att fartygen drev av olika rederier.

Det som skiljer från den tiden är ju att det sammanslagna TFDS och OVDS tog namnet "Hurtigruten Group" som senare blev "Hurtigruten ASA". Vilket betyder att varje försök att vrida klockan tillbaka också kräver ett nytt namn och en ny administration. Såvida inte bokning, tidtabeller och sådant blir ytterligare ett anbudsområde.

Personligen ser jag just Hurtigruten som ett bevis på att det offentliga inte bör äga och driva stora trafikföretag. Den sammanslagna Hurtigruten ägdes av kommuner, fylkesting, pensionskassor, kraftbolag och ............ Resultatet var att man inte hade aktiva ägare och förlusterna galopperade. Åtgärden var att sälja av det ena efter det andra samt att försämra servicen ombord.

Efter privatiseringen blev det uppryckning, praktiskt taget från Dag 1 märkte de resande en radikal förbättring och i dag talar vi om ett företag som gör  solida överskott.

Men under resan klarade man av att göra sig av med NorCargo vilet också betydde att man miste en stor del av frakten. Vidare köpte man Fjord Line och förlorade ett helt berg med miljoner så den såldes i praktiken för en krona eller något liknande. För att bara några år senare vara en vinstmaskin.

Affärerna under perioden från sammanslagningen till privatiseringen är en enda lång radda med konstigheter. Här finns det sannerligen ett gott material att gräva i för en kunnig journalist/författare. Tema - hur man bränner skattepengar.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #4 skrivet: 10 september 2017, 14:09:31 »
Att flera rederier "delar på" Hurtigruten vore ju inte något nytt. Det är bara sedan fusionen mellan TFDS och OVDS som alla fartygen varit samlade under "en hatt". Längre tillbaka var det 4-5 rederier som var med i Hurtigruten. Men det var gemensam tidtabell och gemensam marknadsföring så ur kunden synvinkel märkte man inte att fartygen drev av olika rederier.

Det som skiljer från den tiden är ju att det sammanslagna TFDS och OVDS tog namnet "Hurtigruten Group" som senare blev "Hurtigruten ASA". Vilket betyder att varje försök att vrida klockan tillbaka också kräver ett nytt namn och en ny administration. Såvida inte bokning, tidtabeller och sådant blir ytterligare ett anbudsområde.

Det innebär ju inte att man kan använda ett varumärkeskyddat namn som "Hurtigruten".

Personligen ser jag just Hurtigruten som ett bevis på att det offentliga inte bör äga och driva stora trafikföretag. Den sammanslagna Hurtigruten ägdes av kommuner, fylkesting, pensionskassor, kraftbolag och ............ Resultatet var att man inte hade aktiva ägare och förlusterna galopperade. Åtgärden var att sälja av det ena efter det andra samt att försämra servicen ombord.

Efter privatiseringen blev det uppryckning, praktiskt taget från Dag 1 märkte de resande en radikal förbättring och i dag talar vi om ett företag som gör  solida överskott.

Det har ju absolut inte blivit bättre ombord! Lägre kvalitet på maten - man är nästan tillbaka tiill 1993-nivå, då man sedan rykte upp sig. Inredningen är raserad på fyra-fem  fartyg. Ägarna är utländska, hvilket är en risk.

Men under resan klarade man av att göra sig av med NorCargo vilet också betydde att man miste en stor del av frakten. Vidare köpte man Fjord Line och förlorade ett helt berg med miljoner så den såldes i praktiken för en krona eller något liknande. För att bara några år senare vara en vinstmaskin.

Så då var det kanske inte bara kommuner, fylkesting, pensionskassor, kraftbolag och ............ som sålde av det ena efter det andra !

Affärerna under perioden från sammanslagningen till privatiseringen är en enda lång radda med konstigheter. Här finns det sannerligen ett gott material att gräva i för en kunnig journalist/författare. Tema - hur man bränner skattepengar.

Det blir fel att snacka om "privatisering". Hurtigruten har alltid bestått av privata rederier, hvem som ägt dessa har inte med saken att göra. De har varit aktiebolag och fritt vilt på marknaden - det visar ju bara ODS' köp av VDS för 17 mill.kr, som finansierades av försäljning av LOFOTEN till FFR för 20 mill.kr 1985.

Och nu har det, enligt Dig, "privatiserade" Hurtigruten bestämt sig för att investera i Kleven konkurshotade varv för att vara med och rädda det. Låter det profesjonellt? Har man råd till det?

Och FRAM och ROALD AMUNDSEN i all ära (har själv rest med FRAM fyra gånger; Oslo-Reykjavik-Syd-, Väst- och Nordgrönland 2007, Dover-norska Vestlandsfjordarna 2010, Ushuaia-Antarktis och åter 2015 och Reykjavik-Nordöstgrönland-Svalbard-Bergen i fjor), men de erbjuder medelmåttig standard til väldigt högt pris. Författaren av kyssningsfartygsguiden vill inte ta dem med bland kryssningsfartygen p.g.a. standarden på mat och hytter ombord.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #5 skrivet: 18 september 2017, 18:53:28 »
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #6 skrivet: 18 september 2017, 20:37:43 »
Hela presskonferensen finns här: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nett-tv-presentasjon-av-nytt-anbod-pa-kystruta-bergen-kirkenes/id2570979/

Det är väl egentligen ingen större chock att upphandlingens delas upp i tre stycken, efter kritiken från ESA. Det är ju även positivt för konkurrensen. Sedan kan jag tycka att det är trist att man bara ska se till det lägsta anbudet och inte ta hänsyn till kvalitén, så länge som de uppfyller villkoren.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #7 skrivet: 18 september 2017, 21:02:14 »
Vad är ESA?/Ulf
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #8 skrivet: 18 september 2017, 21:36:44 »
Vad är ESA?/Ulf
EFTAs (European Free Trade Association) övervakningsorgan.
SV: "Hurtigruten" kan delas upp
« Svar #9 skrivet: 19 september 2017, 19:20:59 »
Även om Hurtigruten skulle förlora alla delar i upphandlingen, lovar de att fortsätta segla längs den norska kusten. Ja de har ju ett starkt varumärke i alla fall. ;)

https://www.nrk.no/nordland/hurtigruten_-_-kystruteavtalen-er-ikke-saerlig-lonnsom-1.13695985