*
Besök ombord Europa 2
« skrivet: 29 augusti 2017, 15:57:07 »
Här några osorterade intryck.

Jag och min fru hade i måndags tillfälle att tillsammans med tio andra inbjuda besöka fartyget. Då vi tidigare rest med den något mindre Europa (400 pax) så var vi klart nyfikna på uppföljaren (500 pax), som av Douglas Ward i kryssningsbibeln "Cruising & Cruise Ships" givits det klart högsta betyget av 295 kryssningsfartyg. Närmast kommer Europa.

Har tidvis inte delat hans bedömningar, men i just detta fall är det svårt att kritisera hans omdöme utifrån uppställda kriterier. Den innebär inte att fartyget passar allas smak, för att inte tala om allas plånbok (lååångt därifrån). Därtill kommer att tyska rederier, inte minst Hapag-Lloyd, ofta skiljer sig både kulturellt, i passagerarsammansättning (90 % från tysktalande länder) samt vad gäller åldersstruktur, från såväl brittiska som USA-kontrollerade rederier. I det tyska lyxsegmentet är tex passagerarna avsevärt yngre och antalet barn fler.

Tror det första besökaren slås av när man besöker fartyget är överdådet på utrymme. Dessutom, högt i tak överallt och stora fönster. Sannolikt hade man utan större ansträngning kunna klämt in ett däck till inom befintlig struktur. Inte oväntat är utrymmet per pax det högsta i branschen och det beror inte på att hytterna är anmärkningsvärt stora.

Avsaknaden av pråligt sk bling bling ombord är total. Däremot är minsta detalj ytterst väl genomtänkt, hantverksskickligheten påtaglig och allt andas en utsökt god smak. Vad gäller hytterna så är dessa välutrustade. Internet är bla kopplad till TV:n via separat tangentbord samt personlig emailadress (finns även en I-pad), sängarna elmanövrerade och lite annat smågodis.

Sju kostnadsfria restauranger finns att tillgå inkl en asiatisk, japansk, fransk och italiensk. Flertalet öppna även för lunch. Därtill sex barer. Apropå sprit så erbjuds en något udda avsmakning av fartygets 45 ginsorter. Inget märkvärdigt antal om det gällt maltwhiskey. Men gin!

Servicepersonalen kommer nästan uteslutande från tysktalande länder. Vi bjöds på en utmärkt fyrarätterslunch från den ordinarie matsedeln. Noterade i förbigående att vi tio betjänades av fem servitörer vid det något större bord vi alla satt.

En blick i Hapag-Lloyds katalog visar att rederiet är ytterst innovativ vad gäller turplanering för sina fn fyra fartyg. Ofta till mer okända platser utan egentlig hamn. Därför är det inte bara de mer renodlade expeditionsfartygen (Hanseatic och Bremen) som är utrustade med zodiacs. Det medför att man även i större hamnar ibland sjösätter dessa för diverse udda utflykter. Händer även i Stockholm.

Gym och spa är förtjänstfullt placerade i aktern och på sidorna så att dessa inte upptar värdefullt utsiktsutrymme föröver. Fartyget är dessutom ett av få, kanske det enda, som i sjukvårdsväg kan erbjuda dialysbehandling för njursjuka.

En lite märklig, men mycket tysk sedvänja, i åtminstone lyxsegmentet är avsaknaden av all incl. när det gäller sprit och vin. Det anses vara ett tecken på en lågprisprodukt. Priserna är däremot humana och understiger många massmarketrederiers. Ofta erbjuds man även en ombord credit som väl täcker den utgiften. Dricks ingår i kryssningspriset. Därtill en formidabel reseförsäkring som inget försäkringsbolag i Sverige ens kommer i närheten av. Bla ytterst generösa avbeställningsregler. Resehandlingar mm skickas via DHL.

För övrigt är klädkoden ombord, till skillnad från halvsystern Europa, inte formel, utan avslappnad och påminner om Regents eller Oceanias. Trots att majoriteten av passagerarna är från tysktalande länder finns matsedlar, dagsprogram mm alltid att tillgå på engelska. Även föredrag hålls på både tyska och engelska. All personal talar dessutom utmärkt engelska. Kanske beroende på att det i tysk restaurang- hotel- och servicenäring är prestigefyllt att i  sitt CV kunna visa på att man arbetat inom Hapag-Lloyd, vilket gör att det är konkurrens om jobben.



« Senast ändrad: 29 augusti 2017, 16:08:00 av Lars H »
SV: Besök ombord Europa 2
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2017, 16:34:48 »
Tack för all information och din beskrivning av Europa 2 och även lite hur det fungerar allmänt på Hapag-Lloyd.

//R
SV: Besök ombord Europa 2
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2017, 18:32:48 »
Att man inte behöver att betala extra i någon restaturang beror säkerligen på att
dessa resenärer inte hör till kategorin"dussinkryssare".../Ulf
SV: Besök ombord Europa 2
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2017, 21:43:38 »
Att man inte behöver att betala extra i någon restaturang beror säkerligen på att
dessa resenärer inte hör till kategorin"dussinkryssare".../Ulf
...och här är programmet för denna kryssning:
https://www.hl-cruises.com/cruisefinder/EUX1721#overview/Ulf
*
SV: Besök ombord Europa 2
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2017, 00:38:43 »
Jag noterade också att man på just denna resa passerade Kielkanalen. Lite synd att inte fler kryssningsfartyg gör det. Vanligt för inte särskilt många år sedan och allt kan inte skyllas på att fartygen blivit större. Även de som tidigare gjorde det går numera istället runt Skagen när man skall in i Östersjön. Kielkanalen är klart sevärd. På rak arm kommer jag i år, av de mer välkända rederierna, bara på någon enstaka passage av Oceanias fartyg.
SV: Besök ombord Europa 2
« Svar #5 skrivet: 01 september 2017, 19:04:25 »
Hej!

Jag och min fru kryssade för länge sedan, (2010) med Azamara Journey från Köpenhamn till Barcelona via Kielkanalen.

Det var en stor upplevelse att "kryssa" en hel dag i en kanalen och se landskapet från första parkett.

*
SV: Besök ombord Europa 2
« Svar #6 skrivet: 01 september 2017, 23:10:54 »
Håller med. Folk ger sig iväg och imponeras av Panamakanalen medan Kielkanalen, i likhet med Göta Kanal, glöms bort.

För övrigt platsar nog Suezkanalen högt bland det tristaste kanalerna i världen. Kan möjligen imponera på grannar som inte varit längre bort än något badhelvete runt Medelhavet.  :)
« Senast ändrad: 01 september 2017, 23:23:48 av Lars H »
SV: Besök ombord Europa 2
« Svar #7 skrivet: 02 september 2017, 19:21:49 »
Norwegian Dream är säkert bland de största, om inte det största kryssningsfartyget som gått i kielkanalen.
Dessa passager gjorde vi varje resa sommartid då  östersjö kryssningarna började och slutade i Southampton.
Norwegian Dream hade ju en delbar skorsten, specialbyggd för just Kielkanalen.