Tudelad likkista
« skrivet: 28 augusti 2017, 19:26:19 »
Ett 42 år gammalt fartyg gick itu när det låg för ankar.

Flytande likkista känns som en ganska träffande benämning.

https://maritimedanmark.dk/?Id=35752
SV: Tudelad likkista
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2017, 01:01:54 »
Ja det kan man nog instämma i, hon hade ju alla "rätt" för att klassificera som likkista. 42 år, Mongoliet som flagg, platsen Svarta Havet, såg jäkligt risig ut, hade en port state historik utan dess like( inte mindre än 5 detentions sedan 2014)....
Det är tyvärr inte första gången eller sista där sådant kommer att inträffa på Svarta Havet. Dock finns krafter som vill se en förändring även där bla lokal redareförening, så på sikt finns väl ett hopp.
Fredrik Ahlman
*
« Svar #2 skrivet: 01 september 2017, 19:24:50 »
Det låter som en sådan här "välunderhållen" skorv som t.ex Flare som bröts itu ute på Atlanten för ett antal år sedan eller Protektor där lastluckor "reparerats" med plast och där stora hål i däcket pluggats med trassel.

Det fanns ju även ett annat lastfartyg vid namn Elena P som var så totalt upprostat att däcket böljade som en trampolin innan det bröts sönder. Rederiet försökt skylla på vädret men oturligt nog (för dem) hade en räddningshelikopter filmat det hela och där såg man att rörelserna var ytterst onormala.

Dock skulle jag kanske vara lite försiktig med just "ålder" som en parameter i sig eftersom dåligt underhåll kan göra saker till likkistor redan vid en låg siffra där (det har ju t.ex förts diskussioner om 25 årsgränser av och till trots att det finns haverier som inträffat långt under den gränsen p.g.a uselt underhåll).

« Svar #3 skrivet: 02 september 2017, 20:13:01 »
Jodå vi har haft sådana under Svensk flagg också.
För sisådär 20 år sedan jobbade jag med en reparatör ombord på en av Tor Lines roro båtar. Han brukade berättade historier från en av sina tidigare arbetsplatser, nämligen M/T Marga eller Margareta som hon hette sin sista tid under svensk flagga. Margareta sjönk utanför Island kort tid efter försäljning och flaggbyte. Min gode vän vittnade om ideliga hål i skrovet som tätades med bult och mutter med stora brickor emellan. Det var ingen dubbelbotten på denna skuta utan min vän gick inne i tanklådan och stack kvastskaft genom hålen för att den ena utav de båda ägarna som agerade dykare skulle hitta hålet för att därefter stick upp bulten med brickan på. Lasten bestod tydligen ofta av flygfotogen. Då en utav färskvatten tankarna var belägen förut, gick färskvattenröret genom tanklådan. Enligt min gode vän fick man kolla när man spolade på toaletten så att det inte var flygfotogen som kom istället för vatten.
Nåja, en del av detta är säkerligen skrönor, men dålig var hon. Jag var erbjuden en plats ombord som motorman i början av 80 talet som jag av olika skäl inte tog. Kanske lika gott det.
« Svar #4 skrivet: 02 september 2017, 20:13:25 »
« Svar #5 skrivet: 03 september 2017, 04:09:00 »
Det låter ju nära osannolikt att en båt med si så där 15 år på nacken skulle vara rena vraket på beskrivet sätt. Men ibland överträffar verkligheten dikten så visst är det möjligt.
Fredrik Ahlman